respect als beschavingsoffensief
Moderator: Moderators
respect als beschavingsoffensief
de uitdrukking "respect afdwingen" is normaal spraakgebruik
iemand die respect afdwingt, zoals dat dan heet, verdient dat dan ook
want er bestaat geen respect als dat niet oprecht gemeend wordt
want de gedachten zijn altijd vrij
mijn opvatting is dat ieder mens die je voor het eerst ontmoet respect verdient alleen al vanwege het menszijn
dit houdt in eerbied voor het goede dat in ieder mens schuilt, waardoor je meehelpt om dit naar boven te krijgen bij ieder die je ontmoet
en dit is onvoorwaardelijk en mag in mijn visie nooit worden beinvloed door wat je via anderen over die mensn eventueel heb gehoord
als je in de aanvang geen respect toont voor iemand die je voor het eerst ontmoet dan zou respect eerst verdiend moeten worden op basis van wat je zelf herkent als zijnde waardevol en is in dat geval dus persoonsgebonden
hiermee heb je de kans dat je nooit respect zult kunnen opbrengen voor het anders-zijn van je medemens
want dat is namelijk het ware respect dat ook waarborg is voor een tolerante samenleving en die onvoorwaardelijk is
unconditionel
mutual reciprocity
iemand die respect afdwingt, zoals dat dan heet, verdient dat dan ook
want er bestaat geen respect als dat niet oprecht gemeend wordt
want de gedachten zijn altijd vrij
mijn opvatting is dat ieder mens die je voor het eerst ontmoet respect verdient alleen al vanwege het menszijn
dit houdt in eerbied voor het goede dat in ieder mens schuilt, waardoor je meehelpt om dit naar boven te krijgen bij ieder die je ontmoet
en dit is onvoorwaardelijk en mag in mijn visie nooit worden beinvloed door wat je via anderen over die mensn eventueel heb gehoord
als je in de aanvang geen respect toont voor iemand die je voor het eerst ontmoet dan zou respect eerst verdiend moeten worden op basis van wat je zelf herkent als zijnde waardevol en is in dat geval dus persoonsgebonden
hiermee heb je de kans dat je nooit respect zult kunnen opbrengen voor het anders-zijn van je medemens
want dat is namelijk het ware respect dat ook waarborg is voor een tolerante samenleving en die onvoorwaardelijk is
unconditionel
mutual reciprocity
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
ik ben feminist
ervaring telt
Ben dat niet met je eens. Zou mijns insziens alleen idealiter werken. In normale gevallen kom ik dagelijks mensen tegen die mij niet respecteren en dus respecteer ik hen ook niet. Waarom zou ik wel respect hebben voor iemand die mij niet respecteert? Dan ga ik liever voor eerst de kat uit de boom kijken en daarna, als ik de persoon beter ken, respecteren als hij het verdient heeft. Wat ik wel probeer is mensen onbevooroordeeld tegemoet treden. Daardoor krijgt iedereen bij mij een gelijke kans. Echter, als ik iemand na kennismaking heb beoordeeld, volgt eventueel pas het respect.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Mustafa,
ik had dit bericht ergens anders (wat daar te off-topic was en terecht is verwijderd) als reactie aan je geschreven en het lijkt me in dit topic wel relevant en een overdenking waard:
Deadline
ik had dit bericht ergens anders (wat daar te off-topic was en terecht is verwijderd) als reactie aan je geschreven en het lijkt me in dit topic wel relevant en een overdenking waard:
GroetDeadline schreef:Mustafa,mustafa schreef:oké, ben ik geheel met je eens
maar ik bepleit op voorhand het geven van recpect aan iedereen die je voor het eerst ontmoet, ongeacht wat je van anderen over die persoon gehoord hebt
bovenstaande opmerkingen mijnerzijds zie ik als behorende tot de wezenlijke inhoud van deze topic
hoe ontmoet jij iemand op een forum? Hoe gaat dat in zijn werk? Denk jij dat enkele geschreven teksten over verschillende onderwerpen op een forum iets zeggen over een persoon? Het zegt helemaal niks over wie die persoon werkelijk is en hoe hij is in de sociale omgang. Pas als je dit zou weten zou je respect voor iemand kunnen opbrengen. Het bijvoorbaat al respect toekennen aan iemand vind ik persoonlijk heel naief, wanneer je namelijk niks weet over zijn handelen, sociale instelling e.d. geef je iemand respect die het helemaal niet verdiend. Daarnaast denk ik dat het beter is om iemand die je niet kent en net tegenkomt te accepteren. Acceptatie gaat niet verder dan het feit dat jij accepteert dat die persoon er is en hem dan ook de vrijheid geeft zijn ding te doen (binnen de toelaatbare grenzen). Respect kan je pas hebben of tonen voor iemand wanneer je meer over zijn meningen en zijn doen en laten weet. Respect is een overtreffende trap van acceptatie en dit kan alleen wanneer je echt wat van die persoon, die voor je staat, weet.
