Vanavond op mijn lokale Amsterdamse nieuwszenderAT5 het volgende item;
Imams preken tegen huiselijk geweld
De Turks islamitische organisatie Milli Gorus is gestart met het trainen van imams om een einde te maken aan huiselijk geweld in hun gemeenschap.
Het is voor het eerst in Nederland dat bij het oplossen van dit probleem imams worden ingezet. Volgens de imams is het probleem cultureel en niet religieus. Uniek aan de training is dat de imams niet alleen de vrouwen maar ook de mannen bewust willen maken van de patronen waarin ze verzeild zijn geraakt.
De imams van Milli Gorus, willen het huiselijk geweld in de moskee in de preek aan de kaak stellen. Ook organiseren ze lezingen en gespreksgroepen
Het leuke is dat we een groep mannen en vrouwen te zien kregen die een nogal heftige film over huiselijk geweld bekeken en waarvan 1 vrouw ook een gezichtsluier droeg (alleen ogen vrij) terwijl de andere vrouwen verschillende soorten hoofddoeken droegen en dan wat mannen, het bleken Imams en Imama's te zijn
Het is een begin vind ik als een Islamitische organisatie steld dat het geweld in Islamitische gezinnen een probleem is dat zij aan moeten pakken. In het kringgesprek ging het er ook over dat velen opgegroeid zijn met bepaalde vormen van huiselijk geweld, niet alleen het geweld tegen vrouwen maar een Imam vertelde ook dat hij altijd door zijn grote broer geslagen werd toen hij klein was. Gedrag wat ik zelf ook wel heb gezien, dat grote kinderen erg vaak de kleinere slaan en erg hardhandig met ze omgaan.
Volgens mij heeft deze aanpak veel meer kans op succes en een wezenlijke verandering dan dat Hollandse hulpverleners gaan vertellen hoe het volgens hen moet. Juist omdat zoals ook door Devious werd aangehaald men dit gedrag rechtvaardigd aan de hand van het geloof. Nu kan men aan de hand van datzelfde geloof uitleggen waarom dit gedrag niet aanvaardbaar is.
Ach is het christelijk geloof ook niet van binnenuit veranderd door de hervormers met als uiteindelijke gevolg de vrijheid die er nu is :wink
Groet Enigma: