Ja het klinkt mischien even hard maar toch vraag ik me dat de laatste tijd heel erg af...
Aan de ene kant snap ik de negatieve reacties van de niet-moslims wel....
Want De laatste tijd geven moslimjongeren echt een heel slecht voorbeeld over de islam HELAAS... Vele zijn zo onwetend.. en volgen blindelings zomaar mensen die de islam helemaal verkeerd intepreteren... Al7amdulillah (alle lof behoort tot ALLAH(swt) dat er wel steeds meer jongeren -moslims en nietmoslims-zich in de islam verdiepen en achter komen wat de islam nou werkelijk inhoudt, dit heeft in ieder geval geleid tot veel meer begrip en zeker ook tot steeds meer bekeringen tot de islam....
maar ok om even terug te komen op het onderwerp.. moslimjongeren van de laatste tijd:
Code: Selecteer alles
Gij (Moslims) bent het beste volk dat voor de mensheid (ter lering) is verwekt; je gebiedt wat goed is, verbiedt wat kwaad is en gelooft in God. En, indien de mensen van het Boek hadden geloofd, zou het zeker beter voor hen zijn geweest. Sommigen hunner zijn gelovigen, maar de meesten hunner zijn overtreders. (zie vertaling v.d. betekenissen v.d. Koran, soerah Ali imran 110)Als we terugkijken in het verleden zien we hoe de moslimjongeren toen de leiders en niet de aanhangers van de ongelovigen waren, zoals sommige jongeren dat vandaag de dag zijn. Het wordt tijd dat we eens moeten begrijpen hoe de moslimjongeren opnieuw de mogelijkheden kunnen verkrijgen om opnieuw de leiders van de mensheid te kunnen worden.
Sommige moslimjongeren hebben hun sporen verloren. Zij hebben de islam en de geschiedenis van de islam verloren. Spijtig genoeg hebben ze tegenwoordig meer kennis over de westerse persoonlijkheden en aanvaarden ze hen eerder als rolmodellen, dan dat ze kennis hebben over de grootste mensen in de geschiedenis namelijk de Sahabah (de metgezellen) van de Profeet s.a.w.s. en onze andere grote voorgangers.
Tegenwoordig kan men tussen de jeugd verschillende groepen of "bendes" terugvinden, waarbij er zijn die zich zoals de "hiphop artiesten" en "wanna be gangsters" gedragen door net als hun idolen met een hoge dunk rond te wandelen en een vulgaire taal te gebruiken. Ze denken dat het "cool" is om met drugs en geweld bezig te zijn. En dan zijn er ook andere die bij deze bende horen en zich gedragen als wilde beesten alsof ze nooit rekenschap moeten afleggen voor al hun daden.
Liefdesrelaties zijn een bepaalde norm in het leven geworden en als je geen "vriend/vriendin" hebt of als je er tenminste geen probeert te versieren dan wordt je als iets vreemds beschouwd. Tijdverspilling is de favoriete bezigheid van de jeugd. Muziek, computerspelletjes, films en gewoon niks doen zijn tegenwoordig de hobby's. Opstandigheid tegenover de ouders heeft een nieuw toppunt bereikt. De kinderen zijn volslagen vreemden ten opzichte van hun ouders en voelen hun meer op hun gemak bij hun vrienden dan bij hun eigen vlees en bloed.
De moslimjongeren in de westerse maatschappij leren dat ze de islam als iets buitenaards moeten interpreteren en dat ze moeten denken en handelen volgens de westerse cultuur zoals ze dat via de televisie, op school en vooral in de maatschappij leren.
De meerderheid van de jeugd aanbidden gangsters (bendeleden), popartiesten, acteurs, sportatleten en zelfs verzonnen persoonlijkheden. Laten we zeggen dat we een test zouden doen onder de moslimjongeren. We geven elke persoon twee lijsten met namen en de opdracht van deze test is dat ze zoveel mogelijk informatie over die personen moeten geven. De resultaten van deze test kunnen we al op voorhand vrij nauwkeurig voorspellen:
-Eerste lijst: Dr. Dre, Tupac, Eminem, Snoop Doggy Dog, Notorious B.I.G., Puff Daddy, Mariah Carey, Michael Jackson, David Beckham, en Kylie Minogue.
