Electronische dossiers echt veilig?
Geplaatst: 28 nov 2008 16:20
De discussies over de electronische kind en patienten dossiers is in volle gang. De discussie neemt daarbij hilarische vormen aan zoals schaamhaarregistratie en religieuze geaardheid.. Maar er zijn al veel langer dossiers die gebruikt worden zonder dat we dit uberhaupt weten. Lees mij eigen ervaring op dit gebied:
De overheid gebruikt databases van bedrijven. Mijn dochter had haar elektrarekening opgezegd bij het energiebedrijf omdat ze een tijdje elders verbleef. De gemeente Den Haag meldde na een aantal maanden dat ze uitgeschreven was uit de gemeentelijke basisadministratie en ze dus als persoon zonder vaste woon of verblijfplaats was geregistreerd. Dit werd in een brief aan haarzelf verstuurd, gericht aan het adres van ons als ouders. Navraag bij de gemeente leerde dat ze hadden geconstateerd dat ze niet meer in haar (eigen) huis verbleef. Ik vroeg hoe ze dit wisten, en toen bleek na vele aarzelingen van de ambtenaar dat ze hadden gezien dat ze haar elektra aansluiting had opgezegd. Ik vroeg hem of hij in de klantenbestanden van Eneco kon kijken en hij zei daar volmondig ja op. Toen ik vroeg of hij in nog meer klantenbestanden kon kijken zei hij dat dat er vele zijn. En in principe kunnen ze in alle klantenbestanden kijken van welk bedrijf dan ook als er weliswaar een gemeentelijk doel mee wordt gediend. Ik vroeg hem of hij ook gegevens uit mijn klantenbestand kon opvragen. Hij zei ja, dat hij dan toestemming van het ministerie moest hebben en dan was ik verplicht de bestanden te leveren. Ik heb daarop mijn klantenbestand eens kritiesch doorgenomen en alle klanten waar ik geen of nauwelijks zaken meer mee doe maar uit voorzorg verwijderd ten behoeve van hun privacy.
Het geeft echter wel te denken.
De overheid gebruikt databases van bedrijven. Mijn dochter had haar elektrarekening opgezegd bij het energiebedrijf omdat ze een tijdje elders verbleef. De gemeente Den Haag meldde na een aantal maanden dat ze uitgeschreven was uit de gemeentelijke basisadministratie en ze dus als persoon zonder vaste woon of verblijfplaats was geregistreerd. Dit werd in een brief aan haarzelf verstuurd, gericht aan het adres van ons als ouders. Navraag bij de gemeente leerde dat ze hadden geconstateerd dat ze niet meer in haar (eigen) huis verbleef. Ik vroeg hoe ze dit wisten, en toen bleek na vele aarzelingen van de ambtenaar dat ze hadden gezien dat ze haar elektra aansluiting had opgezegd. Ik vroeg hem of hij in de klantenbestanden van Eneco kon kijken en hij zei daar volmondig ja op. Toen ik vroeg of hij in nog meer klantenbestanden kon kijken zei hij dat dat er vele zijn. En in principe kunnen ze in alle klantenbestanden kijken van welk bedrijf dan ook als er weliswaar een gemeentelijk doel mee wordt gediend. Ik vroeg hem of hij ook gegevens uit mijn klantenbestand kon opvragen. Hij zei ja, dat hij dan toestemming van het ministerie moest hebben en dan was ik verplicht de bestanden te leveren. Ik heb daarop mijn klantenbestand eens kritiesch doorgenomen en alle klanten waar ik geen of nauwelijks zaken meer mee doe maar uit voorzorg verwijderd ten behoeve van hun privacy.
Het geeft echter wel te denken.