Vrouwenrechten in de islam

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

FonsV
Diehard

Vrouwenrechten in de islam

Bericht door FonsV »

Een kennis stuurde me onderstaande URL toe met de vraag: ‘Had dít niet in Fitna gemoeten’? plus een excuus voor de slechte beeldkwaliteit. Wie heeft er behoefte aan een betere? :shock:

http://de.sevenload.com/videos/JxLdhwG-Women-in-Islam

Wat een stompzinnige, hersenloze verdwazing!!! :evil3:

Groeten.

Fons.

Edit Sararje: Andere topicnaam gegeven
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Marinus
Bevlogen

Re: Vrouwenrechten in de islam

Bericht door Marinus »

FonsV schreef:Een kennis stuurde me onderstaande URL toe met de vraag: ‘Had dít niet in Fitna gemoeten’? plus een excuus voor de slechte beeldkwaliteit. Wie heeft er behoefte aan een betere? :shock:

http://de.sevenload.com/videos/JxLdhwG-Women-in-Islam

Wat een stompzinnige, hersenloze verdwazing!!! :evil3:

Groeten.

Fons.

Edit Sararje: Andere topicnaam gegeven
Het is een wat eenzijdig filmpje, maar waar genoeg om kotsmisselijk van te worden: hoe hersendood ben je precies als je dan nog beweert dat de islam gods gift aan vrouwen is?
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

FonsV,

Veel was al bekend. Maar wel één kanttekning.
Het meisje met de rode trui dat veelvuldig in beeld komt is geen moslima maar een Koerd.
Dit fragment hoort dan ook niet thuis in een filmpje wat gaat over vrouwen in de Islam. Deze scene in deze film is dus een grote blunder wat afbreuk doet aan de rest van de boodschap.

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
FonsV
Diehard

Koerd

Bericht door FonsV »

Dag Wahlers,
Je schreef:Het meisje met de rode trui dat veelvuldig in beeld komt is geen moslima maar een Koerd.
Kijk, net dát had ik niet bedacht. Stom natuurlijk. Hoe kan een Koerd een moslima zijn? :?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
FonsV
Diehard

Service

Bericht door FonsV »

Dag Sararje,
Je schreef:Andere topicnaam gegeven.
Dank voor de service. :)

Groeten.

Fons.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

np Fons, maar je had zelf ook wat kunnen bedenken.:) overigens: ik vind dit beter in Islam passen omdat dit specifiek over de islamitisch behandeling van vrouwen gaat. Ik verplaats het daarom even.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Overigens: ik vraag me even hardop af aan Vera. Als je zulke beelden ziet over de behandeling van vrouwen binnen islamitische gemeenschappen, wat vind jij daarvan? Hoe acht jij de kans dat jou iets vergelijikbaars kan overkomen? Vind jij dit een fatsoenlijke manier om met vrouwen om te gaan? Gezien het feit dat dit soort zaken voorkomen, wat trekt jou om nog steeds richting de islamitische wereld te willen?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
siger

Bericht door siger »

Dit is een filmpje vol afschuwelijke feiten, laat daar geen misverstand over bestaan. Het is echter niet juist dat de schuld van al deze mistoestande wordt gelegd bij de ganse islam. Vrouwenverminking wordt trouwens door de meerderheid van de moslims veroordeeld, en wordt ook vermeld bij sommige joden (falasha) en christenen (Rev. Oscar Lowry).

Efficienter dan oorlogstaal is een feitelijke uitdaging tot moderniteit. Misschien is er een sukses onderweg in Egypte, waar 98% van de huidige vrouwelijke bevolking sexueel verminkt werd als meisje, door hun eigen familie. Daar worden nu wetten ingevoerd, met klare medewerking van alle islamietische autoriteiten, om vrouwelijke besnijdenis uit te bannen.
siger

Bericht door siger »

wahlers schreef:FonsV,

Het meisje met de rode trui dat veelvuldig in beeld komt is geen moslima maar een Koerd.
Dit fragment hoort dan ook niet thuis in een filmpje wat gaat over vrouwen in de Islam. Deze scene in deze film is dus een grote blunder wat afbreuk doet aan de rest van de boodschap.

MvG, Wim Ahlers.
En het meisje dat met haar haren de voeten van een man wast is zeker Maria-Magdalena, en de man die zich laat verwennen is Jezus.
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

siger schreef:
wahlers schreef:FonsV,

MvG, Wim Ahlers.
En het meisje dat met haar haren de voeten van een man wast is zeker Maria-Magdalena, en de man die zich laat verwennen is Jezus.
Even voor alle duidelijkheid:
Het meisje in de video waar ik aan refereer was (ze is dood geslagen!) geen moslima.
Wel was hier sprake van eerwraak (nb. eerwraak bestaat natuurlijk niet. Het is eerloze wraak).
Het was dus een barbaarse cultuuruiting die meestal, maar niet altijd, en in dit geval niet, toe te schrijven is aan islamitsche bevolkingsgroepen.

