evangeliseren waarom??
Moderator: Moderators
-
a.r.
evangeliseren waarom??
Ik krijg regelmatig jehova's en het leger des heils aan de deur en ik word , in de stad, regelmatig aangesproken door jongelui, kinderen bijna nog, die "de blije evangelische boodschap" verkondigen, meestal zijn'een paar woorden genoeg, er zijn er echter ook, die als een terrier in je kuiten bijten en niet willen loslaten, waarom is het zo belangrijk voor sommige gelovigen om te bekeren, een goed product verkoopt immers zichzelf en waarom kom ik bijv. nooit een een boeddist, panteist, hindoe of zelfs een katholiek of gereformeerde tegen, die dat doet?
Ze belden hier ook vanochtend aan.
Ik dacht als ze nou maar niet bij de buren aanbellen want dat kan een explosieve ervaring worden, 5 minuten later brak het lawaai los op straat, Jehovah’s Getuigen kunnen hard rennen.
Misschien zijn ze een offensief begonnen?
Ik zal het eens vragen, ik zie er eentje in MSN hangen, ze zijn niet allemaal eng.
Ik dacht als ze nou maar niet bij de buren aanbellen want dat kan een explosieve ervaring worden, 5 minuten later brak het lawaai los op straat, Jehovah’s Getuigen kunnen hard rennen.
Misschien zijn ze een offensief begonnen?
Ik zal het eens vragen, ik zie er eentje in MSN hangen, ze zijn niet allemaal eng.
-
a.r.
a.r. die christenen die zo fantatiek evangeliseren die hebben het idee dat het een opdracht is van God, dus ze doen het vanuit hun geloof.
Omdat evangeliseren nog niet zo eenvoudig is, dat konden we allemaal zien op de site van Ontmoetingspunt. Of liever gezegd dat hebben die christenen daar gemerkt. Richten ze zich graag op jongeren, of eventueel labielere personen. Niet met de intensie kwaad te doen, maar met de intensie te redden. Dat ze daar vaak meer kwaad mee doen dan goed, is iets dat niet zo snel tot de geindoctrineerde hoofden doordringt ze zijn namelijk zelf al slachtoffer van een godsdienstwaan.
Jehova's hebben het idee dat alleen zij het paradijs zullen verwerven, dus gaan ze de deuren langs om mensen daarvan te overtuigen en ze op die manier te behoeden voor de eeuwige dood. Tenminste dat wordt ze wijsgemaakt, de organisatie hierachter heeft m.i. een wat minder nobel doel dan ze willen doen voorkomen, maar dat is mijn idee.
Zo is het ook met evangelische jongeren. De naam zegt het al, hun religie is puur gebaseerd op het verspreiden van het geloof. Ook moslims, ook de gematigden, hebben de opdracht om hun geloof te verspreiden. De een zal daar fanatieker mee omgaan dan de ander. Trouwens ook in de strengere richtingen binnen de hervormde kerk (gereformeerde bond bijvoorbeeld) zie je dat wel, die houden soms evangelisatie vakanties in andere landen. De oekraïne was bijvoorbeeld erg geliefd.
In principe is het allemaal gebaseerd op het standpunt de 'goede boodschap' te willen verspreiden en zo een ieder te redden voor een eeuwig branden in de hel. Tenminste dat zou het moeten zijn, maar ik vraag me inmiddels af of dit echt nog van iedere evangelist wel de intentie is. Ik krijg vaker de indruk dat men vooral uit is op 'gelijk krijgen' meer dan willen behoeden. Want zo hard doen ze hun best niet, als ze teveel weerwoord krijgen. Ze hebben liever makkelijke prooien.
Omdat evangeliseren nog niet zo eenvoudig is, dat konden we allemaal zien op de site van Ontmoetingspunt. Of liever gezegd dat hebben die christenen daar gemerkt. Richten ze zich graag op jongeren, of eventueel labielere personen. Niet met de intensie kwaad te doen, maar met de intensie te redden. Dat ze daar vaak meer kwaad mee doen dan goed, is iets dat niet zo snel tot de geindoctrineerde hoofden doordringt ze zijn namelijk zelf al slachtoffer van een godsdienstwaan.
