Hoe zit jij in je vel??
Moderator: Moderators
Hoe zit jij in je vel??
Ik loop nu ongeveer 2 weken mee op dit forum. Een keur aan onderwerpen, vele meningen. Mensen met duidelijke en onderbouwde meningen. Allemaal zeer verstandelijk en wel doordacht. Maar toch mis ik de reacties die vanuit het gevoel worden gegeven. Reacties die niet gestoeld zijn op wetenschappelijke rapporten, of op wat de media zegt en schrijft. Neen, echt menselijke reacties. Echte uitspraken zoals: "Zo denk ik er over, dat is mijn mening en daar blijf ik bij", mis ik. Weinigen, op een enkeling na, durven dit op dit forum.
Denken jullie er ook zo over, of heb ik het totaal mis??
Geef je oprechte mening!
Geef je oprechte mening!
Alles van waarde is weerloos.
Je hebt het totaal mis en dat meen ik uit de grond van mijn hart!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Ik heb het mis!
Oké, ik heb het mis. En waarom? Dat is juist wat ik bedoel. Je roept hier iets, maar ondebouw dat dan ook. Dat doe je dus niet.Erik schreef:Je hebt het totaal mis en dat meen ik uit de grond van mijn hart!
Kom Erik, argumenten waarom ik het mis heb.
Linda.
Re: Ik heb het mis!
Onderbouwen?? Waarom???LindaK schreef:Oké, ik heb het mis. En waarom? Dat is juist wat ik bedoel. Je roept hier iets, maar ondebouw dat dan ook. Dat doe je dus niet.Erik schreef:Je hebt het totaal mis en dat meen ik uit de grond van mijn hart!
Kom Erik, argumenten waarom ik het mis heb.
Linda.
Dat vond je nu toch juist zo klinisch ongewenst?
Spreek ik uit mijn hart is het weer niet goed!
Wat wil je nu eigenlijk?
Ik denk er zo over, dat is mijn mening en daar blijf ik bij!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Prima, jongen, "uit de grond van mijn hart" wordt als "argument" door mij geaccepteerd.Erik schreef:Ingekort, denk om je quote gedrag!! skeptic.
Spreek ik uit mijn hart is het weer niet goed!
Wat wil je nu eigenlijk?
Ik denk er zo over, dat is mijn mening en daar blijf ik bij!
Ik kan er alleen niks mee.
Je hebt liever een wel doordachte logische reactie?LindaK schreef:Ik kan er alleen niks mee.
Je brengt me in verwarring!
Misschien moet je een paar voorbeelden geven?
Je zegt dat mensen niet reageren vanuit hun gevoel, en als iemand dat wel doet, dan vraag je om argumenten. Argumenteren doe je dmv logica. Waar ben je mee bezigLindaK schreef: Kom Erik, argumenten waarom ik het mis heb. .
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Uit de grond van je hart.
Neen, geen logische reactie. Een gevoelsmatige reactie; een reactie uit de grond van je hart.Erik schreef:Je hebt liever een wel doordachte logische reactie?LindaK schreef:Ik kan er alleen niks mee.
Je brengt me in verwarring!
Misschien moet je een paar voorbeelden geven?
Re: Uit de grond van je hart.
Oké!LindaK schreef: Ingekort door Skeptic
Neen, geen logische reactie. Een gevoelsmatige reactie; een reactie uit de grond van je hart.
Re: Uit de grond van je hart.
Erik schreef:Nogmaals!!!!!
Oké!
Leuk spelletje wordt hier gespeeld.LindaK schreef: Mensen met duidelijke en onderbouwde meningen. Allemaal zeer verstandelijk en wel doordacht. Maar toch mis ik de reacties die vanuit het gevoel worden gegeven. Reacties die niet gestoeld zijn op wetenschappelijke rapporten, of op wat de media zegt en schrijft. Neen, echt menselijke reacties. Echte uitspraken zoals: "Zo denk ik er over, dat is mijn mening en daar blijf ik bij", mis ik. Weinigen, op een enkeling na, durven dit op dit forum.
Geef je oprechte mening!
Linda je vraagt er natuurlijk wel om.
Hoezo dan zul je vragen en wil je natuurlijk dat ik mijn argumenten verstandig en doordacht onderbouw.
Maar nee, Ik voel dat nu eenmaal zo..... als echt mens.
(ik heb moeite om in deze typische vrouwelijke rol staande te blijven. Die rol waarin ik uitspreek waar ik zelf vaak tegen stuk loop. Die opmerking die elke discussie over een willekeurig onderwerp onmiddelijk dodelijk verwond)
Puur vanuit je gevoel spreken en dan zeggen "Zo denk ik er over, dat is mijn mening en daar blijf ik bij", mis ik helemaal niet omdat het ongenuanceerd is.
Durven is juist te beargumenteren. Soms kun je wel eens vanuit je gevoel vertrekken maar na argumentatie of je gevoel bevestigen of je gevoel verlaten.
Zo denk ik erover en dat is mijn oprechte mening
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
Je kunt alleen een discussie voeren op basis van objectieve feiten. Gevoel is subjectief.