-Tweede lijst: Ja'far ibn Abi Talib, Abdullah ibn Ma'sud, Mus'ab ibn Umayr, Zubayr ibn al-Awwam, Khalid ibn Walid, Asma bint Abu Bakr, Zaid ibn Thabit, Usama bin Zaid, Muhammad al Fatih en Tariq bin Ziyad.
Tot onze grote spijt zullen we moeten concluderen dat de meerderheid van de moslimjongeren meer antwoorden zullen kunnen geven op de eerste lijst dan op de tweede lijst. Sommigen zullen zelfs naar de personen in de eerste lijst opkijken, terwijl ze goed genoeg weten dat ze één voor één ongelovigen zijn en dat ze allemaal de weg van de Shaytan (duivel) volgen.
De moslimjongeren moeten naar de juiste personen opkijken en moeten de juiste rolmodellen volgen. De jeugd moet op de hoogte zijn van de moslims van het verleden, die leiders waren van de hele mensheid.
Er zijn veel voorbeelden van jonge moslims in het verleden. Eerlijk gezegd waren de meeste bekeerlingen tot de islam jonger dan 30 jaar.
Ali ibn Abi Talib (ra)
Eén van de eerste bekeerlingen tot de islam was de 8-jarige Ali ibn Abi Talib (ra) en dit helemaal zonder enige druk. Als we nu een kind van 8 jaar voor onze neus zetten zien we dat dit kind alleen maar interesse heeft voor Pokemon, computerspelletjes of de laatste nieuwste (teken)films. Als we deze kinderen met Ali (ra) moeten vergelijken merken we een groot verschil op.
Ali (ra) omhelsde de islam ook al was zijn vader een niet-moslim. Toen ze op een dag aan hem vroegen: "Ga je geen toestemming vragen aan je vader om je tot de islam bekeren?" Antwoordde hij "Allah heeft de toestemming van mijn vader toch ook niet gevraagd toen hij mij schepte dus waarom zou ik nu toestemming moeten vragen om hem te aanbidden?"
Ook al waren er niet zoveel moslims en ook al was de maatschappij heel vijandig, Ali (ra) bleef tijdens de eerste dagen van de Da'wa (verkondiging) in Mekka aan de zijde van de Profeet s.a.w.s. Zelfs op deze jonge leeftijd was hij al een man van moed. Er was eens een vergadering van veertig leiders van de Quraish. Deze mensen waren de meest belangrijke personen in de maatschappij, tegenwoordig vergelijkbaar met de meest bekende politici en beroemheden. Tijdens deze vergadering nodigde de Profeet s.a.w.s. hen uit tot de islam, maar zij weigerden deze boodschap. Hier toonde Ali zijn moed, hij stond op en keek al deze grote leiders in de ogen en zei tegen hen: "Ik geloof in hem en sta achter hem"
Imam Ali (ra) werd één van de grootste Sahabah. Hij stond bekend als één van de slimste. Later werd hij ook één van de vier grote kaliefen van de moslims. Hij heeft onder de moslims met de islam geregeerd en de islam aan de wereld verkondigd.
Abdullah ibn Mas'ud (ra)
De "wanna be gangsters" die rondrijden in een verlaagde auto met de mooiste velgen en met hun muziek zo luid zodat iedereen het kan horen om zo er als een "harde" man uit te zien moet maar eens naar Abdullah ibn Mas'ud kijken: het beste voorbeeld van moed.
Abdullah (ra) omhelsde de islam toen hij 14 jaar was. Hij zwierf rond in de bergen van Mekka ver van de mensen weg, terwijl hij op de kudde van een Quraish leider, Uqbah ibn Mu'ayt paste.
Op een dag waren de metgezellen van de profeet in Mekka. Ze waren nog altijd met een klein aantal en heel onderdrukt. Ze zeiden:"De Quraish hebben nog altijd niet gehoord dat de Koran luid en openlijk wordt gereciteerd. Wie zal de persoon zijn die het voor hen zal reciteren?"
"Ik zal het voor hen reciteren!" stelde Abdullah ibn Mas'ud voor. "Wij hebben angst om jou." zeiden ze "We hebben iemand nodig die een hele clan heeft om hem voor hun kwaad te kunnen beschermen."
