Balkenende: Godsdienstonderwijs op alle scholen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

HILVERSUM - CDA-leider Jan Peter Balkenende wil dat leerlingen in het voortgezet onderwijs verplicht godsdienstles krijgen, ook op openbare scholen. Hij zegt dat in het tv-programma van Paul Rosenmöller dat de IKON woensdagavond uitzendt.

In het wekelijkse programma zijn interviews met lijsttrekkers van verschillende partijen te zien. Balkenende wijst in de uitzending op de noodzaak dat jongeren meer inzicht krijgen in religies. „Of je nu wel of niet gelooft, godsdienstonderwijs is ontzettend belangrijk om te weten wat religie voor mensen betekent, wat verschillen en overeenkomsten zijn. Ik denk dat het noodzakelijk is, ook voor jonge mensen, om dingen in de samenleving te kunnen plaatsen en te kunnen beoordelen.”
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Als we er open en eerlijk over discussiëren, inclusief de onlogica, de barbarismen, en het ontstellende sprookjeskarakter, dan heeft Balkenellende mijn zegen. Als het verkapte evangelisatie moet voorstellen, is het onwettig en bovendien een complete verspilling van tijd en geld die beter aan pure betawetenschappen of talen hadden kunnen worden besteed.
Laatst gewijzigd door cymric op 08 nov 2006 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Sluit me aan bij cymric.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Atheist_1984
Ervaren pen

Re: Balkenende: Godsdienstonderwijs op alle scholen

Bericht door Atheist_1984 »

MOODY BLUE schreef:Balkenende: Godsdienstonderwijs op alle scholen
HILVERSUM - CDA-leider Jan Peter Balkenende wil dat leerlingen in het voortgezet onderwijs verplicht godsdienstles krijgen, ook op openbare scholen. Hij zegt dat in het tv-programma van Paul Rosenmöller dat de IKON woensdagavond uitzendt.
Argh!!! Waarom?? Wat kunnen we leren van godsdienst? Niks. Ik doe nu laboratorium opleiding. Nou, WTF heeft dat met godsdoenst te maken?? Ik heb godsdienst gehad toen ik op de koksschool zat. Heeft niks met elkaar te maken. Onzin om dat te geven. Ik word ook een beetje moe van dat opdringerige gedrag van gelovigen. :? :cry: Ik ga toch ook gelovige mensen mijn atheisme niet opdringen :?
In het wekelijkse programma zijn interviews met lijsttrekkers van verschillende partijen te zien. Balkenende wijst in de uitzending op de noodzaak dat jongeren meer inzicht krijgen in religies. „Of je nu wel of niet gelooft, godsdienstonderwijs is ontzettend belangrijk om te weten wat religie voor mensen betekent, wat verschillen en overeenkomsten zijn. Ik denk dat het noodzakelijk is, ook voor jonge mensen, om dingen in de samenleving te kunnen plaatsen en te kunnen beoordelen.”
Ik snap heust wel dat voor sommige mensen religie veel betekend. Ik hoef daar geen godsdienst voor te krijgen.

[/edit]

Natuurlijk niet bij Mbo opleidingen ;)
Laatst gewijzigd door Atheist_1984 op 08 nov 2006 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Atheist1984: een beetje kennis van de verschillende religies in Nederland zou een gemiddelde NLer helemaal geen kwaad kunnen doen lijkt me.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Atheist_1984
Ervaren pen

Sararje schreef:Atheist1984: een beetje kennis van de verschillende religies in Nederland zou een gemiddelde NLer helemaal geen kwaad kunnen doen lijkt me.
Verklaar je nader. Waarom denk je dat?
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Samante

Bericht door Samante »

MOODY BLUE schreef:Balkenende wijst in de uitzending op de noodzaak dat jongeren meer inzicht krijgen in religies. „Of je nu wel of niet gelooft, godsdienstonderwijs is ontzettend belangrijk om te weten wat religie voor mensen betekent, wat verschillen en overeenkomsten zijn. Ik denk dat het noodzakelijk is, ook voor jonge mensen, om dingen in de samenleving te kunnen plaatsen en te kunnen beoordelen.”
Het is dan wel de bedoeling dat alle religies evenredig behandeld worden op een zuivere manier en niet de overtuiging van de docent wordt verheerlijkt. Ook minder bekende religies zoals het pantheïsme zouden aan de orde moeten komen dan.

