het mystieke kruis

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Droppy
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 feb 2009 12:32

het mystieke kruis

Bericht door Droppy »

Hieronder de oorspronkelijke betekenis van het kruis, in de oorspronkelijke filosofie van het christendom.

Afbeelding

"Het Mystieke Kruis is een verbinding van het zogenaamde Calvariekruis - met de verticale arm langer dan de horizontale - en het gelijkarmige kruis.
In het centrum van het kruis bevindt zich een boek, dat met zeven zegels verzegeld is, waarop een lam ligt, omgeven door een stralenkrans.

Op de onderste arm van het kruis staat het Oudgriekse monogram PX afgebeeld; op de linker arm de Griekse letter Alfa en op de rechter de Griekse letter Omega. Op de bovenste arm van het kruis is een roos afgebeeld. Het uiteinde van elk van de vier armen van het kruis is in drieën verdeeld.

Het symbool kan op twee niveaus geïnterpreteerd worden - dat van de traditionele symboliek en dat van de metafysica, de spirituele filosofie.


De traditionele symboliek
Het kruis beeldt niet het lijdenssymbool uit, waarmee het in het christendom traditioneel geassocieerd wordt, maar de troon van de overwinning van waaruit de gestalte van de opgestane Christus regeert. De zegevierende gestalte, Christus de Koning, is van een veel oudere oorsprong dan het kruisbeeld en het is díe welke in de eerste jaren van de kerk gebruikt is. Het symboliseert, dat de Christus, nadat hij de dood overwonnen had, de materiële wereld niet verlaat, maar daarover heerst, op deze wijze zijn schepping voltooiend.

Het Kruis is de troon waarnaar de mens tracht op te stijgen, zodat hij - zijn meester volgend - meesterschap over zichzelf en de wereld kan verkrijgen.
Het kruis verbeeldt ook de kruising van de tijd en de eeuwigheid, ruimte en oneindigheid. De mens - schepsel van beide dimensies - is symbolisch gekruisigd totdat hij zichzelf doet opstaan en hierdoor het ‘eeuwige leven’ hier en nu vindt; hij probeert deze wereld niet te ontvluchten, maar door de vervolmaking van zichzelf, deze wereld te transformeren.
Het kruis is niet een statisch symbool - het duidt het voortdurend stromen van leven, beweging en energie aan, net zoals de armen van het kruis naar buiten uitstralen.

Het Lam verbeeldt op zinnebeeldige wijze zuiverheid, onschuld en nederigheid, de eigenschappen van iemand die zichzelf geeft in onzelfzuchtige opoffering. Het verbeeldt Christus, de Zoon van God, die zichzelf geeft voor het leven van de wereld en die juist door zijn nederigheid en onschuld Koning is waar aardse macht en kracht tekort schieten.

Het Boek symboliseert kennis, in wezen de kennis die verborgen is voor het alledaagse bewustzijn, dat gebonden is aan de fysieke wereld. Het boek is verzegeld en alleen hij die waardig is kan het ontzegelen en lezen wat er in geschreven staat. De zegels zelf staan voor de deugden of vermogens, die verworven moeten worden om een dergelijke waardigheid te bereiken en omgekeerd, de fouten of onvolkomenheden die overwonnen moeten worden.

Het monogram PX (de Griekse letters rho – chi) symboliseert niet alleen ‘Christus de Koning’ (Christus Rex) maar ook het geestelijke ‘Koninkrijk van Christus’, hier op aarde gedragen in de individuele christen en in de spirituele gemeenschap, de gemeenschap van Christus.

Alfa en Omega - de eerste en laatste letters van het Griekse alfabet - vertegenwoordigen het begin en het einde van alle dingen, het zaad geplant in het begin, en de uiteindelijke oogst van vervulling. Christus, de Zoon van God, is zowel het begin als het einde, en in hem zijn alle dingen vervuld.

De Roos is een symbool van vervulling, van uiterste prestatie en perfectie. Haar schoonheid, geur en geleidelijk opengaan verbeelden de eigenschappen van het spiritueel leven. De roos symboliseert ook Christus, de Roos van Sharon.

Zo is het samengestelde symbool van zeer oude christelijke oorsprong, in essentie afkomstig van de Openbaring waarin Johannes verslag doet van zijn visioen van het Nieuwe Jeruzalem.


De metafysische symboliek
Op metafysische wijze wordt het symbool geïnterpreteerd zowel als een aantal afzonderlijke symbolen als één symbolisch geheel. Het kruis verbeeldt de gehele persoonlijkheid van de mens als een menselijk wezen, in een bepaalde betekenis begrensd binnen de dimensies van tijd en ruimte - de vier armen van het kruis - maar in een diepere zin meer als een zaad geplant in deze dimensies, naar buiten groeiend, net zoals de vier armen vanuit het centrale punt bewegen. De driedeling aan het eind van iedere arm van het kruis verbeeldt de drieledigheid van de mens in zijn huidige bestaan (lichaam, ziel, geest) dat hij probeert te vervolmaken en waardoor de goddelijke drie-eenheid zich in hem manifesteert. De twaalfdeling gezamenlijk - drie aan het eind van ieder van de vier armen van het kruis - vertegenwoordigt de twaalf eigenschappen van de menselijke natuur, in het nieuwe testament gesymboliseerd door de twaalf apostelen, in het oude testament door de twaalf stammen van Israël en in ‘Openbaringen’ door de twaalf poorten van Jeruzalem.


Uitsluitend door een evenwichtige ontwikkeling van de lagere drieledigheid - d.w.z. de drievoudige aard van zijn huidige wezen - kan de mens zijn goddelijke oorsprong in de eeuwige Drie-eenheid tot uitdrukking brengen. En - op gelijke wijze - slechts door de ontwikkeling, beheersing en het gebruik van de twaalf aspecten van zijn natuur kan de mens een waarlijk harmonisch, scheppend wezen worden. De volmaakte geometrie in deze symboliek herinnert de mens aan zijn uiteindelijk doel als de volmaakte uitdrukking van zijn Schepper. Maar dit vereist een transformatie van zijn huidig gespleten en onevenwichtig leven en zijn verwarde energieën; de mens moet de fundamenten van het Nieuwe Jeruzalem in zichzelf aanleggen, opnieuw zijn eigen wezen opbouwend, op dezelfde wijze als een architect de structuur van een gebouw ontwerpt en een aannemer dat ontwerp tot werkelijkheid maakt.

Het monogram PX aan de basis van het kruis symboliseert Christus de Koning en het Koninkrijk van Christus. Het staat aan de basis van het kruis, omdat het het begin vertegenwoordigt - de eerste stap van de mens op het pad naar zelftransformatie. Slechts wanneer het individu zich bewust wordt van de kracht van Christus’ Koninkrijk, kan hij beginnen zichzelf opnieuw te doen ‘opstaan’. Hij herkent de kracht van Christus binnen in zich en ziet zichzelf niet langer meer als een geïsoleerd, op zichzelf gericht schepsel, gevangen in tijd en ruimte, maar als de erfgenaam van het eeuwige leven.
Hij aanvaardt Christus als zijn Koning, volstrekt niet als zou hij zijn verantwoordelijkheid aan iemand anders overdragen, maar in de erkenning van die goddelijke Heer wiens gelijkheid hij probeert te bereiken. Alleen de mens die zichzelf overgegeven heeft aan Christus - die zijn oude wezen heeft verlaten aan de voet van het kruis - kan een ‘nieuw mens’ in Christus worden, en beginnen aan zijn zelfoverstijgende reis, langs het kruis omhoog.

Het Verzegelde Boek is het lichaam, symbolisch met zeven zegels verzegeld, die de potentiële vermogens van de mens verbeelden, die tot nu toe nog latent en niet verwezenlijkt zijn. De occulte filosofie spreekt daarvan als de zeven spirituele centra (chakra’s) en verbindt deze met de klieren van het endocriene systeem en de centra in het zenuwstelsel. Alleen door zijn totale natuur te begrijpen - fysiek, emotioneel, intellectueel en spiritueel - kan de mens hopen het ‘boek’ van zijn lichaam te openen en alle mogelijkheden daarvan te benutten. Dit boek bevindt zich in het centrum van het kruis, hetgeen aangeeft, dat dit op een ordelijke en evenwichtige wijze dient te gebeuren, met achterlating van het oude zelf aan de voet van het kruis; de ontwikkeling van welke vermogens ook voor zelfzuchtige doeleinden kan slechts leiden tot vernietiging en desintegratie.

Het Lam vertegenwoordigt die goddelijkheid die in het hart van de mens aanwezig is, het beeld en de gelijkenis van God binnen in hem, die 'gekruisigd' is in het aardse bestaan van de mens. De Christus in de mens is ook de behoeder van de zeven zegels, die - indien geopend om uitdrukking te geven aan de innerlijke goddelijkheid - leidt tot liefde en een creatief leven.
Alleen wanneer de zegels verbroken zijn en het boek geopend, kan de mens zijn ware natuur ‘lezen’ en de betekenis van het leven begrijpen, en zijn plaats binnen de geschapen orde.

Alfa en Omega, op de horizontale armen van het kruis, vertegenwoordigen zowel de beperkingen van tijd en ruimte waarbinnen de mens tot aanzien gebracht is, als ook de dimensie van de eeuwigheid waarbinnen hij kan leven als een nieuw wezen in Christus. Opnieuw evenwel ligt de nadruk op orde en evenwicht - de mens, in het centrum van het kruis in evenwicht gehouden door alfa en omega, het begin en het einde van zijn leven, bezit niet alleen kennis van zijn eigen natuur en de aard van de wereld, maar beheersing over zichzelf en zijn bestemming. De horizontale balk van het kruis, die de dimensie van tijd en ruimte vertegenwoordigt, symboliseert dat de mens heerschappij moet verwerven over de wereld waarin hij nu leeft.
De alfa en de omega zijn niet eenvoudig de eerste en laatste letters van het Griekse alfabet, maar ook de eerste en de laatste van de zeven klinkers in dat alfabet. Elk van deze klinkers is in de occulte symboliek verbonden met één van de zeven zegels of één van de zeven ‘spirituele centra’, en zodra de mens de zeven zegels ontsloten heeft, heeft hij volledige beheersing over zijn wezen; hij leeft in de wereld van tijd en ruimte (de horizontale balk) maar toch niet daardoor beperkt en ook staat hij bewust in de dimensie van de eeuwigheid (de verticale balk).

De Roos vertegenwoordigt de ontplooide, vervolmaakte mens, en is het natuurlijk resultaat van de beweging van de PX (erkenning van de Christus) door het verzegelde boek (kennis van zijn natuur), waarin de in de mens verborgen goddelijkheid wordt geopenbaard, net zoals een roos zich opent, zijn verborgen schoonheid onthullend. De roos is altijd een symbool van spirituele schoonheid geweest, en bovenaan het kruis laat het zien, dat Christus in de mens geboren zal worden, niet in een verre laatste dag, maar hier, nu, in de mannen en vrouwen die zichzelf beschikbaar stellen als wezens door wie zijn leven en liefde mag stromen. Het symbool van het kruis vormt een plan van zelftransformatie voor de ontwikkeling van de mens in al zijn aspecten. Om de wereld te vervolmaken moet de mens eerst zichzelf vervolmaken. Deze transformatie van het zelf is niet op het zelf gericht, maar is zelf-overstijgend.


Bron: http://www.ecc-nederland.nl/ecc/index.php?page_id=5
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: het mystieke kruis

Bericht door Rereformed »

Droppy schreef:Hieronder de oorspronkelijke betekenis van het kruis, in de oorspronkelijke filosofie van het christendom.
Kun je even de namen geven van deze oorspronkelijke eerste christelijke filosofen? En ook een link graag naar hun teksten waar we deze uitleggingen kunnen nalezen.

Wie heeft bijvoorbeeld deze uitspraak gedaan: "Het kruis beeldt niet het lijdenssymbool uit, waarmee het in het christendom traditioneel geassocieerd wordt, maar de troon van de overwinning van waaruit de gestalte van de opgestane Christus regeert"?

Het woordje 'traditioneel' is in deze context nogal hetzelfde als 'oorspronkelijk', want de traditionele interpretatie kan gemakkelijk herleid worden tot de gedachten van Paulus. Maar ik kan me zo gauw geen christelijke filosofen herinneren die 'oorspronkelijker' waren dan Paulus.

