Naturisme een levensovertuiging?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
herman van der helm
Forum fan

Naturisme een levensovertuiging?

Bericht door herman van der helm »

Wat ik me afvraag is het volgende:
Is naturisme een levensovertuiging, die wettelijk gelijkgesteld zou moeten worden met een ander levensovertuiging, ook wel religie genaamd?
Het zou namelijk nogal wat consequenties hebben. In de openbare ruimte zou men van zijn of haar gedachtegoed moeten kunnen getuigen zonder dat daar een strobreed voor in de weg gelegd wordt.
Hoe denken jullie daarover?
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Oneens, tis een levenshouding. Voor een levensovertuiging zijn er in de regel vast omlijnde ideeen over gemeenschappelijke voorgeschiedenis, idealen, opvattingen over leven&dood, gemeenschappelijke normen/waarden en (mystieke) symbolen.
Door alleen te streven dat je in je pielemoosje over straat kan/mag lopen, ben je wel een naturist maar ontbreken alle bovengenoemde factoren om het tot een levensbeschouwing te maken.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
herman van der helm
Forum fan

als ik de volgende pagina lees, kom ik toch veel van de eisen tegen om het een overtuiging te laten zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Naturisme
Socratoteles
Diehard

Re: Naturisme een levensovertuiging?

Bericht door Socratoteles »

herman van der helm schreef:Wat ik me afvraag is het volgende:
Is naturisme een levensovertuiging, die wettelijk gelijkgesteld zou moeten worden met een ander levensovertuiging, ook wel religie genaamd?
Naturisme is nudisme met een ideologisch broekje aan. Overigens vind ik dat alle ideologieen wettelijk evenveel ruimte zouden moeten hebben, religie of niet.
Het zou namelijk nogal wat consequenties hebben. In de openbare ruimte zou men van zijn of haar gedachtegoed moeten kunnen getuigen zonder dat daar een strobreed voor in de weg gelegd wordt.
Hoe kom je daarbij? Iedereen mag zijn gedachtegoed uitdragen, mits binnen de grenzen van de wet. Religieus gedachtegoed vormt daar geen uitzondering op.
herman van der helm
Forum fan

"Hoe kom je daarbij? Iedereen mag zijn gedachtegoed uitdragen, mits binnen de grenzen van de wet."

Zit hem daar nou niet het probleem? Religies mogen hun gedachtegoed uitdragen in de openbare ruimte. Geen wet die dat belemmert en maar goed ook.. Het blote gedachtegoed uiten mag alleen met woorden maar de uitvoering moet van de wet achter de schutting blijven. Ik denk dat het eigenlijk meten met twee maten is.
Injetta

Bericht door Injetta »

Theoretisch heb je gelijk, maaar....... ik denk dat het naakt rondlopen in openbare ruimtes vanuit overtuiging niet zo snel zal gebeuren...........

Theoretisch is het wel raar, dat iemand iin een burka wel moet kunnen en naakt niet.....
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij was en wie die ik........
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

ik zou zeggen, lok eens een proefproces uit door in je blote snikkel boodschappen te gaan doen bij de Hema.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

herman van der helm schreef:Religies mogen hun gedachtegoed uitdragen in de openbare ruimte. Geen wet die dat belemmert en maar goed ook..
Dat ligt er maar net aan op welke manier men dat gedachtegoed wil uitdragen. Moslimterroristen worden wel degelijk door wetten gehinderd als ze van hun ideologie willen 'getuigen', religieus of niet.
Het blote gedachtegoed uiten mag alleen met woorden maar de uitvoering moet van de wet achter de schutting blijven.
Ja natuurlijk. Naaktloperij is bij wet verboden en of naturisme nu religieus is of niet, zolang de wet op dat punt niet wordt aangepast blijft ze je hinderen.
Ik denk dat het eigenlijk meten met twee maten is.
Ik denk het niet.
kanovaarder

Naturisme

Bericht door kanovaarder »