" Laat mij het doen," hield Abdullah (ra) vol, "Allah de Verhevene zal mij beschermen en mij uit de buurt houden van hun kwaad." Toen vertrok hij uit de moskee tot hij aankwam bij Maqam Ibrahim (enkele meters van de Ka'ba weg). De zon kwam op en de Quraish zat rond de Ka'ba. Abdullah (ra) stopte bij hen en begon te reciteren: "In de naam van Allah, de Barmhartige Erbarmer. Hij heeft de oplezing onderwezen. Hij heeft de mens geschapen. Hij heeft hem de verklaring onderwezen. De zon en de maan gaan in de voorgerekende loop…" (zie vertaling v.d. betekenissen v.d. Koran, soerah Ar-Rahman 1-5)
Hij bleef reciteren. De Quraish bekeken hem gespannen en sommigen onder hen zeiden: "Wat is Ibn Umm Abd aan het zeggen? Vervloek hem! Hij is de woorden van de profeet aan het reciteren!"
Ze gingen naar hem toe en begonnen hem in zijn gezicht te slaan terwijl hij maar bleef doorreciteren. Toen hij terugkeerde naar zijn metgezellen liep het bloed van zijn gezicht. "Hier waren we bang voor," zeiden ze. "Bij Allah," antwoordde Abdullah, "De vijanden van Allah zijn op dit moment niet welgestelder dan ik. Als jullie het willen dan zal ik morgen opnieuw naar hen gaan en hetzelfde doen." "Je hebt genoeg," zeiden ze, " je hebt hen verteld wat ze haten."
Abdullah ibn Masoud werd één van de beste reciteerders van de Koran, over wie de Profeet s.a.w.s heeft gezegd: "Als iemand de Koran zo zuiver wil lezen net als toen het pas was geopenbaard, laat hem het dan lezen net zoals ibn Umm Abd het las."
Hij werd ook een van de grootste geleerden van de Koran en hij streefde naar een versterking van de kennis van islam.
Zaid ibn Thabit (ra)
De jongeren die hun tijd verspillen aan onbruikbare informatie zoals het leven van popartiesten en de hele dag als zombies voor de televisie zitten zouden beter een voorbeeld nemen aan het leven van Zaid ibn Thabit (ra).
In Medina tijdens de tweede jaar van de Hidjrah, was de stad van de Profeet s.a.w.s. druk in de weer met de voorbereidingen van de lange opmars naar het zuiden voor de Jihad tegen Badr.
De hele atmosfeer van de maatschappij was beladen met de islam, niet zoals vandaag de dag, waar de hele maatschappij geobsedeerd is door voetbal en waar de meerderheid van de discussies in de media en maatschappij gaat over een spel waarbij 22 mensen achter een leren bal aanlopen. Vandaag de dag is de atmosfeer in de niet-moslim wereld en de moslim wereld met oppervlakkige activiteiten bezig. Pop concerten, Olympische Spelen, voetbal toernooien en gelijkaardige zaken hieraan worden in de media tot in de kleinste details de strategieën bestudeerd, alsof ze een veldslag aan het voorberieden zijn.
In het verleden (onder de regering van de islam), onder het Kalifaat, was de atmosfeer gedomineerd door de islam, de belangrijkste gebeurtenissen in de maatschappij waren niet "Welke ploeg gaat tegen wie spelen in de volgende wedstrijd" maar het was de Jihad. Welk land gaan we nu onder de autoriteit van de islam brengen.
De edele Profeet s.a.w.s. had het eerste leger een laatste maal nagekeken en hen onder zijn leiderschap allemaal samengebracht voor de Jihad tegen hen die de moslims gedurende zoveel jaren hadden gekweld en die nog steeds vastbesloten waren om Zijn missie te stoppen.
Een jongetje dat nog geen dertien jaar oud was, wandelde in de richting van de soldaten. Hij was zelfverzekerd en op zijn hoede. Hij hield een zwaard vast dat heel lang zelfs misschien een beetje langer dan zijn eigen lengte was. Hij liep in de richting van de Profeet s.a.w.s. en zei: "Ik geef mijzelf aan jou over. Boodschapper van Allah. Laat het mij toe om samen met jou onder jou vlag tegen de vijanden van Allah de Verhevene te vechten."
