prediker 3 : 19

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

mustafa
Bevlogen

prediker 3 : 19

Bericht door mustafa »

want het lot der mensenkinderen is gelijk het lot der dieren, ja, eenzelfde lot treft hen: gelijk dezen sterven, zo sterven genen, en allen hebben enerlei adem waarbij de mens niets voor heeft boven de dieren; want alles is ijdelheid, ....

prediker, hoogstwaarschijnlijk koning salomo, begreep veel van de wijsheid gods

en de bevinding van prediker komt overeen met wat in het eerste boek van mozes staat geschreven in genesis 1 : 24 -31
"en god zeide: de aarde brenge levende zielen voort naar haren aard, vee, en kruipend en wild gedierte der aarde, naar zijnen aard: en het was alzoo
en god maakte het wild gedierte der aarde naar zijnen aard, en het vee naar zijnen aard, en al het kruipend gedierte des aardbodems naar zijnen en aard: en god zag dat het goed was
en god zeide: laat ons menschen maken, naar ons beeld, naar onze gelijkenis: en dat zij heerschappij hebben over de visschen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt
en god schiep den mensch nar ziojn beeld, naar het beeld gods schipe hij hem; man en vrouw schieop hij ze
en god zegende ze, en god zeide tot hen: weest vruchtbaar en vermenigvuldigt, en vervult de aarde en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de visschen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt
en god zeide: zie, ik heb ulieden al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de gansche aarde is, en alle geboomte in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is: het zij u tot spijze
maar aan alle gedierte der aarde en alle gevogelte des hemels en alle kruipend gedierte op de aarde, waarin eene levende ziel is, heb ik al het groene kruid tot spijze gegeven
en het was alzoo
en god zag al wat hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed
toen was het vavond geweest en het was morgen geweest, de zesde dag"

wat blijkt nu uit genesis 1 : 24 -31 ?
1. dat de (zoog-)dieren en de mens op dezelfde scheppingsdag geschapen zijn
2. dat de mens als evenbeeld van god het rentmeesterschap gegeven is
3. dat aan de mens de zaden en de vruchten als voedsel is gegeven

ad 1: dit ondersteunt wel het meest overtuigend prediker 2 : 19
ad 2: het rentmeesterschap dat aan de mens als gods evenbeeld is gegeven wordt door jezus gedemonstreerd aan de discipelen tijdens het laatste avondmaal; de voetwassing, niet heersen, maar dienen
ad 3: het aan de mens toegewezen voedsel betaat idealiter uit een vegetarisch dieet

de dieren hebben dezelfde rechten als de mens, omdat god ons allen , dieren en mensen, heeft geschapen en voor ieder schepsel dezelfde ontwikkelingsmogelijkheden heeft bepaald
en om dit met de bijbel te ondersteunen heb ik prediker 3 : 19 en genesis 1: 24 - 31 aangehaald
alle materie zal uiteindelijk worden vergeestelijkt
de elementen zullen vergaan
het leven is er om de materie te vergeestelijken
op hemellichamen zoals de zon is dit proces al heel ver gevorderd
en dit geldt voor het leven op alle sterren in het universum
in het huis des vaders zijn vele woningen
god is groot

in die zin heb ik dan ook de meest sympathie voor politieke partijen zoals christen unie, de partij voor de dieren en groenlinks, en de sp natuurlijk
het is onjuist om de ontwikkelingsmogeljjkheden voor dieren te verhinderen, te belemmeren of zelfs geheel onmogelijk te maken
alles heeft in de schepping een bepaald doel
het gaat om een beschavingsoffensief
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
balou
Forum fan

Bericht door balou »

mustafa schreef;
ad 2: het rentmeesterschap dat aan de mens als gods evenbeeld is gegeven wordt door jezus gedemonstreerd aan de discipelen tijdens het laatste avondmaal; de voetwassing, niet heersen, maar dienen
ad 3: het aan de mens toegewezen voedsel betaat idealiter uit een vegetarisch dieet
Dat rentmeesterschap is een hele rare constructie. Normaal is er één enkele rentmeester die verantwoording schuldig is aan de grote baas.
Maar de aarde wordt gedomineerd door meer dan 6,5 miljard rentmeestertjes die allen sprekende gelijkenis vertonen met hun z.g. schepper. Geen wonder dat het een puinhoop wordt met zo'n slechte bedrijfsvoering.

