Dopen of niet dopen

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

sjaakdaak
Forum fan

Dopen of niet dopen

Bericht door sjaakdaak »

Ik heb in mijn voorsteltopic al aangekondigd dat ik nog wel wat dingen had waarover ik graag de mening van anderen zou kennen. Misschien wel de belangrijkste is de volgende.

Mijn vrouw is, zoals ik hier vertelde, opgegroeid in een strikt religieuze omgeving. Hoewel zijzelf inmiddels nagenoeg losgeweekt is uit de dogma's van het christendom, zijn haar ouders, en haar broer en zussen in iets mindere mate, nog net zo gelovig als ze altijd geweest zijn. Dat houdt onder andere in dat alle neefjes en nichtjes gedoopt worden. Op zich hoeft daar nog niets mis mee te zijn, maar nu ik over een half jaar vader ga worden moet ik hier toch echt over nadenken.

De verschillende doopdiensten die ik nu heb meegemaakt hebben me niet bepaald positiever doen denken over de georganiseerde religie, eerder in tegendeel. Een dominee die een baby toevoegt dat hij als zondaar geboren is kan in ieder geval niet op mijn begrip rekenen, en een doop heeft daarmee niet alleen geen enkele waarde, ik vind het zelfs een beetje misdadig om een kind bloot te stellen aan onzin die het zelfbeeld van mensen zo kan aantasten. Dat is geen blij iets meer, op die manier kun je iemand geestelijk gewoon kapot maken.

Bovendien werd de ook nietgelovige vader van één van die kinderen nog even "ondervraagd" door de dominee, en hij moest daar beloven dat hij de geestelijke opvoeding van zijn kind over zou laten aan zijn vrouw. Helemaal prachtig dat hij dat gewoon accepteerde, maar zo iets kan ik niet beloven. Ik vind mijn eigen ideeën over hoe de wereld in elkaar zit interessant genoeg om ze ook mijn kinderen mee te geven. Liegen vind ik geen optie, dan kan ik beter thuis blijven.

Ik ben een beetje bang dat niet dopen niet tot de opties behoort, vooral omdat we ons dan de eeuwige toorn van mijn schoonouders op de hals halen. Zelf zou ik die nog best willen riskeren, maar ik begrijp ook best dat mijn vrouw daar anders over denkt.

Dit hele verhaal plaats ik hier omdat ik benieuwd ben of anderen zich wel eens in eenzelfde, of vergelijkbare positie hebben bevonden, en hoe zij tot een oplossing zijn gekomen.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Ik ben een beetje bang dat niet dopen niet tot de opties behoort, vooral omdat we ons dan de eeuwige toorn van mijn schoonouders op de hals halen. Zelf zou ik die nog best willen riskeren, maar ik begrijp ook best dat mijn vrouw daar anders over denkt.
Kijk, dat vind ik nou zo hypocriet van veel gristenen! Zolang je maar naar hun pijpen danst kunnen ze met je door 1 deur maar owe als je er anders over denkt of gaat nadenken! Waar blijft hun genadige en liefdevolle god nou? Ik zou mijn kinderen niet laten dopen, misschien gaan ze er later wel geestelijk aan onderdoor! Laat ze het lekker zelf beslissen als ze volwassen zijn! Of mag de volwassendoop weer niet in die kringen waar je vrouw uit komt?

Ik hoor het mijn oma trouwens nog zeggen als ik weer eens wat uitgevreten had: denk aan die drie stippen van de doop op je voorhoofd, je bent god's kind en eigendom. Ja daaaag!

Mijn advies, niet doen, maar iig sterkte ermee!

PS, jammer dat je je schoonouders niet zelf kunt uitkiezen! :wink:
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

Eigenlijk vind ik de keuze niet zo moeilijk.
Wat is in jullie ogen de meerwaarde van de doop?
Indien deze er niet is, heeft de doop geen zin.
Daarnaast is het kind niet van je schoonouders, nee van jouw en je vrouw/ vriendin.
Zij dienen jullie besluit te respecteren. Kunnen zij dat niet, vraag ik mij af in hoeverre zij om jullie en het te verwachte kind in werkelijkheid geven.
Martha
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

Het hangt natuurlijk ook een beetje af wat je vrouw zelf wil, los van haar schoonouders.

