Knevel vs. 't Hart
Geplaatst: 19 dec 2006 09:08
Eergister was bij 'Tegenpolen' op Ned 2 een discussie tussen Andries Knevel en Maarten 't Hart. Wie heeft deze ook gezien? Echt een discussie was het niet, niettemin interessant om te zien.
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Van hetzelfde laken een pak. Sinds 1987 is creationisme uit en ID in; Knevel loopt twee decennia achter.windsurfer schreef:Knevel merkt op geen creationist te zijn, maar tegenwoordig 'intelligent design' aan te hangen...
Toch een vorm van evolutie in denken, nu het laatste restje nogwindsurfer schreef:Knevel merkt op geen creationist te zijn, maar tegenwoordig 'intelligent design' aan te hangen...
Zeker, een verademing kan je het zeker noemen. Hart stelde zich goed op, hij had niet zo'n mentaliteit van 'ik ga nu eens flink boksen tegen die christenen'. Wel jammer dat de interviewer niet echt objectief was, soms leek het wel die presentator en Knevel vs. 't Hart.FonsV schreef:Vergeleken met de politieke 'discussie' waarmee we de laatste tijd zijn overladen vond ik 't Hart vs Knevel een verademing. Het had van mij wat langer mogen duren.
Het was op de NCRV!Je schreef:...soms leek het wel die presentator en Knevel vs. 't Hart.
De vraag blijft wat had ik in zijn plaats gezegd. Laten we zo stellen: ik zeg wel nu zo stoer dat ik het verweer van Maarten 't Hart niet goed vind, maar kan ik dan werkelijk een beter verweer verzinnen? Dat verweer ga ik in deze posting proberen te formuleren.Deadline schreef: ....knip voor leesbaarheid....
Ik miste gewoon het koppelen van die losse eindjes aan elkaar. Dat had 't Hart kunnen en moeten doen. Hij stipte wel de punten van euthanasie en homohuwelijk aan, maar hij koppelde het niet zoals hierboven geschreven is.![]()
En over Andries ga ik niet eens beginnen, het was al walgelijk genoeg om 24 minuten naar die "Knevel kop" van hem te kijken.
Groet,
Deadline
Een klein commentaar op deze posting:Deadline schreef:Daarnaast miste ik het argument van "de waarheidsclaim" die voortdurend gebruikt wordt door christenen om bij ieder ethisch vraagstuk de discussie te dwarsbomen, dan denk ik met name aan de inmening van gelovigen in persoonlijke zaken als het homohuwelijk en euthanasie. Deze persoonlijke inmening vind bovendien plaats terwijl gristenen andersom niks willen horen van kritiek op hun persoonlijke belevingswereld, namelijk het geloof. Dat is heel krom als je er lang over gaat nadenken:
men mengt zich wel in een persoonlijke belevingswereld van de ander terwijl de eigen persoonlijke belevingswereld kennelijk ten aller tijden buiten schot moet en vooral kan blijven.
Misschien moet je er wat minder lang over nadenken. Of juist nog langer.Dat is heel krom als je er lang over gaat nadenken:
Nogmaals:men mengt zich wel in een persoonlijke belevingswereld van de ander terwijl de eigen persoonlijke belevingswereld kennelijk ten aller tijden buiten schot moet en vooral kan blijven.
...En over Andries ga ik niet eens beginnen, het was al walgelijk genoeg om 24 minuten naar die "Knevel kop" van hem te kijken.
Je wilt niet weten hoeveel ongelovigen, die gelovig zijn geworden vol blijdschap verzuchten: Eindelijk....... rust, vrede en zekerheid.rust, vrede en zekerheid.
En die gevoelens gun ik jou, net als ieder ander. Maar aangezien die gevoelens niet vreemd zijn voor welke gelovige of ongelovige dan ook, kan niet gezegd worden dat het (christelijk) geloof de oorzaak is van de afwezigheid van die gevoelens bij mensen. Al kan met grote waartschijnlijkheid gezegd worden dat het in SOMMIGE gevallen inderdaad zo is.zie juist drie nieuwe gevoelens die door het niet meer geloven in god bij mij zijn ontstaan en waardoor ik zeer positief beïnvloed wordt.
Wederom:Daarbij is de "waarheidsclaim" die door gelovigen gebruikt wordt een middel om alle discussies uit de weg te gaan, waardoor bepaalde ethische vraagstukken een taboe en onbespreekbaar worden als hieraan toegegeven wordt.
Ik zie die correlatie niet. Uiteraard zal in sommige gevallen duidelijk zijn dat dit niet de wetenschappelijke vooruitgang bevordert. Af en toe zal men ook kunnen constateren dat wetenschappelijke ontwikkelingen helemaal geen vooruitgang zijn!Bovendien wordt de wetenschap hierdoor negatief beïnvloedt
Helemaal mee eens!!! Een utopie, volkomen onmogelijk, maar helemaal mee eens. (tenzij je met gelijkgestemden op een eiland zit. En dan is het nog maar de vraag hoe lang het goed gaat.)Tot slot is het beter om een maatschappij op te bouwen waarin we allen een gemeenschappelijke taal spreken, waardoor iedereen elkaar kan verstaan wanneer het ons allen aangaat.
Hier kun je dan ook al over discusseren. Ik ben blij dat ik in ieder geval mijn geloof in de privesfeer mag blijven uitoefenen, maar mijn gedachten en meningen neem ik overal mee naar toe, en die zijn nogal eens gebaseerd op het geloof. Ik ben namelijk van mening dat verruit de meeste 'regels' in de bijbel het beste voor hebben met mensen, en de mensheid. Sociale regels, ethische regels, hygiene regels, etc etc. En zo, beste Deadline, heb ik ook het beste met jou voor. Ik wil helemaal niet in jou persoonlijke levenssfeer gaan zitten wroeten, maar als we een discussie hebben over wat wenselijk is voor de maatschappij, en vooral: wat het beste is voor de maatschappij. Ja, dan zal ik zeker mijn mening, die mede is gevormd door mij geloof (en daarnaast de rede, ethiek, logica, rationeel denken en de wetenschap), willen laten horen.Met andere woorden het doel is een seculiere maatschappij waarin rede, ethiek, logica, rationeel denken en de wetenschap de maatstaven vormen voor de maatschappelijke zaken, maar waarin zeker ook de vrijheid van het belijden van religie en geloof binnen het privé-leven gewaarborgd wordt.
Jawel. Die vrouw heeft er last van.Otter schreef: 1. Is het (achter de voordeur) in elkaar stampen van je vrouw een persoonlijke kwestie? Daar heeft toch niemand last van?
Als dokter en patiënt het eens zijn, dan is dat hun zaak. Niemand dwingt christenen om euthanasie te plegen. De christelijke partijen die euthanasie willen verbieden, zijn alleen maar bezig om hun metafysische opvattingen aan anderen op te dringen.2. Is het bij euthenasie niet nodig dat er een ander (dokter) actief helpt om een einde te maken aan het leven. Blijft het dan persoonlijk?
Waarom zou de liefde tussen twee mannen/vrouwen niet beklonken worden met een huwelijk? Wat is daar mis mee?3. homohuwelijk: waarom moet de liefde tussen twee mannen/vrouwen beklonken worden met een huwelijk? Waarom is die noodzaak er zo erg? Waarom is dat de persoonlijke belevingswereld?
Niemand wordt gedwongen om bij homohuwelijken aanwezig te zijn.Zijn daar geen anderen bij 'nodig'?