Integriteit.
Moderator: Moderators
Integriteit.
De laatdunkende wijze waarop Hirsi Ali spreekt over premier Balkenende in het NRC Handelsblad van 17/18 en De Pers van 19 november, doet mij onwillekeurig denken aan een column van René Diekstra uit 2005, ‘Vijandige BN’ers’. Daarin wijst hij op het feit dat tal van BN’ers in de media vervelende en ondermijnende dingen over een derde zeggen, die ze tegen die derde zelf niet zeggen. Dit is niet alleen één van de voornaamste bronnen van conflicten tussen mensen, maar ook een symptoom van psychologische onvolwassenheid of scherper gezegd, van gebrek aan persoonlijke integriteit. Het woord integriteit komt van twee latijnse woorden (‘in’ en ‘tangere’), die samen zoiets betekenen als niet aanraken, niet besmetten, niet bezoedelen. Een integer persoon bezoedelt of besmet anderen niet in psychologische en publieke zin. Die zegt dus niet opzettelijk dingen die bedoeld zijn om iemand in een kwaad daglicht te zetten of een negatief gevoel of oordeel over een persoon teweeg te brengen. Daarmee plaats je betrokkene namelijk en plein public voor een voldongen feit. De bezoedeling is er meteen, neemt vrijwel altijd epidemische proporties aan want er staan direct tal van vrijwilligers klaar om ‘m verder te verspreiden, en kan nooit helemaal ongedaan worden gemaakt.
Onderzoek laat zien dat tussen ‘dader’ en ‘slachtoffer’ op slag een zekere mate van vijandschap ontstaat, die vrijwel nooit meer goed komt, dus blijft wringen. Dat roept een vraag op. Hebben degenen die zich aan dit gedrag bezondigen sowieso een grotere dosis aan vijandigheid en onverzoenbaarheid in plaats van vriendelijkheid en rechtschapenheid in hun persoonlijkheid dan anderen? Een klemmende vraag die om een antwoord roept, omdat we ons momenteel door nogal wat van dit soort figuren laten (mis-)leiden.
Onderzoek laat zien dat tussen ‘dader’ en ‘slachtoffer’ op slag een zekere mate van vijandschap ontstaat, die vrijwel nooit meer goed komt, dus blijft wringen. Dat roept een vraag op. Hebben degenen die zich aan dit gedrag bezondigen sowieso een grotere dosis aan vijandigheid en onverzoenbaarheid in plaats van vriendelijkheid en rechtschapenheid in hun persoonlijkheid dan anderen? Een klemmende vraag die om een antwoord roept, omdat we ons momenteel door nogal wat van dit soort figuren laten (mis-)leiden.
In daden moet een hart kloppen (Désanne van Brederode).
Re: Integriteit.
Heb het stuk niet gelezen.
Echter ken ik wel van haar ‘de laagdunkende’ manier waarop zij in het verleden sprak over de islam. Een geloof waar zij zich van zou hebben bevrijd en anderen de zogenoemde dwalende ex broeders dezelfde weg wilde opdrijven als die zij dacht voor zichzelf gevonden te hebben.
