Bezieling - Staphorst in tegenlicht

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
botjes
Ervaren pen

Bezieling - Staphorst in tegenlicht

Bericht door botjes »

Bezieling - Staphorst in tegenlicht.
4-delige serie portretten. Afl.1 : Staphorst in tegenlicht. Machtig torent de Grote Kerk van Staphorst uit over de diek, de hoofdader van het dorp. Op zondagmiddag komt een lange stoet kerkgangers lopend naar de kerk, hier en daar nog in klederdracht. Zodra de deur gesloten is om nieuwsgierige toeristen te weren, bestijgt ds. Tj. de Jong de kansel. Maar dit wordt alles aan het oog van de camera's onttrokken, want draaiende camera's tijdens de dienst zijn hier ondenkbaar. Staphorst in tegenlicht toont de spanning tussen geloof en praktijk in een streng religieuze gemeenschap. Emile van Rouveroy van Nieuwaal, die de film samen met zijn zoon Maarten maakte, bezocht ter voorbereiding drieëneenhalf jaar lang de kerkdiensten van de Hersteld Hervormde Gemeente. Hij filmde gemeenteraadsvergaderingen over het vloekverbod en de sluitingstijden van de horeca op zondag en sprak met ds De Jong en oud-burgemeester Plomp. Ook brengt de film het dagelijks leven van de Staphorster familie Kok in beeld. Hoe gaan zij om met thema's als politiek, huwelijk, ziekte en dood? De gepensioneerde Leidse hoogleraar Emile van Rouveroy van Nieuwaal benadrukt dat het vooral de Staphorsters zelf zijn die hun omgang met geloof en bestuur in beeld brengen. 'Het is niet mijn intentie om het dorp belachelijk te maken. Dat is de angst van nagenoeg iedere Staphorster', zegt de maker. 'Ik heb de film met beperkingen moeten maken. Toen men op de hoogte was van het thema, sloot de kerk zich af. Het lastige is: Staphorsters waarderen discussie en vragen stellen niet zo, terwijl ik vanuit mijn lutherse achtergrond juist daarin sterk ben geïnteresseerd.' Staphorst is als een ui waarvan je langzaam de schillen afpelt om tot de kern te komen, ontdekte van Rouveroy. Wie daar eindelijk toe doordringt, stuit op een spanningsveld tussen traditie en kerk enerzijds en democratisch bestuur en vrije keus van het individu anderzijds. Door het politieke krachtenspel in het dorp en de gebeurtenissen binnen één familie te laten zien, ontstaat een gelaagd portret van het tegenwoordi Regie: Emile en Maarten van Rouveroy van Nieuwaal.

http://player.omroep.nl/?aflID=7341395
Deze aflevering geeft in intrigerend beeld van Staphorst. Thema's die aan de orde komen zijn de spanning tussen godsdienst/kerk en politiek. De beleving van de jeugd. Zelf vond ik het volgende broodnuchtere commentaar dat een van de minder streng-gelovige inwoners gaf erg scherp:
"Maar het is toch wel raar dat ze allemaal hetzelfde boek hebben en dat je 20 kerken hebt. Dan zou je zeggen: Dan leggen ze het boek allemaal anders uit. En ik snap ook niet dat een dominee theologie moet studeren...en acht jaar naar school moet om die Bijbel te begrijpen. Dat klopt toch niet?"
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Deze documentaire heb ik gezien inderdaad. Afschuwelijk hoe indoctrinerend de kerk daar is. Ieder die niet gelooft zoals de heersende kerk daar leert, zelfs al ben je gelovig, wordt beschouwd als verloren. Ook hier zie je nul tolerantie of begrip naar andersdenkenden. En het is mij nu toch ook weer duidelijk geworden dat de invloed van dit soort zwarte kousen kerken in hun directe omgeving zeer groot is, en dus behoorlijk schadelijk voor de mensen, gelovig of niet, die hiermee direct geconfronteerd worden. Dus 'ze doen hier verder niemand kwaad mee' dat nogal eens geopperd wordt, als de vergelijking wordt gemaakt tussen het christendom en de Islam, gaat absoluut niet op. Hier wordt wel degelijk kwaad aangericht en mensen beschadigd.
Zie ook de theocratische gemeenteraad, die de wetten van God boven de wetten van het land stelt.
Het is van een gruwelijke engheid en naargeestigheid. Fundamentalisten zijn verwerpelijk en schadelijk, ook als ze geboren en getogen zijn in Staphorst.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes »

Voor mij was het zien van de documentaire indrukwekkend. Ik had voorheen nog geen goed beeld over wat er in deze streng-gereformeerde plaats speelt.
Kitty schreef:Afschuwelijk hoe indoctrinerend de kerk daar is.
Ik vind twee momenten in de rapportage opmerkelijk. De eerste is het moment waarop de dominee kinderen dreigend waarschuwt voor de hel, en hoe deze is, indien je de zonde begaat te vloeken, en dan zegt: "je hoeft je naam niet te noemen, jongens en meisjes, want de Heer die weet je naam". Het tweede moment is aan het einde, waar de woorden van de dominee voorbijkomen:
"[hel voor de niet-zaligmakenden....hellepoort hier en daar]...ik heb niet de oordelen, en dat doe ik ook niet, maar dit weet ik wel: wanneer ze anders bekeerd worden dan ons hier in Staphorst geleerd wordt vanuit het Schrift, dan is het geen bekering van God uit."
, terwijl mevrouw Kok haar pas overleden en zojuist begraven man (beide gelovig maar niet precies bekeerd zoals volgens de dominee) bezoekt op het kerkhof, en zegt met bittere woorden: "en als we niet bekeerd worden dan ligt het niet aan God, maar ligt het aan onszelf.".
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Die mevrouw Kok vond ik trouwens het prototype van een door religie beschadigd mens. Wat een angst en wat een leed zeg, ik had diep medelijden met deze vrouw. Schandalig dat mensen zoveel leed wordt aangedaan door zoiets als religie.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Interessante documentaire. Ik herinner me dat Staphorst al spreekwoordelijk was in mijn jeugd. Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat ze de greep van de kerk en het strenge geloof op de mensen toch telkens van generatie op generatie kunnen onderhouden.
"...want er zijn vele, vele krachten, die ook in ons midden trachten om ons in een volledig werelds patroon en kader te krijgen". Je zou zeggen dat die krachten er al tenminste een halve eeuw hun best voor doen.

Als ik deze dingen zie moet ik er altijd aan denken hoe moeilijk het geweest zal zijn voor de eerste vrijdenkers in de 18e en 19e eeuw om een ander/ongelovig geluid te laten horen!
Born OK the first time
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Rereformed schreef: Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat ze de greep van de kerk en het strenge geloof op de mensen toch telkens van generatie op generatie kunnen onderhouden.
!
Peer pressure van een hechte gemeenschap tegen de boze buitenwereld.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Rereformed schreef:Als ik deze dingen zie moet ik er altijd aan denken hoe moeilijk het geweest zal zijn voor de eerste vrijdenkers in de 18e en 19e eeuw om een ander/ongelovig geluid te laten horen!
Ik heb een boek met een hele collectie dreigbrieven die F. Domela Nieuwenhuis ontving. Ik zal ze als ik er om denk, binnenkort even ergens posten; (een bloemlezing uiteraard)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Kitty schreef:Die mevrouw Kok vond ik trouwens het prototype van een door religie beschadigd mens. Wat een angst en wat een leed zeg, ik had diep medelijden met deze vrouw.
Dat was ook mijn gevoel, trieste vrouw waarvan je het verdriet onderdrukt zag worden door ingestampte larie om de pijn niet te hoeven voelen.