De mens is duidelijk een omnivoor. Dat blijkt uit zijn gebit en zijn spijsverterings organen.
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

vanwege die puinhoop is het einde der tijden nu ook nabij
en daaruit blijkt een zeer goede bedrijfsvoering
ieder schepsel krijgt loon naar werk en daarbij gaat het met name om de goede intentie (bidden in geloof)
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
balou
Forum fan

Bericht door balou »

@ mustafa
Die zin hoorde ik 60 jaar geleden voor het eerst. Elk jaar wordt hij het wel een keer herhaald.
op een dag krijgt iemand een keer gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

mustafa schreef
en god zeide tot hen: weest vruchtbaar en vermenigvuldigt, en vervult de aarde en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de visschen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt
Dus overbevolking uitroeiing en bioindustrie :!:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
balou
Forum fan

Bericht door balou »

@Mustafa
en daaruit blijkt een zeer goede bedrijfsvoering
ieder schepsel krijgt loon naar werk en daarbij gaat het met name om de goede intentie (bidden in geloof)
Iemand maakt volgens jou een Aarde met diertjes en plantjes
Dan maakt hij ook nog een soort superdiertje en stelt deze aan als rentmeester. Er doet zich een gigantische bevolkingstoename voor en het superdiertje blijkt een slecht rentmeester. Roeit alle andere diertjes uit, en kapt de bossen om
Hij vreet niet alleen alles kaal, maar steekt ook nog alles wat hij niet direct kan gebruiken in de fik.
De maker die dit alles van tevoren wist, besluit vervolgens zijn eigen bedrijf te vernietigen.
Ik kan hier maar geen goede bedrijfsvoering in ontdekken.

De slotzin klinkt een beetje vreemd. Ieder schepsel krijgt loon naar werken. Met ieder schepsel heb je weer uitsluitend die hoogst onbekwame rentmeestertjes op het oog. Waarom toch?
Deadline
Forum fan

Bericht door Deadline »

Beste mustafa,

kan je mij in enkele zinnen uitleggen wat de aanleiding is voor het opstarten van de discussie over " prediker 3:19"? Essentieel voor het begrip van diegene, die eventueel zouden willen deelnemen aan deze discussie, is het inzicht in de voorgeschiedenis en met name het waarom van deze topic. Met het waarom bedoel ik hier trouwens niet een uitleg van de materie die je wil bespreken. Ik bedoel daarmee een verhaaltje waarin je aangeeft hoe je erop kwam om je gedachte god is één te gaan bespreken in dit topic.

Daarnaast vraag ik me af wat je in deze topic ter discussie wil stellen. Zou je daarom een duidelijk stelling willen formuleren m.b.t. het onderwerp “prediker 3:19” ? Een discussie begint namelijk altijd met een stellingname. Dit alles is niet om moeilijk te doen tegen je Mustafa, maar om een advies te geven hoe je het één en ander zou kunnen verduidelijken en vergemakkelijken voor je diegenen die willen deelnemen aan deze discussie.

Tot nu toe is dit namelijk geen discussie, maar een ongeleid gesprek waarin van alles aan bod komt m.b.t. prediker 3:19 en de eindtijd. Je zou om te beginnen kunnen aangeven waarom er zo´n duidelijk verband tussen deze twee zaken is en waarom jij dit verband juist nu onder de aandacht wil brengen.

Je neemt de anderen dus vooralsnog niet echt mee in je denkstappen en je stelt niks ter discussie, en dat laatste is nogal een essentieel punt op een forum. Als je dat niet doet kan dat nogal tot frustraties leiden bij anderen.

Dus graag het verzoek om een stelling, een aanleiding en het verband tussen de twee zaken (het einde en prediker 3:19),
Groet,
Deadline
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Allemaal wel en prachtig als de Bijbel dat zegt (dat mensen en zoogdieren op dezelfde dag geschapen zijn). De verzamelde bewijzen uit de paleontologie en biologie vertellen ons dat er honderd miljoen jaar voor het ontstaan van de eerste mens, reeds zoogdieren bestonden.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

Devious schreef:Allemaal wel en prachtig als de Bijbel dat zegt (dat mensen en zoogdieren op dezelfde dag geschapen zijn). De verzamelde bewijzen uit de paleontologie en biologie vertellen ons dat er honderd miljoen jaar voor het ontstaan van de eerste mens, reeds zoogdieren bestonden.