Wanneer men zich van iets denkt te hebben losgemaakt geeft dat een gevoel van macht. Dit wordt vaak miskend. Men vergeet daarbij echter naar zichzelf te kijken dat men zelf ook een aanhanger was van de een of andere ideologie waar men in alle oprechtheid in geloofde en men deze door een ander ook niet wilde laten bezoedelen. Het is het misbruiken van die macht die andere mensen de vrijheid ontneemt zelf tot bepaalde ontdekkingen te komen. De macht heeft bezit van hun genomen en zij voelen dit aan als de taak anderen te bevrijden van hetgeen zij als in hun eigen denken, dat door deze macht door vooroordelen ten opzichte van is opgebouwd als een misstand. Om die macht niet te verliezen die door hun als vrijheid wordt ervaren zullen ze met elk geschut die zij maar kunnen bedenken de zogenoemde ‘tegenstander” die niet voldoet aan hun eigen door vooroordelen geprogrammeerd denken in een kwaad daglicht proberen te stellen. Deze mensen ervaren alles wat zich buiten hun eigen denkpatronen bevinden als een aantasting van hun zogenoemde vrijheid. Hun denken is verdeel en heers politiek. Zij kijken wat hun van de ander scheid en niet wat hun verbind. Mensen die in hun denken ook vooroordelen hebben opgebouwd zullen zich zeker laten misleiden door deze figuren, en zullen dan ook zeker bijdragen aan de verspreiding van hetgeen deze figuren die door hun eigen macht bezeten zijn naar voren brengen. De werkelijk ‘vrije mens’ zal het echter doorzien en zich niet laten misleiden. Er is geen oplossing voor dit probleem daar de mens zelf tot inzicht moet komen en dat zal hij nooit kunnen zolang er dwang wordt uitgeoefend. Men kan alleen maar hopen dat mensen tot inzicht komen.
De ‘vijandigheid’ die deze figuren tentoonspreiden hebben mijn inziens te maken met een door henzelf miskend gevoel van macht. Deze macht houd hen in de greep waardoor ze of ‘geliefd’ worden of ‘gehaat’.
Echter ken ik wel van haar ‘de laagdunkende’ manier waarop zij in het verleden sprak over de islam. Een geloof waar zij zich van zou hebben bevrijd en anderen de zogenoemde dwalende ex broeders dezelfde weg wilde opdrijven als die zij dacht voor zichzelf gevonden te hebben.
Wanneer men zich van iets denkt te hebben losgemaakt geeft dat een gevoel van macht. Dit wordt vaak miskend. Men vergeet daarbij echter naar zichzelf te kijken dat men zelf ook een aanhanger was van de een of andere ideologie waar men in alle oprechtheid in geloofde en men deze door een ander ook niet wilde laten bezoedelen. Het is het misbruiken van die macht die andere mensen de vrijheid ontneemt zelf tot bepaalde ontdekkingen te komen. De macht heeft bezit van hun genomen en zij voelen dit aan als de taak anderen te bevrijden van hetgeen zij als in hun eigen denken, dat door deze macht door vooroordelen ten opzichte van is opgebouwd als een misstand. Om die macht niet te verliezen die door hun als vrijheid wordt ervaren zullen ze met elk geschut die zij maar kunnen bedenken de zogenoemde ‘tegenstander” die niet voldoet aan hun eigen door vooroordelen geprogrammeerd denken in een kwaad daglicht proberen te stellen. Deze mensen ervaren alles wat zich buiten hun eigen denkpatronen bevinden als een aantasting van hun zogenoemde vrijheid. Hun denken is verdeel en heers politiek. Zij kijken wat hun van de ander scheid en niet wat hun verbind. Mensen die in hun denken ook vooroordelen hebben opgebouwd zullen zich zeker laten misleiden door deze figuren, en zullen dan ook zeker bijdragen aan de verspreiding van hetgeen deze figuren die door hun eigen macht bezeten zijn naar voren brengen. De werkelijk ‘vrije mens’ zal het echter doorzien en zich niet laten misleiden. Er is geen oplossing voor dit probleem daar de mens zelf tot inzicht moet komen en dat zal hij nooit kunnen zolang er dwang wordt uitgeoefend. Men kan alleen maar hopen dat mensen tot inzicht komen.
De ‘vijandigheid’ die deze figuren tentoonspreiden hebben mijn inziens te maken met een door henzelf miskend gevoel van macht. Deze macht houd hen in de greep waardoor ze of ‘geliefd’ worden of ‘gehaat’.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
- MOODY BLUE
- Diehard
Luisteren jullie weleens goed naar politieke debatten in het parlement, dan hadden jullie kunnen weten dat dit soort taal en manier van communiceren onderdeel uitmaakt van een hard debat.
