Vrijdenkers?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
a.r.

Vrijdenkers?

Bericht door a.r. »

Ik las zojuist op een christelijk jeugdforum een vandaag gestartte, maar lauwe discussie, betreffende onderstaand artikel in dagblad Trouw. Ik had nog nooit gehoord van de universiteit voor humanistiek :? en verwonder mij over dit over dit artikel, wil het echter de rest van de geachte forumleden niet onthouden en ben benieuwd naar de reakties :)

Vandaag in Trouw:
Hang naar religie stort de humanist in crisis
Koert van der Velde
Humanisten ruziën over godsdienst. Zijn ze tegen of is hun humanisme zélf religieus aan het worden?
Op de universiteit voor humanistiek in Utrecht is religie populairder dan ooit. Onlangs hield de parapsycholoog Dick Bierman er zijn oratie. Hij gaat voor de humanisten paranormale ervaringen onderzoeken. Op zijn website vertelt hij wat hij zoal doet. Ter gelegenheid van de museumnacht organiseerde hij een experiment waarbij het publiek met ’wilskracht’ moest proberen een bal in beweging te krijgen. Het resultaat was statistisch significant, luidde de uitslag. Populair vertaald: de menselijke geest reikt verder dan zijn lichaam, er is meer tussen hemel en aarde.

Humanistische folder. Religiositeit is hot bij studenten op de humanistische universiteit. Ze studeren af op zaken als ’spiritualiteit’ en ’transcendentie’, en er zijn lezingen zoals over de hindoeïstische heilige Sri Aurobindo. Pogingen om een imamopleiding binnen te halen zijn gestrand. Wel is er inmiddels een hoogleraar islam aangesteld.

Voelen de aspirant geestelijk verzorgers een gemis bij het kale, ritueel- en symboolarme humanisme, een gemis dat religie kan helpen opvullen? Rein Zunderdorp, voorzitter van het Humanistisch Verbond (HV) en lid van het stichtingsbestuur van de universiteit, wil het niet zo formuleren. „Wij informeren studenten op een brede manier, niet alleen over de humanistische levensbeschouwing, maar ook over religieuze levensbeschouwingen. Veel mensen hebben bijzondere ervaringen en half-religieuze gevoelens. De studie daarvan is ook van belang voor humanistisch geestelijk verzorgers. Net als de studie van rouwrituelen in de verschillende religies interessant is voor aspirant uitvaartbegeleiders. Zolang de universiteit maar geen multireligieuze speeltuin wordt waar iedereen doet wat hij leuk vindt.’’

Volgens Amanda Kluveld, die vijf jaar op de universiteit voor humanistiek werkte, is het eerder een identiteitsprobleem dat zorgt voor de toegenomen belangstelling voor religie bij humanisten. „Belangstelling voor religie is de persoonlijke voorkeur van de verschillende medewerkers. Daarover is intern geen discussie mogelijk. Men laat het gebeuren, wil er niet over praten.’’

Kluveld citeert uit een afstudeeronderzoek van een student: „In brede zin wordt humanisme ervaren als taboe-onderwerp. Respondenten ervaren dat de heldere omschrijving van wat humanisme betekent, omzeild wordt binnen de universiteit van humanistiek.’’ Een recent internonderzoek kreeg de titel mee ’Vriendelijk, maar niet echt open’.

Het humanisme is in crisis, erkennen veel humanisten. Niet alleen de organisatiegraad blijft laag en het blad De Humanist leidt een kwijnend bestaan, maar ook heeft het humanisme het moeilijk in haar plaatsbepaling tegenover religies. Zo werd een jaar geleden de atheïstisch klinkende slogan gelanceerd ’Zonder uw steun is het humanisme aan de goden overgeleverd’. De leus appelleert met succes aan angst voor oplevend islamitisch fundamentalisme, voor CDA’ers als Donner, die ooit stelde zonder religie vreedzaam samenleven niet mogelijk te achten, en voor de ChristenUnie in het kabinet. Sinds de slogan is gelanceerd neemt het ledenaantal met ruim honderd per maand toe. En dat kan het sterk vergrijsde Verbond (10.000 leden van voor het grootste deel tussen de 50 en de 70) wel gebruiken. Volgens Zunderdorp is de groei ook te verklaren uit de oplevende belangstelling voor religie in het algemeen, en daarmee ook voor een niet-religieuze levensbeschouwing als het humanisme.

Tegelijkertijd wordt religie door humanisten gezien als bondgenoot tegen ’oprukkend hedonistisch nihilisme’. Zo was het congres van de Humanistische Alliantie twee maanden geleden gewijd aan ’humanisme en religie voor humaniteit’. „In Nederland zijn de traditionele kerken inmiddels vergaand ’gehumaniseerd’ en tolerant jegens andersdenkenden’’, aldus Zunderdorp.

