Subsidie Open Doors

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Zonde
Forum fan

Subsidie Open Doors

Bericht door Zonde »

Enkele feiten over Open Doors
Wat is Open Doors schreef:Open Doors steunt christenen die wonen in landen waar zij vanwege hun geloof worden vervolgd of verdrukt. Dat houdt onder meer in het brengen van bijbels en bijbelse lectuur naar landen die daarvoor gesloten zijn, het geven van bijbelse training in landen waar dat heel moeilijk of verboden is, en wij verlenen sociale hulp (b.v. slachtoffers van vervolging).
De Doelstelling schreef:Het Lichaam van Jezus Christus, onder (bedreiging van) beperking en/of vervolging vanwege zijn geloof in Jezus Christus, versterken, toerusten en aanmoedigen tot de wereldevangelisatie, door voorbede en:
- door waar nodig te voorzien in bijbels, bijbelstudiemiddelen en andere communicatiemiddelen, kaderopleidingen en praktische hulpverlening,
- door het Lichaam van Christus in bedreigde en onstabiele gebieden voor te bereiden op mogelijke vervolging en lijden, en
- door het Lichaam van Christus in de vrije wereld voor te lichten en te motiveren om zich te vereenzelvigen met bedreigde en vervolgde christenen en hen actief te helpen.
Open Doors doet dit omdat wanneer één lid lijdt, alle leden meelijden (1 Korintiërs 12:26) en omdat ze gelooft in de zendingsopdracht (Mattheüs 28:19) en dat alle deuren openstaan voor het Evangelie.
Besteding budget schreef:In 2006 is van het totale wereldwijde budget (49 miljoen dollar) de helft (25,4 miljoen dollar) gegaan naar bijbel- en lectuurverspreiding, training, sociaal-economische hulp en research en pleitbezorging. Tevens is een groot deel (12,6 miljoen dollar) gegaan naar "voorlichting, educatie en motivatie van de Kerk in de vrije wereld."
Subsidie Overheid schreef:Sinds 2004 krijgt de organisatie samenlevingsgeld:
2004: €27.000
2005: €15.000
2006: €16.000
Het geld gaat voor een groot deel naar de productie van bijbels. Verder geeft de organisatie aan bewust de wet te overtreden in het buitenland. Naar ik meen was dit een argument om subsidie voor Women on Waves (abortusboot) af te wijzen. Terwijl het daar gaat om een boot op internationale wateren (dus slechts indirecte overtreding van de wet).
Atheists Unite

Bericht door Atheists Unite »

Het subsidieren van een organisatie die wereldevangelisatie nastreeft is mijns inziens behoorlijk fout. Er is immers een scheiding van kerk en staat. Dus moet je religie buiten de politiek houden. In dit geval belijdt de overheid indirect een buitenlandse politiek van christenevangelisatie met gemeenschapsgeld. Niet doen dus, het moet een particulier gefinancieerd initiatief zijn en blijven.
"Is man one of God's blunders, or is God one of man's blunders?"
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

Iemand die weet of er iets als internationale wetgeving bestaat op basis waarvan het niet toegestaan is de wet in andere landen te overtreden? Of een verdrag waar Nederland zich bij heeft aangesloten met als onderdeel het respecteren van elkaars wetgeving?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Moet je mensen aanpakken die op die manier de wet overtreden? Moet je mensen die christenen in het geheim steunen in landen waar zij vervolgd worden aanklagen wegens het overtreden van de wet van dat land? Afgezien van de manier waarop men deze christenen steunt in zo'n land.
Onze afkeer van religie moet ons niet blind maken voor waar het hier nu eigenlijk over gaat.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

Kitty schreef:Moet je mensen aanpakken die op die manier de wet overtreden?
Open Doors mag van mij best bijbels verspreiden en de wereld willen evangeliseren. Echter lijkt me dat geen overheidsdoel dat (deels) met samenlevingsgeld zou moeten gebeuren.
Kitty schreef:Moet je mensen die christenen in het geheim steunen in landen waar zij vervolgd worden aanklagen
Bij Open Doors gaat bijna al het geld rechtstreeks naar evangelisatie, daarbij komt de organisatie (voor zover ik weet) alleen op voor christenen. Naar mijn mening niet aanklagen, ik ben tegen vervolging op basis van geloof, maar er ook geen specifiek overheidsdoel van maken.

Wil je iets voor mensenrechten doen, geef je geld dan aan amnesty, een organisatie die geen subsidie wil omdat het inziet daarmee mogelijk een deel van haar onafhankelijkheid te verliezen.

