Waar blijven de westerse protesten en actiegroepen?
Moderator: Moderators
Waar blijven de westerse protesten en actiegroepen?
Bron: Elsevier
Uit een artikel op het weblog van Liesbeth Wytzes.
Tweederangs burgers
Dat vrouwen in Arabische landen op een ongelooflijke manier worden onderdrukt en gereduceerd tot tweederangs burgers, is amper nieuws. Ze mogen ongeveer niks. Ja, achter de voordeur, maar zodra ze op straat komen is er niets te bekennen van de verworvenheden die wij hier zo gewoon vinden. Of het nou gaat om autorijden, zwemmen in een aangenaam kostuum of stemmen, vrouwen in die landen stellen niets voor.
Dertig jaar geleden gingen Nederlanders, Westeuropeanen, de straat op om te betogen tegen de apartheid in Zuid-Afrika. Bij benzinepompen van Shell, dat zich daar had gevestigd, werden de slangen doorgesneden. Bij de supermarkt stonden mensen om je te vertellen dat sinaasappels van Outspan met bloed waren geplukt. Dat was erg. Maar nog lang niet zo erg als wat er met vrouwen in het Midden-Oosten gebeurt.
Maar voor hen gaat niemand de straat op. En daar stuurt niemand een abortusboot naartoe. Feministen hier bestaan het om plastische chirurgie, ondanks alle media-aandacht toch werkelijk geen normaal en alledaags fenomeen, gelijk te stellen met eerwraak en vrouwenbesnijdenis, gewone onderdelen van veel Arabische culturen. Het lijkt mij dat iets als steniging heel wat anders is dan het grote lijden dat wordt veroorzaakt door het glazen plafond.
Burqa's en sluiers
Ooit hoorde ik een kenner van het Midden-Oosten zeggen dat de vrouwen daar de sleutel zijn tot de emancipatie van de hele Arabische wereld. Toch steken we eigenlijk geen vinger uit om ze te helpen. Zijn Europese feministen bang om kritiek te hebben op een andere cultuur? Of lijken die Arabische vrouwen met hun burka's en sluiers gewoon niet genoeg op ons en vinden we ze eigenlijk eng?
Heeft ze hier niet gewoon een punt? Wijzen we niet teveel naar de moslims zelf om hiertegen te protesteren? En vinden de feministen en actiegroepen van tegenwoordig het 'hun zaak' niet en is er een houding van ze lossen het zelf maar op? Of zijn we het tijdperk van fel actievoeren tegen onrecht in de wereld voorbij. Of durven ze niet.
Uit een artikel op het weblog van Liesbeth Wytzes.
Tweederangs burgers
Dat vrouwen in Arabische landen op een ongelooflijke manier worden onderdrukt en gereduceerd tot tweederangs burgers, is amper nieuws. Ze mogen ongeveer niks. Ja, achter de voordeur, maar zodra ze op straat komen is er niets te bekennen van de verworvenheden die wij hier zo gewoon vinden. Of het nou gaat om autorijden, zwemmen in een aangenaam kostuum of stemmen, vrouwen in die landen stellen niets voor.
Dertig jaar geleden gingen Nederlanders, Westeuropeanen, de straat op om te betogen tegen de apartheid in Zuid-Afrika. Bij benzinepompen van Shell, dat zich daar had gevestigd, werden de slangen doorgesneden. Bij de supermarkt stonden mensen om je te vertellen dat sinaasappels van Outspan met bloed waren geplukt. Dat was erg. Maar nog lang niet zo erg als wat er met vrouwen in het Midden-Oosten gebeurt.
Maar voor hen gaat niemand de straat op. En daar stuurt niemand een abortusboot naartoe. Feministen hier bestaan het om plastische chirurgie, ondanks alle media-aandacht toch werkelijk geen normaal en alledaags fenomeen, gelijk te stellen met eerwraak en vrouwenbesnijdenis, gewone onderdelen van veel Arabische culturen. Het lijkt mij dat iets als steniging heel wat anders is dan het grote lijden dat wordt veroorzaakt door het glazen plafond.