Lijkt me dus een aanrader voor jou, Mustafa, om niet iemand zomaar te respecteren, maar gewoon te accepteren.
Deadline
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
mijn punt is dat wanneer je uitgaat van diversiteit van mensen je altijd als basishouding respect dient te tonen voor wie dan ookSararje schreef:Ben dat niet met je eens. Zou mijns insziens alleen idealiter werken. In normale gevallen kom ik dagelijks mensen tegen die mij niet respecteren en dus respecteer ik hen ook niet. Waarom zou ik wel respect hebben voor iemand die mij niet respecteert? Dan ga ik liever voor eerst de kat uit de boom kijken en daarna, als ik de persoon beter ken, respecteren als hij het verdient heeft. Wat ik wel probeer is mensen onbevooroordeeld tegemoet treden. Daardoor krijgt iedereen bij mij een gelijke kans. Echter, als ik iemand na kennismaking heb beoordeeld, volgt eventueel pas het respect.
en ik heb het dan over de aanvangshouding
wanneer iemand op den duur dat respect niet verdient, dan is dat wat anders
maar de kans heeft die persoon dan wel gehad
want in ieder mens schuilt het goede en dat is de grondslag voor het respect dat ik voor ieder mens voel
waar het mij dus om gaat is een positieve attitude jegens je medemensen die net zoveel recht hebben op hun manier van denken, spreken en doen als jezelf
waarom mag iemand alleen maar respect verdienen als die hetzelfde denkt als jij?
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
ik ben feminist
ervaring telt
Helaas, ken te veel mensen die niet mijn respect verdienen dat ik dat niet onbevangen kan en wil doen. Zou ook tot een ongezonde levenssfeer zorgen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
Willen we hier uit komen, dan zullen we denk ik eerst overeen moeten komen, wat we verstaan onder respect. Volgens mijn Van Dale woordenboek betekent 'respect' zoiets als 'eerbied hebben voor'. Ik ben het roerend met Sararje eens dat je niet bij voorbaat voor iemand eerbied moet hebben. En wanneer je geen eerbied voor iemand hebt, wil dat nog niet zeggen dat je meteen alle fatsoensregels aan je laars lapt. Eerbied is iets wat je tóch moet verdienen, en niet iets wat je kunt afdwingen.
Een vriendelijke groet.
Een vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
-
appelfflap
- Banned
foute veronderstelling.mustafa schreef: waarom mag iemand alleen maar respect verdienen als die hetzelfde denkt als jij?
Br en ik waren het onlangs nogal oneens. toch heb ik respect voor hem.
respect is iets anders dan ja knikkerij.
een portie basisbeleefdheid jegens onbekenden is ook geen synoniem van respect.
ja, maar die ken ik ookSararje schreef:Helaas, ken te veel mensen die niet mijn respect verdienen dat ik dat niet onbevangen kan en wil doen. Zou ook tot een ongezonde levenssfeer zorgen.
maar - en nu denk ik aan iemand in het bijzonder - in het begin heb ik hem met respect bejegend, totdat ik erachter kwam dat hij misbruik van mij maakte
toen heb ik mij van hem gedistancieerd
en hij weet het!
ik kan veel hebben, ieder mens heeft fouten en terkortkomingen, maar mensen die gaan liegen en beloften niet nakomen daar heb ik het al snel mee gehad
dat is voor mij het kriterium
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
ik ben feminist
ervaring telt
Tsja, ik zou na een tijde mijn conclusies trekken over mensen. Niet dat ik mensen op voorhand afwijs maar ik vertrouw ze zeker niet op voorhand. Respect en dus eerbied gaat voor mij samen met vertrouwen in elkaar. Dat zou ik na een tijdje niet meer hebben in anderen.
Mustafa schreef ;
Jij wilt graag het goede zien in de mens zien, en eigenlijk veronderstel je al bij voorbaat dat er "iets" goeds aanwezig moet zijn, omdat hij een mens is. Ik geef de mens wat minder crediet.
Mijn adagio is: er bestaat gedierte, en er bestaat kruid. Helaas bestaan er onmensen...
Maar ik ken wel een aantal mensen die ik respecteer. Deze mensen hebben door hun voorbeeld laten zien hoe je een goed leven moet leiden.
Maar over het algemeen is mijn vertrouwen in mensen niet erg groot. Ik sluit mij in tijd van nood liever aan bij een roedel wolven, dan bij een kudde mensen.