Jehova's hebben het idee dat alleen zij het paradijs zullen verwerven, dus gaan ze de deuren langs om mensen daarvan te overtuigen en ze op die manier te behoeden voor de eeuwige dood. Tenminste dat wordt ze wijsgemaakt, de organisatie hierachter heeft m.i. een wat minder nobel doel dan ze willen doen voorkomen, maar dat is mijn idee.
Zo is het ook met evangelische jongeren. De naam zegt het al, hun religie is puur gebaseerd op het verspreiden van het geloof. Ook moslims, ook de gematigden, hebben de opdracht om hun geloof te verspreiden. De een zal daar fanatieker mee omgaan dan de ander. Trouwens ook in de strengere richtingen binnen de hervormde kerk (gereformeerde bond bijvoorbeeld) zie je dat wel, die houden soms evangelisatie vakanties in andere landen. De oekraïne was bijvoorbeeld erg geliefd.
In principe is het allemaal gebaseerd op het standpunt de 'goede boodschap' te willen verspreiden en zo een ieder te redden voor een eeuwig branden in de hel. Tenminste dat zou het moeten zijn, maar ik vraag me inmiddels af of dit echt nog van iedere evangelist wel de intentie is. Ik krijg vaker de indruk dat men vooral uit is op 'gelijk krijgen' meer dan willen behoeden. Want zo hard doen ze hun best niet, als ze teveel weerwoord krijgen. Ze hebben liever makkelijke prooien.
Laatst gewijzigd door Kitty op 24 jun 2007 01:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
-
a.r.
Re: evangeliseren waarom??
Heel simpel: evangeliseren is één van de primaire opdrachten die Jezus aan zijn volgelingen gaf: „Gaat en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende... en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb.”a.r. schreef:waarom is het zo belangrijk voor sommige gelovigen om te bekeren, een goed product verkoopt immers zichzelf ?
Daarnaast geloven ze natuurlijk nogal wat en dat brengt een morele verplichting met zich mee. Dat snap ik ook niet aan moslims. Die geloven dat een ieder die Allah niet aanbidt op de Dag des Oordeels door vuur verbrand zal worden. Wist je dat? Ik eerst niet. Maar geen moslim die dat komt vertellen. Ze geloven dus dat ik levend zal verbranden en denken: 'lekker puh'... ? Hmm, niet zo aardig. In ieder geval, mijn punt is: als iemand gelooft in zo'n verschrikkelijke Dag des Oordeels, is het een morele verplichting om te proberen eventuele slachtoffers daarvoor te waarschuwen. En dat geldt andersom natuurlijk ook: als iemand écht gelooft dat hij dé oplossing heeft voor de wereldproblemen, is het een morele verplichting om dat wereldkundig te maken.
Omdat zij een dergelijke opdracht niet kennen.a.r. schreef:en waarom kom ik bijv. nooit een een boeddist, panteist, hindoe ... tegen, die dat doet?
Tja, goed punt. Afgezien van Jehovah's Getuigen, mormonen en het LdH, zijn de meeste kerken de evangelisatieopdracht uit het oog verloren. Sommige vertonen echter nog wel wat stuiptrekkingen. De Pinkstergemeente zong er vanmiddag weer vrolijk op los in de Amsterdamse Poort (hoewel de Bijbel zegt dat hun Grote Voorbeeld Jezus niet op straat stond te schreeuwen). Sommige gereformeerde kerken organiseren af en toe nog wat folderdagen waarin ze 'Jezus' prediken (maar wat predikte Jezus dan zelf?). Er zijn zelfs af en toe wat katholieke initiatieven (maar die hebben zelf geloof ik geen idee waarover ze willen praten (lastig voor ze, omdat ze nooit in de Bijbel lezen)).a.r. schreef:of zelfs een katholiek of gereformeerde
Dag gozer. Nee, we zijn recentelijk geen speciaal offensief begonnen. Maar over een paar weken komt er wel weer een soort van actie waarbij zoveel mogelijk mensen worden uitgenodigd voor onze jaarlijkse 'congressen'.Fenomeen schreef:]Misschien zijn ze een offensief begonnen?
