Examen godsdienst op scholen?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

0ortje
Forum fan

Examen godsdienst op scholen?

Bericht door 0ortje »

Dit kwam ik tegen op internet:

Examen godsdienst op drie scholen.
[Drie scholen in Nederland maken komend jaar gebruik van de mogelijkheid godsdienst en religie als nieuw examenvak in te voeren. Het gaat om twee gereformeerde en een protestants-christelijke school voor voortgezet onderwijs.

Volgens onderzoek van het Nederlands Dagblad zijn andere scholen nog bezig met het opzetten van het nieuwe vak. Dit zijn voornamelijk orthodox-christelijke scholen. Vanaf augustus 2007 mogen scholen in het examenprogramma voor de havo en het vwo een keuzevak over religie en levensbeschouwing aanbieden. Dit vak staat los van het al bestaande vak godsdienst op christelijke scholen.

Godsdienst maakt momenteel geen deel uit van het eindexamen

Vind het zelf diep triest. Examen doen in geloof kan naar mijn mening wel, maar dan in de vorm van een cursus in een maatschappelijk punt in een stad of dorp. Niet op school toch?
En wat is het nut van dit vak? Of vakken, aangezien er meerdere soorten religies zijn. Wat kan je er mee doen in je vervolgopleiding. Met god spreken?

Ik zie hier verder geen noodzaak in, dus een cursus in een maatschappelijk punt in stad of dorp zou voldoende moeten zijn. Iemand anders nog wat?
Het grootste boek van alle, ik bedoel het boek van de natuur, ligt opengeslagen voor ons.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Je oordeelt nu over iets waar je geen inzicht in hebt, want je kent noch het curriculum, noch de examenvragen.
0ortje
Forum fan

Bericht door 0ortje »

Theoloog schreef:Je oordeelt nu over iets waar je geen inzicht in hebt, want je kent noch het curriculum, noch de examenvragen.
Ik geef ook mijn mening zoals je ziet, en de verdere informatie die bekend is. Meer weet ik ook niet, maar het gaat over Havo en Vwo niveau. En scholen mopen zelf bepalen of ze het doen. Zoals ik al zei, ik vind het zelf niet op deze manier nodig. Iemand anders een mening hierover?
Het grootste boek van alle, ik bedoel het boek van de natuur, ligt opengeslagen voor ons.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Meningen gebaseerd op gebrek aan inzicht zijn gratuit.

Zoek eerst uit waar het curriculum uit bestaat, en ontwikkel dan een oordeel.

Feit is dat godsdienst een belangrijke factor is in het menselijk bestaan. Het lijkt me wel zinvol daar kennis van te hebben.
0ortje
Forum fan

Bericht door 0ortje »

Theoloog schreef:Meningen gebaseerd op gebrek aan inzicht zijn gratuit.

Zoek eerst uit waar het curriculum uit bestaat, en ontwikkel dan een oordeel.

Feit is dat godsdienst een belangrijke factor is in het menselijk bestaan. Het lijkt me wel zinvol daar kennis van te hebben.
Precies wat je zegt:
Feit is dat godsdienst een belangrijke factor is in het menselijk bestaan. Het lijkt me wel zinvol daar kennis van te hebben

Maar dat doen we toch al? Er word toch al verteld over de geloven op school. In geschiedenis en maatschappijleer krijg je de nodige dosis lesstof. Iedereen in Nederland is bekent met geloof, en wat het is.

Het is na mijn mening niet nodig om, en daar hoort dit geval ook bij, er in Havo en Vwo klassen een schep bovenop te doen.
We weten allemaal hoe geloven tot stand zijn gekomen. Een verkeerde interpretatie van het leven zelf is wat je het kunt noemen, hoe hard dat ook klinkt. Het is 2007, en het is na mijn mening niet nodig.

Voor de wel-willende onder ons zijn bepaalde cursussen, geloofsgroepjes of samenkomingen op een maatschappijk punt of kerk/moskee toch voldoende?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Als het puur een algemeen vak zou zijn om religie in het algemeen te bestuderen dan zou het zeker zinvol zijn. Het feit dat het dus orthodox christelijke scholen zijn die hiervoor zouden kiezen doet mij toch denken aan vrij eenzijdig belichte puur orthodox christelijke indoctrinatieleer. Maar ok, zonder de inhoud te kennen is dit puur een mening inderdaad of een vooronderstelling. Maar ik verwacht van dit soort scholen nu eenmaal geen algemene en brede beschouwing van religie. Mislukkingen in het verleden zijn garanties voor de toekomst toch?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Kitty schreef:Als het puur een algemeen vak zou zijn om religie in het algemeen te bestuderen dan zou het zeker zinvol zijn. Het feit dat het dus orthodox christelijke scholen zijn die hiervoor zouden kiezen doet mij toch denken aan vrij eenzijdig belichte puur orthodox christelijke indoctrinatieleer. Maar ok, zonder de inhoud te kennen is dit puur een mening inderdaad of een vooronderstelling. Maar ik verwacht van dit soort scholen nu eenmaal geen algemene en brede beschouwing van religie. Mislukkingen in het verleden zijn garanties voor de toekomst toch?
Mogelijk, maar als het een staatsexamen betreft, zal men toch kennis moeten hebben van de feiten en gangbare godsdienstwetenschappelijke theoriën.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