Ik ben echter van mening dat godsdienstonderwijs overbodig is en religies kunnen worden besproken bij een vak als maatschappijleer.

Als ik docent godsdienst zou zijn, zou ik alle religies tegen het licht houden van logische spiritualiteit.
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

MOODY BLUE schreef:de noodzaak dat jongeren meer inzicht krijgen in religies.
Ik haat religie tot in het diepst van mijn hart, de hele wereld is selffullfilling in conflict door religie, het liefst zou ik een verbod op het uitoefenen in de openbare sfeer zien. Laat dat duidelijk zijn.
Maar, de noodzaak om te weten hoe religie zijn invloed heeft gehad en nog steeds heeft, onderschrijf ik. Ik denk echter dat dat niet is wat Balkenende bedoelt.
Laatst gewijzigd door insomnia op 08 nov 2006 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
C'est le ton qui fait la musique
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Atheist1984: Onderlinge begripsvorming en kennis leidt mijns inziens in ieder geval tot onderlinge kennis van de andere denkbeelden en voorkomt een wij-zij maatschappij. Ik ben met Insomnia eens dat er een noodzaak is om te weten hoe religie zijn invloed heeft gehad en nog steeds heeft. Mijns insziens dienen alle grote religies in Nederland te worden behandeld. Als Pantheisme daar ook onder valt, so be it. Echter, volgens mij zijn er niet heel veel pantheisten in NL. Maar hiervoor heb ik weinig concreet cijfermateriaal bij de hand dus pin me hier niet op vast.
Laatst gewijzigd door Sararje op 08 nov 2006 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Atheist_1984
Ervaren pen

Samante schreef:Het is dan wel de bedoeling dat alle religies evenredig behandeld worden op een zuivere manier en niet de overtuiging van de docent wordt verheerlijkt. Ook minder bekende religies zoals het pantheïsme zouden aan de orde moeten komen dan.
Ja idd. Op eigenlijk alle scholen die Goddienst geven laten maar 1 godsdienst zien.
Maar, is pantheisme een religie?? Ik dacht altijd dat pantheisten God als symbolisch zien. Voor de wetten van dit universum ofzo.
Ik ben echter van mening dat godsdienstonderwijs overbodig is en religies kunnen worden besproken bij een vak als maatschappijleer.
Dat zou ik een beter idee vinden als verplicht godsdienst geven.
Als ik docent godsdienst zou zijn, zou ik alle religies tegen het licht houden van logische spiritualiteit.
Niet persoonlijk opvatten maar, ik vind in spiritualiteit weinig logica zitten.
Exodus 12

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Eerst zou ik eens precies moeten weten wat Balkenende hier onder verstaat. Een vak levensbeschouwing als onderdeel van maatschappijleer is nuttig, maar dan wel gegeven door een docent die niet een eigen religie aanhangt. Dus gewoon onderricht in alle wereldgodsdiensten als een verrijking van algemene kennis. Daarbij niet nalatende ook de negatieve aspecten van religies duidelijk te onderwijzen. En er op geen enkele manier een waarheidsgehalte aanhangen. Als je kinderen niet op de hoogte brengt van de gevaren van religies dan maak je ze uiterst vatbaar voor indoctrinaties als ze de zoekende leeftijd van de puberteit bereiken. Dus een goede waarschuwing van de invloed van religies zou ik ze zeker niet willen onthouden.