En welke oorspronkelijke christelijke filosoof heeft deze uitspraak gedaan: "Het symbool van het kruis vormt een plan van zelftransformatie voor de ontwikkeling van de mens in al zijn aspecten. Om de wereld te vervolmaken moet de mens eerst zichzelf vervolmaken"?

Ik kan me zo gauw niet herinneren waar precies Paulus dat schrijft; wellicht is het ook van een oorspronkelijker christelijke filosoof dan waar ik van op de hoogte ben.
Born OK the first time
Gebruikersavatar
Deseo!
Forum fan
Berichten: 279
Lid geworden op: 18 dec 2008 19:36
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bericht door Deseo! »

@ Rereformed

"Gaandeweg kwam hij [Mario Schoenmaker] tot een nieuw begrip en inzicht omtrent de betekenis van het Christus-mysterie voor deze tijd. Dat viel samen met de ontwikkeling van zijn spirituele, genezende en intuïtieve vermogens. Aan de hand van de aura (de menselijke uitstraling) kon hij schouwen in de voorgaande incarnaties van een persoon."

Ik heb zo het vermoeden dat hij [Mario Schoenmaker] door schouwen ook tot bovenstaande informatie (openingspost) is gekomen. Als dat zo is... :roll:
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Deseo! schreef:@ Rereformed

"Gaandeweg kwam hij [Mario Schoenmaker] tot een nieuw begrip en inzicht omtrent de betekenis van het Christus-mysterie voor deze tijd. Dat viel samen met de ontwikkeling van zijn spirituele, genezende en intuïtieve vermogens. Aan de hand van de aura (de menselijke uitstraling) kon hij schouwen in de voorgaande incarnaties van een persoon."

Ik heb zo het vermoeden dat hij [Mario Schoenmaker] door schouwen ook tot bovenstaande informatie (openingspost) is gekomen. Als dat zo is... :roll:
Aah, wat een geweldig antwoord op een anders onbeantwoordbaar probleem!
De mens is toch wel heeel knap in het in de lucht fietsen. :lol:
Born OK the first time
Gebruikersavatar
Deseo!
Forum fan
Berichten: 279
Lid geworden op: 18 dec 2008 19:36
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bericht door Deseo! »

Rereformed schreef:
Aah, wat een geweldig antwoord op een anders onbeantwoordbaar probleem!
De mens is toch wel heeel knap in het in de lucht fietsen. :lol:
Afbeelding

Bij sommigen zal het beton nooit drogen? Onzin zal nooit de mond gesnoerd kunnen worden?

Oké, genoeg gekletst. Ben benieuwd naar de antwoorden van de TS.
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Afbeelding
http://karenswhimsy.com/public-domain-i ... bols-6.jpg
Religious Symbols :: Syrian Goddess


Dit is het eeuwige symbool van de Syrische Godin Atargatis, ook wel Decerto of Dea Syria. Het lange gouden haar staat voor haar eeuwigheid en pracht. Haar twee jonge borstjes staan voor haar eeuwige jeugd. Haar rechterhand verwijst ons naar de hemel, ons daarmee vermanend het oog te houden op onze uiteindelijke bestemming. De wijsvinger van haar rechterhand –het voor ons hoogst bereikbare- staat symbool voor het leven door de Geest. Vandaar dat wij elkaar vermanen met deze opgeheven wijsvinger.
Haar linkerhand strekt zich uit over de aarde; met dat gebaar schenkt zij ons de aarde als ons domein. Zelf heerst zij soeverein over beide rijken. Haar standvastige blik gaat uit naar het leven op aarde, hetgeen zij met gestrengheid en absolute rechtvaardigheid naar het zalige Omegapunt zal leiden. Niets ontgaat haar blik. Op dit feit mogen wij in vertrouwen onze hoop funderen. In tijd van nood zal deze zekerheid onze innerlijke rust doen behouden. Wanneer haar blik en onze blik elkaar ontmoeten worden wij vervuld met licht in ons hart en de kennis van goddelijke luister, die afstraalt van haar gezicht en bovenlichaam.

