KLM zwicht voor eis moslima

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Cabbage
Forum fan

KLM zwicht voor eis moslima

Bericht door Cabbage »

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4071 ... ima__.html

AMSTERDAM - Het Amsterdamse CDA gemeenteraadslid Lex van Drooge is onlangs tijdens een KLM-vlucht van Istanboel naar Amsterdam verzocht elders in het vliegtuig plaats te nemen, omdat zijn toevallige moslimbuurvrouw er bezwaar tegen had naast een man te zitten.

Het raadslid was met een groep Amsterdamse collega-politici op werkbezoek geweest in de Turkse miljoenenstad. "Aan het begin van de terugreis werd mij door een stewardess verzocht elders in het vliegtuig plaats te nemen. Later bleek dit op verzoek van mijn oorspronkelijke buurvrouw met hoofddoek", zegt Van Drooge.

Omgaan

"Uiteindelijk ging ik er qua plaats wel op vooruit, maar daar gaat het natuurlijk niet om. Blijkbaar weten we niet goed hoe we met dit soort situaties, die gelukkig slechts incidenteel voorkomen, om moeten gaan", aldus de CDA'er.

Het opmerkelijke verzoek van de alleen reizende moslima, die zelf geen woord richtte tot Van Drooge, is tijdens de vlucht voor andere passagiers onopgemerkt voorbijgegaan. Toch blijft de Amsterdammer verbaasd over de gang van zaken en heeft er "een beetje een naar gevoel" aan overgehouden. "Natuurlijk heb ik ook wat rond gebeld. En bij Turkse vliegmaatschappijen hebben ze niet gehoord van aparte klassen voor mannen en vrouwen." Een woordvoerster van de KLM kan het verhaal niet bevestigd krijgen bij het betrokken cabinepersoneel. Er is volgens haar geen specifiek beleid voor dergelijke cultureel of religieus geïnspireerde verzoeken. Wel zegt ze dat de crew rekening houdt met speciale verzoeken van passagiers. " Als het mogelijk is, dan doen we dat. En als het niet mogelijk is, dan niet."

Waarom dan niet aan de vrouw zelf een andere plaats is aangeboden, is niet duidelijk. "Dat had ook gekund", erkent de KLM-zegsvrouw. Het is het zoveelste incident in korte tijd waarbij de religieuze gevoeligheid van sommige moslims voor opgetrokken wenkbrauwen zorgt. Vorige week werd cartoonist Gregorius Nekschot gearresteerd, vastgezet en verhoord op verdenking van aanzetten tot haat tegen bepaalde bevolkingsgroepen. Ook bleek eerder deze week dat een aantal moslims in Almere aanstoot had genomen aan de korte broek van stratenmakers. En donderdag werd bekend dat het gemeentehuis van Huizen op verzoek van islamitische mannen schilderijen had verplaatst, waarop abstracte halfnaakte figuren te zien waren.

-----

Ik slaak een diepe, diepe zucht.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Ik denk dat wij nu de wrange vruchten plukken van jarenlang omzichtig omgaan met moslims. Vanaf het begin had men een duidelijke grens moeten trekken dat de moslims zich maar hebben aan te passen aan Nederland en niet andersom!
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Volgens mij is het een onderdeel van de Nederlandse "Zeitgeist" dat er van uit gaat dat kritiek op religeuze minderheden, geloof en gelijk is aan discriminatie is en dat je respect of moet hebben voor religeuze dogma en literatuur', ook al zijn deze intolerant en achterhaalt.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

Er blijven voor mij toch wat vragen over na het nieuwsbericht. Zo ben ik benieuwd wat de vrouw nu precies heeft gevraagd. En ook hoe Lex van Drooge er achter is gekomen. Terwijl in het bericht staat dat het zowel aan hem als overige passagiers ongemerkt voorbij is gegaan, en ook de KLM het niet heeft bevestigd. En wat had de KLM dan wel moeten doen? Weigeren terwijl er blijkbaar nog vrije plaatsen waren? Of is dat afhankelijk van de precieze vraag? En als niemand er iets van weet moet je dan de optie openhouden dat het om een grap gaat van een collega? Is het in vliegtuigen niet gebruikelijk om passagiers te spreiden en/of betere plaatsen te geven als die nog vrij zijn?
(\__/) (\__ /) (\__/)
(O.o ) (x.O ) (0.o )
(> < ) ( > < ) (> < )
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Tsja, wat ik ook niet begrijp is waarom ze zelf niet om een andere plaats heeft gevraagd. In plaats van te verzoeken of haar buurman wou verkassen.
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Maar eigenlijk stelt dit natuurlijk niks voor als je het vergelijkt met zaken als verwijderde kunst of vervolgde cartoonisten. De vraag die misschien interessanter is waarom komt dit bericht überhaupt in het nieuws? :?
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 26 mei 2008 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

