Pleidooi voor afschaffing Zwarte Piet in Van Abbemuseum

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Is zwarte piet een uiting van racisme

nee
19
83%
ja
2
9%
anders (licht toe)
2
9%

Totaal aantal stemmen: 23

collegavanerik
Superposter

Pleidooi voor afschaffing Zwarte Piet in Van Abbemuseum

Bericht door collegavanerik »

In het Van Abbemuseum wordt dit weekend een protestmars gehouden tegen het fenomeen Zwarte Piet. Deze typisch Nederlandse traditie zit vol racisme en kolonialisme en moet verdwijnen, vinden onder meer twee buitenlandse kunstenaars en de actieclub Doorbraak.
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Cultu ... museum.htm

Zwarte piet is allang geevolueerd van het domme slecht nederlands sprekende hulpje naar de slimme bejaardenverpleger die de dementerende sint helpt.

zwarte piet is cool
http://www.clipjes.nl/clips/sinterklaas ... briek.html
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Het maakt kinderen geen ruk uit of piet zwart is.
Kinderen spreken dan ook geen racistische taal uit richting zwarte piet.

Alleen volwassenen gedragen zich racistisch en dragen dat over op hun kinderen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
a.r.

Bericht door a.r. »

Een ieder jaar weer aangezwengeld onderwerp in de media! Wat een onzin, ik heb in Zwarte Piet nog nooit een gekleurde medemens gezien en in Sinterklaas nog nooit een heilige!
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

a.r. schreef:... ik heb in Zwarte Piet nog nooit een gekleurde medemens gezien
Nog nooit gehoord van regenboogpiet? :roll: Die is hardstikke gekleurd... Of Zwarteklaas en Wittepiet?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
a.r.

Bericht door a.r. »

:D Ik was niet helemaal duidelijk, dus ..... :lol:

Maar...."mijn" geliefde Surinaamse meester Samson, op de Lagere school 40 jaar geleden, zag er héél anders uit dan "Zwarte Piet"........ meester Samson was een mens en "Zwarte Piet" een "clown" imo! :?
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Het is weer komkommertijd. :evil3:
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

Tja, wat kan ik zeggen?
HEt beetje cultuur wat wij nog hebben,...
ons bint zuunig d'rop.
Tja... wat ooit als discriminerend begonnen is, heeft een etnische ongeladen feestelijke traditie doen ontstaan...
een kinderfeest, waar de pieten zwart zijn en de sint wit.
Het is maar waar je over valt, niet?
Reelmatig vraag ik in een vreemde supermarkt nog naar de negerzoenen... klink veel aanlokkelijker dan de buijs zoenen...
maar ja... zoals ik al eens eerder aangehaald heb, moet ook de Jodenkoek maar verdwijnen... en boerenjongens... zo denkt men dat een iedere boer een alcoholist is... nee, ronduit dicsciminerend... en zo kunnen we doorgaan met steggelen naar een perfecte multi-culturele samenleving, waarin op de lange termijn het geven aan een hand aan elkaar uit louter beleefdheid als strafbaar zal worden gezien!

Martha
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Wat trouwens te denken van: "Harpic Max, de zwarte krachtpatser voor de WC" hartstikke discriminerend toch? :D
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Een oud volksfeest over een Bisschop te paard met een zwarte knecht. Ik begrijp de ophef niet zo, en zeker de link die er met slavernij gelegd wordt niet. Zwarte Piet heet volgens mij in duitsland schwarzer Peter maar doet daar meer aan een schoorsteenveger denken.Maar ik zal tegen 5 december eens bij de Pietendeskundige Piet te rade gaan :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

In de tijd dat het heel erg bijzonder was om een zwart jongetje in de klas te hebben, werd die nog wel eens vergeleken met zwarte piet en zelfs daarvoor wel uitgescholden. Die tijd zijn we inmiddels ruimschoots voorbij, we kijken daar allang niet meer van op.
Het gekke is dat destijds niemand zich daar echt druk om maakte en ook niemand zwarte piet ter discussie stelde, terwijl het toen wellicht heel wat actueler zou zijn geweest dan tegenwoordig, waar niemand nog een mens met een donkere huidskleur zal linken aan pieterman knecht.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Ies koenst

Bericht door The Prophet »

Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Voor eens en voor altijd:

Sinterklaas is WODAN !!!