Burqa's en sluiers
Ooit hoorde ik een kenner van het Midden-Oosten zeggen dat de vrouwen daar de sleutel zijn tot de emancipatie van de hele Arabische wereld. Toch steken we eigenlijk geen vinger uit om ze te helpen. Zijn Europese feministen bang om kritiek te hebben op een andere cultuur? Of lijken die Arabische vrouwen met hun burka's en sluiers gewoon niet genoeg op ons en vinden we ze eigenlijk eng?
Heeft ze hier niet gewoon een punt? Wijzen we niet teveel naar de moslims zelf om hiertegen te protesteren? En vinden de feministen en actiegroepen van tegenwoordig het 'hun zaak' niet en is er een houding van ze lossen het zelf maar op? Of zijn we het tijdperk van fel actievoeren tegen onrecht in de wereld voorbij. Of durven ze niet.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
- Sebastiaan
- Bevlogen
Het gaat in dit artikel niet over emanciperen maar over protest tegen misstanden.Sebastiaan schreef:Laten we eerst proberen te leren om onze eigen Moslimas te emanciperen voordat we proberen moslimas in Islamitische staten, dat is al helaas lastig genoeg.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
-
Theoloog
Zulke kritiek zal echter onmiddelijk worden ontmaskerd als Westerse arrogantie. Het zal de rijen sluiten en de stellingname verharden.
Bovendien zullen moslims wijzen op het fenomeen van de prostitutie en de vrouwenhandel, op de druk die er op vrouwen staat zowel het moederschap in te vullen als een carrière na te jagen, en de pressie om mooi te blijven.
Men zal erop wijzen dat Westerse meisjes zichzelf laten gebruiken omdat ze nauwelijks morele codes meekrijgen vanuit huis.
Bovendien zullen moslims wijzen op het fenomeen van de prostitutie en de vrouwenhandel, op de druk die er op vrouwen staat zowel het moederschap in te vullen als een carrière na te jagen, en de pressie om mooi te blijven.
Men zal erop wijzen dat Westerse meisjes zichzelf laten gebruiken omdat ze nauwelijks morele codes meekrijgen vanuit huis.
En welke kritiek krijgen moslims zelf wanneer die massaal hiertegen protesteren? En toch is dat juist wat zoveel wordt geroepen, dat die kritiek uitblijft. De gematigde moslims zelf kunnen m.i. net zo stevige argumenten aanvoeren waarom fel protest geen zin heeft. De conclusie lijkt dan te zijn dat protesteren tegen deze misstanden hoe dan ook zinloos is?Theoloog schreef:Zulke kritiek zal echter onmiddelijk worden ontmaskerd als Westerse arrogantie. Het zal de rijen sluiten en de stellingname verharden.
Re: Waar blijven de westerse protesten en actiegroepen?
Ja.Kitty schreef:Of zijn we het tijdperk van fel actievoeren tegen onrecht in de wereld voorbij.
Verder ga ik met Theoloog mee, of ons 'altruisme' gewaardeerd wordt vraag ik mij ernstig af.
-
Theoloog
Misschien zijn moslims wel te druk bezig zich te verzetten tegen de wijze waarin ze continue in het verdomhoekje worden gezet. Ook nu weer door jou.
Moeten moslims protesteren tegen misstanden in Saoudi-Arabië en Iran om te bewijzen dat ze oprechte democraten zijn?
Bizar. Ik ben nog nooit de straat op gegaan tegen Guantanamo Bay, en ik verwacht ook niet dat mij het bestaan ervan wordt aangerekend.
Moeten moslims protesteren tegen misstanden in Saoudi-Arabië en Iran om te bewijzen dat ze oprechte democraten zijn?
Bizar. Ik ben nog nooit de straat op gegaan tegen Guantanamo Bay, en ik verwacht ook niet dat mij het bestaan ervan wordt aangerekend.
