geen zin in voortplanting?:S

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

mouvement
Forum fan

geen zin in voortplanting?:S

Bericht door mouvement »

Ik zag vandaag een programma over mannetjesspinnen die hun leven wijden aan het doorgeven van hun genen aan de vrouwtjesspinnen en daarbij hun leven wagen omdat de vrouwtjesspinnen veel groter zijn dan de mannetjesspinnen. Dat was als het ware hun enige levensdoel. En de mens dan? Sommige mensen kiezen ervoor om één of twee kinderen te krijgen en andere mensen zelfs om helemaal geen kinderen te krijgen. dit is toch evolutionair gezien helemaal niet logisch dat individuen van een diersoort geen kinderen willen krijgen en zo hun genen niet zullen doorgeven. evolutionair gezien moet je toch is een stuk of tachtig kinderen toch hartstikke goed? Ook zag ik in de categorie filosofie de poll zelfmoord openstaan, ik dacht dat het ook hier ongeveer over ging maar ik had het mis. wanneer iemand zelfmoord pleegt dan zal hij nooit meer zijn genen kunnen doorgeven en dieren hebben toch ook de neiging om zo lang mogelijk te leven, zo ver ik weet is er nog geen geval bekend van een aap die zich op een tak of iets dergelijks gespietst heeft of zich heeft laten verdrinken. Heeft iemand hier een verklaring voor?
het feit dat er DNA bestaat is al een onomstotelijk bewijs voor evolutie.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Wat voortplanting betreft is het simpel: diezelfde mensen die geen kinderen wensen, willen wel seks hebben. Voor mensen is dat mogelijk, via voorbehoedsmiddelen. Voor spinnen niet. Mannetjesspinnen zijn vermoed ik ook niet bezig met het nageslacht dat ze zullen krijgen, maar met seks.

Wat zelfmoord betreft: er zijn ook depressieve apen. Maar dat je een einde aan je leven kunt maken, dat vereist enig reflectief vermogen, en waarschijnlijk hebben apen dat te weinig om het idee te overwegen, zichzelf iets aan te doen.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Asexuelen bestaan onder mensen. Worden verschillende mogelijke oorzaken gegeven:
http://en.wikipedia.org/wiki/Asexuality
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
gonzo

Bericht door gonzo »

hm, maar hoe zit het dan met die spinnen die alleen maar met de seks bezig zijn? het is toch zo dat veel diersoorten geen seks heeft om het 'lekkere'? maar omdat ze op de een of andere manier ineens zin hebben in seks? dus waarom zou zo'n dier dan seks hebben, niet voor het lekkere en ook niet voor het nageslacht (kan me ook niet indenken dat zo'n beessie denkt tijdens de seks: oh, ik hoop dat ik een goed nageslacht krijg :P. dus kan het zo zijn dat dieren alleen seks hebben door waarschijnlijk bepaalde stoffen/hormonen?
wetenschappers zijn mensen, mensen zijn bevooroordeeld.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

gonzo schreef: dus kan het zo zijn dat dieren alleen seks hebben door waarschijnlijk bepaalde stoffen/hormonen?
Dat is naar alle waarschijnlijkheid correct. Hormonen, feromonen en zintuiglijke invloeden zorgen ervoor dat men zin krijgt in seks. Dat geldt ook voor de aangeklede aap :wink:
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

gonzo schreef:. dus kan het zo zijn dat dieren alleen seks hebben door waarschijnlijk bepaalde stoffen/hormonen?
Dat kun je goed zien bij honden, zolang het teefje niet loops is heeft het mannetje ook geen interresse in haar. Het teefje (in haar loopse periode) scheid een bepaalde stof uit waar het mannetje helemaal gek van wordt.

Er word nog steeds naarstig op zoek gegaan van welke stof het mannetjesmens z'n hoofd op hol kan maken. Dat zou voor vrouwen die moeite hebben een man aan de haak te slaan de oplossing zijn.
Fuck met alles.
Exdeo
Forum fan

Bericht door Exdeo »

Plons schreef:
gonzo schreef:. dus kan het zo zijn dat dieren alleen seks hebben door waarschijnlijk bepaalde stoffen/hormonen?
Dat kun je goed zien bij honden, zolang het teefje niet loops is heeft het mannetje ook geen interresse in haar. Het teefje (in haar loopse periode) scheid een bepaalde stof uit waar het mannetje helemaal gek van wordt.

