Is er in de VS en elders op dit moment sprake van fascisme?
Rutger Bregman komt tot de conclusie ‘JA”
Johnny Harrus, wiens video mij vervolgens werd aangeboden is daar minder zeker van.
HIj houdt meerdere opties open. Wellicht is het een verwantef ilosofie die men “illiberal” democracie noemt. Dat is echter nauwelijks te preferen. Het is in naam een systeem met een gekozen parlement, maar “illiberal”, houdt met name in dat men de mensenrechten niet respecteert, en dan is van een échte democratie geen sprake meer. Kijk naar de bekende voorbeelden: Rusland en Iran.
Een opvallend verschil is ook het feit dat de leiders - ander dan Hitler en Mussolini geen militairen zijn geweest die in een rampzalige oorlog hadden gevochten. Trump was ontdook de dienstlicht mbv van een medische verklaring, dat hij botsporen zou hebben en is ruim veertug jaar ouder als Hiter en Mussolini, toen die aan de macht kwamen. Ook hebben zijn aanhangers het veel beter dan de zwarthemden en de bruinhemden.
Voor andere popolisten met een nationalistische agenda geldt mijns inziens hetzelfde.
Fascisme of niet?
Moderator: Moderators
- Peter van Velzen
- Site Admin
Fascisme of niet?
Ik wens u alle goeds
Re: Fascisme of niet?
Ik zou het niet direkt fascisme noemen. Maar wat we zien heeft er verdomd veel van weg.
** **