Is een lichaam nodig voor intelligentie of bewustzijn ?
Moderator: Moderators
Is een lichaam nodig voor intelligentie of bewustzijn ?
brandt los ...
- windsurfer
- Diehard
Ja.Raven schreef:Is een lichaam nodig voor intelligentie of bewustzijn ?
Preciezer: Hersens en een cortex zijn nodig.
Hoe/waar wordt de de waargenomen informatie opgeslagen?Raven schreef:stel nu er is een (gas) planeet waar het voortdurent onweert.. de ene ontlading kan een pad vormen voor een andere ontlading... zou zoiets geen "bewustzijn" kunnen vormen ?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
verzin maar iets ... een lus van elkaar triggerende ontladingen ofzoErik schreef:Ja.Raven schreef:Is een lichaam nodig voor intelligentie of bewustzijn ?
Hoe/waar wordt de de waargenomen informatie opgeslagen?Raven schreef:stel nu er is een (gas) planeet waar het voortdurent onweert.. de ene ontlading kan een pad vormen voor een andere ontlading... zou zoiets geen "bewustzijn" kunnen vormen ?
- windsurfer
- Diehard
"verzin maar iets"Raven schreef:verzin maar iets ... een lus van elkaar triggerende ontladingen ofzoErik schreef:Ja.Raven schreef:Is een lichaam nodig voor intelligentie of bewustzijn ?
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
- windsurfer
- Diehard
Ik zeg dat niet om lullig te doen, maar omdat Erik terecht opmerkt dat er ergens opslag van data moet zijn en jij daar blijkbaar niet zo'n probleem in ziet. En ik wel, want dat is in deze situatie niet mogelijk...Raven schreef:Filosofie hoeft geen monoloog te zijn .. de vraag is of het zou kunnen ..windsurfer schreef: "verzin maar iets"Jij komt met het voorbeeld, aan jou de eer.
ik zou zeggen benader het eens wetenschappelijk
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
- marc aka controle
- Ervaren pen
Kunnen misschien paralelle werelden uitkomst bieden (m-theory)?windsurfer schreef:Ik zeg dat niet om lullig te doen, maar omdat Erik terecht opmerkt dat er ergens opslag van data moet zijn en jij daar blijkbaar niet zo'n probleem in ziet. En ik wel, want dat is in deze situatie niet mogelijk...Raven schreef:Filosofie hoeft geen monoloog te zijn .. de vraag is of het zou kunnen ..windsurfer schreef: "verzin maar iets"Jij komt met het voorbeeld, aan jou de eer.
ik zou zeggen benader het eens wetenschappelijk
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas
Daar gaf ik toch ook antwoord op ?windsurfer schreef: Ik zeg dat niet om lullig te doen, maar omdat Erik terecht opmerkt dat er ergens opslag van data moet zijn en jij daar blijkbaar niet zo'n probleem in ziet. En ik wel, want dat is in deze situatie niet mogelijk...
met 2 relais kan je een "geheugencel" maken als ze elkaar aansturen .. zoiets zou in dit geval ook kunnen
Zoals wij intelligentie of bewustzijn kennen is ze onlosmakelijk met het lichaam verbonden.
Als je het simpel wilt benaderen zul je toch altijd een entiteit nodig hebben welke informatie verzamelt (heeft) en zelfidentificatie kent en het onderscheid hiermee met de omgeving.
Mogelijk (maar niet zeker) ook een vorm van interne doelstellingen waarmee deze dan iets om handen heeft om bezig te blijven.
Wat lichaam betreft kan het niet zonder, ergens moet die informatie gestructureerd worden en word zelfidentificatie zonder nogal omslachtig zo niet onmogelijk.
Overigens zegt dit niet iets waaruit dit lichaam moet zijn opgebouwd het zou buiten wat we kennen zoals genoemd hersens en een cortex wat mij betreft ook iets anders kunnen zijn, al moet ik hierbij wel meteen aanvullen dat ik zogauw niet iets anders weet te verzinnen.
Overigens is bewustzijn meer dan alleen zelfidentificatie het is uitgebreider doordat zelfprojectie in mogelijke (simuleerbare) situaties mogelijk moet zijn (denk aan dromen ed). Dit vereist een redelijk uitgebreide data-opslag en bewerkingsonderdelen.
Intelligentie (het inschatten en handelen naar aanleiding van een onzekerheid) vereist niet perse een bewustzijn waarbij bewustzijn niet zonder een vorm van intelligentie kan.
Bij iedere vraag komt wel altijd bij me op waarom stelt iemand die vraag?
Als je het simpel wilt benaderen zul je toch altijd een entiteit nodig hebben welke informatie verzamelt (heeft) en zelfidentificatie kent en het onderscheid hiermee met de omgeving.
Mogelijk (maar niet zeker) ook een vorm van interne doelstellingen waarmee deze dan iets om handen heeft om bezig te blijven.
Wat lichaam betreft kan het niet zonder, ergens moet die informatie gestructureerd worden en word zelfidentificatie zonder nogal omslachtig zo niet onmogelijk.
Overigens zegt dit niet iets waaruit dit lichaam moet zijn opgebouwd het zou buiten wat we kennen zoals genoemd hersens en een cortex wat mij betreft ook iets anders kunnen zijn, al moet ik hierbij wel meteen aanvullen dat ik zogauw niet iets anders weet te verzinnen.
Overigens is bewustzijn meer dan alleen zelfidentificatie het is uitgebreider doordat zelfprojectie in mogelijke (simuleerbare) situaties mogelijk moet zijn (denk aan dromen ed). Dit vereist een redelijk uitgebreide data-opslag en bewerkingsonderdelen.
Intelligentie (het inschatten en handelen naar aanleiding van een onzekerheid) vereist niet perse een bewustzijn waarbij bewustzijn niet zonder een vorm van intelligentie kan.
Bij iedere vraag komt wel altijd bij me op waarom stelt iemand die vraag?
Re: Is een lichaam nodig voor intelligentie of bewustzijn ?
Ja, en het liefst een lichaam met hoofd. Hoewel ik kunstmatige intelligentie of bewustzijn nog wel voorzie. Maar dat valt onder de post AI.Raven schreef:brandt los ...
De optie gas als medium voor prikkels is aardig (ik ben sf liefhebber) maar dan zijn er dus nog steeds deeltjes nodig. Onstoffelijk wordt het ook daarmee nier.
Laatst gewijzigd door doctorwho op 29 mar 2007 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
ofKunnen misschien paralelle werelden uitkomst bieden (m-theory)?
misschien zijn de 'morfogenetische velden 'van Sheldrake ook een goede kandidaat
of is dat "filosofie " ?
ja; met die bliksems erbij krijg je algauw "gebakken lucht "....De optie gas als medium voor prikkels is aardig
of de proef van Urey-Miller
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 29 mar 2007 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Of een lek in het tijd ruimte continuum, wat de dolfijnen en de muizen overigens al lang wetenTsjok45 schreef:ofKunnen misschien paralelle werelden uitkomst bieden (m-theory)?
misschien de 'morfogenetische velden 'van Sheldrake ?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
misschien kan je een zwart gat wel als zo'n "lek" zien de materie die erin komt "verdwijnt" immersdoctorwho schreef:Of een lek in het tijd ruimte continuum, wat de dolfijnen en de muizen overigens al lang wetenTsjok45 schreef:ofKunnen misschien paralelle werelden uitkomst bieden (m-theory)?
misschien de 'morfogenetische velden 'van Sheldrake ?