Over lijden en sterven...

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Over lijden en sterven...

Bericht door Gerard R. »

https://www.aljazeera.com/news/liveblog ... ns-in-gaza
Israel says 37 organisations have failed to meet its new rules for aid groups working in the Gaza Strip, and are suspended starting January 1.

The most prominent organisations – which provide essential medical care, food and children’s services – include:

Doctors Without Borders
Norwegian Refugee Council
International Rescue Committee
Caritas
Oxfam
ActionAid
Action Against Hunger
CARE
Ik ga nu hier niet iedereen een gelukkig 2026 wensen. :( "Vrolijk vuurwerk" doe ik ook niet.
Men denkt dat het een horror zal worden in Gaza en verder. Wat het overigens al is, zoals we wel weten.

#-o
¥¥
Jagang
Ontoombaar

Re: Over lijden en sterven...

Bericht door Jagang »

Ik zie dit meer als een uiting van sentimenten, dan als het begin van een echte discussiedraad.

Dat gezegd hebbende, mijn enthousiasme in zo ongeveer alles is behoorlijk gedaald over het afgelopen jaar, en ik betrap me er op dat ik me steeds vaker neerslachtig voel over waar we, schijnbaar onvermijdelijk, heen gaan.

Ten onder in een chaos van klimaatrampen, conflicten, geldgraaiers, een aftakelende adequaatheid van bestuurders en op het gebied van energie en innovatie dalende returns voor de samenleving als geheel.

De instorting van de geavanceerde beschavingen is geen ver toekomstscenario meer, maar een desintegratie die al gaande is.

De tijd dat er op macroniveau nog wel eens mooie dingen gebeurden, is geweest.
Het is van hier af aan enkel nog bergafwaarts.
Het voelt een beetje als iets ongeneeslijks onder de leden hebben, denk ik. Al zit de ziekte niet letterlijk in mezelf.

Sterven.. Misschien heb ik biologisch bezien nog 30, 40 jaar te gaan. (Ik ben nu 47.)
Ik weet niet of de industriële beschaving ook nog zoveel toekomst heeft.

Het nieuwe jaar laat me ook onberoerd.
Het zal eerder een grotere clusterfuck worden dan een kleinere.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.jpost.com/israel-news/article-881941
Israel passed new legislation to cut off electricity, water, and communications from UNRWA facilities, in a move the United Nations body has called “outrageous.” (..)
En wie doet ze wat?.. Oppermachtig als ze zijn...

Dit is een heel akelig moment voor wat Israël nu doet; sommige landen zien dit:
https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... weren.html
De humanitaire situatie in Gaza is opnieuw verslechterd en blijft catastrofaal. Dat schrijven onder meer het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Canada dinsdag in een gezamenlijke verklaring. (..)
Op de West Bank worden Palestijnse huizen door Israëlische bulldozers verwijderd. Israël wil dat gebied annexeren.
¥¥
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Jagang schreef: 31 dec 2025 18:15 Ik zie dit meer als een uiting van sentimenten, dan als het begin van een echte discussiedraad.

Dat gezegd hebbende, mijn enthousiasme in zo ongeveer alles is behoorlijk gedaald over het afgelopen jaar, en ik betrap me er op dat ik me steeds vaker neerslachtig voel over waar we, schijnbaar onvermijdelijk, heen gaan.

Ten onder in een chaos van klimaatrampen, conflicten, geldgraaiers, een aftakelende adequaatheid van bestuurders en op het gebied van energie en innovatie dalende returns voor de samenleving als geheel.

De instorting van de geavanceerde beschavingen is geen ver toekomstscenario meer, maar een desintegratie die al gaande is.

De tijd dat er op macroniveau nog wel eens mooie dingen gebeurden, is geweest.
Het is van hier af aan enkel nog bergafwaarts.
Het voelt een beetje als iets ongeneeslijks onder de leden hebben, denk ik. Al zit de ziekte niet letterlijk in mezelf.

Sterven.. Misschien heb ik biologisch bezien nog 30, 40 jaar te gaan. (Ik ben nu 47.)
Ik weet niet of de industriële beschaving ook nog zoveel toekomst heeft.

Het nieuwe jaar laat me ook onberoerd.
Het zal eerder een grotere clusterfuck worden dan een kleinere.
In dit opzicht liggen wij niet ver uit elkaar.
Het is zo in- en in-triest wat er afgeprutst wordt. Hoe er gesmeten wordt met het leven, met het geluk, met de toekomst van mensen. Dus juist dát waarvoor 'leiders' gekozen en ingehuurd worden. En inderdaad, mondiaal lijkt de afbraak toe te nemen.

Ik probeer het altijd maar zo ingetogen als ik mijzelf toelaat te duiden. Wat zou het zijn als ik het voor 't vertellen had...? :roll:

Sommige zaken zijn gewoon heel slecht te besturen. Als mens zit je immer met sentimenten van volkeren, soms van heel lang geleden en zo vastgerot en fanatiek verankerd, dat er niets meer aan te veranderen lijkt. En als ze dan ook niet meer voor rede vatbaar zijn en alle wereldwijde regels aan de laars gaan lappen...
En als oorlogen eenmaal lopen, dan zijn ze soieso vaak simpelweg nauwelijks te stoppen. Dan leeft het een eigen leven.
Tót de partijen het zat zijn wegens doden, vernielingen, honger, etc..