Ik sluit natuurlijk niet uit, en het lijkt me zelfs waarschijnlijk, dat deze cultuuruiting wel overgenomen is door de invloed van de gewoontes van de direct omringende bevolkingsgroepen.

MvG, Wim Ahlers.
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

siger schreef:
...

Misschien is er een sukses onderweg in Egypte, waar 98% van de huidige vrouwelijke bevolking sexueel verminkt werd als meisje, door hun eigen familie. Daar worden nu wetten ingevoerd, met klare medewerking van alle islamietische autoriteiten, om vrouwelijke besnijdenis uit te bannen.

...
Ook hier weer een kanttekening.
Deze medewerking is slechts van de laatste paar jaar.
En verder is er onder de verschillende islamitische stromingen nog verdeeldheid over de mate en wijze van het gebruik.

Het is wel hoopgevend en bemoedigend dat de groot mufti van de Al-Azhar universiteit hier een duidelijke negatieve uitspraak over heeft gedaan. Helaas zijn de rechten van de mens, zoals deze zijn opgesteld onder auspeciën van de zelfde faculteit als waar de groot Mufti hoofd van is, weer een enorme domper op de feestvreugde.

MvG, Wim Ahlers.
siger

Bericht door siger »

Ben ik volledig met je eens. Ik begon dan ook met "misschien" en zeker niet met "hoera"...
FonsV
Diehard

Nardusolie

Bericht door FonsV »

Dag Siger,
Je schreef:En het meisje dat met haar haren de voeten van een man wast is zeker Maria Magdalena, en de man die zich laat verwennen is Jezus.
Was het – volgens het evangelieverhaal - niet zo dat die Maria Jezus’ voeten zalfde met kostbare nardusolie en toen die voeten met de haren afdroogde? (Joh.12) En of het - volgens het verhaal – alleen maar een staaltje van verwennen was lijkt me ook maar de vraag. Er is tenslotte ook nog een gerede kans dat het verhaal zélf al verzonnen is.

Die ragscherp gefilmde en in scène gezette zalfepisode uit de documentaire detoneert inderdaad keihard met de vage gsm-shots van stenigingen en aanverwante gebeurlijkheden. Wat de makers van het filmpje met die ene scène bedoelden is ook mij niet duidelijk. :?

Groeten.

Fons.
Laatst gewijzigd door FonsV op 10 okt 2008 13:43, 2 keer totaal gewijzigd.
FonsV
Diehard

Vrouw

Bericht door FonsV »

Dag Sararje,
Je schreef:np Fons, maar je had zelf ook wat kunnen bedenken.
Dat had ik inderdaad kunnen doen. Dat vraagteken was aanvankelijk als ‘voorlopig’ bedoeld en – ik zou ik niet zijn – als ik inderhaast of zo niet vergat zelf iets te verzinnen.
Je schreef:overigens: ik vind dit beter in Islam passen omdat dit specifiek over de islamitisch behandeling van vrouwen gaat. Ik verplaats het daarom even.
Ik zat met de volgende problemen:
1. is het filmpje niet wat té erg bruut? Om niet te zeggen: 'Zum kotzen'?
2. Zijn het niet alle moslims maar is het slechts een (groot/groter of klein/kleiner) deel er zó over denkt en zó handelt?
3. Hoe positief werkt een dergelijke benadering op de beschuldigden?
4. Wordt de vrouw niet wereldwijd daar en hier en minder of meer beschaafd bij de man achtergesteld? (hand in eigen boezem)

Kortom… leuk voor een objectieve, evenwichtige en rationele discussie. Dacht ik. :wink:

Groeten.

Fons.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

1) Het is naar mijn mening inderdaad zeer bruut, zeer "zum kotsen". Echter, ik vind dat ik mijn mening over wat (goede) smaak is, niet voor de massa mag bepalen dus zie ik geen reden om te zeggen dat je het niet mag plaatsen.
2) Die optie houd ik open, maar dergelijke excessen heb ik niet in Nederland op grote schaal meegemaakt. Moet bij worden vermeld dat eerwraak en bepaalde vormen van verminking in veel islamitische landen niet specifiek statistisch wordt bijgehouden als misdaad en zodoende men slecht een vergelijkend onderzoek kan doen. Echter, eerwraak wordt hier bestraft terwijl in diverse islamitische landen het niet bestraft wordt.
3&4) Geen idee, hoe relevant is dat uberhaupt? Ik denk dat een groot aantal verhalen niet uit de duim worden gezogen en dat je best kan zeggen dat zelfs de meest excessieve voorbeelden die je in dat filmpje ziet, momenteel strafbaar zouden zijn in Nederland en dat dat een behoorlijk afschrikwekkende werking heeft op bepaalde groepen fundamentalisten hier.
Plaats reactie