Voor de rest kan ik me aansluiten bij Martha, dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

arthas schreef:Het hangt natuurlijk ook een beetje af wat je vrouw zelf wil, los van haar schoonouders.

Voor de rest kan ik me aansluiten bij Martha, dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
Volgens mij mag een doop pas echt doorgaan wanneer beide ouders toestemming verlenen.

Dat staat mij nog bij van mijn oude gemeente.
Martha
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
lost and not found yet!
Bevlogen

Maar Arjan, waarom willen jullie eventueel het kind laten dopen, wat is de reden hiervoor? Traditie, druk van (schoon)ouders? Wat voor nut zien jullie er in als je toch al niet meer naar de kerk gaat? Je gaat je kind toch niet laten dopen omdat anders je schoonouders eeuwig (echt zo lang) kwaad zullen zijn? Volgens mij is dat de bedoeling van de doop niet!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Ik vind ook net als LANFY dat dopen iets is dat je - om het eens op zijn biblebelts te zeggen- van binnenuit doet. Niet extern gemotiveerd. De hamvraag is dus wat jij en je vrouw zelf willen. Het is jullie leven en het is jullie kind.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
lost and not found yet!
Bevlogen

Voor degenen die het niet weten of vergeten zijn plaats ik ter info het doopformulier zoals dat in deze kringen gebruikelijk is. Lees en oordeel zelf.
Formulier om de Heilige Doop te bedienen aan de kleine kinderen van de gelovigen

De hoofdsom van de leer van de Heilige Doop omvat de volgende drie delen.

In de eerste plaats zijn wij met onze kinderen in zonde ontvangen en geboren. Daarom zijn wij mensen op wie de toorn van God rust, zodat wij in Zijn rijk niet kunnen komen, tenzij wij opnieuw geboren worden [Efeze 2:3, Johannes 3:3]. Dit leert ons de ondergang in en de besprenkeling met het water [Romeinen 6:4]. Daardoor wordt ons de onreinheid van onze ziel aangewezen. Zo worden wij opgeroepen om een afkeer van onze zonde te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reiniging en zaligheid buiten onszelf te zoeken.

In de tweede plaats betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing van de zonden door Jezus Christus [Handelingen 22:16]. Daarom worden wij gedoopt in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest [Matthéüs 28:19]. Als wij gedoopt worden in de naam van de Vader, betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt [Romeinen 8:17]. Daarom wil Hij ons met al het goede verzorgen, al het kwade van ons weren of dat kwade voor ons doen meewerken ten goede [Romeinen 8:28]. Als wij gedoopt worden in de naam van de Zoon, verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden en ons in de gemeenschap van Zijn dood en opstanding inlijft [1 Johannes 1:7]. Zo worden wij van al onze zonden bevrijd en rechtvaardig voor God gerekend. Als wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig sacrament, dat Hij in ons wonen en ons tot leden van Christus heiligen wil. Zo wil Hij ons schenken wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonde en de dagelijkse vernieuwing van ons leven, totdat wij uiteindelijk in de gemeente van de uitverkorenen in het eeuwige leven geheel rein een plaats zullen ontvangen [Efeze 5:27].

In de derde plaats, omdat elk verbond twee in zich heeft, worden wij door God door middel van de doop opgeroepen en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid. Dit betekend dat wij innig verbonden met deze enige God -Vader, Zoon en Heilige Geest-, Hem vertrouwen en liefhebben met heel ons hart, met heel onze ziel, in heel ons denken en met al onze krachten [Matthéüs 22:37]. Verder,dat wij ons van de wereld afkeren, onze oude natuur doden en in een nieuw godvrezend leven wandelen [Titus 2:12]. En wanneer wij soms uit zwakheid in zonden vallen, moeten wij aan Gods genade niet twijfelen, en ook niet in de zonde blijven liggen. De doop is immers een zegel en ontwijfelbaar getuigenis dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.