Als aanvulling op datgene wat Wikipedia zegt over het ontstaan van het naturisme wil ik u niet onthouden dat het met name een leraar van een lagere school in het Rührgebied, Richard Schirrman was die de ellende van het fabrieksproletariaat en met name de jonge slachtoffertjes zag in zijn klassen die weken ging organiseren voor deze kinderen.
Silt was daar een doel van.
Dat die kinderen daar naakt zwommen en speelden was in die tijd (eind 18-e, begin 19-e eeuw niets bijzonders.
Immers, zwempakken en later die zwembroeken was in die dagen een vrijwel onbekend kledingstuk.
Het is diezelfde Richard Schirrman die aan de basis heeft gestaan van het jeugdherberg en natuurvriendenwerk waarbij de eerste jeugdherberg waar hij met zijn kinderen logeerde die van Althena was.
Wat mij betreft als blootloper ( op plaatsen waar dit geschikt is) vanaf die 50-er jaren heb ik weinig opgehad met het georganiseerd naturisme.
Wie in die begintijd van die Amsterdamse lichtbond vond dat er 's winters ook naakt vergadert moest worden was naar mijn idee niet zso erg goed bezig.
Bovendien was ik na één weekendbezoek van zo'n nederlands naturistenterrein goed genezen.
Immers, die leden hadden een goedkope plek voor hun caravan en toch weinig respekt voor een begunstiger NFN terwijl die leden tot midden in de nacht lawaaig bier zopen, en de hond vrijelijk overal maar liet kakken.
Bovendien ben ik het absoluut oneens met het feit dat de blootloper voor dat blootlopen meer moet betalen dan wat een "gewone" camping zou kosten met vergelijkbare voorzieningen.
Een goed voorbeeld hoe het zou moeten kunnen is die Gorges d'Ardeche waar bloot en gekleed gewoon door elkaar heen loopt.
Kleine blote kinderen met hun pa en/of ma gewoon door dat Vallon Pont d'Arc mee kan lopen zonder afkeuring.

Het is absoluut mijn ervaring dat kinderen opgegroeid met het blootgewone veel beter omgaan met de andere sexe en prettiger in hun lijf zitten.
Ik kan dan ook het belang van een topje dragen door kleine meisjes niet zien dat naar mijn mening een verkeerd signaal afgeeft aan het desbetreffende kind.
Het verschil tussen een jongen en een meisje wordt daardoor veel te veel benadrukt.
Kortom, ik bepleit gezamelijk douchen.
Meisjes zonder borstjes gewoon het topje niet aandoen en die biologieboeken eens wat meer aanpassen.
Nu nog de periodieke inthouding over drie bladzijden beschrijven en slechts een enkele alinea bestedend over andere voorbehoedsmiddelen is toch echt uit de tijd!
Zeker waar het het volwassenenonderwijs betreft zoals ik meemaakte.

Verder wil ik u twee dingen nog melden.
In gesprekken met vrouwen kreeg ik regelmatig te horen dat deze zich vrijer voelde op de naturistencamping omdat ze niet werden lastig gevallen door jagende mannen en lastige nieuwsgierige kinderen.
En toen mijn zoon in de pubertijd kwam en met leeftijdsgenoten de "apenrots"uitkozen als hun punt van bij elkaar zijn heb ik toch eens gekeken hoe dat nu wel daar op die steile oever van de Cèze er aan toe ging.
Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat mijn bezorgde gedachten volkomen overbodig was!
Die pubers gingen op een heel totaal normale manier met elkaar om.zonder enige kleverigheid.

Tenslotte,
badpak of zwembroek drogen veel langzamer dan het blote lijf en zeker met zand komt dat ook in de zwembroek, een heel vervelend gevoel!
Vrienden maakt men overigens een stuk sneller op zo'n naturistencamping dan op zo'n overvolle "normale" camping met weinig ruimte vaak en met vaak ook veel lawaai.
Naturisten zijn toch andere mensen!
Prettiger in de omgang.
Het niet roken is een bijkomstige plezierigheid.
De sociale controle veel groter waardoor kinderen veiliger zijn en alleen Gravingen heeft nog het vegetarisme in zijn vaandel, hoewle tegenwoordig voor dat principe veel te zeggen valt.

Ik verfoei het seksistische denken, die sterk toegenomen preutsheid en die dubbele moraal die de laatste tientalle jaren weer de kop heeft opgestoken.

Grootvader
Plaats reactie