Het is ongelooflijk naïef om nu Ayaan haar toon aan te rekenen, en daarentegen de taal van diverse fractievoorzitters en Balkenende niet aan te voeren als kwalijk.
Balkenende is een ongelooflijke machtspoliticus die zeer subtiel maar soms ook onbeschaamd openlijk hypocriet en propagandistisch uit de politieke hoek komt.
Het is ongelooflijk naïef om nu Ayaan haar toon aan te rekenen, en daarentegen de taal van diverse fractievoorzitters en Balkenende niet aan te voeren als kwalijk.
Balkenende is een ongelooflijke machtspoliticus die zeer subtiel maar soms ook onbeschaamd openlijk hypocriet en propagandistisch uit de politieke hoek komt.

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.
There you go man, keep as cool as you can.
Het valt me altijd op dat degenen die grote woorden hebben over de manier waarop Hirsi Ali zich uit, zelden tot nooit concrete citaten laten zien. Wat is 'laatdunkend'? Citaten en eventuele online bronnen graag. Dank u!
Wat me tevens opvalt is dat deze personen vaak ook niet inhoudelijk ingaan op wat Mevr. Hirsi Ali zegt, maar haar persoon aanvallen. Daardoor zijn ze geen haar beter, en doen ze precies hetzelfde als waar zij mevr. Hirsi Ali van beschuldigen!
Gegroet.
Wat me tevens opvalt is dat deze personen vaak ook niet inhoudelijk ingaan op wat Mevr. Hirsi Ali zegt, maar haar persoon aanvallen. Daardoor zijn ze geen haar beter, en doen ze precies hetzelfde als waar zij mevr. Hirsi Ali van beschuldigen!
Gegroet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Uiteraard luister ik heel goed naar de politieke debatten.
Andere in diskrediet brengen ja daar kan menige politieker wat van.
Ik vindt dit echter geen politiek bedrijven eer zieltjes winnerij.
En de naïevelingen hoe jij dat pleegt uit te drukken trappen daar met hun volle verstand in.
Om reden die ik al aangegeven heb.
Politiek is een van de dingen die mijn volle belangstelling hebben.
Vindt jij jezelf niet naïef om te veronderstellen dat het over haar alleen zou gaan.
Kun je lezen lees dan mee.
De ‘vijandigheid’ die deze figuren tentoonspreiden.
Zet je bril eens af.
Andere in diskrediet brengen ja daar kan menige politieker wat van.
Ik vindt dit echter geen politiek bedrijven eer zieltjes winnerij.
En de naïevelingen hoe jij dat pleegt uit te drukken trappen daar met hun volle verstand in.
Om reden die ik al aangegeven heb.
Politiek is een van de dingen die mijn volle belangstelling hebben.
Vindt jij jezelf niet naïef om te veronderstellen dat het over haar alleen zou gaan.
Kun je lezen lees dan mee.
De ‘vijandigheid’ die deze figuren tentoonspreiden.
Zet je bril eens af.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
Integriteit.
Lees het interview in het NRC Handelsblad van 17/18 november en dat in De Pers van 19 november. Met geringschatting neerziend op anderen wordt verstaan onder 'laatdunkend'. Zie de dikke van Dale.Devious schreef:Het valt me altijd op dat degenen die grote woorden hebben over de manier waarop Hirsi Ali zich uit, zelden tot nooit concrete citaten laten zien. Wat is 'laatdunkend'? Citaten en eventuele online bronnen graag. Dank u!
Gegroet.
In daden moet een hart kloppen (Désanne van Brederode).
Nog steeds heb ik geen citaten gezien die wijzen op zoiets als 'vijandigheid'. Wanneer en waar heeft mevr. Hirsi Ali zulke verschrikkelijke taal gebezigd? En vooral wat heeft ze gezegd? Concreet! Citaten aub!
Vriendelijke groet.
Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Hier is een link+ hetartikel zoals het op internet staat:Devious schreef:Nog steeds heb ik geen citaten gezien die wijzen op zoiets als 'vijandigheid'. Wanneer en waar heeft mevr. Hirsi Ali zulke verschrikkelijke taal gebezigd? En vooral wat heeft ze gezegd? Concreet! Citaten aub!
Vriendelijke groet.
http://www.nrc.nl/binnenland/article824698.ece/
Hirsi Ali: premier beschadigt politiek
Gepubliceerd: 17 november 2007 10:23 | Gewijzigd: 17 november 2007 13:14
Door onze redacteur Joost Oranje
Rotterdam, 17 nov. Ayaan Hirsi Ali vindt dat premier Balkenende met zijn optreden in de zaak over haar beveiliging schade heeft toegebracht aan de geloofwaardigheid van de politiek.
„Dit moet iedereen weten: met deze man is het hele politieke ambt gedegenereerd”, aldus Hirsi Ali in een vraaggesprek met NRC Handelsblad.
Het kabinet besloot vorige maand de kosten van de beveiliging van de voormalige VVD-parlementariër in het buitenland stop te zetten. Balkenende zei toen dat zij haar bescherming in de VS, waar zij woont, zelf moest regelen. Volgens Hirsi Ali was dat onmogelijk omdat ze geen Amerikaanse werkvergunning had. Inmiddels is dat wel het geval.
Hirsi Ali, die zegt dat haar pas verteld is dat de financiering zou stoppen toen ze al was verhuisd, daagt Balkenende uit „om opnieuw mijn Nederlanderschap in te trekken. Dat is het enige wat hij kan doen om te voorkomen dat ik in Nederland kom. Wanneer in de geschiedenis heeft de premier tegen één van zijn 16 miljoen onderdanen gezegd: ‘Ik adviseer je om weg te blijven’?” Ze noemt de situatie immoreel: „Dit is Zimbabwe niet, dit is een rechtsstaat. Beveiliging zolang de dreiging duurt: dat is wat de Staat der Nederlanden mij heeft toegezegd.”
Hirsi Ali uit ook stevige kritiek op VVD-leider Mark Rutte: „Je haalt iemand eerst de politiek in en vervolgens kies je ervoor om te zeggen: ‘Binnen Nederland gaan we je beschermen en buiten Nederland niet’. Met mijn hele geschiedenis, waarvan hij precies weet hoe alles is gegaan. Even over leiderschap gesproken...”.
De Pers schreef:Hirsi Ali: Balkenende haalt politieke ambt omlaag
Gepubliceerd: zaterdag 17 november 2007 10:54
Update: zaterdag 17 november 2007 13:23
Ayaan Hirsi Ali vindt dat premier Jan Peter Balkenende (CDA) schade heeft toegebracht aan de geloofwaardigheid van de politiek met de aanpak van haar beveiliging. "Met deze man is het hele politieke ambt gedegenereerd", zegt het oud-Kamerlid zaterdag in NRC Handelsblad.
Hirsi Ali daagt de premier uit opnieuw haar Nederlanderschap in te trekken. Dat is volgens haar het enige wat hij kan doen om te voorkomen dat ze in Nederland komt. Hirsi Ali noemt het immoreel dat Balkenende haar adviseerde weg te blijven. "Dit is Zimbabwe niet, dit is een rechtsstaat."
De financiering van de beveiliging van Hirsi Ali werd vorige maand stopgezet. Balkenende zei dat ze daar zelf zorg voor moest dragen. Volgens de voormalige VVD-parlementariër was dat onmogelijk omdat ze geen Amerikaanse werkvergunning had. Nu ze die wel heeft is ze bezig fondsen te werven voor haar beveiliging.
Hirsi Ali heeft ook kritiek op VVD-leider Mark Rutte. Ze vindt het niet van leiderschap getuigen dat zij de partij is binnengehaald en alleen in Nederland wordt beschermd.