Hoewel onze kleine kinderen dit alles niet begrijpen, mogen we hen toch niet van de doop uitsluiten. Want zonder dat zij het weten, hebben zij ook deel aan de verdoemenis in Adam en zo worden zij ook zonder het te weten in Christus tot genade aangenomen. Immers, wat God zegt tot Abraham, de vader van alle gelovigen, geldt ook voor ons en onze kinderen: ‘Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u in hun geslachten tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u' (Genesis 17:7) . Hetzelfde verklaart Petrus met deze woorden: ‘Want u komt de belofte toe en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal’ (Handelingen 2:39). Daarom heeft God vroeger bevolen de kinderen te besnijden. Deze besnijdenis was een zegel van het verbond en van de gerechtigheid van het geloof [Romeinen 4:11].

Zo heeft ook Christus de kinderen omhelsd, de handen opgelegd en gezegend [Markus 10:16].

Omdat (onder het nieuwe verbond) de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is, behoort men de kleine kinderen als erfgenamen van het rijk van God en van Zijn verbond dopen. De ouders hebben de plicht hun kinderen in het opgroeien hierin uitvoeriger te onderwijzen.

Opdat wij deze heilige instelling van God tot Zijn eer, tot onze troost en tot opbouw van de gemeente mogen bedienen, laten wij Zijn heilige naam aanroepen:

Almachtige en eeuwige God. U hebt naar Uw streng oordeel de ongelovige wereld, die geen berouw toonde, met de zondvloed gestraft. Maar U hebt de gelovige Noach met zijn achten in Uw grote barmhartigheid behouden en bewaard. U hebt de verharde Farao met heel zijn volk in de Rode Zee verdronken, maar Uw volk Israël daar droogvoets doorheen geleid, waardoor de doop wordt aangeduid.
Wij bidden U, pleitend op Uw grondeloze barmhartigheid, dat U deze kinderen in genade wilt aanzien en door Uw Heilige Geest in Uw Zoon, Jezus Christus wilt inlijven, opdat zij met Hem in Zijn dood begraven worden en met Hem mogen opstaan in een nieuw leven; hun kruis in de dagelijkse navolging van Christus blijmoedig mogen dragen en Hem toegewijd zijn met waarachtig geloof, vaste hoop en vurige liefde; opdat zij dit leven, dat toch niets anders is dan een voortdurend sterven, door Uw genade getroost mogen verlaten en dat zij op de jongste dag voor de rechterstoel van Christus, Uw Zoon onbevreesd mogen verschijnen.
Door Hem, onze Heere Jezus Christus, Uw Zoon, die met U en met de Heilige Geest, één enig God, leeft en regeert in eeuwigheid. Amen.

Vragen aan de ouders (en getuigen):

Geliefden in de Heere Christus, u hebt gehoord dat de doop een instelling van God is om aan ons en ons nageslacht Zijn verbond te verzegelen. Daarom moeten wij de doop met dat doel en niet uit gewoonte of bijgeloof gebruiken. Opdat het dan openlijk bekend wordt dat u zo gezind bent, zult u van uw kant op de volgende vragen oprecht antwoorden:

Ten eerste: Belijdt u dat onze kinderen, hoewel ze in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom aan allerlei ellende, zelfs aan de verdoemenis onderworpen zijn, toch in Christus geheiligd zijn en daarom als leden van Zijn gemeente behoren gedoopt te zijn?

Ten tweede: Belijdt u dat de leer die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het christelijk geloof vervat is, en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de zaligheid is?

Ten derde: Belooft u en neemt u voor uw rekening deze kinderen van wie u vader en moeder (of getuige) bent, bij het opgroeien in deze leer naar uw vermogen te onderwijzen en te laten onderwijzen?