Wodan rijdt door de lucht - sinterklaas rijdt over daken
Wodan gaf runnentekens - Sinterklaas geeft chocolade letters
Wodan heeft een grote speer - sinterklaas heeft een grote staf
Wodan heeft 2 zwarte hulpjes , soms als raaf soms als wolf - Sinterklaas heeft .. juist zwartepieten

In 1e instantie waren er ook slechts 2 pieten bij een sint .. maar net na de 2e wereldoorlog vonden de canadese soldaten het erg leuk om voor zwartepiet te spelen voor de kinderen .. vandaar het gebruik van een hele lading pieten

heeft dus geen ZAK met racisme te maken :D
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

biajas schreef:Tja, wat kan ik zeggen?
HEt beetje cultuur wat wij nog hebben,...
ons bint zuunig d'rop.
Tja... wat ooit als discriminerend begonnen is, heeft een etnische ongeladen feestelijke traditie doen ontstaan...
een kinderfeest, waar de pieten zwart zijn en de sint wit.
Het is maar waar je over valt, niet?
Reelmatig vraag ik in een vreemde supermarkt nog naar de negerzoenen... klink veel aanlokkelijker dan de buijs zoenen...
maar ja... zoals ik al eens eerder aangehaald heb, moet ook de Jodenkoek maar verdwijnen... en boerenjongens... zo denkt men dat een iedere boer een alcoholist is... nee, ronduit dicsciminerend... en zo kunnen we doorgaan met steggelen naar een perfecte multi-culturele samenleving, waarin op de lange termijn het geven aan een hand aan elkaar uit louter beleefdheid als strafbaar zal worden gezien!

Martha
iemand die bij mij op athletiek heeft gezeten (zelf een krijger van de witte nijl) heeft op zijn verjaardag een keer een doos negerzoenen meegenomen ..
is vervolgens naar een meid gelopen .. ..
Ik ben jarig wil je ook een negerzoen?
zij ja lekker
geeft ie d'r een kus :D

die super grap kan dus nooit meer .. :s
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
Easy Rider
Banned

@ Raven @ doctorwho

Bericht door Easy Rider »

:lol:

Meteen de vraag van doctorwho maar beantwoorden :
Zwarte Piet heet in Duitsland niet schwarzer Peter maar Knecht Ruprecht.
http://de.wikipedia.org/wiki/Knecht_Ruprecht

doctorwho schreef: Een oud volksfeest over een Bisschop te paard met een zwarte knecht. Ik begrijp de ophef niet zo, en zeker de link die er met slavernij gelegd wordt niet. Zwarte Piet heet volgens mij in duitsland schwarzer Peter maar doet daar meer aan een schoorsteenveger denken.Maar ik zal tegen 5 december eens bij de Pietendeskundige Piet te rade gaan Smile
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Ik heb "anders" ingevuld. Blijkbaar is zwarte piet bedacht in een tijd dat de mensen er mogelijk wel racistisch over dachten maar dat boeit mij helemaal niet.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik als kind, zwarte pieten super-stoer en "cool" vond. Ze konden klimmen en springen als de beste en ik vond ze er prachtig uitzien. Sinterklaas vond ik eigenlijk maar een rare ouwe vent. Maar ja daar kwam ik maar niet voor uit. Hij moest er eens achter komen. :wink:

Gekleurde regenboogpieten ben ik zwaar tegen. Wat een onzin. Blijf maar gewoon lekker zwart.
Plaats reactie