En dan die uitspraak "Dit is Zimbabwe niet, dit is een rechtsstaat." Vreselijk hoor! Schande dat iemand zoiets hatelijks en walgelijks zegt!
En dat ze vind dat met Balkenende het hele politieke ambt is gedegenereerd! Oh, het is toch werkelijk ongehoord! Dat kan echt niet hoor. Snoeren die mond!!!!
Het is werkelijk zielig om te zien welke strohalmen mensen aangrijpen om Ayaan Hirsi Ali zwart te maken (figuurlijk). Ik begrijp nu nog weer beter waarom men ook dit keer weer niet met concrete citaten kwam, die men binnen een halve minuut op de zoekmachines kan vinden. Al die aanteigingen slaan nergens op, en hebben alleen maar te maken met persoonlijke gevoelens van afkeer jegens de meningen van mevr. Hirsi Ali. Wanneer komt er eindelijk eens iemand die haar inhoudelijk bekritiseert.
Gegroet.
- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
Ik denk dat vooral de uitspraken uit De Pers relevant zijn:
http://www.depers.nl/binnenland/124137/ ... elijk.htmlDe Pers schreef: Volgens Hirsi Ali is het de vraag of hij dat zegt als premier of als Jan-Peter. "Wanneer hij dat als premier zegt heeft dat een machtsconsequentie. Wil hij me de toegang tot het land ontzeggen? Ik mag in Nederland wonen als ik wil en ik mag Nederland verlaten als ik wil, net als iedere andere burger."
"Wanneer hij dat niet zegt als premier, maar als Jan Petertje, is mijn antwoord dat hij zich niet heeft te bemoeien met mijn agenda. Dat is onbehoorlijk. Hoewel ik wel nog naarstig op zoek ben naar een goede secretaresse. Hij kan solliciteren en secretaressetje spelen."
"Ik begrijp wel dat hij het doet uit electorale overwegingen. Volgens een opiniepeiling stond tachtig procent van de Nederlanders achter het kabinet. En hij wil de stem van het volk zijn. Dat is ook zo fout, daarom is hij verantwoordelijk voor een degeneratie van zijn ambt sinds hij aan de macht is gekomen. Wat een verschil met een man als Wim Kok."
"Wat hij niet begrijpt is dat dit geen gewone ruzie is tussen Jan Petertje en Ayaantje. Hij is premier. Hij wíl zo graag premier zijn. Nou, dat heeft een aantal voordelen, maar ook beperkingen. Mij is vaak verweten dat ik me niet uitdrukte als een parlementariër. Hij drukt zich niet uit als een premier", zegt Hirsi Ali in De Pers.
Volgens de islamcritica is Nederland nog steeds moreel verantwoordelijk voor haar beveiliging. "Ik ben in Nederland in de tweede kamer gegaan en daar is mijn profiel zo scherp geworden dat ik ernstig word bedreigd. Als het misgaat is Balkenende verantwoordelijk, absoluut."
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Oh, ze zegt Jan Petertje. Ja ook tamelijk verschrikkelijk. Wereldschokkend zoiets. En dat ze zichzelf dan ook nog Ayaantje noemt. Waar mensen zich wel niet druk om maken.
Re: Integriteit.
@Wouter
Een mooi stuk over integriteit, en je hebt helemaal gelijk wat integriteit betekend. Het hier echter niet om een paar show BNers Hier is wel wat meer aan de hand dunkt me Hirsi Ali is langzaam maar zeker voor een voldongen feit gezet en in wezen vogelvrij verklaard. En de discussie gaat dan ook over de integriteit van de Nederlandse staat waarbij principes als vrijheid van meningsuiting met een kneuterige kruideniers mentaliteit behandeld worden.