Vriendelijke groet.
in één zin de werkelijke betekenis van het plaasten van deze topic:
de dieren hebben dezelfde rechten als de mens, omdat god ons allen , dieren en mensen, heeft geschapen en voor ieder schepsel dezelfde ontwikkelingsmogelijkheden heeft bepaald
in die zin heb ik dan ook de meest sympathie voor politieke partijen zoals christen unie, de partij voor de dieren en groenlinks, en de sp natuurlijk
het is onjuist om de ontwikkelingsmogeljjkheden voor dieren te verhinderen, te belemmeren of zelfs geheel onmogelijk te maken
alles heeft in de schepping een bepaald doel
het gaat om een beschavingsoffensief
mensen en dieren hebben dus dezelfde rechten
wat gij niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet
ieder schepsel is een leefgebied toegewezen (territorium) en dat geheers over dieren leidt er alleen maar toe dat er in circussen met dieren gesold wordt geheel tegen hun eigen ingeboren aard in tot vermaak van de mensen die eigenlijk goede rentmeesters hadden moeten zijn
wanneer het waar zou zijn dat dieren minder rechten zouden moeten hebben dan mensen dan zouden kinderen ook minder rechten moeten hebben dan volwassenen, en dan heb ik het natuurlijk over de fundamentele rechten
maar kinderen zijn voorbestemd om volwassenen te worden en volwassen mensen zijn voorbestemd om engelen te worden, enz....
een dergelijke redenering geldt dus ook met betrekking tot de ontwikkelingsgang van dieren
ieder levend wezen heeft een ontwikkelingsgang voor de boeg en god kent wat betreft die mogelijkheden geen enkele beperking
dus moeten alle levende wezens dezelfde rechten hebben
en om dit met de bijbel te ondersteunen heb ik prediker 3 : 19 en genesis 1: 24 - 31 aangehaald
alle materie zal uiteindelijk worden vergeestelijkt
de elementen zullen vergaan
het leven is er om de materie te vergeestelijken
op hemellichamen zoals de zon is dit proces al heel ver gevorderd
en dit geldt voor het leven op alle sterren in het universum
in het huis des vaders zijn vele woningen
god is groot

p.s.:
het gaat niet om een discussie creationisme vs evolutie
in een beginfase is er sprake van groei, maar wanneer de eindtijd nadert dan is er sprake van een overgang naar iets anders
er is dus geen sprake van een absoluut einde van het leven
dit laatste is een hint richting doctorwho
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Niet het einde van de wereld, maar het einde van de (onverlichte) tijden, in een apocalypse (=Grieks voor openbaring).
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

mustafa schreef: in één zin de werkelijke betekenis van het plaasten van deze topic:
Als je het over dierenrechten wilt hebben , begin dan niet over god, want daar kom je niet verder mee. Als dieren rechten moeten krijgen, dan moeten wij ze die rechten geven.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

in het kader van de zendtijd voor politieke partijen was dit een uitzendng van de partij voor de dieren.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

:D :D :D
ZAP
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

balou schreef:mustafa schreef;
Dat rentmeesterschap is een hele rare constructie. Normaal is er één enkele rentmeester die verantwoording schuldig is aan de grote baas.
Maar de aarde wordt gedomineerd door meer dan 6,5 miljard rentmeestertjes die allen sprekende gelijkenis vertonen met hun z.g. schepper. Geen wonder dat het een puinhoop wordt met zo'n slechte bedrijfsvoering.

De mens is duidelijk een omnivoor. Dat blijkt uit zijn gebit en zijn spijsverterings organen.
Al doe rentmeesters hebben dan ook weer een eigen hiërarchie, een eigen domeintje en eigen verantwoordelijkheden. Wie over wat meer gesteld is wordt dat op wat meer aangesproken. De door jou geschamperde bedrijfsvoering bestaat dan ook vooral tussen jouw oren. Hoewel ridiculisatie op basis van eigen toeschrijvingen tot hilarische berichtgeving kunnen leiden bieden zji natuurlijk geen argumenten ter onderbouwing van een standpunt.

Dat de mens als omnivoor beschouwd kan worden lijkt me buiten kijf staan. Een blik op de vorming van het gebit leert ons dat dit zowel geschikt is voor gewassen als voor vlees. En ook de maag en het darmstelsel lijken ingesteld op vertering van beide soorten voedsel.

@ mustafa.
Als Jezus zelf komt met een gelijkenis van de verloren zoon waarin de vader zijn oudste Zoon aangeeft dat hij altijd een bokje had kunnen klaarmaken en oook de oudtestamentische wetten zeer complete rituelen voor voedselbereiding met vlees geven dan komt het mij vreemd voor dat er ineens een nieuw gebod zou ontstaan dat mensen verplicht tot een veganistisch bestaan.

Voor zover mij bekend had ook Mohammed niet zo'n gheloofsopdracht voor zijn volgelingen.
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

skeptic schreef:
mustafa schreef: in één zin de werkelijke betekenis van het plaasten van deze topic:
Als je het over dierenrechten wilt hebben , begin dan niet over god, want daar kom je niet verder mee. Als dieren rechten moeten krijgen, dan moeten wij ze die rechten geven.
Gelden die rechten gelijk voor alle dieren? Kan een amoebe bijvoorbeeld dezelfde rechten claimen als een mug, een kikker, een rat, een kat, een hond een aap, een duif, een krokodil, een hagedis en een paling? Zo nee. volgens welke criteria worden aan dieren rechten verleend en wie garandeert op grond van wat dat die rechten worden nageleefd?
Gesloten