Verder vond ik die raadsvergaderingen wel humoristisch, vooral die opmerking van de mijnheer van de pvda: als je je jongeren thuis weet te houden, dan hoeft zo'n sluitingstijd van 11.30 uur ook niet want dan moet die kroeg wel dicht. :wink:
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
C.M.H.
Forum fan

Bericht door C.M.H. »

Ik heb 15 jaar in zo'n omgeving doorgebracht, en word er nog steeds mee geconfronteerd... Elke dag!! :lol:

Weinig verrassingen voor mij dus
Samante

Bericht door Samante »

Kitty schreef:Deze documentaire heb ik gezien inderdaad. Afschuwelijk hoe indoctrinerend de kerk daar is. Ieder die niet gelooft zoals de heersende kerk daar leert, zelfs al ben je gelovig, wordt beschouwd als verloren. Ook hier zie je nul tolerantie of begrip naar andersdenkenden. En het is mij nu toch ook weer duidelijk geworden dat de invloed van dit soort zwarte kousen kerken in hun directe omgeving zeer groot is, en dus behoorlijk schadelijk voor de mensen, gelovig of niet, die hiermee direct geconfronteerd worden. Dus 'ze doen hier verder niemand kwaad mee' dat nogal eens geopperd wordt, als de vergelijking wordt gemaakt tussen het christendom en de Islam, gaat absoluut niet op. Hier wordt wel degelijk kwaad aangericht en mensen beschadigd.
Zie ook de theocratische gemeenteraad, die de wetten van God boven de wetten van het land stelt.
Het is van een gruwelijke engheid en naargeestigheid. Fundamentalisten zijn verwerpelijk en schadelijk, ook als ze geboren en getogen zijn in Staphorst.
Ik vond het een interessante documentaire, maar zodra ik me voorstelde aanwezig te zijn bij die raadsvergaderingen kreeg ik het benauwd. Je zal daar maar als een minderheid moeten opboksen tegen die intens verzuurde gristelijke gemeenschap. Ik zou daar zelf nooit kunnen wonen, en het is mijn schrikbeeld een beetje dat het beeld van zo'n gemeenschap als in Staphorst gemeengoed wordt voor heel Nederland. En dan maakt het weinig uit welk geloof zo fundamenteel beleden wordt.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

multatuli zijsprong verplaatst naar hier
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Zeer interessante documentaire.
Als ik het in 1 woord samen moeten vatten; zonde.
Daar leek alles mee verbonden.

Dat vrouwtje met die halve schotelantenne in de nek (en dan beweren sommigen dat homo's zich vreemd uitdossen...) blijft me wel bij, het sprak mijn empathische vermogens aan.
Bij de meneer die op Herr Flick leek had ik dat niet.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

En nou Barneveld in shock!
Staphorst had Normaal, Barneveld krijgt La Kelly.
Laat ik eens GS quoten, nu ze nog niet gesloten zijn...
Geenstijl schreef:Kelly provoceert Barneveld

De SGP in Barneveld is in shock. Transseksueel Kelly heeft namelijk eerder deze week een bezoek gebracht aan de gereformeerde gemeente. Samen met enkele travestieten nam ze een 'promotiefilm' op tegen de vertrutting in

Nederland.

Schotanus

SGP-raadslid Schotanus heeft er geen goed woord voor over in een interview met Omroep Gelderland.
Hij laakt Kelly's provocerende gedrag en de promotie zoals Schotanus het zegt, van haar transseksualiteit.

Enig

Kelly zelf snapt niet helemaal wat het probleem is. "Ik heb het die dag zo enig gehad in Barneveld," zei ze gisteravond in SBS Shownieuws, "We hebben zoveel lol gehad dat er zelfs politieagenten kwamen kijken en die hebben ook gelachen." Kelly wil graag met Schotanus om de tafel gaan zitten "om uit te leggen dat mensen zoals ik geen monsters zijn maar mensen van vlees en bloed."
Afbeelding

Kelly is al jaren mijn favoriete bouwdoos, Dana staat op plek 2.
Een tikkeltje ordinar, niet vies van aandacht en het licht heeft ze niet uitgevonden maar dat deert niet.
Ze heeft het maar mooi voor elkaar, er zijn genoeg transseksuelen die op een spoorbaan eindigen, dus petje af voor La Kelly.

