Waar is het onderbewustzijn?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Yoyo
Ervaren pen

Waar is het onderbewustzijn?

Bericht door Yoyo »

Ik weet dat dat je onderbewuste zich binnenin je hoofd bevindt, je hersenen welteverstaan. Alleen wat is het en hoe werkt het nou precies? Kan iemand mij s.v.p een link geven want ik heb heel veel vragen over het onderbewuste. In zekere zin doet het mij altijd aan virtuele ruimte denken omdat de ruimte in je dromen ook oneindig is. Het onderbewuste bestaat wel, maar is het ook echt? We hebben dromen maar die zijn bedrog. Als je dood gaat, gaat je onderbewuste dan ook dood? Lijkt me wel alleen kunnen we het aanwijzen? Ik heb altijd gedacht dat hemel en hel eerder een "state of mind" waren dan een daadwerkelijke plek. Eerder had ik een topic over lucide dromen waarin je in zekere zin zou kunnen verplaatsen in God. Namelijk je kunt alles creëren wat je maar wilt. Is God het onderbewuste van het universum? In de Bijbel werd volgens mij ook gesproken over: "Je creërt je eigen hel". Zou men daar nachtmerries mee bedoeld kunnen hebben? Anyway, ik heb heel veel vragen als het gaat over de menselijke geest dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Vooral met de vraag of je onderbewustzijn sterft met jou daar het niet eens echt waarneembaar is. :? :? :?
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

Nog steeds geen antwoord? Is mijn vraag zo absurd? :D

.....

Ik krijg zien om iemand te bijten... :angry5:
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
Samante

Bericht door Samante »

Ik wil wel een antwoord geven, maar het betreft dan wel mijn aannames.
Het onderbewustzijn omvat volgens mij het lager bewustzijn en het hoger bewustzijn. Het lager bewustzijn zou volgens mij zaken regelen die het lichaam aangaan, zoals bloedsomloop en groeien van bijvoorbeeld haren en nagels.
Het hoger bewustzijn is volgens mij het bewustzijn waarmee jouw hele realiteit wordt geschapen, van geboren worden tot en met sterven.

Maar goed, ik kan dit verhaal niet staven met enig bewijs. Ik neem alleen vooralsnog aan dat het zo ongeveer is.
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

M.a.w probeer je dus te zeggen dat we onze eigen realiteit scheppen? Of begrijp ik je nu verkeerd? :? Maar sterft je onderbewuste? Weet iemand dat? Of blijft die soort van virtuele ruimte bestaan?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Yoyo schreef:Nog steeds geen antwoord? Is mijn vraag zo absurd? :D
Niet absurd, maar niet gemakkelijk om te beantwoorden. Over de hersenen valt nog een heleboel te ontdekken, en over de kennis die er is zijn heel veel dikke boeken geschreven. Er zijn hier waarschijnlijk wel mensen die je het één en ander over de werking van de hersenen kunnen vertellen, maar wil je jouw kennis écht verdiepen, dan zul je toch wat literatuur moeten aanschaffen denk ik.

Er is sowieso één boek dat ik je kan aanraden, al heeft het niet direct betrekking op je vraag. 'De vrouwelijke hersenen.' Louann Brizendine.
http://www.managementboek.nl/boek/97890 ... brizendine
Soms draaft ze iets tever door in het aangeven van verschillen tussen vrouwelijke en mannelijke hersenen (ik herken mezelf niet altijd in de voorbeelden die ze aangeeft [over de mannen] ), maar het boek geeft een geweldig inzicht in hoe ons gedrag bepaald wordt door de werking van hormonen, feromonen, en de specifieke opbouw van onze hersenen. Los daarvan is het voor vrouwen heel interessant om een wetenschappelijke verklaring te krijgen voor hun gedrag tijdens de menstruatie, de overgang, de pubertijd, de zwangerschap, en voor mannen om meer inzicht te krijgen in de andere sexe.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Yoyo schreef: Maar sterft je onderbewuste? Weet iemand dat? Of blijft die soort van virtuele ruimte bestaan?
Ik heb geen reden om te veronderstellen dat er na mijn dood iets van mijn bewustzijn blijft bestaan.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Theoloog

Bericht door Theoloog »

In de Bijbel werd volgens mij ook gesproken over: "Je creërt je eigen hel".
Ik kan zeggen dat ik de Bijbel vrij goed ken, en deze uitspraak ben ik nog nooit tegengekomen.
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

Dank je devious, ik zal dat boek denk ik wel aanschaffen. Lijkt me zoiezo interessant, maar wetenschappelijke verklaringen over het gedrag m.b.t menstruatie, pubertijd etc kan je ook wel googlen. Het gaat mij juist meer om de wetenschappijke verklaring van illusies. En het liefst heb ik graag een wetenschappelijk boek over het onderbewustzijn en dromen zonder dat hier allerlei astrologie, symbolen, demonen etc in voorkomen want daar geloof ik niet in.

