Duitsland verbiedt sceptisch kinderboek.

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Devious
Erelid
Contacteer:

Duitsland verbiedt sceptisch kinderboek.

Bericht door Devious »

Het wordt steeds gekker. Na het uitsluiten van een brits kinderboek over de drie biggetjes, is nu ook Duitsland aan het censureren geslagen. Het Duitse kinderboek "Wo bitte geht's zu Gott? fragte das kleine Ferkel" van de auteur Michael Schmidt-Salomon is door de overheid 'verboten' omdat de inhoud beledigend zou zijn voor godsdiensten. Het boek gaat over het varkentje Ferker, die een agnostisch standpunt inneemt inzake de wereldreligies; met andere woorden: Ferkel laat zich niet besodemieteren. Hij gaat in discussie met de rabbi, de bisschop en de imam.

Hier de website waar eveneens een petitie ondertekend kan worden: http://www.ferkelbuch.de/

De petitie: http://giordano-bruno-stiftung.org/p_fe ... onbook.php

Hier een link naar de pdf van een engelse vertaling van de tekst uit het kinderboek: http://www.ferkelbuch.de/ferkelbuch.pdf

Hier afbeeldingen uit het boekje, en daar zitten hilarische plaatjes bij: http://www.ferkelbuch.de/buch/

Hier een artikel op verlichtingshumanisme.nl http://verlichtingshumanisten.web-log.n ... nderk.html

http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=27

Schandalig dat men zo'n boek wil verbieden.
[post scriptum do. 6 maart. Ik heb het één en ander verkeerd begrepen, en daardoor een verkeerde indruk gewekt omtrent de toestanden rondom dit boek. Het boek is niet verboden - ik heb het zelf inmiddels thuis - maar er zijn mensen die graag willen dat het verboden wordt. En de hoofdreden zou zijn geweest dat het antisemitisch zou zijn (wie het boek echter leest zal merken dat het islamitische geloof er het meest onsympathiek uitkomt, en niet het jodendom, maar dat terzijde).]
Laatst gewijzigd door Devious op 06 mar 2008 12:42, 3 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Geweldig verhaal. Prachtige plaatjes.

Als de uitgever en de schrijver hiemee naar de rechter stappen, wordt dit verbod zo weer opgeheven. Schandalig dat een overheid meent te kunnen bepalen wat haar onderdanen niet mogen lezen.
Laatst gewijzigd door The Prophet op 14 feb 2008 13:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

@ Devious

Aan de andere kant: dit soort hersendode acties zorgen er wel voor dat een boekje wat anders nooit onder de aandacht van mij en vele anderen zou komen nu op eens een veel bredere bekendheid krijgt. Ik zal een deel van dit artikel overnemen naar credible en ik denk dat het helemaal geen slecht idee is om dit bericht te verspreidden over de diverse internetfora's.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Zeer goede reclame voor dit boekje inderdaad. En ik denk wel eens hoe meer van dit soort acties hoe meer ogen er open gaan, tenminste dat zou toch moeten.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Dat lijkt me een hele goede zaak. Als mijn kind in de bibliobus een boek over de Ark van Noach of over het leven van Jezus, kan lenen, waarom dan niet over het moedige varkentje Ferkel, die de toorn van de rabbijn, de priester en de imam trotseert.
Ik zal vandaag ook iets op de voorpagina plaatsen.

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

En hopen dat er veel nederlandse namen verschijnen op de petitielijst.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Devious schreef:En hopen dat er veel nederlandse namen verschijnen op de petitielijst.
Gedaan.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Auch schon unterschrieben :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Kitty schreef:
Devious schreef:En hopen dat er veel nederlandse namen verschijnen op de petitielijst.
Gedaan.
Ik ook en iedere ik wil iedereen die dit topic leest verzoeken om de petitie te tekenen. In het kader van alle beetjes helpen en zo

Ik heb dit artikel op credible geplaatst onder deze link btw

http://forum.credible.nl/topic.php?id=15209
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap »

ALs dierenvriend en liefhebber van varkenskoteletjes uiteraard ondertekend
a.r.

Bericht door a.r. »

gedaan
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Devious schreef: het moedige varkentje Ferkel
:lol:

Beperking in vrijheid van meningsuiting is bad! Maar je dient daar je adres in te vullen en daar begin ik niet aan.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Gedaan, na eerst het boekje gelezen te hebben. Kinderlijk vermakelijk!
We refuse absolutely, to be the only people in the world which consents to having its fate decided by others!
We kunnen pas vrede hebben met de Arabieren als ze hun kinderen meer liefhebben dan dat ze ons haten! Golda Meir.
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

Briljant! Ze hebben dit vast met opzet gedaan (?), wetende dat het boek nu massaal aandacht krijgt op internet, en duizenden mensen het zullen lezen :D
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

XcsM schreef:
Devious schreef: het moedige varkentje Ferkel

Beperking in vrijheid van meningsuiting is bad! Maar je dient daar je adres in te vullen en daar begin ik niet aan.
Dat heb ik ook niet gedaan, maar je kan wel een ander adres invullen hoor! Beetje creatief zijn 8)

Plaats reactie