Van onze verslaggever Remco Meijer
AMSTERDAM - Basisscholen moeten de wettelijke opdracht krijgen een ‘verbinding’ te leggen tussen bevolkingsgroepen. Dat zegt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) in het rapport Identificatie met Nederland, dat maandag verschijnt. De Raad wil een halt toeroepen aan de voortgaande segregatie in het onderwijs. Later meer.
De in artikel 23 van de grondwet vastgelegde vrijheid van onderwijs moet onverkort blijven gelden, vindt de raad, maar dat artikel mag geen reden zijn om experimenten met gemengde scholen te belemmeren. Ouders en scholen die meer bevolkingsgroepen de school in willen halen, zouden daarin gesteund moeten worden door de wet. ‘Dan ontstaat er ruimte voor school- en gemeentebesturen om met behoud van het beginselvan vrije schoolkeuze, op lokaal niveau te experimenteren’, aldus WRR-lid Pauline Meurs. ‘Hoe lastig ook, scholen die met hun rug naar de samenleving staan, moeten gecorrigeerd kunnen worden.’
In het rapport zegt de Raad ook dat het integratiedebat niet gebaat is bij de fixatie op het begrip ‘nationale identiteit’. Het is beter ernaar te streven dat nieuwkomers zich identificeren met Nederland. Vanuit dat perspectief is er niets mis met een dubbele nationaliteit.
De WRR adviseert het woord allochtonen zo min mogelijk te gebruiken, ook al introduceerde de Raad zelf dat woord in 1989 in het rapport Allochtonenbeleid. Het woord is niet neutraal meer, stelt de Raad.
Voorts vindt de Raad dat niet alleen nieuwkomers zich moeten aanpassen aan de normen van Nederland, maar ook dat Nederlanders bereid moeten zijn hun normen aan te passen aan die van nieuwkomers. Bijvoorbeeld op het terrein van religie en seksualiteit. Zo is de tolerantie voor de islam te laag en zijn vraagtekens bij de seksualisering van onze samenleving gerechtvaardigd.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... en_via_wet
Het kan inderdaad steeds gekker in Nederland. Wij moeten ons meer gaan aanpassen aan nieuwkomers op terrein van religie en seksualiteit
Als ik nog aan het begin van mijn carriëre zou staan zou ik gaan emigreren, jezus wat word ik hier boos van.

Hebr 6: