Willem_B schreef:raspoetin,
definieer eens "belangerijk"? Een van die woorden die NIETS betekenen als je niet uitlegt wat het voor jouzelf betekent.

Wel het is in mijn mening dat iedereen de Bijbel moet lezen. Vooral Atheïsten.
Of om het met de woorden van Isaac Asimov te zeggen

:
"Mits goed gelezen, is de Bijbel het krachtigste argument voor Atheïsme ooit."
Ik dacht dat ik mijzelf min of meer duidelijk had gemaakt waarom ik vind dat de Bijbel een belangrijk boek is, maar ik zal mijn standpunt wat meer bijstaven.
De Bijbel is belangrijk vanwege zijn grote invloed op de literatuur, ons taalgebruik, onze cultuur, etc. Niemand kan de impact van dat boek op onze landen ontkennen.
Om maar enkele voorbeelden te noemen:
Literatuur:
"De goddelijke komedie" van Dante Alighieri
"Paradise lost" van John Milton
(Of wat moderner)
"De ontdekking van de hemel" van Harry Mulisch
"De Da Vinci code" van Dan Brown
Taalgebruik:
Het land van melk en honing
De laatsten zullen de eersten zijn
Iemand de andere wang toekeren
Ongelovige Thomas
Er zou je behoorlijk wat ontgaan als je de Bijbel niet hebt gelezen.
Je zou hetzelfde kunnen zeggen over de mythen en legenden rond de Griekse en Romeinse goden. Het enige verschil is dat we die goden leren kennen zonder dat we in die goden gaan geloven.
Voor mij is de Bijbel een belangrijk boek omdat ik het al meermaals als wapen heb kunnen gebruiken tegen gelovigen en omwille van de vele wijsheden die in het boek staan.
Zo vind ik bijvoorbeeld "Salomo's droom" een leuk verhaal in de Bijbel: :P
David heeft veertig jaren over Israël geregeerd: zeven jaren te Hebron en drieëndertig jaren te Jeruzalem. Toen hij gestorven was, werd hij begraven in de stad Davids en na hem werd zijn zoon Salomo koning. Diens macht werd zeer groot. Hij trouwde met een dochter van Farao, koning van Egypte, en bracht haar naar de stad Davids. Salomo had de Heer zeer lief en hij volgde gehoorzaam al zijn voorschriften. Eens ging Salomo naar Gibeon om te offeren. Deze hoogte was beroemd als offerplaats. Salomo offerde duizend brandoffers. Des nachts verscheen hem de Heer in een droom. God zei: Vraag Mij wat Ik u geven zal.
Salomo antwoordde: Heer! Ik ben nog jong, en toch moet ik reeds over een groot volk regeren, het volk dat Gij u hebt uitverkoren en dat niet is te tellen om de menigte. Geef daarom uw knecht een opmerkzaam hart, opdat hij het onderscheid zal weten tussen goed en kwaad, en rechtvaardig kan regeren over dit grote volk.
Het was de Heer welvallig dat Salomo deze wens had uitgesproken en hij zei tot hem: Omdat gij niet begeerd hebt een lang leven, of rijkdom, of de dood van uw vijanden, maar omdat gij Mij gevraagd hebt om verstand, om rechtvaardig te regeren, daarom zal Ik uw wens in vervulling doen gaan: Ik zal u geven een wijs en verstandig hart, zoals nooit iemand voor u bezeten heeft of na u zal bezitten. Ook wat gij niet gevraagd hebt, zal Ik u geven: rijkdom en eer, zodat er nergens een koning zal zijn, die aan u gelijk is, en als gij gehoorzaam mijn voorschriften zult volgen, zal Ik u bij dit alles ook nog vele levensdagen schenken.
Ik spreek mij hierbij dan ook uit tegen de volslagen idioten die de Bijbel in brand steken.
Willem_B schreef:
en MOOI ?
Overigens wil ik hedendaagse boeken lezen. Ongeacht of ze mooi zijn of niet...

"Mooi" was voor mij gewoon een benaming voor de schrijfstijl van de Divina Commedia. Je zou een boek bijvoorbeeld ook informatief kunnen noemen.
Hoe had ik het anders moeten noemen?
De beweegreden om een boek te lezen verschilt van situatie tot situatie en van persoon tot persoon. Zo kan iemand een frans boek lezen omdat hij dat moet doen voor het vak frans op school of kan iemand gewoon een boek lezen ter ontspanning.
Ik hoop dat ik hierbij wat misverstanden heb kunnen oplossen...

Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp."
- Stephen Roberts -