Antwoord:
Ja

Daarna spreekt de dienaar bij het dopen aldus:

N. Ik doop u in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest. (Amen.)

Of:

N. Ik doop u in de Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes. (Amen.)

Almachtige en barmhartige God en Vader, wij danken en loven U dat U ons en onze kinderen door het bloed van Uw geliefde Zoon Jezus Christus al onze zonden vergeven hebt. En dat U ons door Uw Heilige Geest tot leden van Uw eniggeboren Zoon en zo tot Uw kinderen hebt aangenomen en ons dit met de Heilige Doop verzegelt en bekrachtigt.

Wij bidden U ook door Hem, Uw geliefde Zoon, dat U deze gedoopte kinderen door Uw Heilige Geest altijd wilt regeren, opdat zij christelijk en godvrezend opgevoed worden en meer en meer groeien in de Heere Jezus Christus. Geef dat ze zo Uw Vaderlijke goedheid en barmhartigheid die U hun en ons allen hebt bewezen, zullen belijden en in alle gerechtigheid onder onze enige Leraar, Koning en Hogepriester Jezus Christus leven en moedig tegen de zonde, de duivel en heel zijn rijk strijden en mogen overwinnen.
Dan zullen zij U en Uw Zoon Jezus Christus en de Heilige Geest, de enige en waarachtige God, eeuwig loven en prijzen. Amen.
Bron: http://www.hervormdhuizen.nl/25/content/76/view/164/
We will dance again!
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

Eigenlijk zou dit niet eens in de vraag moeten zijn, uiteraard is het dillemma de weinig meegevendheid van de schoonfamilie.
Mischien kom je ermee weg diplomatisch te polsen hoe ze staan tegen de opvatting dat het je beter lijkt dat het kind terzijnertijd zelf de beslissing maar moet nemen als hij/zij volwassen word.
Afijn wat denk je zelf, lijkt me wel lastig met zulke schoonouders.
Samante

Bericht door Samante »

Eigenlijk is het net zo'n dilemma als bij het besnijden van een kind; zelf geloof je niet, je vrouw is bijna van haar geloof afgevallen en jullie hebben zelf dus eigenlijk niks op met die kerk. Omwille van de schoonouders zou je dan moeten dopen? Zou je ook je kind laten besnijden omwille van de schoonouders?

Ik zou er eens goed over praten met je vrouw. Ik zou niet zondermeer de schoonouders hun zin geven.
In de eerste plaats zijn wij met onze kinderen in zonde ontvangen en geboren. Daarom zijn wij mensen op wie de toorn van God rust, zodat wij in Zijn rijk niet kunnen komen, tenzij wij opnieuw geboren worden [Efeze 2:3, Johannes 3:3]. Dit leert ons de ondergang in en de besprenkeling met het water [Romeinen 6:4]. Daardoor wordt ons de onreinheid van onze ziel aangewezen. Zo worden wij opgeroepen om een afkeer van onze zonde te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reiniging en zaligheid buiten onszelf te zoeken.
Er bestaat niet zoiets als een zonde. Als je tenminste gelooft in een God die onvoorwaardelijke liefde is en als je gelooft in zoiets als een vrije wil.
Het is dus lariekoek om kinderen te dopen, ieder kind wordt onvoorwaardelijk geaccepteerd door een God die liefde is en die de mens een vrije wil heeft gegeven.

Juist door een traditie als dopen blijven kerkinstellingen groot, en mensen dopen meestal omdat het nu eenmaal altijd zo is gedaan. En dat laatste is ook geen argument om te dopen.
sjaakdaak
Forum fan

Bericht door sjaakdaak »

Jullie denken er dus net zo over als ik, dat is fijn :)

Onderstaand is eigenlijk nog mijn voornaamste struikelblok. De reli-bla over erfzonden is bizar, maar die kan ik negeren, hier zal ik echter een positief antwoord op moeten geven, terwijl dat liegen zou zijn:
Ten eerste: Belijdt u dat onze kinderen, hoewel ze in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom aan allerlei ellende, zelfs aan de verdoemenis onderworpen zijn, toch in Christus geheiligd zijn en daarom als leden van Zijn gemeente behoren gedoopt te zijn?

Ten tweede: Belijdt u dat de leer die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het christelijk geloof vervat is, en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de zaligheid is?