De edele Profeet s.a.w.s. keek vol bewondering naar deze jongen en klopte liefdevol zachtjes op zijn schouders. Hij loofde hem voor zijn moed, maar weigerde zijn deelname want hij was daar nog veel te jong voor. Het jongetje, Zaid ibn Thabit (ra) draaide zich om en wandelde weg, teneergeslagen en bedroefd. Zaid ibn Thabit (ra) wist dat hij veel te jong was om deel te nemen aan dit leger, maar hij wou de Profeet s.a.w.s. helpen en dicht bij Hem zijn, dus richtte hij zijn aandacht op de kennis en het uit het hoofd leren van de Koran. De Profeet s.a.w.s. beval hem toen tot een taak waarvoor je intelligent, bekwaam en volhardend moet zijn: "Zaid, leer het geschrift van de joden voor mij."
"Tot uw dienst" zei Zaid die zich met enthousiasme richtte tot het leren van het Hebreeuws. Hij werd tamelijk bekwaam in deze taal en schreef voor de Profeet s.a.w.s. als Hij een boodschap voor de Joden had. Zaid las en vertaalde ook de brieven die de Profeet s.a.w.s. als antwoord kreeg van de Joden. De Profeet s.a.w.s. beval hem ook om het Assyrisch te leren, en dit deed hij ook. Zaid kreeg zo een heel belangrijke functie en werd de persoonlijke vertaler van de Profeet s.a.w.s.. Het enthousiasme en de bekwaamheid van Zaid (ra) waren hier perfect voor.
Wanneer de Profeet s.a.w.s. overtuigd was van zijn trouwheid in de vervulling van zijn taken en het toezicht, nauwkeurigheid en beoordelingen met welke hij zijn taken uitvoerde, vertrouwde Hij Zaid de zware verantwoordelijkheid voor de opname van de goddelijke openbaringen en hij werd een schrijver van de Profeet s.a.w.s. die de verzen van de Koran moest opschrijven zodra ze verkondigd werden.
Andere voorbeelden
Er zijn nog zoveel andere voorbeelden van de jongeren van de Sahabah, zowel mannen als vrouwen, die de leiders van de islam waren. Mus'ab ibn Umayr (ra) was maar 24 jaar oud toen hij door de Profeet s.a.w.s. naar Medina werd gestuurd om daar de islam te openbaren. Aisha (ra) de vrouw van de Profeet s.a.w.s., Asma bint Abu Bakr (de dochter van Abu Bakr Al-Siddiq (ra)), Az-Zubayr bin Awwam die nog maar 12 jaar was toen hij de islam omhelsde, Sa'd bin Abi-Waqqas die 17 jaar was, Usamah bin Zaid die nog maar 17 jaar was toen hij zoals de oudere Sahabah Abu-Bakr (ra) en Omar (ra) als de Amir van een leger voor de Jihad leidde en Jafar ibn Abi Talib die op 20-jarige leeftijd in staat was om op de rechtbank van koning Negus van Abessinië de moslims te vertegenwoordigen en te verdedigen.
Maar we moeten ons er ook van bewust zijn dat de grote persoonlijkheden onder de jeugd zich niet alleen onder de Sahabah bevonden maar ook daarna.
Imam As Shafi één van de grootste geleerden van deze Ummah, kende de Koran op 7-jarige leeftijd van buiten en op 14-jarige leeftijd was hij een Mujtahid, een geleerde, die het vermogen had om oplossingen uit de verzen van de Koran en de Soenna af te leiden. Vandaag de dag is het onmogelijk om naar een 14-jarige te gaan en hem vragen te stellen over de Islamitische wetgeving. Tariq bin Ziyad de overwinnaar van Spanje, en Muhammed al-Fateh, de overwinnaar van Constantinopel (het huidige Istanbul) waren eveneens jonge mannen.
Er zijn heel veel andere voorbeelden van moslimjongeren die opkwamen voor de Islam en die veel hebben bereikt in de naam van Allah de Verhevene. Het belangrijkste dat we moeten onthouden is dat in het verleden de jeugd onder de normen van de islam werden grootgebracht.
