Judaïsme en Jezus
Moderator: Moderators
Judaïsme en Jezus
Het judaïsme vind ik een mooi geloof. Als ik de boeken van Chaim Potok lees, spreekt mij de cultuur en de toewijding erg aan. Maar goed, dit even terzijde.
Ik heb begrepen dat joden nog steeds op de messias wachten. Een jood gelooft dat er al diverse messiassen geleeft hebben, maar dat dé Messias nog moet komen. Klopt dit? Is het ook zo dat de joden alleen in de pentateuch (eerste 5 boeken van het Oude Testament) geloven en dus de rest van het Oude Testament verwerpen of minder belangrijk vinden en dat het Nieuwe Testament waardeloos is?
Ik heb begrepen dat joden nog steeds op de messias wachten. Een jood gelooft dat er al diverse messiassen geleeft hebben, maar dat dé Messias nog moet komen. Klopt dit? Is het ook zo dat de joden alleen in de pentateuch (eerste 5 boeken van het Oude Testament) geloven en dus de rest van het Oude Testament verwerpen of minder belangrijk vinden en dat het Nieuwe Testament waardeloos is?
Klopt niet helemaal. Je zult zowiezo een onderscheid moeten maken tussen de vele verschillende stromingen van Jodendom. Algemeen kan je stellen dat Joden geloven dat er vele profeten zijn geweest (een profeet is niet hetzelfde als een messias) maar dat er ooit slechts 1 messias komt. Deze messias zal zichzelf manifesteren. Hoe en wanneer en waar, zijn vragen waar heel veel verschillende antwoorden op worden gegeven door verschillende stromingen.Ik heb begrepen dat joden nog steeds op de messias wachten. Een jood gelooft dat er al diverse messiassen geleeft hebben, maar dat dé Messias nog moet komen. Klopt dit? Is het ook zo dat de joden alleen in de pentateuch (eerste 5 boeken van het Oude Testament) geloven en dus de rest van het Oude Testament verwerpen of minder belangrijk vinden en dat het Nieuwe Testament waardeloos is?
Daarnaast verwerpen Joden idd het NT. Het OT zijn ook weer veel verschillende interpretaties over. De ene ziet het als een geschiedenisboek, de ander ziet het als een bewerkt en daardoor niet betrouwbaar geschiedenisboek, weer een andere groep ziet het als een boek waar de voorouders in geloofd hebben als een waar geschiedenisboek etc. etc.
Evenzo zijn er talloze interpretaties van hoe men de pentateuch moet lezen, hoe men bepaalde contradicties kan verklaren, al dan niet met of zonder rekening te houden met een bronnentheorie.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Weet je of er stromingen zijn die de komst van de Messias niet fysiek, maar geestelijk interpreteren?Sararje schreef: Algemeen kan je stellen dat Joden geloven dat er vele profeten zijn geweest (een profeet is niet hetzelfde als een messias) maar dat er ooit slechts 1 messias komt. Deze messias zal zichzelf manifesteren. Hoe en wanneer en waar, zijn vragen waar heel veel verschillende antwoorden op worden gegeven door verschillende stromingen.
Christenen wachten nu al bijna 2000 jaar op de fysieke terugkomst van Jezus. Terwijl Jezus zei ''ik kom spoedig terug''. Dan moet je misschien eens nadenken of die ''terugkomst'' geestelijk bedoelt kan zijn.
Apeiron: Joden geloven dat bij de komst van de messias er een wereldvrede zal uitbreken. Wel, ik kan me vergissen maar van wereldvrede is er de laatste 2000 jaar geen sprake geweest.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
Nee Atli, hoe die wereldvrede tot stand zal komen, is men het niet over eens. Of dat dmv een grote strijd oid zal zijn zoals sommige Christenen geloven of dat dat zal ontstaan door diplomatiek overleg, veruit de meeste Joden doen er geen inhoudelijke uitspraak over.
-
Akkersloot
- Banned
- Contacteer:
joden met een kleine letter in dit geval.Sararje schreef:Klopt niet helemaal. Je zult zowiezo een onderscheid moeten maken tussen de vele verschillende stromingen van Jodendom. Algemeen kan je stellen dat Joden geloven ....Ik heb begrepen dat joden nog steeds op de messias wachten. Een jood gelooft dat er al diverse messiassen geleeft hebben, maar dat dé Messias nog moet komen. Klopt dit? Is het ook zo dat de joden alleen in de pentateuch (eerste 5 boeken van het Oude Testament) geloven en dus de rest van het Oude Testament verwerpen of minder belangrijk vinden en dat het Nieuwe Testament waardeloos is?
Joden met een hoofdletter slaat op etnische Joden.
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.
Nou Atli, liever geen invulling dan een invulling van een myhtische strijd tussen goed en kwaad a la de openbaringen van Johannes wat mij betreft.
Akkersloot: bij mijn weten mag je groepen met een religieuze denominatie ook tegenwoordig met een hoofdletter schrijven
http://nl.wikipedia.org/wiki/Joden_(spelling)
Afgezien daarvan vind ik het weinig met de discussie te maken hebben.
Akkersloot: bij mijn weten mag je groepen met een religieuze denominatie ook tegenwoordig met een hoofdletter schrijven
http://nl.wikipedia.org/wiki/Joden_(spelling)
Afgezien daarvan vind ik het weinig met de discussie te maken hebben.