Maar het is uiteraard niet te geloven, dat een volk op een planeet dit zichzelf aandoet. Heel deprimerend en frustrerend
als je er gevoel voor hebt. Mensen kunnen het gewoon niet goed, zeg maar, dus ik vrees ook voor de toekomst.
Ook al omdat er ondertussen nog véel meer hoofdpijndossiers zijn voor de mens...
¥¥
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Diep triest, als je de last van de hele wereld op je schouders lijkt te moeten nemen.
Maar daarvan wegkijken wordt steeds moeilijker, als je alleen dat maar toelaat in je gedachten en niet meer in staat lijkt te zijn die last daar te laten, waar die ook daadwerkelijk mensen tot lijden is.

Ik ervaar het de laatste tijd veel sterker, dat medelijden mee lijden is geworden.
Daar gaat veel van mijn energie inzitten, om toch te proberen positief in mijn eigen leven te blijven staan.
Ik moet leren meer afstand te nemen van negatief wereldnieuws, want ik lijk soms ook meer te gaan lijden onder het lijden van mijn directe naasten.

Wanneer noem je willen wegkijken van de ellende in Verweggistan egoïsme en wanneer een noodzaak om positief in je eigen leven te blijven staan?
Dat blijft me toch bezighouden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Maria schreef: 01 jan 2026 00:45 Wanneer noem je willen wegkijken van de ellende in Verweggistan egoïsme en wanneer een noodzaak om positief in je eigen leven te blijven staan?
Ik denk dat er een overlap is tussen die twee.
Egoïsme is, wel tot hop zekere hoogte natuurlijk, een noodzakelijk iets om te overleven/overeind te blijven.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Maria schreef: 01 jan 2026 00:45 Diep triest, als je de last van de hele wereld op je schouders lijkt te moeten nemen.
Maar daarvan wegkijken wordt steeds moeilijker, als je alleen dat maar toelaat in je gedachten en niet meer in staat lijkt te zijn die last daar te laten, waar die ook daadwerkelijk mensen tot lijden is.

Ik ervaar het de laatste tijd veel sterker, dat medelijden mee lijden is geworden.
Daar gaat veel van mijn energie inzitten, om toch te proberen positief in mijn eigen leven te blijven staan.
Ik moet leren meer afstand te nemen van negatief wereldnieuws, want ik lijk soms ook meer te gaan lijden onder het lijden van mijn directe naasten.

Wanneer noem je willen wegkijken van de ellende in Verweggistan egoïsme en wanneer een noodzaak om positief in je eigen leven te blijven staan?
Ik kijk niet weg. 'Zij' hebben vaak zoveel meer pijn dan ik. En me daar emotioneel mee bezighouden, ook al ik er triest van wordt, moet ik kunnen dragen, vind ik.
En soms, als ik het écht niet meer kan, dan kan ik altíjd nog 'wegkijken'.

Onthechting van het aardse enz. pas ik wel toe, maar dat is meer met mijn eventuele eigen problemen waar ik mee vecht en/of triest van wordt. Echter, als ik goed kijk dan is ook dat allemaal nog wel te dragen. Ik denk dan maar graag 'dat ik zeur'. Dat hélpt ook. Ik houd de opties open.

Wat ik wél heel graag zou willen is 'houden van de mensen in het algemeen', ze/we zijn zo bijzonder. Helaas zit er ook vrijwel altijd een heel akelige 'beerput-kant' aan mensen.... Dáár heb ik het vaak echt moeilijk mee. Je doet er niets aan. En in dat opzicht heb ik zat ervaring... En ik ken mijzelf, ik ben daar eerlijk in, in tegenstelling tot velen...
En ik zal maar niet opschrijven wat ik graag met sommige lieden zou willen doen, ook al zou dat hier in dit topic wel passen...
¥¥
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Wat ik wel heel als frustrerend voel is dat een figuur als Maduro wordt ontvoerd (waar ik niet zo mee zit omdat dat geen lieverd is, maar wel met de manier met macht, kracht, leugen en bommen tegen Venezuela van zoals de VS dit heeft gedaan...), maar dat een vrijwel genocidepleger als Netanyahu, waardoor nog steeds velen overlijden, en die op Palestijns-land rooftocht is, met alle égards die je maar kan bedenken, door Trump wordt gefeteerd in het Witte Huis en omstreken. O ja, ik snap wel hoe dat zit, maar het zit MIJ niet lekker. Ik voel het allemaal als 'van kwaad tot erger'.