-
a.r.
@Kitty, het fenomeen van evangelisatie vakanties vanuit Nederland kende ik niet, maar het verwondert mij niet, ooit hoorde ik een verhaal van pastor uit Afrika, die daar tot duizenden mensen spreekt en overal kerken sticht, zelfs in Nederland, ik meen ene Sunday, nou whatever, ik kan mij voorstellen dat in die landen de blijde boodschap ingang vindt, maar ik begrijp niet dat in dit land, waar alle kinderen naar school zijn geweest en relatief veel onderwijs hebben "genoten" zoveel ge-evangeliseerd moet worden. Een goed produkt verkoopt immers zichzelf, dit produkt verkoopt slecht en heeft dus hulp nodig, is dat niet al een teken dat het een twijfelachtig product is , dat de groothandel die het aan de man wil brengen zijn rotzooi kwijt moet en daarbij alle middelen inzet om die rotzooi kwijt te raken. 
Zelfs wel wat katholieke initiatieven?? Nog nooit van missionarissen gehoord??1009 schreef:Er zijn zelfs af en toe wat katholieke initiatieven (maar die hebben zelf geloof ik geen idee waarover ze willen praten (lastig voor ze, omdat ze nooit in de Bijbel lezen)).
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
-
Samante
Ik heb het niet nodig en mijn geloof heeft het niet nodig.a.r. schreef:@Samante, persoonlijk vind ik dit een stuk gezondere visie, dan bijv. die, van de jongelui welke ik in de stad tegenkom, maar dat beantwoordt nog niet de vraag waarom bijv. jij het niet nodig vindt om te evangeliseren en deze jongelui wel, heb jij of jouw geloof dat niet nodig?
In mijn visie, even inhakend op andere geluiden hier, is niemand verloren en gaat er niemand naar de hel. Het doet er eenvoudig niet toe wat iemand gelooft.
Je hebt gelijk, de Kerk an sich is in het verleden inderdaad wel zeer actief geweest door vertegenwoordigers uit te zenden naar alle hoeken van de wereld. Mijn uiteenzetting had meer betrekking op het evangeliseren door de 'gewone' gelovigen, en dan ook nog eens met name op de Nederlandse situatie.Kitty schreef:Zelfs wel wat katholieke initiatieven?? Nog nooit van missionarissen gehoord??1009 schreef:Er zijn zelfs af en toe wat katholieke initiatieven (maar die hebben zelf geloof ik geen idee waarover ze willen praten (lastig voor ze, omdat ze nooit in de Bijbel lezen)).
-
a.r.
@1009, misschien is dat wel, wat mij het meeste eraan stoort, dat schreeuwen: antireclame ofzo ? Of is het meer? Het feit dat het zulke jonge mensen zijn, met zo'n verwilderde, angstige blik in hun ogen, zijn het de boodschappers waar ik medelijden mee heb en dragen zij iets uit dat mij tegen de borst stuit? Ik ga off topic, merk ik: de vraag was waarom sommige christenen het nodig vinden te evangeliseren en andere geloven niet. Ik ben mij ervan bewust dat sommige moslims wel erg rigoreuze maatregelen hanteren
om een ander te overtuigen van hun geloof, zover gaan christenen niet voorzover ik weet, of wellicht brengen zij hun boodschap op een andere dwangmatige manier aan de man. Aan de andere kant ben ik nog nooit een moslim tegengekomen die mij getracht heeft te bekeren, maar wel christenen.
-
JeroenB
- Geregelde verschijning
- Contacteer:
Jehovah's getuigen moeten wel langs de deuren.
Er wordt ze inderdaad geleerd dat ze in een paradijs zullen komen (ooit).
God wil dat er zo veel mogelijk mensen zullen worden 'gered', wordt ze geleerd.