Je leest, of begrijpt me wederom verkeerd. Ik bedoel dat er juist door het westen zo hard wordt geroepen dat er tegengeluiden moeten komen uit de moslimwereld, en dat die uitblijft. En ik zeg juist dat ik dat snap als tegengeluiden of protest zo weinig opleveren en alleen uitdraaien op verharden van datgene waar kritiek op geleverd wordt. Omdat ik ervan uitga dat men net zo min onder de indruk zal zijn van deze tegengeluiden als door geluiden van de westerse wereld. Ik trek daarop de conclusie dat protesteren noch door het westen noch door de moslims zelf dus blijkbaar geen zin heeft. Ik welk verdomhoekje zet ik de moslims volgens jou hier??Theoloog schreef:Misschien zijn moslims wel te druk bezig zich te verzetten tegen de wijze waarin ze continue in het verdomhoekje worden gezet. Ook nu weer door jou.
Ik zou het op prijs stellen indien je leest wat er staat en niet meteen met een oordeel klaar staat vanuit je eigen vooroordelende gedachten.
-
Theoloog
Conclusie: islam = vrouwenonderdrukking, en/of moslims = vrouwenonderdrukkers. Wanneer ik dan schrijf dat zoiets als een 'aanval' gezien zou worden, schrijf je:Dat vrouwen in Arabische landen op een ongelooflijke manier worden onderdrukt en gereduceerd tot tweederangs burgers, is amper nieuws. Ze mogen ongeveer niks. Ja, achter de voordeur, maar zodra ze op straat komen is er niets te bekennen van de verworvenheden die wij hier zo gewoon vinden. Of het nou gaat om autorijden, zwemmen in een aangenaam kostuum of stemmen, vrouwen in die landen stellen niets voor.
De meest natuurlijke interpretatie is dit te lezen als een aanklacht tegen moslims: waarom protesteren die hier niet massaal tegen. Vooral de zin "En toch is dat juist wat zoveel wordt geroepen, dat die kritiek uitblijft." wijst die richting op.En welke kritiek krijgen moslims zelf wanneer die massaal hiertegen protesteren? En toch is dat juist wat zoveel wordt geroepen, dat die kritiek uitblijft. De gematigde moslims zelf kunnen m.i. net zo stevige argumenten aanvoeren waarom fel protest geen zin heeft. De conclusie lijkt dan te zijn dat protesteren tegen deze misstanden hoe dan ook zinloos is?
Als je beter begrepen wilt worden, moet je je duidelijker uitdrukken, vrees ik.
Ok, ik doe dan nog een poging. Jij had het over de kritiek uit de fundamentalistische landen als hier een grootscheeps westers protest zou komen tegen de vrouwenonderdrukking in die landen.Theoloog schreef:De meest natuurlijke interpretatie is dit te lezen als een aanklacht tegen moslims: waarom protesteren die hier niet massaal tegen. Vooral de zin "En toch is dat juist wat zoveel wordt geroepen, dat die kritiek uitblijft." wijst die richting op.
Als je beter begrepen wilt worden, moet je je duidelijker uitdrukken, vrees ik.
Met mijn wedervraag: En wat voor kritiek krijgen moslims zelf (indien ze zouden protesteren tegen die misstanden) bedoel ik wat voor kritiek zij dan zouden krijgen uit die landen. Ik neem dan aan dat de argumenten om dit protest (van moslims zelf dus) te ontzenuwen vanuit die fundamentalistische landen wellicht net zo stevig zullen zijn als de door jou genoemde kritiek op westers protest.
Met dat er juist zoveel wordt geroepen dat kritiek (van moslims) uitblijft, daar bedoel ik dus mee dat dit eigenlijk een loze kritiek is, omdat men in de fundamentalistische wereld totaal niet openstaat voor kritiek, en het dus voor moslims zinloos is om hier massaal tegen te protesteren en ik dus inmiddels gewoon ervan uitga dat moslims hiervan op de hoogte zijn, dat het dus geen zin heeft felle kritiek te leveren door hen, ondanks die roep hierom door het westen.
Hiermee doe ik moslims dus niet te kort, maar probeer beter te begrijpen waarom massaal protest uitblijft, en de roep hierom vanuit het westen dus wellicht niet terecht is.
Hierna kwam ik dus tot de conclusie dat kritiek op het fundamentalisme m.i. noch door het westen noch door moslims zelf zin heeft en geen oplossing biedt.
