Nog net voor mijn 30-ste a(nti-)theist?

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Marinus
Bevlogen

Nog net voor mijn 30-ste a(nti-)theist?

Bericht door Marinus »

Hoi allen.
Hoewel ik in de voorsteltopic al wel sumier wat over me zelf heb verteld wil ik het hiet nog even wat uitgebreider doen. Mede doordat ik niet zo lang geleden iets heb ervaren wat mijn leven heeft veranderd. Niet heel erg maar toch genoeg om het even te melden.

Om het hele verhaal te vertellen moet ik helaas voor jullie bij het begin beginnen. Ik ben geboren in een christelijk gezin als 14e en jongste kind. Ik hoef dus niet uit te leggen hoe christelijk dat gezin was denk ik. Aanvankelijk geloofde ik wel natuurlijk want als kind heb je nu eenmaal weinig keus.

Ik was 7 toen ik voor het eerst begon te twijfelen aan het geloof. Dit kwam met name door het feit dat mijn vader mij altijd geleerd had dat de donder de stem van god was. Een ouder vriendinnetje vertelde mij echter dat het het kwam omdat er wolken op elkaar botsten en wat je hoorde niets anders dan het geluid van de botsing was. Mede door haar rijpe leeftijd van 9 en mijn onderzoek naar het verschijnsel in de bibliotheek was het eerste zaadje van twijfel als zodanig gezaaid.

Rond die tijd begon ik ook te ontdekken dat ik homo was. En aangezien ik ook een oom had die homo was (en AIDS had, toen nog díe homoziekte) wist ik ook dat dit heel slecht was. Rond een jaar of 10 was ik compleet zeker van mijn geaardheid en voelde ik me compleet minderwaardig. Ik heb hier in stilte onder geleden tot ik 14 a 15 was en uit een soort puberale reactie "atheist" werd (lees: ietsist). Vlak daarna had ik mijn eerste coming-out.

Overigens werd ik gedurende de periode tussen mijn 10e en 14e door verschillende redenen steeds kritischer naar het geloof maar ik was al die tijd terdege bewust van mijn zondige geaardheid. Mijn coming-out was overigens als bi-sexueel omdat dan min of meer mijzelf kon zijn en toch niet zo minderwaardig was als een homo. een bi-compromis zeg maar. Pas op mijn 18e begon ik homosexualiteit als iets min of meer normaals te zien.

Tijdens een hevige periode waarin ik veel drugs gebruikte kwam ik in contact met een christen. Die vertelde me over het geloof in jezus en na een openbaring van god besloot ik me te bekeren. Voor jullie denken ach arm schaap moet ik even vertellen dat je mijn bekering in de juiste context moet zien.

a) de goddelijke openbaring kwam tijdens een trip op paddo's en zelfs de volgende dag al zag ik de betreffende openbaring zelf al als licht dubieus.

b) Ik had de neiging om te experimenteren met alles: sex, drugs en wellicht ook met geloof

c) ik werd zwaar verliefd op betreffende christen; mijn liefde voor de heer was dus wel degelijk echt :)

Nu ja ik naar de kerk en zo en het was allemaal leuk en aardig en ergens geloofde ik wel maar ik bleef skeptisch. Nadat ik de mening van de gemeente had gepeild aangaande homoseksualiteit werd me duidelijk dat homofilie wel bestond en op zich niet erg was maar dat je beter niet kon praktiseren. Ik heb dat oprecht geprobeert en dat waren de moeilijkste maanden uit mijn leven. Omdat ik toch oprecht wilde geloven heb ik me toen ook maar gelijk laten dopen. Toen de beloofde spirituele hoogtepunten na een maand nog uitbleven was ik er klaar mee en werd ik weer ietsist. Al met al heeft het ongeveer een jaar geduurt van mijn 20e tot mijn 21e.

In de jaren erna werd mijn ietsisme steed abstracter. Toen ik 25 jaar was werd ik denk min of meer agnostisch. God was onbekend (punt). Hoewel ik het geloof achter me had gelaten had ik het volgende idee bij religie

a) religie is in wezen goed; het zet mensen aan tot goede dingen en geeft mensen hoop.

b) Iedereen heeft de neiging om te geloven dus het is een natuurlijke drang

c) elke religie heeft in feite hetzelfde uitgangspunt.

d) religie is onschadelijk. Mensen gebruiken religie hooguit als excuus om foute dingen te doen.

In de jaren die daar opvolgd werd ik steeds meer een echte agnost. Tot ik in de lente van 2007 een zware rugblessure kreeg en noodgedwongen was om veel thuis te zitten. Veel van die tijd bracht ik door op religieuze fora maar ook hier. In de eerste instantie vond ik met name de atheisten gewoon zeikerds als het om religie ging. Ik heb daar zelfs een topic over geopend. Ondertussen zat ik o.a. op een moslimforum waar ik voor mijn geaardheid uitkwam. De dingen die ik soms over me heen kreeg waren echt schokkend en zetten mijn beeld van religie compleet op zijn kop.

Toen ik weer hier kwam en meldde dat ik de anti-theistische houding toch ietwat beter begreep nu. Op een gegeven moment kreeg ik van iemand een link naar een website waar het verhaal te lezen was van een homoseksueel die dankzij het christendom zelfmoord pleegde. Aanvankelijk deed het me niet zo veel maar rond het middag uur van 26 juni sloeg het besef in als een bom.Dat was één dag voor mijn 30ste verjaardag.

Het vergif van religie had een groot deel van mijn jeugd verziekt. Wat ik tot die tijd gezien had als de normale ontwikkeling die iedere homo doormaakt bleek gewoon direct veroorzaakt te zijn door het oh zo onschuldige christendom. Vanaf mijn 7e toen de eerste twijfel toesloeg tot bijna mijn 30-ste levensjaar had ik de leugens geloofd die rond religies bestaan. Toen pas snapte ik dat religies giftige denkbeelden zijn die het door mij als overbodig geziene antitheisme meer dan rechtvaardigden.

Ik beschouw mezelf nog steeds als agnost op dit moment maar je zou me evengoed een zwakke atheist kunnen noemen. Ik snap nu pas hoe gevaarlijk religies kunnen zijn. Ik schaam me er niet voor dat het zo lang duurde voor ik het doorhad overigens. Het bewijst voor mij eens te meer de kracht van religieuze indoctrinatie.

Dat wilde ik even kwijt.

Groet Marinus

PS Tnx Rereformed
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Sebastiaan
Bevlogen

Re: Nog net voor mijn 30-ste a(nti-)theist?

Bericht door Sebastiaan »

Marinus schreef:Ik ben geboren in een christelijk gezin als 14e en jongste kind.
14e kind :shock: Ik wist niet dat dat nog bestond in nederland. :oops:
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 15 jul 2007 17:52, 2 keer totaal gewijzigd.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Vraagje: hoe reageert je naaste omgeving op je geaardheid en je opvattingen inmiddels?
Sebastiaan: Ik ken Christelijke families met meer dan 15 kinderen op dit moment.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Ik moet zeggen dat ik hiervan tranen in mijn ogen krijg (en voor mensen die alles wat op dit forum plaatsvindt volgen: het gebeurt overigens onbegrijpelijk vaak tegenwoordig).
Ik heb dat artikel vijf jaar geleden geschreven om een spreekbuis te zijn voor die homosexueel, om uit zijn te kort gebleven leven toch een soort vindicatie te halen, iets dat zijn leven en beslissing het te beëindigen een positieve zin geeft. Ik dacht dat een eerbewijs aan hem in mijn eigen leven misschien iets in die richting zou doen. Maar nu mijn oom iets kan betekenen voor een homofiel van vandaag voelt het voor mij aan alsof ik mijn oom eindelijk bevrijd heb van een ondraaglijke last en schuld.

Mag ik je vragen wat het dan was dat zo heel concreet als een bom insloeg op een heel specifiek moment? Vooral omdat het lezen van het artikel aanvankelijk niet dat effect had. Ik heb zelf soms van die bomaanslagen in mijn denken meegemaakt, en ik weet dat het soms moeilijk aan te wijzen is, maar aangezien het zo recentelijk gebeurde kun je er misschien wat meer over zeggen.
Born OK the first time
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Rereformed schreef: Ik heb dat artikel vijf jaar geleden geschreven om een spreekbuis te zijn voor die homosexueel, om uit zijn te kort gebleven leven toch een soort vindicatie te halen, iets dat zijn leven en beslissing het te beëindigen een positieve zin geeft. Ik dacht dat een eerbewijs aan hem in mijn eigen leven misschien iets in die richting zou doen. Maar nu mijn oom iets kan betekenen voor een homofiel van vandaag voelt het voor mij aan alsof ik mijn oom eindelijk bevrijd heb van een ondraaglijke last en schuld.
Het deed me gelijk aan de Twilight Zone denken.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Fenomeen schreef:
Rereformed schreef: Ik heb dat artikel vijf jaar geleden geschreven om een spreekbuis te zijn voor die homosexueel, om uit zijn te kort gebleven leven toch een soort vindicatie te halen, iets dat zijn leven en beslissing het te beëindigen een positieve zin geeft. Ik dacht dat een eerbewijs aan hem in mijn eigen leven misschien iets in die richting zou doen. Maar nu mijn oom iets kan betekenen voor een homofiel van vandaag voelt het voor mij aan alsof ik mijn oom eindelijk bevrijd heb van een ondraaglijke last en schuld.
Het deed me gelijk aan de Twilight Zone denken.
ik begreep hier niets van, maar ben gaan zoeken op het internet. Is dit wat je bedoelt?
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Twilight_Zone

"Throughout the various introductions for the original series, the Twilight Zone is described as another dimension. It is "a dimension of sound, a dimension of sight, a dimension of mind", "a place of things and ideas", "between the pit of Man's fears, and the summit of his knowledge."The twilight zone" in a nutshell, is the mind and imagination of man, where any thought can become a reality."
Born OK the first time
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Rereformed schreef: ik begreep hier niets van, maar ben gaan zoeken op het internet. Is dit wat je bedoelt?
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Twilight_Zone
Ik weet zelf ook niet meer wat ik bedoel geloof ik.
Heb ik Twilight Zone geschreven?
Ik bedoelde Tales of the Unexpected.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tales_of_t ... _series%29
Dat lijkt wel een beetje op de Twilight Zone.
D'r moet hier nog wat koffie in. ;)
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

The Twilight Zone was / is een cultserie van korte en soms lange enge verhalen. De 'engte' komt niet zozeer voort uit goorheid of enge beesten, maar uit het verwrongen psychologieën die impliciet hele nare en vervelende vragen stellen over onszelf. Ik heb er als klein kind van 10 naar gekeken omdat allerlei schoftjes op mijn school opschepten dat ze dat ook deden, tot mijn ouders het verboden omdat ik er gewoon niet van kon slapen. (Ik was nogal goedgelovig als kleine jongen. Nu weet ik zeker dat het pure opschepperij was en ik waarschijnlijk de enige was die écht had gekeken.)

Ik herinner me maar weinig afleveringen, maar een hele sterke is het verhaal van het doosje met een grote rode knop, die door een nogal Frankenstein-achtige figuur naar een willekeurig persoon wordt gebracht. Die persoon krijgt 1 miljoen dollar als hij op de knop drukt, maar daardoor zal wel iemand die hij niet kent sterven. In het verhaal ligt het doosje bij een gezin dat het geld érg goed kan gebruiken, maar hoe aanlokkelijk het aanbod is, er zijn nog morele bezwaren. De man haalt vervolgens de doos uitelkaar: er zit niets in behalve een veer voor het drukmechanisme. Na een periode van intense ruzie en lang staren, drukt het echtpaar vertwijfeld op de knop maar kan nog niet opgelucht ademhalen als de deurbel gaat: daar is Frankenstein met 1 miljoen dollar. Ja, er is iemand gestorven. Nee, de dode persoon kennen ze niet. Maar hier is het geld. Tot ziens. De camera eindigt bij de verbijsterde blikken van het echtpaar. Is dit nu bloedgeld, of...??

Het roept allerlei vragen op over ethiek, de waarde van een menselijk leven, en meer, alhoewel ik de nuances pas ten volle begreep toen ik twee keer zo oud was. En dat is kenmerkend voor de Twilight Zone. Later is geprobeerd het geheel te imiteren, maar de engte kwam toen uit gorigheid en onbekendheid. (Denk aan X-Files), maar gleed later af naar dingen als La Femme Nikita, 24 en meer. Lost schijnt het weer een beetje te benaderen, maar ik volg die serie niet.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

The Twilight Zone wordt ook wel vertaald als het schemergebied tussen licht en duister, en wordt tegenwoordig ook gebruikt voor spannende, angstaanjagende, bizarre of synistere verhalen. Of onverklaarbare gebeurtenissen die mensen meemaken. Of zeggen meegemaakt te hebben 8)

Zoals bijvoorbeeld op dit blog. Er gebeurt kennelijk niet veel, want er staat haast niks op :lol:
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Zo, ik ben nu helemaal op de hoogte van de Twilight Zone.
Ik schopte het in mijn jeugd nooit verder dan Ivanhoe, dat ik bij de buren bekeek omdat wij nog geen TV hadden. Wanneer ze gingen vechten ging mijn vriendje achter de sofa zitten en vroeg hij telkens 'Is het al voorbij?' Ik probeerde stoer te zijn.
Born OK the first time
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Rereformed schreef:Ik moet zeggen dat ik hiervan tranen in mijn ogen krijg (en voor mensen die alles wat op dit forum plaatsvindt volgen: het gebeurt overigens onbegrijpelijk vaak tegenwoordig).
Ik heb dat artikel vijf jaar geleden geschreven om een spreekbuis te zijn voor die homosexueel, om uit zijn te kort gebleven leven toch een soort vindicatie te halen, iets dat zijn leven en beslissing het te beëindigen een positieve zin geeft. Ik dacht dat een eerbewijs aan hem in mijn eigen leven misschien iets in die richting zou doen. Maar nu mijn oom iets kan betekenen voor een homofiel van vandaag voelt het voor mij aan alsof ik mijn oom eindelijk bevrijd heb van een ondraaglijke last en schuld.

Mag ik je vragen wat het dan was dat zo heel concreet als een bom insloeg op een heel specifiek moment? Vooral omdat het lezen van het artikel aanvankelijk niet dat effect had. Ik heb zelf soms van die bomaanslagen in mijn denken meegemaakt, en ik weet dat het soms moeilijk aan te wijzen is, maar aangezien het zo recentelijk gebeurde kun je er misschien wat meer over zeggen.
Het inzicht wat ik op de 26ste juni kreeg was dit: Met uitspraken in de hand als "god is liefde" wordt overal in de wereld door religies de echte Liefde verkwanseld ja zelfs verkracht. Zelfs in het "verlichte" christendom hoor je nog uitspraken als "God houd van homo's maar niet van hun zonde" . Ik snap nu eindelijk ten volle hoe verwoestend dergelijke zalvende uitspraken kunnen zijn.

De schrijfsels van je oom waren de directe aanleiding (in context van het verhaal eromheen) om tot dit besef te komen. Ze bleven min of meer door mijn achterhoofd spoken voor een dag of 10. Een beetje zoals je dat kan hebben met liedje. Pas toen ik het koppelde naar mijn eigen leven en voor het eerst begreep hoe mijn jeugd was verziekt door een door god geinspireerde zelfhaat viel het muntje.

Het moet inderdaad een vreemd idee voor je zijn dat de dood van je oom, sterker nog de woorden van je oom, mij decenia later tot het inzicht laat komen dat godsdienst gevaarlijk is. En dat ik zelfs 9 jaar na mijn tweede val van het geloof nog geindoctrineerd was met het idee dat godsdienst goed en nuttig is. Het hele idee dat ik nog onder invloed was van een geloof wat ik de vorige eeuw ergens heb verworpen is misschien nog het duidelijkste teken van het gevaar van godsdienst en zijn greep op de mens.

Het is mij duidelijk dat je oom is overleden aan de directe gevolgen van het christendom. Het is tussen de regels van zijn schrijfsel zo duidelijk te lezen dat zijn geest verteerd werd door de paradox tussen zijn geloof en zijn gevoelens. Ik kan me ergens voorstellen hoe dat gevoeld moet hebben maar niet meer dan dat. bij mij heeft dat gif zijn kans niet gehad omdat ik er op mijn 15e met mijn zus over kon praten. Waarna ik mezelf eindelijk langzaam aan kon gaan accepteren.

Van mijn eerste twijfel aan het geloof tot de definitieve breuk met het geloof heeft het mij 23 jaar gekost om mezelf volledig te deprogrammeren.

Groet Marinus

@ Sebastiaan. Het bestaat nog steeds. Laat ik zeggen dat mijn gezin geen uitzondering was in de familie. Mijn tante heeft 18 kinderen en mijn oma had er zelfs 20.

@ Sararje: Mijn ouders leven niet meer en ondertussen is een groot deel van het gezin genoeg ontkerkelijkt om mijn homosexualiteit te accepteren. De rest accepteerd mij als persoon maar zwijgt mijn homoseksualiteit dood. Er word gewoon niet over gesproken. Ligt ook een beetje aan mezelf :twisted:
Met de overige familie wil ik geen contact meer hebben.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bedankt voor tekst en uitleg.
Marinus schreef:Het is mij duidelijk dat je oom is overleden aan de directe gevolgen van het christendom. Het is tussen de regels van zijn schrijfsel zo duidelijk te lezen dat zijn geest verteerd werd door de paradox tussen zijn geloof en zijn gevoelens.
Dat was meteen de conclusie die ik ook trok nadat ik zijn schrijven las. Vooral die toevoeging "in de zelfmoord" die hij tussen haakjes zetten sprak boekdelen.
Ik kan me ergens voorstellen hoe dat gevoeld moet hebben maar niet meer dan dat. bij mij heeft dat gif zijn kans niet gehad omdat ik er op mijn 15e met mijn zus over kon praten. Waarna ik mezelf eindelijk langzaam aan kon gaan accepteren.
Ik denk dat het in de 50er jaren niet mogelijk was om ook maar van iemand begrip ervoor te krijgen, indien je in zo'n christelijke wereld zat. Mijn oom (uit een gezin van 9 kinderen) had het dus wel verteld aan één broer, maar ik heb die broer nooit gevraagd hoe hij daar op gereageerd heeft. Die broer is overigens z'n hele leven streng gereformeerd gebleven.
Van mijn eerste twijfel aan het geloof tot de definitieve breuk met het geloof heeft het mij 23 jaar gekost om mezelf volledig te deprogrammeren.
Het allerbeste toegewenst

vr. gr. Rereformed
Born OK the first time
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Rereformed schreef:Dat was meteen de conclusie die ik ook trok nadat ik zijn schrijven las. Vooral die toevoeging "in de zelfmoord" die hij tussen haakjes zetten sprak boekdelen.
Ik had aangenomen dat jij dat zelf had toegevoegd overigens. Maar dan is het helemaal zonneklaar.

Groet Marinus.
Plaats reactie