Meningen
Hoe komt een mens aan meningen? Interessante vraag, zeker voor vrijdenkers. Het standaardantwoord is door onderzoek, logisch redeneren en dan de juiste conclusies trekken. Maar dat is niet zo, u controleert de meeste dingen niet zelf. U gaat niet naar Georgië om daar de mensen aan de tand te voelen hoe ze willen dat de problemen worden opgelost of hoe de voorgeschiedenis van de oorlog met Rusland is gegaan. Daar hebt u geen tijd, zin of mogelijkheden voor.
Of, ander voorbeeld, u bent wellicht nog nooit in Amerika geweest en weet dus helemaal niet hoe een Amerikaan denkt of voelt. Nee, het gaat zeker anders. U gelooft!
Wat zeg je nu, Hagenaars? Ik geloven? Hoe kom je erbij? U denkt dat u alles wat u weet, vindt en doet netjes gecontroleerd hebt en na controle kritisch blijft volgen. Maar dat is helemaal niet zo, u hoort een mening op straat, in de bus of in de krant en dan beslist u of u die bron gelooft, gelooft u die bron dan is u mening op dat moment veranderd.
Hoe komt u er toe een bron te geloven? Ja, dat is niet erg eenvoudig, in de eerste plaats hebt u allemaal, ik ook, bepaalde van huis en school meegekregen opinies, die hebt u in de loop der jaren leren vertrouwen. Het is zoals u het geleerd hebt of - tweede mogelijkheid -, zoals u het afgeleerd hebt. Mensen doen bepaalde consistente meningen op in hun jeugd en bouwen dan verder aan die meningen. Alles wat u gelooft moet passen in uw wereldbeeld. U vindt het onverdraaglijk een ander wereldbeeld te moeten aannemen.
Dat gaat wel ver en toch zal u moeten toegeven dat u maar weinig nog zelf onderzoekt. En daarom is Vrijdenken ook zo belangrijk, het dwingt u naar de meningen van anderen te luisteren, deze te beoordelen en vervolgens kritisch te volgen. Niets is waar en alles kan waar zijn, dus vraagt om onderzoek.
Er is momenteel een grote meningsverschuiving aan de gang in ons vaderland, lees ik in de krant. Links is uit en rechts is in. Is het waar? Ik heb geen idee, ik geloof het niet. Sommige dingen noemen we in een bepaalde periode rechts, of juist links en na een tijdje wijzigen we dit weer. Langzaam, mensen houden niet van grote ingrepen in hun paradigmata, hun vaste denkraam en willen met hun eigen mening een beetje met rust gelaten worden. Snelle verandering is uit den boze.
In mijn weekblad een hele opsomming van rechtse meningen die plotseling in de mode zouden zijn. Over de rol van de overheid, Turkije in de E.U. of juist niet, kraken, streng verboden of juist erg rechtvaardig, een mens moet toch wonen? Maar ook over belastingen, files of ontwikkelingshulp, nuttig of niet.
En de absolute topper, kernenergie, nut en noodzaak.
Geloven doe je maar in de kerk zeiden we vroeger, ik vrees dat nu de kerken steeds leger worden, het geloven zich naar andere plekken in de samenleving heeft verplaatst.
Blijf denken, durf te denken...
Lex Hagenaars, voorzitter De Vrije Gedachte.
Meningen
Moderator: Moderators