't Liefst helemaal geen invulling van toekomstige utopiën, in die zin hebben we een lange weg te gaan. Slechts rationeel denken kan de mens bevrijden van de irrationele "ratten race".Sararje schreef:Nou Atli, liever geen invulling dan een invulling van een myhtische strijd tussen goed en kwaad a la de openbaringen van Johannes wat mij betreft.
Tuurlijk, maar ja, je kent het spreekwoord over de rotte fruitmand he.
geestelijke of fysieke terugkomst Jezus
Jezus zei dat hij spoedig terug zou komen en dat moest helaas uitgesteld worden.
Het was de bedoeling van God dat het Joodse volk (uitverkoren vanwege belofte aan Abraham) het evangelie zou verspreiden over de wereld. Omdat zij de Messias (=joods voor Gezalfde) niet geloofde, heeft God zijn aanpak moeten wijzigen: Nu moesten eerst de heidenen bereikt worden en daarna de Joden. De apostel Paulus was de eerste die het evangelie ging verspreiden onder de Gojim = niet Joden. Wanneer het evangelie van Jezus Christus(grieks) Jeshua Messias (hebreeuws) bij alle zielen over de hele wereld bekend is, en een ieder een bewuste keuze voor of tegen Jezus heeft kunnen maken, pas dan komt Jezus terug om Zijn Koninkrijk te vestigen op Aarde.
Let wel: dan laat ik de Opname van de Gelovigen en de Eindtijd/Armageddon even buiten beschouwing. Dat gaat eerst nog plaatsvinden, maar dan wordt het een heel verhaal en staat uitvoerig beschreven in de Bijbel (o.a. Openbaringen).
Komt Hij met een geestelijk of fysiek lichaam? Geen van beiden:
Jezus komt terug met een hemels lichaam, lichtend en stralender dan de zon.
Het was de bedoeling van God dat het Joodse volk (uitverkoren vanwege belofte aan Abraham) het evangelie zou verspreiden over de wereld. Omdat zij de Messias (=joods voor Gezalfde) niet geloofde, heeft God zijn aanpak moeten wijzigen: Nu moesten eerst de heidenen bereikt worden en daarna de Joden. De apostel Paulus was de eerste die het evangelie ging verspreiden onder de Gojim = niet Joden. Wanneer het evangelie van Jezus Christus(grieks) Jeshua Messias (hebreeuws) bij alle zielen over de hele wereld bekend is, en een ieder een bewuste keuze voor of tegen Jezus heeft kunnen maken, pas dan komt Jezus terug om Zijn Koninkrijk te vestigen op Aarde.
Let wel: dan laat ik de Opname van de Gelovigen en de Eindtijd/Armageddon even buiten beschouwing. Dat gaat eerst nog plaatsvinden, maar dan wordt het een heel verhaal en staat uitvoerig beschreven in de Bijbel (o.a. Openbaringen).
Komt Hij met een geestelijk of fysiek lichaam? Geen van beiden:
De Bijbel is van onschatbare waarde,
en naar een schat moet men graven.
en naar een schat moet men graven.
Re: geestelijke of fysieke terugkomst Jezus
Heb jij misschien een geheime handleiding bij de Bijbel die ik mis?Kaatje schreef:Komt Hij met een geestelijk of fysiek lichaam? Geen van beiden:
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Re: geestelijke of fysieke terugkomst Jezus
Dat heb je met het openbaar vervoer....Kaatje schreef:Jezus zei dat hij spoedig terug zou komen en dat moest helaas uitgesteld worden.
Ja?Het was de bedoeling van God dat het Joodse volk (uitverkoren vanwege belofte aan Abraham) het evangelie zou verspreiden over de wereld. Omdat zij de Messias (=joods voor Gezalfde) niet geloofde, heeft God zijn aanpak moeten wijzigen: Nu moesten eerst de heidenen bereikt worden en daarna de Joden.
Wat dan naturlijk volkomen belachelijk is, eerst openbaart god na honderd duizenden jaren zich aan één volk. Belooft een messias maar stuurt een zwakkeling die zich laat kruisigen. En deze komt dan zijn belofte weer niet na omdat hij eerst wacht totdat alle volken bereikt zijn.De apostel Paulus was de eerste die het evangelie ging verspreiden onder de Gojim = niet Joden. Wanneer het evangelie van Jezus Christus(grieks) Jeshua Messias (hebreeuws) bij alle zielen over de hele wereld bekend is, en een ieder een bewuste keuze voor of tegen Jezus heeft kunnen maken, pas dan komt Jezus terug om Zijn Koninkrijk te vestigen op Aarde.
Openbaringen is ca. 250 /300 nChr. geschreven....Let wel: dan laat ik de Opname van de Gelovigen en de Eindtijd/Armageddon even buiten beschouwing. Dat gaat eerst nog plaatsvinden, maar dan wordt het een heel verhaal en staat uitvoerig beschreven in de Bijbel (o.a. Openbaringen).
Een soort super spaarlamp. Of ie dan nu niet wil terugkomen, we zitten al met een broekas effectKomt Hij met een geestelijk of fysiek lichaam? Geen van beiden: