cymric schreef:Geloof schreef:Mooie antwoorden allemaal, maar nog steeds blijf ik er bij dat er niet 'iets' uit 'niets' kan ontstaan. Hoe kan materie uit materie ontstaan? Hoe kan tijd uit tijd ontstaan?
Aangezien niemand weet wat Niets precies is---voor hetzelfde geld ruikt het geel, smaakt het naar 9, en voelt het peperig---is je eerste zin helaas een woordspelletje. Als jij mij kunt vertellen wat Niets precies is, en daarmee bedoel ik niet in termen van
afwezigheid van Iets, zoals ruimte, materie, en tijd---ben ik bereid te luisteren hoe Iets niet uit Niets kan ontstaan. Tot die tijd is het gespeculeer dat je een goed gevoel geeft, maar je (ons) geen stap verder helpt met het oplossen van het probleem.
Jij stelt heel direct, zonder bewijs, dat God eeuwig is. Of, beter gezegd, God moet eeuwig zijn omdat je anders tegen het probleem aanloopt dat iets anders God moet hebben gemaakt.
Ik zeg dat God eeuwig is door een simpele redenatie. Namelijk, er bestaat zoiets als tijd, dus hetgeen wat tijd gemaakt heeft moet tijdloos zijn. Net zoals dat God materieloos moet zijn, omdat Hij de materie gemaakt heeft.
Dit is 'begging the question'. Het staat helemaal niet vast dat
God tijd en materie heeft gemaakt. Ik kom hier later nog op terug.
Ik loop inderdaad ook anders tegen het probleem aan dat iets anders God moet hebben gemaakt, maar dan krijg je weer een verschuiving van mijn vraag, namelijk wie heeft dan dat andere gemaakt? Uiteindelijk moet er wel een begin zijn. De theorie van meerdere universums lost ook niets op, het verklaart niet hoe het komt dat dit universum is ontstaan.
Maar het lost jouw probleem van je god ook niet op, omdat je hem hebt gedefiniëerd in termen van
afwezigheid van ons bekende dingen (tijdloos, materieloos). Toch dicht je hem al een
positieve eigenschap toe: namelijk de mogelijkheid om tijd en materie te maken uit wat het dan ook moge zijn dat tijdloos en materieloos is. Maar en passant sluit je heel stiekem en heel erg opvallend uit dat zoiets niet spontaan zou kunnen gebeuren. Op basis van welke kennis trek je die conclusie? (Waarbij ik dan wederom niet eens begin over de heel erg mistige betekenis van 'spontaan' en 'gebeuren' in deze context.)
Ten tweeede vraag ik me af of God wel zo tijdloos is als jij denkt. Tijd houdt in dat je gebeurtenissen in een bepaalde volgorde kunt ordenen; tijdloos houdt dus (logischerwijs) in dat je die ordening niet kunt aanbrengen: of omdat die volkomen random is, of omdat alles tegelijkertijd plaatsvindt. Toch is er een zeker moment geweest waarop God
besloot het universum te maken,
waarna het universum, cyclisch dan wel eenmalig, uit de materieloosheid en tijdloosheid ontsprong. Dat is een ordening van gebeurtenissen,
dus is jouw god onderhevig aan tijd. Anders zou God kunnen besluiten en besluiten en besluiten, maar nooit zeker weten wanneer het besluit daadwerkelijk zou plaatsvinden. Dan is er geen enkel verschil met puur toeval, oftewel een spontaan ontstaan. Zou Gods enige besluit en actie zijn geweest het in het bestaan roepen van het universum, dan is dat een moment in tijdloosheid, en
dus ook niet te onderscheiden van een spontane gebeurtenis.Mijn conclusie: jouw god moet ook een begin hebben gekend, omdat hij door zijn acties onderhevig is aan iets dat bij gebrek aan beter als 'tijd' moet worden beschouwd. Maar omdat je wilt dat je god eeuwig en tijdloos is, houd je in feite een speciaal pleidooi omdat dit beter voor jouw stellingname uitkomt.
(Probeer je je god de eigenschap toe te kennen dat er geen logische volgorde in zijn 'denk'processen zit, zelfs dat het denken van hem onkenbaar is, houdt je hele betoog natuurlijk geen stand. Wij zijn immers voor objectieve discussie wel aan logica gebonden: het heeft geen zin om op wat voor manier dan ook te speculeren over een entiteit als die niet aan bepaalde noodzakelijke logische voorwaarden voldoet.)
Ten derde: ik heb reeds geschreven dat kosmologie een jonge wetenschap is, waar bij lange na nog geen sluitende theorieën uit zijn voortgekomen (m.u.v. het inflatiemodel) omdat tijd, geld en kennis ons vooralsnog ontbreken. Het is niet fair om dat als argument tegen een materialistische ontstaansgeschiedenis te houden: je gaf al eerder aan---in een andere discussie---dat een 'god of the gaps' geen bevredigende verklaring is. Dan moet je consequent zijn en niet opeens doen alsof de 'gap' in dit geval nimmer te overbruggen is. Dat is wederom een speciaal pleidooi: omdat het nu voor jou toevallig beter uitkomt, doen we net alsof 'geen antwoord' 'nooit een antwoord' betekent.
Wat mij betreft is deze discussie ten einde. Ik zou graag zien dat je je over de andere rationalisaties boog.