Er word nog steeds naarstig op zoek gegaan van welke stof het mannetjesmens z'n hoofd op hol kan maken. Dat zou voor vrouwen die moeite hebben een man aan de haak te slaan de oplossing zijn.
Dit doet me denken aan de mop:

Een boerenjongen heeft verkering met een stadsmeisje en leid haar rond over de boederij
Op een gegeven moment komen ze bij een weiland waar een koe gedekt word door een stier.
Vraagt het meisje; hoe weet die stier nou wanneer het daar tijd voor is?
O, dat ruikt hij zegt de boerenjongen. Waarop het meisje vraagt: ben jij verkouden?
gonzo

Bericht door gonzo »

maar, een mannetjesmens (:P) heeft (vrijwel) altijd zin in seks, ook als het vroutje daar geen behoefte aan heeft. zelfs als er geen vrouwtjesmens in de buurt is heeft het mannetje zin in seks, dus daar heeft het niks te maken met stoffen van de vrouw....
PS: die mop... :lol:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

gonzo schreef:maar, een mannetjesmens (:P) heeft (vrijwel) altijd zin in seks, ook als het vroutje daar geen behoefte aan heeft. zelfs als er geen vrouwtjesmens in de buurt is heeft het mannetje zin in seks, dus daar heeft het niks te maken met stoffen van de vrouw....
PS: die mop... :lol:
Is het nu echt zo dat mannen de hele dag door, elke minuut zin hebben in seks???
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Exdeo
Forum fan

Re: geen zin in voortplanting?:S

Bericht door Exdeo »

mouvement schreef: dit is toch evolutionair gezien helemaal niet logisch dat individuen van een diersoort geen kinderen willen krijgen en zo hun genen niet zullen doorgeven. evolutionair gezien moet je toch is een stuk of tachtig kinderen toch hartstikke goed?
Eerlijk gezegd snap ik niet goed waarom dit een vraag of een probleem zou zijn De mens heeft een bewustzijn waarmee hij tegen zijn eigen overlevingsinstinct in kan gaan, en zelfmoord kan plegen of besluiten om geen kinderen te krijgen. Overigens zijn er mieren kolonies waar werkmieren ook geen kinderen krijgen, zij werken voor de groep. Ook een mens zonder kinderen zal deelnemen aan onze maatschappij en economie.

In het boek: Zelfzuchtige genen, schrijf Dawkins hier ook over
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Exdeo schreef:Dit doet me denken aan de mop:
Een boerenjongen heeft verkering met een stadsmeisje en leid haar rond over de boederij
Op een gegeven moment komen ze bij een weiland waar een koe gedekt word door een stier.
Vraagt het meisje; hoe weet die stier nou wanneer het daar tijd voor is?
O, dat ruikt hij zegt de boerenjongen. Waarop het meisje vraagt: ben jij verkouden?
Literaire versie:
Zoals gewoon op de boerderij hebben niet alle boeren een stier.
De boeren zonder stier gaan dus naar de boer met eentje om de koe te laten dekken.
Vandaar dat de boerenjongen met hun tochtige koe naar de buren ging en de burenboerendochter de stier wat ruimte gaf en ze samen, geleund over het hek, stonden te wachten..... en de boerenjongen mompelde voldoende duidelijk:
Dat zou ik ook wel eens willen, waarop zijn buur aanvulde met: "Wat let je, het is jouw koe."
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Kitty schreef:
Is het nu echt zo dat mannen de hele dag door, elke minuut zin hebben in seks???
Lijkt me iid zwaar overdreven, alleen klinkt het stoer.
Fuck met alles.
gonzo

Bericht door gonzo »

Hebben mannen elke minuut zin in seks? Ik spreek natuurlijk wel vooral uit zelfkennis, maar je hoort het wel vaker hoor. Niet elke minuut, maar wel vaak. was dit niet het punt dat ik daar wilde maken, mijn punt was: Hoe kan een man zin hebben in seks, zonder dat er vrouwen in de buurt zijn, zonder dat vrouwen de aanleiding zijn. Blijkbaar zijn mannen in tegenstelling tot dieren niet afhankelijk van het vrouwtje, om zin te hebben in seks.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

gonzo schreef:Hebben mannen elke minuut zin in seks? Ik spreek natuurlijk wel vooral uit zelfkennis, maar je hoort het wel vaker hoor. Niet elke minuut, maar wel vaak. was dit niet het punt dat ik daar wilde maken, mijn punt was: Hoe kan een man zin hebben in seks, zonder dat er vrouwen in de buurt zijn, zonder dat vrouwen de aanleiding zijn. Blijkbaar zijn mannen in tegenstelling tot dieren niet afhankelijk van het vrouwtje, om zin te hebben in seks.
Nou googel eens op bonobo. Dan vind je een diersoort die werkelijk de hele dag door sekst. En het is nog een neefje van ons ook.

Wat mensen wel kunnen en veel dieren niet is vooruitdenken. Zo kun je ervaringen uit het verleden gebruiken om je je toekomst voor te stellen. Dus ook toekomstige sex. Dieren hebben dit veel minder of niet en bij hen moeten er vaak directe prikkels gegeven worden om sek te bewerkstelligen. Overigens hoeft dat lang niet altijd een vrouwtje te zijn hoor. Zo nemen zat honden genoegen met een mensenbeen.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Kitty schreef:Is het nu echt zo dat mannen de hele dag door, elke minuut zin hebben in seks???
Ik ben een behoorlijk gezonde man, durf ik rustig te zeggen, maar hierin herken ik mij niet :) Is behoorlijk overdreven lijkt me.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Plaats reactie