Ik hoop dat ik nu duidelijker heb uitgelegd wat ik bedoelde, en excuus als ik onduidelijk was.
-
Theoloog
Kitty,
ik begrijp inmiddels beter wat je wilt zeggen. Alleen snap ik nog niet waar je vraagstelling vandaan komt.
Als moslims hier zelf actiegroepen zouden vormen tegen misstanden dáár, zouden ze dezelfde kritiek krijgen, zeg je, dus is de zaak hopeloos.
Waar komen die actievoerende moslims ineens vandaan? Ik bedoel dat niet praktisch, maar in jouw denkproces. Waarom zouden moslims hier de behoefte voelen om de straat op te gaan voor vrouwenonderdrukking in Saoudi-Arabië?
Ik voel toch ook niet de behoefte de straat op te gaan voor het glazen plafond waar vrouwen tegen aan lopen, of om te demonstreren tegen vrouwenhandel?
Maar als je het echt wilt weten. Er is allang een beweging op gang van islamitische vrouwen in Noord-Amerika en Europa die zich bezighouden met vrouwenrechten in de islam, en die ook contact hebben met overheden in het Midden-Oosten.
Hier is nog meer materiaal.
ik begrijp inmiddels beter wat je wilt zeggen. Alleen snap ik nog niet waar je vraagstelling vandaan komt.
Als moslims hier zelf actiegroepen zouden vormen tegen misstanden dáár, zouden ze dezelfde kritiek krijgen, zeg je, dus is de zaak hopeloos.
Waar komen die actievoerende moslims ineens vandaan? Ik bedoel dat niet praktisch, maar in jouw denkproces. Waarom zouden moslims hier de behoefte voelen om de straat op te gaan voor vrouwenonderdrukking in Saoudi-Arabië?
Ik voel toch ook niet de behoefte de straat op te gaan voor het glazen plafond waar vrouwen tegen aan lopen, of om te demonstreren tegen vrouwenhandel?
Maar als je het echt wilt weten. Er is allang een beweging op gang van islamitische vrouwen in Noord-Amerika en Europa die zich bezighouden met vrouwenrechten in de islam, en die ook contact hebben met overheden in het Midden-Oosten.
Hier is nog meer materiaal.
Nee, het is heden ten dage kennelijk geen trent meer. Ooit werd er fel geprotesteerd tegen de apartheid in Afrika, ook in andere landen, dus toen voelden mensen zich kennelijk nog geroepen om massaal op te komen tegen misstanden tegen de mensenrechten in andere landen. Maar wellicht zijn we de tijd van actie voeren voorbij en is men individueler gaan denken en ziet het als een ver van mijn bed show. Waarom zou je nu moeten protesteren tegen iets wat in Saoedi Arabië aan mistanden gebeuren, wordt dan gezegd. Tja waarom zou je he. Protesteren doe je immers alleen als je zelf aangevallen wordt.Theoloog schreef:Waar komen die actievoerende moslims ineens vandaan? Ik bedoel dat niet praktisch, maar in jouw denkproces. Waarom zouden moslims hier de behoefte voelen om de straat op te gaan voor vrouwenonderdrukking in Saoudi-Arabië?
En bedankt voor de links, ik zal ze lezen.
-
Theoloog
-
Akkersloot
- Banned
- Contacteer:
Re: Waar blijven de westerse protesten en actiegroepen?
Dus als de zwarten in Zuid-Afrika effectief wijs waren gemaakt dat ze als zwarten minderwaardig waren, zouden wij niet hebben te protesteren ???????????Fenomeen schreef:Ja.Kitty schreef:Of zijn we het tijdperk van fel actievoeren tegen onrecht in de wereld voorbij.
Verder ga ik met Theoloog mee, of ons 'altruisme' gewaardeerd wordt vraag ik mij ernstig af.
Dan zou ons altruisme immers door de zwarten ook niet op prijs zijn gesteld.
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.
Ik vrees dat hier wel een kern van waarheid in zit.Theoloog schreef:Zulke kritiek zal echter onmiddelijk worden ontmaskerd als Westerse arrogantie. Het zal de rijen sluiten en de stellingname verharden.
De grootste hoerenhuizen vind je in Karachi, achter de grote moskee, waar Pakistaanse mannen voor een habbekrats een 14 jarig meisje kunnen ontmaagden. In Iran heb je het fenomeen van 'tijdelijke huwelijken', wat er vaak op neer komt dat arme jonge dakloze meisjes ernstig seksueel misbruikt worden door 'hun man'. Men kan het 'tijdelijke huwelijk' voor een hele lange tijd afsluiten, maar ook voor slechts één uur, wat dus gewoon neerkomt op prostitutie. Egypte? Indonesië? Marokko? Je vind daar óók bordelen en straatprostitutie, met dezelfde, en soms nog ergere misstanden als hier. Nee, dat is geen tegenargument van deze moslims, maar hypocrisie. Daarnaast kan ik aanvoeren dat hier in het westen een probleem is met loverboys, en ik vind het vervelend om te zeggen, maar dat zijn voor een groot deel jongens die in een islamitisch gezin zijn opgegroeid. Ik ken zelf ook een paar van die jochies uit Afghanistan die jonge meisjes uit het asielzoekerscentrum 'verhuren', en zich dan ook nog durven te beroepen op de Koran. Nee, prostitutie is niet ALLEEN een probleem van het westen.Bovendien zullen moslims wijzen op het fenomeen van de prostitutie
en de vrouwenhandel,
Laten die mensen op dat punt ook vooral eerst eens naar de mensen uit hun eigen gemeenschappen kijken die zich daar mee bezighouden. Vrouwenhandel is niet specifiek iets westers', en het zijn niet specifiek westerlingen die zich daar mee bezighouden. Europeanen, maar ook chinezen, albanezen, turken, marokkanen en russen houden zich hiermee bezig. Behoorlijk hypocriet, óók gezien de slavernij die in sommige Arabische landen nog steeds gepraktiseerd word, en niet te vergeten de meer dan duizend jaar durenden arabische slavenhandel uit het verleden. Er is geen land op de wereld, westers, noch aziatisch, noch islamitisch dat zich op dit punt zelfgenoegzaam op de borst mag kloppen.
Met die pressie valt het behoorlijk mee. Juist in Nederland, las ik pas, kiezen vrouwen er vaak voor om thuis te blijven en voor de kinderen te zorgen, ondanks de campagnes van de overheid en feministische organisaties. Dit doen ze echter meestal niet omdat ze dat moeten, maar omdat ze dat zelf willen. Niet dat het hier perfect is, maar er is wel keuzevrijeheid, en dat is er in veel Islamitische landen niet of weinig. Wat 'de pressie' om mooi te blijven, dit is óók een kwestie van vrije keuze. Er is geen sprake van pressie. Niemand dwingt een vrouw om nagellak te dragen of lippenstift. De vrouw kiest hier zelf voor. En wat betreft de seksuele behoefte aan 'mooi' en 'sexy', daarin verschillen Islamitische mannen écht niet van de ongelovigen hoor, óók al dwingen sommigen hun vrouwen zich te hullen in sluiers. Nee, erg hypocriet als ze dat zouden zeggen.op de druk die er op vrouwen staat zowel het moederschap in te vullen als een carrière na te jagen, en de pressie om mooi te blijven.
Men zal dat zeggen, maar de cijfers zijn zo gek nog niet hoor. Nederland heeft relatief weinig tienerzwangerschappen, en heeft één van de laagste abortuscijfers van de wereld. En natuurlijk kan men dan weer vragen naar de bordelenwijken in Karachi, de tippelzone's in Cairo, en het fenomeen van 'tijdelijke huwelijken' in Iran.Men zal erop wijzen dat Westerse meisjes zichzelf laten gebruiken omdat ze nauwelijks morele codes meekrijgen vanuit huis.
Maar, na dit hele relaas kom ik weer bij je eerste punt terecht. Er is inderdaad grote kans dat het afgedaan zou worden als westerse bemoeizucht en arrogantie. Men zou wél financiële en diplomatieke steun kunnen verlenen aan individuen en organisaties in deze landen, die zich met deze problematiek bezighouden.
grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)