Misschien is er tóch wel een heeel pietsie klein waarheidje in wat Putin steeds heeft gezegd: "Ukraine vrijmaken van facisten"?
¥¥
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Gerard R. schreef: 05 jan 2026 14:22 Wat ik wel heel als frustrerend voel is dat een figuur als Maduro wordt ontvoerd (waar ik niet zo mee zit omdat dat geen lieverd is, maar wel met de manier met macht, kracht, leugen en bommen tegen Venezuela van zoals de VS dit heeft gedaan...), maar dat een vrijwel genocidepleger als Netanyahu, waardoor nog steeds velen overlijden, en die op Palestijns-land rooftocht is, met alle égards die je maar kan bedenken, door Trump wordt gefeteerd in het Witte Huis en omstreken. O ja, ik snap wel hoe dat zit, maar het zit MIJ niet lekker. Ik voel het allemaal als 'van kwaad tot erger'.

Misschien is er tóch wel een heeel pietsie klein waarheidje in wat Putin steeds heeft gezegd: "Ukraine vrijmaken van facisten"?
Maar wees eerlijk: wij zijn in feite ook zo ongeveer de 'achtertuin' van de Russische Federatie :lol: :?
De Amerikanen kunnen 'samen met ons' niet echt aan... Zéker niet nu..
¥¥
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik weet niet waar je heen wil met dit topic,
Aangaande de politiek in de diverse gebieden waarover je het hebt zijn er al speciale topics.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Maria schreef: 05 jan 2026 20:22 Ik weet niet waar je heen wil met dit topic,
Aangaande de politiek in de diverse gebieden waarover je het hebt zijn er al speciale topics.
Nou, als dit een beetje fout loopt kan dat meer lijden en doden opleveren dan wij ons nu kunnen voorstellen.
Maar als als het naar jouw idee een raar topic is, dan hou ik er toch gewoon mee op? :lol:
Schrap het topic maar hoor.

Ik begon ermee toen ik zaken uit het Midden Oosten niet meer kwijt kon en terwijl er heel wat pijnlijks te vermelden was naar mijn idee. In het verlengde ervan de geopolitieke toestand Rusland, VS, China, Europa. Weet je ook hoe het kwam :wink:
¥¥
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Gerard R. schreef: 05 jan 2026 20:05
Gerard R. schreef: 05 jan 2026 14:22 Wat ik wel heel als frustrerend voel is dat een figuur als Maduro wordt ontvoerd (waar ik niet zo mee zit omdat dat geen lieverd is, maar wel met de manier met macht, kracht, leugen en bommen tegen Venezuela van zoals de VS dit heeft gedaan...), maar dat een vrijwel genocidepleger als Netanyahu, waardoor nog steeds velen overlijden, en die op Palestijns-land rooftocht is, met alle égards die je maar kan bedenken, door Trump wordt gefeteerd in het Witte Huis en omstreken. O ja, ik snap wel hoe dat zit, maar het zit MIJ niet lekker. Ik voel het allemaal als 'van kwaad tot erger'.

Maar wees eerlijk: wij zijn in feite ook zo ongeveer de 'achtertuin' van de Russische Federatie :lol: :?
De Amerikanen kunnen 'samen met ons' niet echt aan... Zéker niet nu..
Donald Trump heeft opnieuw voorgesteld Groenland te annexeren, nadat de leider van Denemarken er bij hem op had aangedrongen "de bedreigingen" boven het eiland te stoppen.

In een gesprek met verslaggevers zei de Amerikaanse president: "We hebben Groenland nodig vanuit het standpunt van de nationale veiligheid".

Trump heeft herhaaldelijk het vooruitzicht geopperd dat het semi-autonome Deense grondgebied een geannexeerd deel van de VS zou worden, daarbij verwijzend naar de strategische ligging voor defensiedoeleinden en minerale rijkdommen.

De Groenlandse premier Jens Frederik Nielsen reageerde door te zeggen "dat is nu genoeg" en beschreef het idee van Amerikaanse controle over het eiland als een "fantasie".
https://www.bbc.com/news/articles/c4g0z ... mpaign=rss

Typisch is dat de Amerikanen (met vrijwel altijd alles goedvinden door de Denen) alles kunnen doen, zoals op Groenland
een militaire basis hebben. Er zijn heel veel delfstoffen op het eiland.
¥¥
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Gerard R. schreef: 05 jan 2026 14:22 Misschien is er tóch wel een heeel pietsie klein waarheidje in wat Putin steeds heeft gezegd: "Ukraine vrijmaken van facisten"?
:?:
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 05 jan 2026 22:19
Gerard R. schreef: 05 jan 2026 14:22 Misschien is er tóch wel een heeel pietsie klein waarheidje in wat Putin steeds heeft gezegd: "Ukraine vrijmaken van facisten"?
:?:
Ik vind "het Westen" op dit moment soms ook een 'tikje' fascistisch aandoen.
¥¥
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Gerard R. schreef: 05 jan 2026 14:22Netanyahu, waardoor nog steeds velen overlijden, en die op Palestijns-land rooftocht is, met alle égards die je maar kan bedenken, door Trump wordt gefeteerd in het Witte Huis en omstreken.
Palestijnen zijn oud nieuws, Israel heeft wat het zich tot doel had gesteld en voor de wereldmachten is Palestina geen strategische urgentie of nieuws meer. Israel is bezig met voorbereidingen voor Iran.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 05 jan 2026 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Zionist
Gesloten