Bestaat onnatuurlijk gedrag?
Moderator: Moderators
- marc aka controle
- Ervaren pen
Bestaat onnatuurlijk gedrag?
na·tuur·lijk (bn.)
1 betr. hebbend op de natuur
2 door de natuur voortgebracht of gevormd <=> kunstmatig
3 in overeenstemming met de natuur, van nature eigen => biologisch; <=> onnatuurlijk
4 zoals te verwachten is => allicht, per definitie, tuurlijk, uiteraard, vanzelf, vanzelfsprekend
5 [wisk.] niet gecompliceerd
Als definitie van onnatuurlijk wordt slechts het tegenovergestelde van natuurlijk genoemd.
Ik zou 3 voorbeelden van onnatuurlijk gedrag bij mensen willen geven.
1) zelfmoord
2) iemand doodmartelen
Sommigen zouden misschien religie hier aan toevoegen maar ik heb bewust er buiten gelaten. In tegenstelling tot religie bieden de 2 bovengenoemde zaken geen enkel evolutionair voordeel.
Als derde voorbeeld wil ik wel iets noemen dat redelijk dicht bij religie ligt alhoewel het exact het tegenovergestelde is. Het gaat hier om een gedachtegang dat mensen liever niet in sprookjes geloven ookal zou het hun evolutionair van pas komen.
3) geestelijk dawkinisme (afgeleid van het voorbeeld van dawkins mbt het horen van slecht nieuws)
Als ik echter van geestelijk dawkinisme spreek dan heb ik het over de bewuste uitsluiting van onwetenschappelijke (of zelfs contrawetenschappelijke) gedachten om het eigen welzijn te bevorderen.
1 betr. hebbend op de natuur
2 door de natuur voortgebracht of gevormd <=> kunstmatig
3 in overeenstemming met de natuur, van nature eigen => biologisch; <=> onnatuurlijk
4 zoals te verwachten is => allicht, per definitie, tuurlijk, uiteraard, vanzelf, vanzelfsprekend
5 [wisk.] niet gecompliceerd
Als definitie van onnatuurlijk wordt slechts het tegenovergestelde van natuurlijk genoemd.
Ik zou 3 voorbeelden van onnatuurlijk gedrag bij mensen willen geven.
1) zelfmoord
2) iemand doodmartelen
Sommigen zouden misschien religie hier aan toevoegen maar ik heb bewust er buiten gelaten. In tegenstelling tot religie bieden de 2 bovengenoemde zaken geen enkel evolutionair voordeel.
Als derde voorbeeld wil ik wel iets noemen dat redelijk dicht bij religie ligt alhoewel het exact het tegenovergestelde is. Het gaat hier om een gedachtegang dat mensen liever niet in sprookjes geloven ookal zou het hun evolutionair van pas komen.
3) geestelijk dawkinisme (afgeleid van het voorbeeld van dawkins mbt het horen van slecht nieuws)
Als ik echter van geestelijk dawkinisme spreek dan heb ik het over de bewuste uitsluiting van onwetenschappelijke (of zelfs contrawetenschappelijke) gedachten om het eigen welzijn te bevorderen.
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas
- collegavanerik
- Superposter
Zelfmoord is een gevolg van een gebrek aan endorfinen, dit kan een genetisch lethale factor zijn, depressies en bipolaire stoornissen zijn nl erfelijk... Niet elke overerfde eigenschap is nuttig.
Doodmartelen zou nog een overerfde relict van de alpha-male kunnen zijn die zo zijjn dominante status over de groep instandhoudt, vergelijk bijv de pikorde bij kippen.
Doodmartelen zou nog een overerfde relict van de alpha-male kunnen zijn die zo zijjn dominante status over de groep instandhoudt, vergelijk bijv de pikorde bij kippen.
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
- marc aka controle
- Ervaren pen
Dus zelfmoord is een stoornis?collegavanerik schreef:Zelfmoord is een gevolg van een gebrek aan endorfinen, dit kan een genetisch lethale factor zijn, depressies en bipolaire stoornissen zijn nl erfelijk... Niet elke overerfde eigenschap is nuttig.
Maar hoe zit het met de vreugde aan doodmartelen? Er zijn genoeg gevallen waar een 1op1 situatie was. Ook hier lijkt een stoornis de veroorzaker.
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas
- salparadise
Zelfmoord kan wellicht het gevolg zijn van bovengenoemde (natuurlijke) oorzaken, maar ik geloof wel dat zelfmoord als actie op zich onnatuurlijk is zoals marc aka controle stelde. Niet iedereen met deze erfelijke stoornissen hoeft tot zelfmoord over te gaan. Het bewust beeindigen van het leven gaat tegen de natuurlijke overlevingsdrang in. Daarnaast is het fenomeen zelfmoord, naar mijn weten, slechts waar te nemen bij de homo sapiens en nergens anders in de natuurlijke wereld.marc aka controle schreef:Dus zelfmoord is een stoornis?collegavanerik schreef:Zelfmoord is een gevolg van een gebrek aan endorfinen, dit kan een genetisch lethale factor zijn, depressies en bipolaire stoornissen zijn nl erfelijk... Niet elke overerfde eigenschap is nuttig.
Onnatuurlijk gedrag:
(kantoor) verlichting in plaats van daglicht...
geraffineerde voedingsstoffen , waar dus geen sporenelementen in zitten die je WEL nodig hebt. Er zijn sterke aanwijzingen dat overgewicht wordt veroorzaakt door het niet optreden van een verzadigings gevoel en dat dat hiermee te maken heeft.
geraffineerde voedingsstoffen , waar dus geen sporenelementen in zitten die je WEL nodig hebt. Er zijn sterke aanwijzingen dat overgewicht wordt veroorzaakt door het niet optreden van een verzadigings gevoel en dat dat hiermee te maken heeft.
Op een toetsenbord zitten te tikken hoort dan ook niet bij natuurlijk gedrag. Het is onzinnig om alle "natuurlijk"gedrag als goed en heilzaam te zien en alles wat hiervan afwijkt als slecht of ongezond.Raven schreef:Onnatuurlijk gedrag:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Zoals zovaak .. Overdaad schaadt..doctorwho schreef:Op een toetsenbord zitten te tikken hoort dan ook niet bij natuurlijk gedrag. Het is onzinnig om alle "natuurlijk"gedrag als goed en heilzaam te zien en alles wat hiervan afwijkt als slecht of ongezond.Raven schreef:Onnatuurlijk gedrag:
en meer dan bv 8 uur per dag achter een toetsenbord zitten is IDD niet gezond
Het heeft niet zozeer met "goed" en "slecht" te maken .. meer met wat "energie" kost en wat "energie" oplevert
onnatuutlijk of niet
zelfmoord: bij mij is bekend dat nertsen zich soms met 1oo-derden zomaar van de berg afgooien de dood in. men heeft nog geen idee waarom dit plaats vindt.
dus het "zelfmoord " gebeurt ook in de natuur. als je verder zou onderzoekn kom je denk ik veel meer diere soorten tegen waar dit plaats vindt
dus het "zelfmoord " gebeurt ook in de natuur. als je verder zou onderzoekn kom je denk ik veel meer diere soorten tegen waar dit plaats vindt
not faith, but reason
Re: onnatuutlijk of niet
Ik denk dat je lemmingen bedoelttommy schreef:zelfmoord: bij mij is bekend dat nertsen zich soms met 1oo-derden zomaar van de berg afgooien de dood in. men heeft nog geen idee waarom dit plaats vindt.
Re: onnatuutlijk of niet
Correctie: Het zijn lemmingen, geen nertsen!tommy schreef:zelfmoord: bij mij is bekend dat nertsen zich soms met 1oo-derden zomaar van de berg afgooien de dood in. men heeft nog geen idee waarom dit plaats vindt.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
- windsurfer
- Diehard
Wij hebben een heel lief klein katertje opgevangen vorig jaar. Als je ziet hoe lang dat beest bezig is met het doden van een muis (spelen), dan lijkt dat aardig op doodmartelen.
Pikorde bij kippen is reeds genoemd; lemmingen die zichzelf van de berg storten; honden die weigeren te eten vanwege verdriet om overleden baas; etc...
Pikorde bij kippen is reeds genoemd; lemmingen die zichzelf van de berg storten; honden die weigeren te eten vanwege verdriet om overleden baas; etc...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Dat is zo..windsurfer schreef:Het is niet aannemelijk dat lemmingen dit doen met de intentie zichzelf van het leven te beroven. Het is eerder gevolg van gedrag dat je bij de mens ook ziet: meelopen met de kudde ongeacht de gevolgen.
de lemmingen proberen nieuw terrein te bereiken. Waarschijnlijk was er ooit een smalle zeestraat die ze konden overbruggen (ze duiken namelijk de zee in) met her verschuiven van de continenten is dat veranderd , maar ze hebben hun instinctieve gedrag (nog) niet aangepast.
Overigens zijn heel veel dieren afhankelijk van deze lemmingen trek, dus het is maar goed dat het zo gaat
Daar heb je het weer , er is meer dan het belang van een enkele soort
Eeen kat speelt met zijn/haar prooi om de jachttechniek en reflexen te trainenDevious schreef:Wij hebben een heel lief klein katertje opgevangen vorig jaar. Als je ziet hoe lang dat beest bezig is met het doden van een muis (spelen), dan lijkt dat aardig op doodmartelen.
Dit doen lieve kleine katjes vaak als een reflex, de meest voor de hand liggende reden is het voorkomen van besmetting omdat het muisje of ratje ze bijt. Zo hadden we vroeger een lieve poes met een zeer moordadig instinct, die muizen en ratten "doodmartelde" en vogels in één klap de lucht uitsloeg en opvrat.Devious schreef:Wij hebben een heel lief klein katertje opgevangen vorig jaar. Als je ziet hoe lang dat beest bezig is met het doden van een muis (spelen), dan lijkt dat aardig op doodmartelen.