De boze SGP-meneer denkt daar anders over.
Ik vind die meneer niet aardig en hij komt op mij ietwat wereldvreemd over qua woordkeuze, ik begrijp wel wat de meneer bedoelt maar een 'geaardheid' is toch echt iets anders.
Ook begrijp ik dat dit voor de meneer verwarrende materie is:
Een almachtige God (of heeft het toch weer met de zondeval te maken?) zet per ongeluk een brein in een verkeerde verpakking.
Heel vervelend want dan moet de boze wetenschap het weer opknappen.
Maar ja, van God mag het niet punt uit, maar dan kom ik weer aan met die spoorbaan.
Zo'n stoptrein naar Barneveld komt hard aan, en dat mag dan ook weer niet van God.(God haalt u vanzelf op als het tijd is heb ik begrepen)
Maar goed, als je dus de verpakking aanpast/verbetert wat God fout heeft gedaan, blijft je geaardheid hetzelfde.
Die was op hetzelfde geslacht gericht; dus een soort homo.
Had ze (hij?) op vrouwen gevallen, was ze lesbisch geweest, dan was het weer niet goed geweest volgens de SGP. :?
Poeh, nu vind ik het zelf verwarrend worden.

Nou vraagt u zich (en natuurlijk heeft u allemaal op dat linkje van Omroep Gelderland geklikt) natuurlijk af, wie is deze onaardige meneer, want dat vroeg ik mij ook af.

Dit is de boze SGP-meneer:

Afbeelding

Heeft u beschaafde vrijdenkerige vragen aan desbetreffende meneer; kan dat hier:

g.schotanus@barneveld.nl
tel. 0342 46 12 53
mobiel 06 22 16 93 14

Gewetensvraag aan heteromannen:
Wie van deze 2 personen op de fotootjes zou u kiezen om er een nacht mee door te brengen in een hemelbed? ;)

Overigens schrijf ik helemaal niet altijd onaardig over de SGP (dat is over het CDA en de laatste tijd ook de PvdA).
Eigenlijk hou ik best van SGP-ers.
Zijne Vrijzinnigheid heeft mij ervan overtuigd dat ze zeker niet allemaal eng zijn.
Ik pas altijd het criterium toe of ik een avond met iemand in een kroeg zou willen zitten; voor Balk, Bos en Rouvoet pas ik, dan toch echt veel liever aan de toog met Van der Vlies, ik gooi er wel een paar jenever in. (het hemelbed gaat me net te ver)
En uiteraard ben ik om half 12 de kroeg uit.
In de betere gaytenten is voor middernacht toch niks te doen...
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Geaardheid aangenomen? Ik heb hier een boekje* liggen waarin een neuroloog schrijft dat de seksuele geaardheid ontwikkelt in de baarmoeder tegelijk met de ontwikkeling van het lichaam. Dit kan betekenen dat een mannelijke geaardheid in een vrouwelijk lichaam zit en v.v. Naar mijn mening moeten dergelijke dingen op school geleerd worden, zodat mensen niet met een verwrongen beeld komen te zitten w.b. de seksuele geaardheid van mensen. Deze Schotanus geeft Kelly voor een deel ongelijk, omdat hij meent dat hij/zij deze geaardheid zelf aangenomen heeft, terwijl het er eigenlijk al vanaf de geboorte zat.

*Over de kop - Jeroen J.G. Geurts m.m.v. Wim A. van de Grind, Dick F. Swaab en Victor I. Spoormaker

PS. Kelly ziet er zeer goed uit voor een omgebouwde man. :lol:
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Wie van deze 2 personen op de fotootjes zou u kiezen om er een nacht mee door te brengen in een hemelbed? Wink
Truth or Dare op FT?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Plaats reactie