En ik weet dat mijn vraag wellicht niet makkelijk te beantwoorden valt, vandaar dat ik hem in de categorie Filosofie heb gezet. Ik zou zeggen, waag een poging in het diepe. Hoe denken jullie er over? Zoals Samante al zei, "Ik kan dit verhaal niet staven met bewijs". Ik wil gewoon jullie persoonlijke mening hierover en ook graag hoe het komt dat je zo denkt.
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

Theoloog schreef:
Ik kan zeggen dat ik de Bijbel vrij goed ken, en deze uitspraak ben ik nog nooit tegengekomen.
Jij zal hem wellicht beter kennen dan ik maar ik meen toch echt dat ik dat gehoord had. Naja, wellicht was het wel ergens anders... :?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Om meer te weten over het brein en de beïnvloeding daarvan is Het maakbare brein van Margriet Sitskoorn een goede keuze.

Beschrijving:
Kun je op volwassenen leeftijd nog een rekenwonder worden, doorzettingsvermogen verkrijgen of je angsten overwinnen? Dat kan, want onze hersenen zijn in staat tot reorganisatie en zelfvernieuwing: er ontstaan nieuwe verbindingen in het brein en er worden nieuwe cellen aangemaakt. Hierdoor kunnen we onszelf op alle fronten blijven ontwikkelen.

Het maakbare brein beschrijft hoe de hersenen zich ontwikkelen en hoe zich dit verhoudt tot het leren van een tweede taal, een absoluut gehoor of het onderdrukken van impulsen. Bijzondere levensverhalen laten zien dat gedrag en omgeving je hersenen vormen en je vermogens bepalen: een violiste die een kwart van haar hersenen verloor kon toch professioneel blijven spelen, en een jongen die door kippen werd opgevoed verandert zijn kippengedrag in menselijk gedrag.
Aan de hand van de laatste inzichten uit het hersenonderzoek en voorbeelden uit de praktijk laat Margriet Sitskoorn zien hoe we door ons gedrag zélf onze hersenen kunnen vormen en zo beter kunnen functioneren. Het maakbare brein geeft een handreiking voor sterker hersenwerk en een krachtige persoonlijke ontwikkeling.

Margriet Sitskoorn doet onderzoek naar de relatie tussen gedrag en de plasticiteit van het menselijk brein. Ze is hoofd van de Cognitive Neuroscience Unit van het Universitair Medisch Centrum Utrecht, directeur van het NeuroCognitief Centrum Nederland en lid van de Gezondheidsraad. Op televisie is ze vaste gast in Nieuwslicht.
Margriet Sitskoorn is associate professor en hoofd van de Cognitive Neuroscience Unit van het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Zij doet onderzoek naar de relatie tussen gedrag en de plasticiteit van het menselijk brein. Ook is zij directeur van het NeuroCognitief Centrum Nederland en lid van de Gezondheidsraad. Op televisie is ze vaste gast in het wetenschaps- en actualiteitenprogramma Nieuwslicht (vara). Daarnaast schrijft ze voor internationale vaktijdschriften en populair-wetenschappelijke bladen.

Info via Bol.com
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Yoyo schreef:
Theoloog schreef:
Jij zal hem wellicht beter kennen dan ik maar ik meen toch echt dat ik dat gehoord had. Naja, wellicht was het wel ergens anders... :?
Dit is inderdaad iets dat je vaak hoort zeggen, net als: je creëert je eigen geluk, het is alleen niet iets uit de Bijbel. Maar heeft meer met positief of negatief denken te maken.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Kitty schreef:Om meer te weten over het brein en de beïnvloeding daarvan is Het maakbare brein van Margriet Sitskoorn een goede keuze.
En dat is grappig, want volgens mij heeft deze schrijfster het voorwoord geschreven van het boek waar ik zojuist melding van maakte.

@Yoyo. De informatie die je bijelkaar kunt googelen, is waarschijnlijk niet van hetzelfde niveau als het boek. Dit boek is zeer vooruitstrevend

Grtz..
Samante

Bericht door Samante »

Yoyo schreef:M.a.w probeer je dus te zeggen dat we onze eigen realiteit scheppen? Of begrijp ik je nu verkeerd? :? Maar sterft je onderbewuste? Weet iemand dat? Of blijft die soort van virtuele ruimte bestaan?
Inderdaad, ik bedoel te zeggen dat we onze eigen realiteit scheppen. Niet altijd wat we met ons dagelijks bewustzijn wensen of graag zien. Op hoger bewustzijn, denk ik, bepalen we volgens mij ook de wijze waarop we sterven.
Ik denk niet dat het bewustzijn sterft, maar dat het meer opgaat in het collectief - het totale - bewustzijn in de natuur.
Verder denk ik dat niets volledig vergaat, dat ieder moment bewaard blijft in mogelijk (een ) andere dimensie(s).
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

Zou lucide dromen daarbij kunnen helpen denk je? :)
Samante

Bericht door Samante »

Yoyo schreef:Zou lucide dromen daarbij kunnen helpen denk je? :)
Misschien zijn dromen van invloed, geen idee.
Plaats reactie