Ik reageer vaak met passie en gevoel. Soms ben ik écht pissig, maar de ratio moet de controle houden. Gevoel zonder ratio is als een op hol geslagen paard zonder bestuurder.
Vriendelijke groet.
Ik reageer vaak met passie en gevoel. Soms ben ik écht pissig, maar de ratio moet de controle houden. Gevoel zonder ratio is als een op hol geslagen paard zonder bestuurder.
Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Re: Hoe zit jij in je vel??
Zou het kunnen zijn dat je geen lans breekt voor het weglaten van alle onderbouwing of minachten van beargumentering, ook niet voor het bewieroken van gevoelens? Ik hoop het want ik leef graag in de veronderstelling dat geen enkel modern ontwikkeld mens zoiets zou willen doen. Wellicht duid je op het inzicht dat wetenschap slechts een gereedschap is, net zoals objectiviteit en scepticisme, maar nooit het doel.LindaK schreef:Ik loop nu ongeveer 2 weken mee op dit forum. Een keur aan onderwerpen, vele meningen. Mensen met duidelijke en onderbouwde meningen. Allemaal zeer verstandelijk en wel doordacht. Maar toch mis ik de reacties die vanuit het gevoel worden gegeven. Reacties die niet gestoeld zijn op wetenschappelijke rapporten, of op wat de media zegt en schrijft. Neen, echt menselijke reacties. Echte uitspraken zoals: "Zo denk ik er over, dat is mijn mening en daar blijf ik bij", mis ik. Weinigen, op een enkeling na, durven dit op dit forum.
Geef je oprechte mening!
Terwijl veel moderne mensen zeer goed van de gereedschap gebuik kunnen maken, zijn er maar weinig die verder gaan en waarden durven scheppen, waarden durven te bepalen en anderen durven oproepen tot het scheppen van een bepaalde toekomst of maatschappijvorm of vorm van ideaal menszijn die voor ogen staat.
Veel mensen die bedreven zijn in het gebruik van genoemde werktuigen zijn bang voor de gevolgen van idealisme, en terecht! Bijna al het idealisme dat de wereld tot nu toe heeft laten zien was juist uit zo'n gebrek aan wetenschap, objektiviteit en skepticisme geboren, en liep daarom altijd uit op allerlei excessen, fanatisme en wangestalten. Ik vind een zeer begrijpelijke denktrant de levenshouding die zegt: laten we ons nu eerst nog maar eens een paar eeuwen op echte kennis (dwz wetenschap) richten, om de eerste beginselen van de realiteit eindelijk onder de knie te krijgen, en als mensheid volwassen te worden, om daarná misschien eens weer het fantaseren serieus te nemen. Te lang heeft de mens zijn eigen misère gekweekt door slechts te staren op gevoel, waandenkbeelden, fantasie en zelfgecreëerde leugen ter troost (godsdiensten en ideologieën), en nóg zijn deze zaken verantwoordelijk voor een hoop ellende, stagnatie en domheid in de wereld.
Maar in principe zou het mogelijk moeten zijn met die werktuigen wetenschap, objektiviteit en skepticisme in de hand bezig te zijn met het scheppen van nieuwe waarden. Waar de mensheid naartoe op weg is, het waarvoor, en waartoe en het op welke manier het zou moeten. Dit is wat ik waardevolle filosofie zou noemen. Maar zoiets móet wel een schaars produkt zijn, omdat slechts uitzonderlijke mensen ertoe in staat zijn voor de gehele wereld een weg aan te wijzen. Wanneer ik er zelf mee bezig ben (iets waartoe ik me vanuit idealistische opmaak wel toe aangetrokken voel) voel ik een grote huivering, welhaast schaamte.
"Dit is mijn mening en daar blijf ik bij" is wat betreft de meeste zaken de uitspraak van de allerdomste mens. Zóveel heb ik wel geleerd in het leven. Mensen met van nature progressief denken, durf om juist al het onbeproefde en tevoren ondenkbare ook eens uit te proberen, sla ik automatisch een graadje hoger aan; en wanneer ik ze zie mislukken zal ik ze nooit mislukkelingen noemen.
Re: Hoe zit jij in je vel??
Het door u geschetste manco van dit forum wordt veroorzaakt door de zendingsdrang van (het merendeel van) de posters.LindaK schreef:Ik loop nu ongeveer 2 weken mee op dit forum. Een keur aan onderwerpen, vele meningen. Mensen met duidelijke en onderbouwde meningen. Allemaal zeer verstandelijk en wel doordacht. Maar toch mis ik de reacties die vanuit het gevoel worden gegeven. Reacties die niet gestoeld zijn op wetenschappelijke rapporten, of op wat de media zegt en schrijft. Neen, echt menselijke reacties. Echte uitspraken zoals: "Zo denk ik er over, dat is mijn mening en daar blijf ik bij", mis ik. Weinigen, op een enkeling na, durven dit op dit forum.
Geef je oprechte mening!
Voor die gebruikers van dit forum is het posten een zeer serieuze aangelegenheid.
Het is werk: de boodschap dient immers uitgedragen te worden.
"Vanuit het gevoel gegeven" reacties zullen dus slechts bij uitzondering te lezen zijn.
Het doel: de zending, mag immers niet uit het oog verloren te worden.