0ortje schreef:Iemand anders een mening hierover?
Ik kan er eigenlijk niet veel zinnigs over zeggen want daar zou ik toch wel wat meer info voor moeten hebben.

Wat ik wel kan zeggen dat ik blij ben dat het een vrijwillige keuze is, en niet verplicht.
Fuck met alles.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik zou me nog iets kunnen voorstellen dat er een keuzevak zou zijn voor diegene die theologie willen gaan studeren, dan heeft het nog wel zin. Aansluitend zouden dan de Universiteiten een voorkeur kunnen aangeven voor diegenen die theologie in hun examenpakket hebben. Maar dan zou je dat keuzevak ook christelijke theologie moeten noemen. Ik zou meer zien in een algemeen religie vak waarbij evenveel aandacht wordt besteed aan elke religie, maar dat zie ik dus nog niet gebeuren op een orthodox christelijke school.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Theoloog schreef:
Mogelijk, maar als het een staatsexamen betreft, zal men toch kennis moeten hebben van de feiten en gangbare godsdienstwetenschappelijke theoriën.

http://www.bondkbvo.nl/files/def%20brochure%20GL.pdf

Hierboven heeft men het over godsdienstexamens. Was het niet gekoppeld aan levensbeschouwing.
holandesa
Geregelde verschijning

Bericht door holandesa »

Ik zit zelf op een gereformeerd vrijgemaakt school waar godsdienst een verplicht vak is. In al die jaren hebben we het drie periodes over andere godsdiensten gehad dan het christendom, namelijk over de islam, het jodendom, boeddhisme en hindoeisme. Maar dan leer je vooral wat er allemaal mis is met die godsdienst.
Dus zoals ik het vak ken, heeft het niet veel toe te voegen aan de algemene kennis en is het erg selectief. De godsdienstlessen op die gereformeerde en protestants-christelijke scholen zullen waarschijnlijk vergelijkbaar zijn. Om daar dan een examenvak van te maken, lijkt me nogal nutteloos voor een vervolgopleiding. Zelfs voor theologie zou het te selectief zijn.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het wordt dus zeker geen staatsexamen, dat kan ook niet aangezien elke schoolrichting zijn eigen christelijke indentiteit heeft. De school maakt dus zijn eigen examen en legt dit ter goedkeuring voor aan de minister, het opstellen van een PTA (Programma van Toetsing en Afsluiting) is daarbij verplicht. Verder is een school dus behoorlijk vrij hoe zij het examenvak invult als het maar aan de wettelijke normen voor een examenvak voldoet. Men zal in geval van HAVO in overleg gaan met het HBO en in geval van VWO in overleg gaan met het WO om zich te laten adviseren en hier tot een soort van afstemming te komen

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Kitty schreef:Het wordt dus zeker geen staatsexamen, dat kan ook niet aangezien elke schoolrichting zijn eigen christelijke indentiteit heeft. De school maakt dus zijn eigen examen en legt dit ter goedkeuring voor aan de minister, het opstellen van een PTA (Programma van Toetsing en Afsluiting) is daarbij verplicht. Verder is een school dus behoorlijk vrij hoe zij het examenvak invult als het maar aan de wettelijke normen voor een examenvak voldoet. Men zal in geval van HAVO in overleg gaan met het HBO en in geval van VWO in overleg gaan met het WO om zich te laten adviseren en hier tot een soort van afstemming te komen
Wat zegt de seculiere onderwijsminister?
liberal

Bericht door liberal »

even om correct te blijven holandesa, boedhisme is geen godsdienst !
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

liberal schreef:even om correct te blijven holandesa, boedhisme is geen godsdienst !
Als boedhisme geen religie zoals de aanhangers zeggen, waarom wordt het dan een van de wereld goddiensten genoemt, is dat allemaal gebaseert op een misvestand?
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Plaats reactie