Als dit voorval in België was gebeurd, zouden de slachtoffers psychologische bijstand krijgen en de daders vermoedelijk tot zware gevangenisstraffen worden veroordeeld. Helaas. De groepsverkrachting had plaats in Qatif, Saoedi-Arabië. Daar mag een vrouw geen contact hebben met een man die geen familie is. En dat verandert het zaakje wel enigszins. De daders werden enkel schuldig bevonden aan ontvoering. De groepsverkrachting achtte de rechter niet bewezen. Daarmee negeerde hij helder bewijsmateriaal: een gsm waarmee een van de daders de aanval had gefilmd. Vier verkrachters krijgen celstraffen tussen één en vijf jaar en 80 tot 1.000 zweepslagen. Erger is dat ook de slachtoffers veroordeeld werden tot ieder 90 zweepslagen, wegens illegale ontmoeting. De jonge vrouw liet het daar niet bij. Ze trok met haar zaak naar het hooggerechtshof. Dat beloonde haar daarvoor met een verdubbeling van haar straf: 200 zweepslagen en een halfjaar cel. De rechters motiveerden hun beslissing door te zeggen dat de vrouw "het vonnis trachtte te beïnvloeden en te verzwaren via de media."
De vrouw had inderdaad haar gal gespuwd in de media. In een interview vertelde ze hoe het Saoedische gerecht met vrouwelijke slachtoffers omgaat. "Ze wilden meteen weten of ik een relatie had met een van de mannen." 'Waarom heb je het huis verlaten?' wat was je daar aan het doen?' schreeuwen ze tegen me. Ze beledigden me en riepen dat ik loog."
Zelfs de advocaat van de vrouw werd uit de rechszaal gegooid, wegens contact met de media. Hij kreeg het verbod om zijn cliënte nog te verdedigen en riskeert voor drie jaar geschorst te worden.
Volgens Farida Deif van Human Rights Watch toont dit nog maar eens aan dat slachtoffers van seksuele misdaden in Saoedi-Arabië geen schijn van kans maken. "Hun ondervragingen en rechszaken dragen nog bij tot het trauma in plaats van gerechtigheid te brengen. Hierdoor krijgen vrouwen het signaal dat ze maar beter geen klacht wegens verkrachting indienen. Want dat kan gezien worden als overspel. Dat een advocaat gestraft wordt omdat hij zijn cliënte verdedigt, is onvoorstelbaar"
Saoedi-Arabië heeft geen geschreven rechtspraak. Rechters passen de sharia toe, soms zelfs zonder hun vonnissen te motiveren.
(Bron: P-magazine 27-11-2007)
Wel doordachte meningen hierover zijn altijd welkom.