Het kruissymbool (twee elkaar kruisende rechte lijnen) in zijn verschillende vormen is bekend bij religies uit een tijd van millennia vóór het Christendom. Een symbool stelt 'iets' voor. Wat stelde het kruissymbool toen voor?
En wat te denken van het 'logo', gemaakt van de 'Griekse' letters 'chi' en 'rho': X en P (en die over elkaar getekend)? Dat is toch zéker een 'specifiek christelijk' symbool!
Het komt echter ook al voor op de munten van de Ptolemeeën (± 325 v.C.) en van koning Herodes (40 v.C.).
In zijn 'Wie is de Koning der heerlijkheid'? beweert Kuhn en toont aan dat aan dat de Christelijke Bijbel, het scheppingsverhaal, de zondvloed en de ark, de uittocht uit Egypte, Israëls 'geschiedenis', Hebreeuwse profetieën en poëzie, de beeldspraken in de evangeliën en brieven duidelijk verband hebben met Egyptische rollen en papyrussen. Vaak lijken Egyptische teksten letterlijk overgeschreven, helaas door mensen die de 'ondoorgrondelijke' betekenis ervan over het hoofd zagen.
Om het in Kuhn's eigen harde taal te zeggen: "Lang nadat Egyptes stem, hoorbaar in de hiërogliefen, tot zwijgen was gebracht, werden de vereeuwigde relikwieën van Egyptische wijsheid, gevat in cryptische formules, aan de wereld voorgehouden door een stel onwetenden alsof het een nieuw ontdekte wijsheid betrof'.
Op zijn minst: duidelijke praat!
Later zal ik nog wel laten zien hoe de Kerk van de 3de en 4de eeuw, door de 'heidense' critici bevraagd over evangelie, dogma en rite, met felle vijandigheid heeft gereageerd, systematisch speurend naar sporen van een 'heidens' verleden om die sporen dan weg te werken.
De Kerk vervolgde iedereen, christen of niet, die getuigde van de 'oude waarheden'. De traditionele 'heidense' filosofenscholen werden gesloten, betrokkenen bij de Grieks-Romeinse Mysteriegodsdiensten werden vervolgd, honderden, duizenden boeken werden verbrand en wie vragen stelde ten aanzien van de orthodoxe partijlijn werd als ketter geïsoleerd. Menigeen werd ter dood gebracht.
Kuhn: 'De hiërarchie ging rond als een kwade geest met een stinkende lijst van historische wreedheden achter zich aan'. Kon inderdaad wat 'begripsvoller' en vriendelijker! Die Kuhn met zijn grote mond!
Het heeft voor de hiërarchie van vandaag geen zin meer alles te verzwijgen, te ontkennen of 'goed te praten'. Iedereen kan het nu zelf lezen.
Het 'Jezus-verhaal', dat begon als een 'spiritueel drama', werd samen met de overleveringsverhalen omgebogen tot een gewone menselijke geschiedenis, waarin de Christus van de mythe een man van vlees en bloed werd onder de naam Jehoshua of Yeshu (ben Pandera?) de Nazoreeër.
De millennia oude mythische of mystieke Jezus werd vervangen door een 'lichamelijke' man uit Galilea. En daarmee werd het voor eeuwen donker.
Nogmaals: mijn bedoeling is niet om 'poten onder Christelijke stoelen weg te zagen', maar om de lezers en lezeressen stof aan te reiken om nog eens serieus en persoonlijk over het 'Christendom' na te denken en dan dit keer met nogal wat meer gegevens dan waarvan ze tot nu weet hadden. En... ik heb het ook maar van anderen!!!
Nogmaals: ik ben niet op de bekeertour! Ik lepel alleen maar historische gegevens op en wat je ermee doet is niet mijn verantwoording. Iedereen mag vrijuit denken wat hij/zij wil denken.
We zien wel. Of niet, natuurlijk.
Groeten.
Fons.