Volgens Kluveld is de these dat religie beschermt tegen intolerantie en hedonisme echter ’nergens op gebaseerd’. Het HV toont volgens haar twee gezichten: „Hij werft leden door met een slogan te waarschuwen voor ’de goden’, maar zoekt tegelijkertijd bondgenootschap met hun vertegenwoordigers op aarde.”
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Ik kan er misschien naast zitten maar als ik aan humanisten denk, denk ik aan allemansvriendjes die niemand voor hun hoofd willen stoten. Humanisten zouten moeten streven voor rationaliteit en niet eensgezindheid tussen religies, dat doen ze zelf al. Humanisten zouden zich niet voor het karretje van de dominerende godsdienten moeten spannen maar keihard de achterlijkd van religies moeten gaan aantonen.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Sebastiaan schreef:Ik kan er misschien naast zitten maar als ik aan humanisten denk, denk ik aan allemansvriendjes die niemand voor hun hoofd willen stoten. Humanisten zouten moeten streven voor rationaliteit en niet eensgezindheid tussen religies, dat doen ze zelf al. Humanisten zouden zich niet voor het karretje van de dominerende godsdienten moeten spannen maar keihard de achterlijkd van religies moeten gaan aantonen.
Ooit afgesplitst v.d. vrijdenkersvereniging, zijn ze een koers gaan varen die aardig overenkomt met de door Sebastiaan beschreven 'geen-richting' , zo is ook mijn indruk.
Een afd.-hoofd die ik ken, ontplofte zowat toen ik de stelling 'God bestaat niet' poneerde, waarna discussie en uitdieping verder onmogelijk bleek! :lol:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

In eerste instantie dacht ik in het Humanistisch Verbond een atheïstische organisatie te hebben gevonden, maar nadere beschouwing heeft mij duidelijk gemaakt dat dit toch niet het geval blijkt te zijn. Ik ben dan ook geen lid geworden. Echt humanisme gaat mijns inziens niet samen met religie. Hiermee bedoel ik niet dat er geen humanistische gelovigen zouden zijn, maar zo'n organisatie zou zich in hun gedachtegoed moeten distantiëren van moraal opleggende religies.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
JanC
Ervaren pen

Bericht door JanC »

Als atheïst en ontdoopt katholiek, heb ik het altijd een beetje vreemd gevonden, dat humanistisch verbond. je gaat toch niet weg bij de ene kerk om een andere kerk, weliswaar eentje zonder god, te gaan vervoegen?
Anderzijds veronderstel ik dat bij talrijke ongelovigen en agnosten een nood is aan rituelen, aan verbondenheid met een groep, aan bevestiging van hun keuze. Als deze 'diensten' kunnen geleverd worden door een organisatie als het humanistisch verbond, waarom niet? Maar inderdaad, ze moeten wel oppassen dat ze geen 'kerkelijke' trekjes gaan ontwikkelen.
Ni dieu, ni maître.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Kitty schreef:In eerste instantie dacht ik in het Humanistisch Verbond een atheïstische organisatie te hebben gevonden, maar nadere beschouwing heeft mij duidelijk gemaakt dat dit toch niet het geval blijkt te zijn. Ik ben dan ook geen lid geworden. Echt humanisme gaat mijns inziens niet samen met religie.
Precies, ik dacht ook een organisatie te hebben gevonden dat wel paste bij mijn atheïstische visie en ben dus wel lid geworden. Als het niet anders wordt zal ik mijn lidmaatschap dus weer rap beëindigen.
Kitty schreef: Hiermee bedoel ik niet dat er geen humanistische gelovigen zouden zijn, maar zo'n organisatie zou zich in hun gedachtegoed moeten distantiëren van moraal opleggende religies.
Soms lijkt het ook dat ze er zich van distantiëren, maar wel erg soft. Ik zal maar eens een mail naar het bestuur zenden en zien of ze niet een wat steviger standpunt in kunnen nemen. Ook zou het misschien zinvol kunnen zijn, ze wijzen op deze discussie.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Eelco

Bericht door Eelco »

Het humanisme zit dus met een imago-probleem en lijdt aan een meervoudig persoonlijkheids syndroom. Ik denk dat de essentie van het humanisme, de mens central, zelf-ontplooing, verantwoordelijkheid, nog steeds heel krachtig is. De zwakheid van het humanisme zit hem meteen in de algemeenheid van deze basis, waardoor het humanisme denk ik nooit als onafhankelijk levensbeschouwing kan gelden. Is het voor het humanisme werkelijk mogelijk om zich compleet te distantieren van religie?

Het krantenartikel is wel enigzins gekleurd volgens mij en gaat ook wat kort door de bocht lijkt het. Zijn wij ook niet allemaal buitengewoon geinteresseerd in religie? Hoe kunnen we er anders een gefundeerde mening over hebben als we geen buitengewone interesse in religie zouden tonen. Interesse in religie zegt natuurlijk niks over het wel of niet religieus zijn en daar lijkt de schrijven van dit artikel wel een beetje op aan te sturen.
fbs33
Bevlogen

Een gefundeerde mening

Bericht door fbs33 »

Als verschijnel, als uiting van de menselijke psyche ben ik geinteresseerd, niet in de religie an sich.
Het ziende als 'mensenwerk' vind ik het leuk om de discrepanties tussen de diverse medewerkers die zo'n (heilig) boek in elkaar knutselen te zien opduiken bij heikele menselijke problematiek die zij behandelen.
Al doende er een sturende moraal aan mee te geven.
Het humanisme rotzooit dat alles nog verder dooreen tot een brij waar weinig herkenbaars tevoorschijn komt.
'Het kan vriezen of dooien', dat maakt dat ik mijn schaatsen in het vet laat zitten. :lol:
Plaats reactie