Praktische stappen voor de jeugd om te veranderen
Deze praktische stappen zijn enkel adviezen voor de moslimjongeren. Voor degenen die niet in de Islam geloven is dit met de wil van Allah een stap naar de islam en voor degenen die wel in de Islam geloven zal het hen met de wil van Allah helpen om hun aanbidding van Allah de Verhevene te versterken.
Ten eerste; studeer over de islam
De Profeet s.a.w.s. zei: "Het zoeken naar kennis is voor iedere moslim verplicht." (ibn Majah)
We moeten allemaal zoveel mogelijk op zoek gaan naar de kennis over de islam, want dat is het belangrijkste in ons leven. We moeten dus weten wat de islamitische Aqida (credo) inhoudt. In tegenstelling tot hoe sommige jongeren de islam waarnemen, is het geen geloof waar het is toegestaan om geen vragen over te stellen en ook niet enkel is gebaseerd op het blindelings volgen. Islam is het geloof van de denkende man.
Eén van de metgezellen van de Profeet s.a.w.s. zei: "Denken is het licht van de Iman (geloof)." Allah de Verhevene zegt: "In de schepping der hemelen en der aarde en in het opeenvolgen van de nacht en de dag en in de schepen die over de zee varen met wat de mensen baat en in het water dat God uit de hemel heeft doen nederdalen zodat Hij daarmede de aarde heeft levend gemaakt nadat zij dood was waarna Hij op haar allerlei dieren heeft verspreid en in het bestuur van de winden en de wolken die dienstbaar zijn gesteld tussen de hemel en de aarde daarin zijn waarlijk tekenen voor lieden die verstandig zijn." (zie vertaling v.d. betekenissen v.d. Koran, soerah Al Baqara 164)
We moeten vol vertrouwen geloven in de Islam, we moeten het bestaan van Allah de Verhevene en dat de Koran de woorden van Allah de Verhevene is kunnen bewijzen. Het is ook voor ons verplicht om de Sharia (de wetten van de islam) te kennen en de andere verplichtingen in ons leven toe te passen.
Overal op de wereld zijn er broeders en zussen, die altijd voor u bereikbaar zullen zijn om uw Islamitische persoonlijkheden te laten ontwikkelen. De islam is een collectieve geloof dus is het onze taak om andere moslims te helpen wanneer ze ons nodig hebben.
De moslim moet al zijn daden aaneenschakelen met de consequenties van het hiernamaals. Wanneer een moslim een daad verricht moet hij onmiddellijk rekening houden met de consequenties van het hiernamaals, zoals de beloningen en de bestraffingen. Hij moet het zich realiseren wanneer hij er zelfs aan denkt om een verboden daad uit te voeren: dit bewustzijn van Allah de Verhevene en het hiernamaals is voor ons een schild die ons beschermt van zonden en ons aanmoedigt om beloningen te winnen.
Als we op het punt staan om opstandig te worden tegenover onze ouders op een verboden (haram) manier, moeten we onmiddellijk rekening houden met wat de Profeet s.a.w.s. hierover heeft gezegd. Het was verteld door Annas (ra) dat iemand aan Muhammed s.a.w.s. de meest serieuze en ergste zonden vroeg. Hij s.a.w.s. antwoordde hierop: "Andere genoten aan Allah toe te kennen, de ouders niet gehoorzamen en hen pijn en schade veroorzaken; niet volgens de wet moorden en valse getuigenissen afleggen."
Ook Abi Bakrah ibn Al-Harith zei: " De boodschapper van de Allah s.a.w.s.vroeg ons driemaal: "Zal ik jullie de grootste zonde vertellen?" Wij zeiden "Ja, boodschapper van Allah." Hij s.a.w.s. antwoordde hierop:" Andere genoten aan Allah toekennen en ongehoorzaam zijn aan de ouders."
Als we het moeten hebben over de weigering van de Salah (gebeden), moeten we weten dat de Profeet s.a.w.s. de weigering van de Salah vergeleek met ongelovig zijn. De Profeet zei:"Het overeenkomstige tussen mijzelf en jullie is de Salah, al degene die afziet van het gebed, begaat een daad van ongeloof."