Vraag me niet waarom, want dat wordt een dik boek.
Het is een opvatting die ik niet met je kan delen Mustafa. Het "menszijn" is op zich geen bijzondere verdienste. Mens zijn wij allemaal.mijn opvatting is dat ieder mens die je voor het eerst ontmoet respect verdient alleen al vanwege het menszijn
Jij wilt graag het goede zien in de mens zien, en eigenlijk veronderstel je al bij voorbaat dat er "iets" goeds aanwezig moet zijn, omdat hij een mens is. Ik geef de mens wat minder crediet.
Mijn adagio is: er bestaat gedierte, en er bestaat kruid. Helaas bestaan er onmensen...
Maar ik ken wel een aantal mensen die ik respecteer. Deze mensen hebben door hun voorbeeld laten zien hoe je een goed leven moet leiden.
Maar over het algemeen is mijn vertrouwen in mensen niet erg groot. Ik sluit mij in tijd van nood liever aan bij een roedel wolven, dan bij een kudde mensen.
Vraag me niet waarom, want dat wordt een dik boek.
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Als jij met 'respect hebben voor' bedoeld dat je de algemene fatsoensregels in acht houdt, dan ben ik het wel met je eens.mustafa schreef: mijn punt is dat wanneer je uitgaat van diversiteit van mensen je altijd als basishouding respect dient te tonen voor wie dan ook
waarom mag iemand alleen maar respect verdienen als die hetzelfde denkt als jij?
Ho! Dat zou inderdaad zeer fout zijn. Ik kan uiteraard alleen voor mezelf spreken, maar iemand kan mijn respect verdienen, al had hij/zij een mening die volkomen tegenovergesteld is aan die van mij.
Waar ook een verschil in zit is, 'respect hebben voor de persoon', en 'respect hebben voor iemands opvattingen'.
Het is mogelijk om iemands opvattingen te verafschuwen, en tegelijkertijd de persoon achter de opvattingen te respecteren.
Anderzijds is het mogelijk om een persoon te verachten, en tóch te vinden dat de persoon op bepaalde punten gelijk heeft.
Vriendelijke groet.
Laatst gewijzigd door Devious op 04 okt 2006 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
voor mij is het geen fatsoen
het is innerlijke beschaving en die is religieus geworteld
het gaat mij om het fundamenteel respect voor de medemens in diens anders-zijn
accepteren leidt tot onverschilligheid en als we daar mee doorgaan dan hebben we over een tijdje weer precies dezelfde problemen die pim fortuyn destijds zo goed wist te signaleren
het gaat mij om het fundamenteel respect voor de medemens in diens anders-zijn
accepteren leidt tot onverschilligheid en als we daar mee doorgaan dan hebben we over een tijdje weer precies dezelfde problemen die pim fortuyn destijds zo goed wist te signaleren
Laatst gewijzigd door mustafa op 04 okt 2006 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
ik ben feminist
ervaring telt
Het kan zijn dat ik je verkeerd versta, maar moet ik hieruit begrijpen dat jij denkt dat innerlijke beschaving alleen mogelijk is bij religieuze mensen? Of betrek je dit alleen op jezelf?mustafa schreef:voor mij is het geen fatsoen
Vriendelijke groet.
Mustafa schreef:i
De mens is het zoogdier bij uitstek dat leugen en bedrog verheven heeft tot ongekend grote hoogte. Je weet eigenlijk nooit wat je aan hem hebt.
Vandaar dat ik dieren wel op voorhand met respect benader. Al zullen de meesten van hen mij slechts een goede maaltijd beschouwen. Zij bezwendelen de zaak tenminste niet.
En als je een aantal malen besodemieterd bent door een mens, dan groeit het wantrouwen.
Tot je het punt bereikt waardoor je de mensheid gewoon gaat beschouwen als een plaag voor deze planeet.
Juist, je legt de vinger precies op de wonde.k kan veel hebben, ieder mens heeft fouten en terkortkomingen, maar mensen die gaan liegen en beloften niet nakomen daar heb ik het al snel mee gehad
dat is voor mij het kriterium
De mens is het zoogdier bij uitstek dat leugen en bedrog verheven heeft tot ongekend grote hoogte. Je weet eigenlijk nooit wat je aan hem hebt.
Vandaar dat ik dieren wel op voorhand met respect benader. Al zullen de meesten van hen mij slechts een goede maaltijd beschouwen. Zij bezwendelen de zaak tenminste niet.
En als je een aantal malen besodemieterd bent door een mens, dan groeit het wantrouwen.
Tot je het punt bereikt waardoor je de mensheid gewoon gaat beschouwen als een plaag voor deze planeet.
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.