Hartelijk dank voor jullie respectvolle reacties en de in mijn ogen zinvolle vragen die jullie stellen. Ter verdere verduidelijking het volgende:
Over de 'wetten die boven nationale wetten' gaan: iets te cryptisch omschreven wellicht. Ik bedoelde: bepaalde normen en waarden gaan boven de nationale wet uit. Het Verdrag voor de Rechten van de Mens bijvoorbeeld. Maar voor mij zeker ook de Bijbel. Als de wet mij voorschrijft een andere bevolkingsgroep te haten, zal ik het niet doen, omdat de Bijbel zegt dat je je naaste moet lief hebben als jezelf. (Ik weet het: de Bijbel zegt ook: oog om oog, tand om tand en je kunt eindeloos door discussieren over interpretatie van de Bijbel, laten we dat in deze discussie maar niet doen.)
Over vrijheid van godsdienst: die is 'gegarandeerd' in vrijwel elke grondwet ter wereld. Helaas komt daar in tientallen landen niets tot te weinig van terecht. Of ik bereid ben mijn leven daarvoor te riskeren? Ja, dat heb ik ook gedaan. Maar dat is niets vergeleken bij wat sommige vervolgde christenen doormaken en de risico's die zij nemen. Waarom doen zij dat? En waarom ben ik daartoe bereid? Misschien is dit moeilijk te begrijpen, maar we doen dit omdat onze liefde voor Jezus zo groot is. Vergelijk het met je leven wagen om je partner of je ouders te redden.
Over het percentage van het inkomen: als je wilt 'zonde' kan ik wel even nakijken hoeveel subsidie we in 2007 gehad hebben. Die cijfers heb ik hier niet bij de hand. Maar 16.000 euro (2006) van 7,1 miljoen euro (wat we in 2007 hebben gekregen aan totale inkomsten in Nederland) is als ik het goed uitreken 0,22 procent.
Over sociaal-economische hulpprojecten: dat zijn projecten als lees- en schrijfcursussen en beroepsopleidingen enzo. Sommige van die projecten zijn niet eens uitsluitend voor christenen. Tja, hoe weet je dat het hier niet om evangelisatie gaat? Hopelijk omdat ik het zeg

Open Doors is toch voor wereldzending? Ja, dat laatste is zeker waar. Maar onze doelstelling is de lokale kerken te versterken zodat zij standhouden in de verdrukking en zodat zij kunnen evangeliseren.
Over Noord-Korea en bijbels enzo: wij brengen voedselhulp naar 40.000 Noord-Koreanen in Noord-Korea. Misschien een goed idee om in ons jaarverslag over 2007 daar beter melding van te maken. En het klopt ook dat lectuurverspreiding een veel groter onderdeel is van het totale werk van Open Doors. Eigenlijk doen wij drie dingen: bijbels en boeken brengen, trainingen en sociaal-economische hulpverlening.
Voel je vrij om om meer duidelijkheid te vragen.