Evangeliseren ze niet, dan kleeft er bloedschuld aan hun handen, wordt ze ook geleerd.
Dus in feite moet een Jehovah getuige wel evangeliseren, anders komen zij ook niet in het paradijs.
Religie kan erg winstgevend zijn, dus kan me er wel wat bij voorstellen dat de 'leiding' er zo op aandringd bij haar leden om vooral veel tijd te besteden aan het evangeliseren.
Jehovah's getuigen geloven natuurlijk ook dat ze in de 'eindtijd' leven. Velen geloven werkelijk dat ze het einde van 'deze wereld' persoonlijk zullen meemaken. De organisatie die o.a. de boekjes drukt hamert daar dan ook voortdurend op. De laatste jaren natuurlijk wel iets voorzichtiger dan in het verleden, dus een Jehovah getuigen zal nu niet meer zo snel een huis verkopen, of zo iets doms.
Op mijn website heb ik er een beetje aandacht aan besteed: http://www.jehovah-info.nl/Prediking.html . Misschien intressant voor wie er iets meer over wil weten...
Er wordt ze inderdaad geleerd dat ze in een paradijs zullen komen (ooit).
God wil dat er zo veel mogelijk mensen zullen worden 'gered', wordt ze geleerd.
Evangeliseren ze niet, dan kleeft er bloedschuld aan hun handen, wordt ze ook geleerd.
Dus in feite moet een Jehovah getuige wel evangeliseren, anders komen zij ook niet in het paradijs.
Religie kan erg winstgevend zijn, dus kan me er wel wat bij voorstellen dat de 'leiding' er zo op aandringd bij haar leden om vooral veel tijd te besteden aan het evangeliseren.
Jehovah's getuigen geloven natuurlijk ook dat ze in de 'eindtijd' leven. Velen geloven werkelijk dat ze het einde van 'deze wereld' persoonlijk zullen meemaken. De organisatie die o.a. de boekjes drukt hamert daar dan ook voortdurend op. De laatste jaren natuurlijk wel iets voorzichtiger dan in het verleden, dus een Jehovah getuigen zal nu niet meer zo snel een huis verkopen, of zo iets doms.
Op mijn website heb ik er een beetje aandacht aan besteed: http://www.jehovah-info.nl/Prediking.html . Misschien intressant voor wie er iets meer over wil weten...
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Bravo voor zo'n informatieve site!JeroenB schreef:http://www.jehovah-info.nl/Prediking.html . Misschien intressant voor wie er iets meer over wil weten...
Naar mijn mening ben je wel aan het evangeliseren. Als je een weblog maakt over je geloofsovertuiging, en je zet er hier een link naartoe - dan wil je toch zeker dat mensen je weblog bezoeken en ervan leren?Samante schreef:Ik heb het niet nodig en mijn geloof heeft het niet nodig.a.r. schreef:@Samante, persoonlijk vind ik dit een stuk gezondere visie, dan bijv. die, van de jongelui welke ik in de stad tegenkom, maar dat beantwoordt nog niet de vraag waarom bijv. jij het niet nodig vindt om te evangeliseren en deze jongelui wel, heb jij of jouw geloof dat niet nodig?
In mijn visie, even inhakend op andere geluiden hier, is niemand verloren en gaat er niemand naar de hel. Het doet er eenvoudig niet toe wat iemand gelooft.
Niet dat ik het je kwalijk neem hoor, want we doen het allemaal op dit forum. Ieder die hier z'n mening publiekelijk maakt wil dat het door anderen wordt gelezen en een sterk samenhangend doel is dat de lezer wordt overtuigd. Op dit moment probeer ik jullie te bekeren naar mijn standpunt over evangelisatie
Dus a.r., volgens mij kun je je vraag aan jezelf stellen: "Waarom probeer ik zo nu en dan mensen te overtuigen van mijn mening?" Jij doet het dan misschien meer op basis van inhoud (een goed product verkoopt zichzelf) en de evangelisten aan de deur op een andere basis (?) - maar het principe is hetzelfde!