Jagang schreef: ↑31 dec 2025 18:15
Ik zie dit meer als een uiting van sentimenten, dan als het begin van een echte discussiedraad.
Dat gezegd hebbende, mijn enthousiasme in zo ongeveer alles is behoorlijk gedaald over het afgelopen jaar, en ik betrap me er op dat ik me steeds vaker neerslachtig voel over waar we, schijnbaar onvermijdelijk, heen gaan.
Ten onder in een chaos van klimaatrampen, conflicten, geldgraaiers, een aftakelende adequaatheid van bestuurders en op het gebied van energie en innovatie dalende returns voor de samenleving als geheel.
De instorting van de geavanceerde beschavingen is geen ver toekomstscenario meer, maar een desintegratie die al gaande is.
De tijd dat er op macroniveau nog wel eens mooie dingen gebeurden, is geweest.
Het is van hier af aan enkel nog bergafwaarts.
Het voelt een beetje als iets ongeneeslijks onder de leden hebben, denk ik. Al zit de ziekte niet letterlijk in mezelf.
Sterven.. Misschien heb ik biologisch bezien nog 30, 40 jaar te gaan. (Ik ben nu 47.)
Ik weet niet of de industriële beschaving ook nog zoveel toekomst heeft.
Het nieuwe jaar laat me ook onberoerd.
Het zal eerder een grotere clusterfuck worden dan een kleinere.
In dit opzicht liggen wij niet ver uit elkaar.
Het is zo in- en in-triest wat er afgeprutst wordt. Hoe er gesmeten wordt met het leven, met het geluk, met de toekomst van mensen. Dus juist dát waarvoor 'leiders' gekozen en ingehuurd worden. En inderdaad, mondiaal lijkt de afbraak toe te nemen.
Ik probeer het altijd maar zo ingetogen als ik mijzelf toelaat te duiden. Wat zou het zijn als ik het voor 't vertellen had...?
Sommige zaken zijn gewoon heel slecht te besturen. Als mens zit je immer met sentimenten van volkeren, soms van heel lang geleden en zo vastgerot en fanatiek verankerd, dat er niets meer aan te veranderen lijkt. En als ze dan ook niet meer voor rede vatbaar zijn en alle wereldwijde regels aan de laars gaan lappen...
En als oorlogen eenmaal lopen, dan zijn ze soieso vaak simpelweg nauwelijks te stoppen. Dan leeft het een eigen leven.
Tót de partijen het zat zijn wegens doden, vernielingen, honger, etc..
Maar het is uiteraard niet te geloven, dat een volk op een planeet dit zichzelf aandoet. Heel deprimerend en frustrerend
als je er gevoel voor hebt. Mensen kunnen het gewoon niet goed, zeg maar, dus ik vrees ook voor de toekomst.
Ook al omdat er ondertussen nog véel meer hoofdpijndossiers zijn voor de mens...