Met welke snelheid opereren natuurwetten?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
marc aka controle
Ervaren pen

Met welke snelheid opereren natuurwetten?

Bericht door marc aka controle »

Als een computer natuurwetten nabootst/berekent is er een korte tijd dat alle berekeningen gedaan moeten worden zodat er een kleine lag (vertraging ontstaat). Hoe zit dat met natuurwetten?
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas
fbs33
Bevlogen

Re: Met welke snelheid opereren natuurwetten?

Bericht door fbs33 »

marc aka controle schreef:Als een computer natuurwetten nabootst/berekent is er een korte tijd dat alle berekeningen gedaan moeten worden zodat er een kleine lag (vertraging ontstaat). Hoe zit dat met natuurwetten?
'Natuurwetten' liggen net als een draaiende cirkelzaag CONSTANT op de loer om de gaten te benutten die hen geboden worden tot zagen (of anderszins)
Zó zie ik dat tenminste, en noem dat [gemakshalve] 'gad'!
'Sommigen' komen bij het aanschouwen v.h. resumé tot de conclusie dat het een I.D. is!
Helaas ben ik niet zo intelligent :lol:
marc aka controle
Ervaren pen

Re: Met welke snelheid opereren natuurwetten?

Bericht door marc aka controle »

fbs33 schreef:
marc aka controle schreef:Als een computer natuurwetten nabootst/berekent is er een korte tijd dat alle berekeningen gedaan moeten worden zodat er een kleine lag (vertraging ontstaat). Hoe zit dat met natuurwetten?
'Natuurwetten' liggen net als een draaiende cirkelzaag CONSTANT op de loer om de gaten te benutten die hen geboden worden tot zagen (of anderszins)
Zó zie ik dat tenminste, en noem dat [gemakshalve] 'gad'!
'Sommigen' komen bij het aanschouwen v.h. resumé tot de conclusie dat het een I.D. is!
Helaas ben ik niet zo intelligent :lol:
Dat was eigenlijk niet de bedoeling van mijn vraag. Alhoewel ik zie dat je dat zo ziet.

Ben zelf al iets wijzer geworden denk ik. Veranderingen in bijvoorbeeld een gravitatieveld gaan met de snelheid van het licht.
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Daarom maakt men ook modelen die de natuurweten "benaderen". Door de granualiteit te verhogen (kortere stapjes) kan men te natuurkundige realiteit naukeuriger simuleren. Door een opstelling uit de simulatie in de realiteit na te bouwen en een test resultaten exact te meten, kan men een natuurkundige model eiken, door kleine delta verschil toe te voegen aan het wiskundige model totdat het model ongeveer overeen komt met de gemete waardes. Daar zijn standaard technieken voor.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Plaats reactie