Maar inderdaad vraag ik me af of dit is wat Balkenende bedoelt.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Atheist_1984
Ervaren pen

insomnia schreef:Ik haat religie tot in het diepst van mijn hart, de hele wereld is selffullfilling in conflict door religie, het liefst zou ik een verbod op het uitoefenen in de openbare sfeer zien. Laat dat duidelijk zijn.
Ik ook. Alleen mensen die religeus zijn niet. Ik heb wel vrienden van mij die religeus zijn. Maar daarvoor haat ik ze niet. Alleen ben ik van mening dat religie wel schadelijk kan zijn.
Exodus 12

Atheist_1984
Ervaren pen

Kitty schreef:Eerst zou ik eens precies moeten weten wat Balkenende hier onder verstaat.
Waarschijnlijk klassieke godsdienst. En vooral christelijk.
Een vak levensbeschouwing als onderdeel van maatschappijleer is nuttig, maar dan wel gegeven door een docent die niet een eigen religie aanhangt. Dus gewoon onderricht in alle wereldgodsdiensten als een verrijking van algemene kennis.
Reken daar maar niet op
Daarbij niet nalatende ook de negatieve aspecten van religies duidelijk te onderwijzen. En er op geen enkele manier een waarheidsgehalte aanhangen. Als je kinderen niet op de hoogte brengt van de gevaren van religies dan maak je ze uiterst vatbaar voor indoctrinaties als ze de zoekende leeftijd van de puberteit bereiken. Dus een goede waarschuwing van de invloed van religies zou ik ze zeker niet willen onthouden.
Vergeet het maar dat gaat nooit gebeuren.
Maar inderdaad vraag ik me af of dit is wat Balkenende bedoelt.
Nee natuurlijk niet
Exodus 12

Samante

Bericht door Samante »

Atheist_1984 schreef:
Samante schreef:Het is dan wel de bedoeling dat alle religies evenredig behandeld worden op een zuivere manier en niet de overtuiging van de docent wordt verheerlijkt. Ook minder bekende religies zoals het pantheïsme zouden aan de orde moeten komen dan.
Ja idd. Op eigenlijk alle scholen die Goddienst geven laten maar 1 godsdienst zien.
Maar, is pantheisme een religie?? Ik dacht altijd dat pantheisten God als symbolisch zien. Voor de wetten van dit universum ofzo.
Ik als pantheist zie god in alles en alles in god. Het is eerder een spiritueel denken dan een religie vind ik ook. Een religie heeft meestal ceremonies, gebruiken, rituelen en het pantheisme dacht ik meestal niet.
Samante schreef:Als ik docent godsdienst zou zijn, zou ik alle religies tegen het licht houden van logische spiritualiteit.
Atheist_1984 schreef: Niet persoonlijk opvatten maar, ik vind in spiritualiteit weinig logica zitten.
Juist daarom. In de meeste spiritualiteit is logica ver te zoeken. Kijk bijvoorbeeld naar een kenmerk van almacht. Als een god almachtig is, duidt dat er volgens mij op dat die god niets nodig heeft. Dus is het niet nodig om te strijden tegen andersdenkenden en is het ook niet nodig om god te aanbidden en te vereren. Een almachtige god is volmaakt, die is zonder enige behoefte. Etc.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Worden dan alleen de Islam en Christendom onderwezen, of ook Bhoedhisme, Humanisme, Jodendom, Newage-achtige stromingen, natuurreligies zoals deze nog bestaan in bijv. het Amazonegebied, Afrika en Zuid Oost Azie?
Mogen de scholen zelf beslissen welke godsdiensten ze behandelen en welke niet?
Worden alle andere godsdiensten dan ook verplicht onderwezen op bijv. Christelijke scholen? In hoeverre zijn die scholen objectief als het gaat om andere geloofstromingen en wie toetst dat?

Ik ben zelf tegen godsdienstige scholen en/of onderwijs van godsdienst op scholen.
Godsdienst hoort wat mij betreft niet op een school thuis.

Net gelezen dat er vaak van verkiezingsbeloftes niets terecht komt, dus maar hopen dat JP deze keer ook weer wat belooft wat zijn partij niet gaat waarmaken!
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Plaats reactie