Ten derde: Belooft u en neemt u voor uw rekening deze kinderen van wie u vader en moeder (of getuige) bent, bij het opgroeien in deze leer naar uw vermogen te onderwijzen en te laten onderwijzen?
1. Ik vond die ontvangenis niet speciaal zondig, eerder leuk ;)
2. Als die leer de waarheid is wordt het tijd om naar Mars te vertrekken.
3. Ik zal alles doen wat in mijn vermogen ligt om van mijn toekomstig kind een zelfstandig denker te maken, geen slaaf van een bizarre leer die geen eigen meningen duldt.

Ik denk dat die antwoorden als ongepast worden gezien door de meeste kerkgangers.
Samante

Bericht door Samante »

sjaakdaak schreef: Ik denk dat die antwoorden als ongepast worden gezien door de meeste kerkgangers.
Je kan natuurlijk tegen je schoonouders zeggen: "Die poppenkast? Daar geloof ik niet in, maar ik wil het spel wel meespelen hoor, ook al vind ik het de grootste flauwekul."

Dat zijn wel heel eerlijke antwoorden die je geeft. Eigenlijk zou je het moeten doen, alleen wil je schoonmoeder misschien nooit meer met je op vakantie....
PietV.
Erelid

Re: Dopen of niet dopen

Bericht door PietV. »

sjaakdaak schreef:
Dit hele verhaal plaats ik hier omdat ik benieuwd ben of anderen zich wel eens in eenzelfde, of vergelijkbare positie hebben bevonden, en hoe zij tot een oplossing zijn gekomen.
Beste Sjaakdaak,

Ik heb zelf in een soortgelijke positie gezeten. Ondergetekene was de afvallige en mijn vrouw de traditionele gelovige. Inmiddels is ons gezin geseculariseerd en religie wordt beleden met titels als "god als misvatting", atheistisch manifest, atheologie etc.

Maar even terug. Om de lieve vrede te bewaren heb ik ingestemd om onze kinderen te dopen. Mijn afkeer tegen deze vorm van bijgeloof botste met het pragmatisme om de lieve vrede te bewaren. Echter op voorhand heb ik tegen de desbetreffende predikant gezegd dat ik geen antwoord zou geven op zijn vragen. Dat heeft hij geaccepteerd. Dus ik stond er een beetje voor ... bij.

Mijn vrouw was over mijn standpunt erg tevreden. Als tegenprestatie heb ik haar verzocht om geen familie uit te nodigen. Dus wel dopen maar zonder het bekende publiek. Wat na afloop meekomt en allerhande stichtelijke boekjes in onze handen zou drukken. Een sobere uitvoering waarbij dus iedereen water bij de wijn heeft gedaan.

Grt,
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Nou ja, ik ken jouw familie niet en het meeste is al gezegd. Maar het gaat er inderdaad voornamelijk om hoe jij en je vrouw erover denken. Tot welke beslissing jullie twee komen. Het zijn jullie kinderen, jullie voeden hen op. Wees dan eerlijk tegen je schoonouders en zeg ze dat je niet hypocriet wilt doen door te dopen en daarna niks met het christelijk geloof te doen. Kan je je schoonouders niet overtuigen dat je de voorkeur geeft aan eerlijkheid dan aan ritueel gedrag?
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
sjaakdaak
Forum fan

Bericht door sjaakdaak »

Ik heb nog een half jaar, dus ik kan alvast rustig aan beginnen met de geestelijke voorbereiding van de schoonfamilie. Met een beetje mazzel snappen ze het, hoewel ik denk dat ze daar veel moeite mee gaan hebben. Mijn vrouw hoef ik alleen nog zover zien te krijgen dat ze ook Pascal's weegschaal niet langer als een behoorlijk argument ziet om de achterdeur voor een religie open te houden.

If all else fails: -> plan van P.Vroon. Zonder publiek, en zonder een vraag te beantwoorden, daar kan ik misschien ook zelf geestelijk vrede mee hebben.

Ik waardeer het erg dat er meegedacht wordt. Allen bedankt!
Plaats reactie