Als kind werd ik opgevoed met het christelijk geloof. Eigenlijk meer cultureel dan diepgaand theologisch. In mijn pubertijd kwam ik op het pad van de ufologie, para-psychologie en esoterie om ergens in mijn adolescentiefase tot ontploffing te komen in een psychose.
Na een leerzame introspectieve tijd ontdekte ik het baptisme. Daarin 4 jaar meegedraaid, volwassendoop om tot de slotsom te komen dat de dogmatiek en stigma's rondom Jezus Christus niet aan mij was besteed uiteindelijk ( ben een solist die tijdelijk zekerheden en bescherming zocht ). In zekere zin maakt mij dit een afvallige ff on-topic.
Na die periode ben ik teruggekeerd naar het zogenaamde newage denken. Ook hierin ( door feedback en opbouwende kritiek van met name Devious ) zie ik dogmatiek, paradoxen en stigma's. Veel zweverigheid allom en groepsgedrag / conformeergedrag.
Steeds meer vind er bij mij mij een verschuiving plaats naar de zogenaamde a-gnostiek wat in mijn geval niet helemaal opgaat, daar ik toch nog deels mijn fundament heb bij het oosterse denken. Maar dan zonder de franje. Hiermee bedoel ik, zonder de suggestie, de zweverigheid. Liefst houd ik het bij het feitelijke. Ook hier zou men kunnen spreken van afvalligheid afgezien van het feit dat ik niet lid ben geweest van een newage groepering, wel velerlei cursussen gedaan en meegedraaid in de scene.
OSHO en aanverwanten make sense. Maar om zo objectief mogelijk, zonder conditionering het geheel te aanschouwen beroep ik mij op het werk van Krishnamurti. En ook daarin ben ik geen DIE - hard aanhanger. Solist als ik was, ben en hopenlijk blijf stel ik anderen en ook mijzelf ( mening ) ter discussie om zodoende zelf-reflecterend en reflecterend in het leven te staan.
Dus van newage naar christendom and back and maybe a-gnosis.. Enkele keren kan men dan ook spreken van "afvalligheid" .. Heb hierin geen bijzondere dingen meegemaakt in de zin van oordeel of verwijt. Men nam het mij uiteraard niet in dank af, maar vond de reacties t.a.v. mijn beslissing(en) altijd bijzonder mild.
Univeral Soldier.