Naast de telegraaf lijken alleen fok.nl en elsevier er over te schrijven: http://news.google.nl/news?q=Lex+van+Drooge
Ik vind het wel opvallend dat het juist iemand van het CDA is, die er bovendien mee naar de telegraaf is gestapt.
(\__/) (\__ /) (\__/)
(O.o ) (x.O ) (0.o )
(> < ) ( > < ) (> < )
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Het antwoord is natuurlijk:
  • Spagetti
Ik vind dat ik, als minderheidsreligieuze, het recht heb om te eisen dat alle supermarkten de Spagetti (ja! met hoofdletter!) met meer respect gaan behandelen.
De aanslagen op, en omgang met de Spagettipakken zijn erg oneerbiedig, beledigend en zelfs haatdragend voor elke vrome FSM aanhanger.

Ik denk er dan ook over om formeel een klacht in te dienen tegen (zo'n beetje) alle winkelketens die zo nonchalant met Spagetti omgaan.

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Dethpoet

Bericht door Dethpoet »

Ik zucht even met je mee Cabbage.

Je zou het voor de grap eens andersom moeten proberen.
Dat je van je geloof niet mag zitten naast iemand met een hoofddoek.
En dan aan de KLM vragen of zij wil verkassen.
Dan breekt meteen de pleuris los in dit land.

Ik hoop dat het bericht iets genuanceerder in elkaar zit (telegraaf :roll: )
Zo heb ik wel ongeveer dezelfde vragen als Zonde.
En heeft die mevrouw Dhr Van Drooge eerst zelf misschien nog aangesproken?
Misschien dat Dhr Van Drooge in slaap was gevallen en heel hard heeft gesnurkt?
Of misschien wel geprobeerd zijn neus te snuiten met haar hoofddoek?
Het bericht is toch wat onduidelijk.
als god de mens naar zijn evenbeeld geschapen heeft en vergissen menselijk is
kan het dan niet zijn dat god zich vergiste toen hij de mens schiep?
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

die zelf geen woord richtte tot Van Drooge
Ze zei dus zelf niets.
Dethpoet

Bericht door Dethpoet »

Cabbage schreef:
die zelf geen woord richtte tot Van Drooge
Ze zei dus zelf niets.
Ah das dan alvast 1 vraag minder :)
Gewoon 4x overheen gezezen :?
als god de mens naar zijn evenbeeld geschapen heeft en vergissen menselijk is
kan het dan niet zijn dat god zich vergiste toen hij de mens schiep?
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

wahlers schreef:
  • Spagetti
Niet om het één of ander hoor, maar ik vind het zeer stuitend dat je Spaghetti zonder h schrijft.

(maar ik denk dat je idee wel de basis kan zijn voor een ludieke actie. NL heeft nog maar weinig pastafari-terrorisme meegemaakt. Trek uw piratenpakken aan en schrijf brieven op hoge.... uh... noedelige aanhangsels
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Marinus schreef:
wahlers schreef:
  • Spagetti
Niet om het één of ander hoor, maar ik vind het zeer stuitend dat je Spaghetti zonder h schrijft.
Mijn diepe en eeuwige excuses! Ik ben zo onder de indruk van deze grootheid dat ik inderdaad niet eens weet hoe ik zijn naam moet spellen! :withstupid:

Zijne heilige 'Noodle' schrijf je inderdaad natuurlijk als: Spaghetti!

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Flambeert allen die de name van Zijne Heilige Noedeligheid verkeerd spellen. Een Pastwa op u en uw kinderren tot in de vierde en vijfde geslachten!!!!!

:violent1: :violent3:
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Tsss,

En mijn zussen noemen mij soms Kinderachtig! :shock: :o :lol:
Plaats reactie