@Jessy
Ik proef in beide stukken de begripsverwarring die gelovigen wel vaker gebruiken, tussen respect en beleefdheid, dit zijn 2 verschillende dingen. Gelovigen eisen vaak respect voor hun (heilige)levensovertuiging, onder het mom van beleefdheid. Respect kun je niet eisen, je moet het verdienen. Het is zoals in het boek van Dawkins staat: voor iemand geloofsovertuiging hoef je niet meer respect te hebben, dan voor zijn mening dat hij getrouwd is met de mooiste vrouw op aarde, en de slimste kinderen ter wereld heeft.
Dit onderscheid zien de gelovigen vaak niet, en ze eisen een heilig respect voor hun geloofsovertuiging en alles wat daar aanhangt. En wanneer dat niet gebeurt, ervaren ze dat als een vijandigheid.
Religie is pas interessant wanneer je niet meer geloofd, zoiets zei Herman Philipse, en ik ben het daar mee eens en kan er veel begrip voor opbrengen. Wanneer mensen echter alles aan hun levensovertuiging heilig verklaren blijft er weinig speelruimte over, en is ook weinig dat mij met hun verbindt.
Een mooi stuk over integriteit, en je hebt helemaal gelijk wat integriteit betekend. Het hier echter niet om een paar show BNers Hier is wel wat meer aan de hand dunkt me Hirsi Ali is langzaam maar zeker voor een voldongen feit gezet en in wezen vogelvrij verklaard. En de discussie gaat dan ook over de integriteit van de Nederlandse staat waarbij principes als vrijheid van meningsuiting met een kneuterige kruideniers mentaliteit behandeld worden.
@Jessy
Het losmaken van je geloof geeft een gevoel van bevrijding, jij noemt dit een gevoel van macht, dat kan. De kracht of de macht om je los te maken van oude ideeën. In het daarop volgende verhaal behandel je die macht als gegeven op zich. Dit is een onzinnige overdrijving, je plakt een woord dat maar half van toepassing is op iets en gaat dan aan de haal met de betekenis daarvan om iets heel anders te zeggen.Wanneer men zich van iets denkt te hebben losgemaakt geeft dat een gevoel van macht
Je beschuldigt een ex-gelovige van vooroordelen over het geloof. Je gebruikt hier een misvatting die veelvuldig in het Nederlandse taalgebruik voorkomt. Waarbij een negatief oordeel automatisch als een vooroordeel word bestempeld. Een ex-gelovige kan oordelen over dat geloof, hij kent het. Het is een oordeel, het is misschien een negatief oordeel, of zelfs een fout oordeel, of een oordeel dat niet meer objectief is. Maar het is beslist GEEN vooroordeel. Een vooroordeel is als je oordeelt voor dat er kennis van hebt.die zij maar kunnen bedenken de zogenoemde ‘tegenstander” die niet voldoet aan hun eigen door vooroordelen geprogrammeerd denken in een kwaad daglicht proberen te stellen
Ik proef in beide stukken de begripsverwarring die gelovigen wel vaker gebruiken, tussen respect en beleefdheid, dit zijn 2 verschillende dingen. Gelovigen eisen vaak respect voor hun (heilige)levensovertuiging, onder het mom van beleefdheid. Respect kun je niet eisen, je moet het verdienen. Het is zoals in het boek van Dawkins staat: voor iemand geloofsovertuiging hoef je niet meer respect te hebben, dan voor zijn mening dat hij getrouwd is met de mooiste vrouw op aarde, en de slimste kinderen ter wereld heeft.
Dit onderscheid zien de gelovigen vaak niet, en ze eisen een heilig respect voor hun geloofsovertuiging en alles wat daar aanhangt. En wanneer dat niet gebeurt, ervaren ze dat als een vijandigheid.
Religie is pas interessant wanneer je niet meer geloofd, zoiets zei Herman Philipse, en ik ben het daar mee eens en kan er veel begrip voor opbrengen. Wanneer mensen echter alles aan hun levensovertuiging heilig verklaren blijft er weinig speelruimte over, en is ook weinig dat mij met hun verbindt.
Laatst gewijzigd door Exdeo op 21 nov 2007 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
appelfflap
- Banned