Open Doors is niet onafhankelijk en heeft andere primaire doeleinden dan het opkomen voor mensenrechten.
Kitty schreef:Onze afkeer van religie moet ons niet blind maken voor waar het hier nu eigenlijk over gaat.
Open Doors wil bijbels kunnen verspreiden en heeft een ranglijst op basis van punten zoals of er bijvoorbeeld sprake is van vrijheid van godsdienst. Maar hoe vrij laat de bijbel mensen om openlijk negatief te staan tegenover de bijbelgod (Leviticus 24:16), seks te hebben voor het huwelijk (Deuteronomium 22:20-21) of het hebben van seks voor mannen met andere mannen (Leviticus 20:13).

Nu spelen er bij de meeste landen andere motieven, zoals het beschermen van de eigen dominante religie, maar hoe nobel is het doel van Open Doors de hele wereld van bijbels te voorzien?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ja daar heb je wel gelijk in. Open Doors heeft duidelijk een dubbele agenda. Onder het mom van het tegengaan van christenvervolging, is hun doel evangeliseren. En daar zou inderdaad geen overheidsgeld aan uitgegeven moeten worden.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

Ik vind het fout. De overheid hoord zich neutraal op te stellen. En niet de ene religie wel geld te geven en de andere niet. Helaas gebeurd dat wel :(
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Open Doors

Subsidie

Bericht door Open Doors »

Hallo. Ik heb met veel interesse jullie discussie gelezen over de subsidie die Open Doors ontvangt. Graag wil ik daar iets over verduidelijken. Ik hoop dat jullie mijn reactie op prijs stellen. Zo niet, dan zal ik er in het vervolg het zwijgen toe doen :)

Open Doors krijgt inderdaad een beetje subsidie (minder dan een 0,25 procent van de totale inkomsten). En wat de meesten van jullie vinden (dat je met overheidsgeld niet mag evangeliseren) vindt het ministerie ook. De subsidie die Open Doors dus krijgt, is uitsluitend bedoeld voor sociaal-economische hulpprojecten waarbij niet wordt geevangeliseerd (ja, die heeft Open Doors ook :)). Die projecten vinden plaats met toestemming van de overheid in het betreffende land.

Van het geld dat Open Doors van donateurs krijgt, voert onze organisatie inderdaad projecten uit waar de overheid in het betreffende land vaak niet achter staat. Soms is het zelfs verboden. Ja, dat klopt. Maar hoe erg is het om voedsel en kleding te brengen naar Noord-Koreanen die in eigen land omkomen van de honger? Hoe erg is het om een bijbel te geven aan een christen in China die er al zijn hele leven naar verlangt? Hoe erg is het om een kerkleider in het Midden-Oosten te helpen de Bijbel beter te begrijpen?

Mijn punt is dit: er zijn bepaalde 'wetten' die boven nationale wetten uitgaan. Op dit forum vinden jullie vrijheid van meningsuiting heel belangrijk. Daar staat Open Doors helemaal achter. Maar wij vinden vrijheid van godsdienst ook heel belangrijk. Zo belangrijk, dat wij uit liefde voor hen durven risico's te nemen om andere christenen te helpen waar we kunnen.

Ik hoop dat jullie dat willen begrijpen. Ik kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat de leden van dit forum het toejuichen als mensen die wonen in een land met een dictatoriaal regime toch (illegaal) bloggen om hun eigen mening te laten horen.

Veel succes.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Bedankt voor de toelichting Open Doors, wat mij betreft zet dit de subsidie naar OD in een wat duidelijker perspectief.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Dag Open Doors.

Als het juist is wat je zegt, dan lijkt het mij verder niet zo'n probleem.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Mijn punt is dit: er zijn bepaalde 'wetten' die boven nationale wetten uitgaan.
Zoals welke?
Op dit forum vinden jullie vrijheid van meningsuiting heel belangrijk. Daar staat Open Doors helemaal achter.
Prima
Maar wij vinden vrijheid van godsdienst ook heel belangrijk.

Waarom vind je dat dat expliciet moet worden vermeld in een wetgeving? Bovendien, als ik met een religie de rechtstaat ondermijn, vind je het dan ook gerechtvaardigd dat er vrijheid van religie is?
Zo belangrijk, dat wij uit liefde voor hen durven risico's te nemen om andere christenen te helpen waar we kunnen.
Ben je bereid daarvoor het leven van jezelf of een ander daarvoor op het spel te zetten? Waarom is je religieuze overtuiging zo belangrijk dan?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

Open Doors schreef:De subsidie die Open Doors dus krijgt, is uitsluitend bedoeld voor sociaal-economische hulpprojecten waarbij niet wordt geevangeliseerd (ja, die heeft Open Doors ook Smile). Die projecten vinden plaats met toestemming van de overheid in het betreffende land.
Wat zijn sociaal-economische hulpprojecten? En op basis waarvan heb ik zekerheid dat hier geen evangelisatie plaatsheeft? Is evengelisatie niet een primair doel van Open Doors? Zijn er bij deze projecten waar samenlevingsgeld in zit ook niet-christenen werkzaam?
Open Doors schreef:En wat de meesten van jullie vinden (dat je met overheidsgeld niet mag evangeliseren) vindt het ministerie ook.
Het bezwaar van Kees van der Staaij op subsidie aan een islamitisch project, namelijk: "We moeten geen overheidstempeltjes op bepaalde stromingen gaan plakken ter goedkeuring", lijkt slechts zeer beperkt van toepassing.
Open Doors schreef:Maar hoe erg is het om voedsel en kleding te brengen naar Noord-Koreanen die in eigen land omkomen van de honger?
Brengt Open Doors voedsel en kleding naar Noord-Korea dan? En zo ja, op welke schaal? Het jaarverslag waar ik eerder al een link naar plaatste maakt daar in ieder geval geen enkele melding van. In het jaarverslag gaat het vooral over bijbels, bijbels, en jongerenbijbels.
Open Doors

reactie

Bericht door Open Doors »

Hartelijk dank voor jullie respectvolle reacties en de in mijn ogen zinvolle vragen die jullie stellen. Ter verdere verduidelijking het volgende:

Over de 'wetten die boven nationale wetten' gaan: iets te cryptisch omschreven wellicht. Ik bedoelde: bepaalde normen en waarden gaan boven de nationale wet uit. Het Verdrag voor de Rechten van de Mens bijvoorbeeld. Maar voor mij zeker ook de Bijbel. Als de wet mij voorschrijft een andere bevolkingsgroep te haten, zal ik het niet doen, omdat de Bijbel zegt dat je je naaste moet lief hebben als jezelf. (Ik weet het: de Bijbel zegt ook: oog om oog, tand om tand en je kunt eindeloos door discussieren over interpretatie van de Bijbel, laten we dat in deze discussie maar niet doen.)

Over vrijheid van godsdienst: die is 'gegarandeerd' in vrijwel elke grondwet ter wereld. Helaas komt daar in tientallen landen niets tot te weinig van terecht. Of ik bereid ben mijn leven daarvoor te riskeren? Ja, dat heb ik ook gedaan. Maar dat is niets vergeleken bij wat sommige vervolgde christenen doormaken en de risico's die zij nemen. Waarom doen zij dat? En waarom ben ik daartoe bereid? Misschien is dit moeilijk te begrijpen, maar we doen dit omdat onze liefde voor Jezus zo groot is. Vergelijk het met je leven wagen om je partner of je ouders te redden.

Over het percentage van het inkomen: als je wilt 'zonde' kan ik wel even nakijken hoeveel subsidie we in 2007 gehad hebben. Die cijfers heb ik hier niet bij de hand. Maar 16.000 euro (2006) van 7,1 miljoen euro (wat we in 2007 hebben gekregen aan totale inkomsten in Nederland) is als ik het goed uitreken 0,22 procent.

Over sociaal-economische hulpprojecten: dat zijn projecten als lees- en schrijfcursussen en beroepsopleidingen enzo. Sommige van die projecten zijn niet eens uitsluitend voor christenen. Tja, hoe weet je dat het hier niet om evangelisatie gaat? Hopelijk omdat ik het zeg :) Open Doors is toch voor wereldzending? Ja, dat laatste is zeker waar. Maar onze doelstelling is de lokale kerken te versterken zodat zij standhouden in de verdrukking en zodat zij kunnen evangeliseren.

Over Noord-Korea en bijbels enzo: wij brengen voedselhulp naar 40.000 Noord-Koreanen in Noord-Korea. Misschien een goed idee om in ons jaarverslag over 2007 daar beter melding van te maken. En het klopt ook dat lectuurverspreiding een veel groter onderdeel is van het totale werk van Open Doors. Eigenlijk doen wij drie dingen: bijbels en boeken brengen, trainingen en sociaal-economische hulpverlening.

Voel je vrij om om meer duidelijkheid te vragen.
Plaats reactie