Als we op het punt staan om alcoholische middelen of drugs te nemen of het nu grote of kleine hoeveelheden zijn moeten we gewaarschuwd zijn door de Profeet s.a.w.s.: "Alle bedwelmende middelen zijn verboden, van dewelke een grote hoeveelheid vergiftigt, zelfs een kleine hoeveelheid is verboden."
De Profeet s.a.w.s. zei ook: " Een bedwelmend middel is een moeder van alle slechtheden. Al wie deze middelen gebruikt, zal zijn gebeden gedurende 40 dagen door Allah niet aanvaard worden. Als hij sterft met wijn in zijn maag dan zal hij op een djahilliya (onwetende) manier sterven."
Ten tweede; in een goede omgeving leven
In een goede omgeving leven is zeer belangrijk voor een moslim, want zo ontsnapt hij aan de aanlokkingen van de Shaytan. Het model van atmosfeer waarin de jeugd zich tegenwoordig in bevindt is zeer corrupt en wordt beheerst door alcohol, drugs, obscene muziek. Waar tegenwoordig over gepraat wordt is muziek, televisie, films, computerspelletjes, … Het is zeer zelden dat er serieuze gesprekken over het leven worden gevoerd.
Abu Musa vertelde dat de Profeet s.a.w.s. zei: "Het voorbeeld van een goede vriend in vergelijking met een slechte vriend … [Bukhari vol 3 nr 314.]
We moeten ons realiseren dat onze vrienden in ons leven onze vrienden in het Hiernamaals moeten zijn. De echte betekenis van vriendschap is niet dat je elkaar dichter naar het vagevuur brengt maar dat je elkaar dichter naar de hemel brengt. Soms kan het zijn dat mensen die iemand als hun beste vriend aanvaarden hun ergste vijand zijn.
1-De Da'wa naar de anderen dragen.
Wanneer we de Islam bestuderen moeten we onze kennis ook naar de anderen toe dragen. De Profeet s.a.w.s. zei: "Ook al ken je maar één vers geef het door." De meeste sahaba begonnen onmiddellijk na de islam omhelsd te hebben hun kennis (al was het niet veel) overal te verspreiden. De islam naar anderen toe te dragen, het goede aanbevelen en het slechte verbieden is een verplichting voor iedere moslim en in de realiteit krijgen we zo een betere beeld van onze eigen handelingen.
We moeten weten dat we nooit perfect kunnen zijn, iedereen maakt wellicht fouten. Trouwens de islam was niet geopenbaard aan de engelen, maar aan de mensen.
2-De islam volgen betekent niet dat we robotten moeten worden
Sommige mensen hebben een verkeerde opvatting over de islam. Ze denken dat wanneer je de islam volgt, je robotten of monniken moet worden en dat het niet toegestaan om eventjes te ontspannen. De islam laat ontspanning en hobby's toe zolang dit allemaal volgens de Shariah is en zolang het niet tegenspreekt met de geboden van Allah de Verhevene.
Aisha (ra) de moeder van de gelovigen, vertelde: "Drie wereldse zaken deden de boodschapper van Allah s.a.w.s. de Verhevene een groot plezier: voedsel, vrouwen en parfum. Hij schafte zich er twee van aan: vrouwen en parfum, maar voedsel niet." (musnad Ahmad)
De profeet s.a.w.s. ontspande zich onder zijn vrienden en onder zijn vrouwen. De profeet s.a.w.s. deed zelf ook aan bepaalde sporten zoals boogschieten op schietschijven.
Hoe dan ook moeten we oppassen dat we niet geobsedeerd raken door amusement en ontspanning zoals de Kuffar doen.
Overgeleverd door Ibn'Abbas: de profeet s.a.w.s. deelde mee:"Er zijn twee zegens die veel mensen verliezen: deze zijn gezondheid en vrije tijd om goede zaken te doen."
Waardeer je jeugd
Wanneer we jong zijn hebben we de mogelijkheid om de islam te volgen door onze kennis te bevorderen en de islam naar andere mensen te dragen. De jeugd duurt niet eeuwig, dus moeten we er goed gebruik van maken vooraleer het voorbij is. We moeten garanderen dat we de voetstappen van de grote moslim jongeren uit het verleden volgen, die in hun tijd de leiders van de mensheid waren!!!!!
