Creationisme in de toekomst.

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

De kip

Creationisme in de toekomst.

Bericht door De kip »

Ik zal nu even ingaan op het politieke aspect over evolutie in plaats van het biologische.

Nu hoor ik van alles van allerlei kanten. Aan de ene kant hoor ik dat creationisme invloed aan het verliezen is en aan de andere kant hoor ik dat het creationisme flink in opmars is. Dit zal ook wel regionaal verschillen.

Nu wordt er gesuggereerd dat het creationisme uit de VS komt overwaaien en Europa gaat besmetten. IK vraag me af hoe erg dit nu in werkelijkheid is, Er wordt zelfs gezegd dat als dit zo doorgaat onze maatschappij in een theocratie veranderd.

Dat is mischien wat overdreven maar het blokkeerd zeker wel de wetenschap. De creationistische argumenten komen voor leken zeer overtuigend over. Het heeft voornamelijk de eigenschap samenzweringstheorieeen te creeeren, En evolutie te presenteren als een theorie in crisis.

Hoe moet ik de toekomst nu voor me zien? Om het even gemakkelijk te houden beperken we ons tot Nederland, Zal creationisme in de toekomst toenemen of afnemen.

En is er sprake van toenemende toename/afname of afnemende toename/afname?
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Ze hebben het geprobeert en probeeren het steeds opnieuw maar gelukkig wil het creationisme, en zijn speudo wetenschapelijke broertje "inteligent design" niet echt aanslaan in het seculiere europa. :)
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
siger

Bericht door siger »

Sebastiaan schreef:Ze hebben het geprobeert en probeeren het steeds opnieuw maar gelukkig wil het creationisme, en zijn speudo wetenschapelijke broertje "inteligent design" niet echt aanslaan in het seculiere europa. :)
In Europa is de islam de drager van het creationisme. EN de verpreiding binnen moslims lijkt me heel hoog. Daar moet je zonder twijfel nog was extreme christenen bijtellen. De stijging verloopt in die mate dat ook Europa zich zorgen maakt.

Als je ziet dat er nu reeds volledig gekleed gezwommen mag worden in zwembad(en) omdat een relatief kleine goep moslims (en een massa grijze fellow travelers) dat wilde, moet men inderdaad vrezen voor de toekomstige kwaliteit van ons onderwijs indien er niets ondernomen wordt.
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Het onderwijs wordt denk ik al echt decennia slechter, maar daar staan ook weer dingen tegenover. Bv Internet.

De generatie van de kip kan indien de interesse aanwezig is een ongekende hoeveelheid aan informatie vergaren.

Waar ik bang voor ben is dat .. de slimmen slimmer worden, en de dommen dommer worden.
Mappendief

Bericht door Mappendief »

Blackadder schreef:Waar ik bang voor ben is dat .. de slimmen slimmer worden, en de dommen dommer worden.
Waarom ben je daar bang voor blackadder?? ;)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Mappendief schreef:
Blackadder schreef:Waar ik bang voor ben is dat .. de slimmen slimmer worden, en de dommen dommer worden.
Dan splitst de mensheid zich in twee soorten.
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
De kip

Bericht door De kip »

R.
Jep. Het isoverigens ironisch dat creationisme tegen het principe is dat wij van apen afstammen terwijl zij zelf het sterkste bewijs ervoor zijn :D
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Mappendief schreef:
ik ben bang voor de spanningen die dat op gaat leveren als het kennisniveau te groot wordt tussen diegene met het hoogste en laagste niveau.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

De kip schreef:
R.
Jep. Het isoverigens ironisch dat creationisme tegen het principe is dat wij van apen afstammen terwijl zij zelf het sterkste bewijs ervoor zijn :D
Dit is hooguit een nogal flauw grapje. :roll:
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Kitty schreef:
De kip schreef:
R.
Jep. Het is overigens ironisch dat creationisme tegen het principe is dat wij van apen afstammen terwijl zij zelf het sterkste bewijs ervoor zijn :D
Niet helemaal, want het is niet echt onwaarschijnlijk dat er verminderde "interbreeding" zou zijn tussen populaties mensen die zich vanwege samenlopende verschillen in een aantal eigenschappen en omstandigheden, van elkaar onderscheiden.
Als je zou kijken naar de duur dat in het algemeen een soort leven geen afsplitsingen kent -of uitgestorven raakt-, en die vergelijkt met de tijd dat de mens geen afsplitsingen kent, -of uitgestorven raakt-, dan kan er in betrekkelijk weinig generaties (een stuk of 1000) veel gebeuren.

Roeland
PS
Creationisme is te jong (pakweg vanaf 1600) om al een zo een divergentie in soorten te bewerkstelligen dat "de creationisten" al een detecteerbaar afwijkende genenpool zou hebben. Maar je weet het niet voor je dat hebt gemeten. :wink:
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Kitty schreef:
De kip schreef:
R.
Inderdaad, als ik een aap was zou ik me beledigd voelen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

de kip schreef:En is er sprake van toenemende toename/afname of afnemende toename/afname?
Halfvol of halfleeg? (we gaan toch geen mieren neuken?)
bassie76

Bericht door bassie76 »

Volgens dit artikel in het RD is dhr. Kees van Helden (de man van de scheppingsbrochure) bezig om ook de scheppingsleer een plek te laten krijgen in het Nederlandse onderwijs. Niet bij maatschappijleer ben ik bang, maar echt binnen de biologie
http://www.refdag.nl/artikel/1398726/Ev ... rwijs.html

Wat daar nu van te denken?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Dat mag hij proberen, ik denk niet dat het hem zal lukken.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
De kip

Bericht door De kip »

bassie76 schreef:Volgens dit artikel in het RD is dhr. Kees van Helden (de man van de scheppingsbrochure) bezig om ook de scheppingsleer een plek te laten krijgen in het Nederlandse onderwijs. Niet bij maatschappijleer ben ik bang, maar echt binnen de biologie
http://www.refdag.nl/artikel/1398726/Ev ... rwijs.html

Wat daar nu van te denken?
Als hij op deze manier:

1. Observatie: Er wordt iets waargenomen.
2. Probleemstelling: Op basis van de observatie wordt een 'probleem' geformuleerd.
3. Hypothese: Op basis van de hypothese wordt een verklaring voor het verschijnsel geformuleerd.(Theorie vorming)
4. Experiment: De hypothese wordt aan de werkelijkheid getoetst.

- De probleemstelling wordt herleid tot een onderzoeksvraag.
- Er wordt een verwachting uitgesproken over ger experiment.
- Bij het experiment wordt gewerkt met een experimenteergroep en een controle groep.
- De proeven worden in grote aantallen uitgevoerd(Voor de representatieviteit)
- Per proef maar maar EEN factor worden onderzocht. Alle omstandigheden moeten bij de experimenteergroep en controle groep gelijk zijn.

5. Resultaten worden weergegeven in een tabel of computer.
6. De resultaten worden getoetst aan de hypothese. Als deze kloppen is de theorie gevormd en is deze geldig. Zijn ze niet in overeenstemming met de hypothese dan moet er een nieuwe hypothese geformuleerd worden die vervolgens weer het hele proces moet afleggen.
Kan bewijzen dat God bestaat mag het van mij worden uitgevoerd. Maar dat zal nooit lukken :D

Ik heb die brochure niet gekregen, Maar weet iemand hier hoe groot de onzin van de inhoud was?
Plaats reactie