Haar wezen strekt zich uit van de oorsprong van het leven –het leven in de zee- tot aan de hoogste uiting van het leven –de goddelijke vrouw. Haar oorsprong –gesymboliseerd in de vijf uiteinden van haar staart- is de eenwording van de vijf oermachten, de vijf dimensies waarin het leven plaatsvindt –de vier van ons bestaan, en de ons te boven gaande vijfde dimensie van het goddelijke. De kronkel van haar staart beeldt de lange weg van de evolutie uit. De schubben de onoverwinnelijke kracht van het oerleven, haar verfijnde bovenlijf de delicate schoonheid en perfectie van het hoogste leven.
De cirkel die alles omsluit geeft ons een beeld van de goddelijke perfectie van het Al. Zij is getrokken vanuit de tepel van de rechterborst, hetgeen het heiligste Alfapunt weergeeft. De navel staat voor het valse Alfapunt: de navel doet zich voor de mens verleidelijk voor als Alfapunt, maar gezien vanuit de cirkel van het geheel kan men duidelijk zien dat het een vals centrum is.
Born OK the first time
Gebruikersavatar
The Prophet
Bevlogen
Berichten: 2869
Lid geworden op: 09 mei 2007 14:24
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Rereformed, om die argumenten kan ik niet heen. Dus: hoera, ik ben bekeerd!

(Plaatje doet het niet, btw.)
collegavanerik: link bijgeplaatst, direct embedden mag waarschijnlijk niet van de server.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Droppy
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 feb 2009 12:32

Re: het mystieke kruis

Bericht door Droppy »

Rereformed schreef:
Droppy schreef:Hieronder de oorspronkelijke betekenis van het kruis, in de oorspronkelijke filosofie van het christendom.
Kun je even de namen geven van deze oorspronkelijke eerste christelijke filosofen? En ook een link graag naar hun teksten waar we deze uitleggingen kunnen nalezen.
Naam: Johannes.
Link: de bijbel in je boekenkast, of zelf even zoeken op internet. Liefst de statenvertaling of de NBG vertaling, die zijn nog het meest precies in hun vertalingen. En dan op je gemak gaan lezen in het evangelie van Johannes.

En met "Mario Schoenmaker" heb ik niks te maken. De uitleg van dat mystieke kruis, dat is waar het om ging. Anders had ik wel een stuk van Schoenmaker van die site neergezet.

Met groeten,
Droppy
Gebruikersavatar
Deseo!
Forum fan
Berichten: 279
Lid geworden op: 18 dec 2008 19:36
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: het mystieke kruis

Bericht door Deseo! »

Droppy schreef: Naam: Johannes.
Link: de bijbel in je boekenkast, of zelf even zoeken op internet. Liefst de statenvertaling of de NBG vertaling, die zijn nog het meest precies in hun vertalingen. En dan op je gemak gaan lezen in het evangelie van Johannes.
De bewijslast omdraaien? Jij dropt hier iets, dus jij dient de bewijzen te leveren, niet andersom.

Overigens wat je hier plaatst, kan je koppelen aan Schoenmaker. Het ECC wordt "vooral gesteund door het werk en de inspiratie van een ‘Nederlandse’ Australiër, Mario Schoenmaker". Indirect heb je er wel degelijk mee te maken.
lennart
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 mar 2009 12:22

Re: het mystieke kruis

Bericht door lennart »

Droppy schreef:
Rereformed schreef:
Droppy schreef:Hieronder de oorspronkelijke betekenis van het kruis, in de oorspronkelijke filosofie van het christendom.
Kun je even de namen geven van deze oorspronkelijke eerste christelijke filosofen? En ook een link graag naar hun teksten waar we deze uitleggingen kunnen nalezen.
Naam: Johannes.
Link: de bijbel in je boekenkast, of zelf even zoeken op internet. Liefst de statenvertaling of de NBG vertaling, die zijn nog het meest precies in hun vertalingen. En dan op je gemak gaan lezen in het evangelie van Johannes.


Met groeten,
Droppy
Knap dat jij dat uit het Johannes evangelie haalt. Volgens mij staat dat er helemaal niet in (dat je bovenstaand erop kunt baseren is iets anders). Het oudste symbool van de christenen is overigens nog steeds de vis, het ichtus-symbool
Wat hieronder staat is niet waar.
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: het mystieke kruis

Bericht door Rereformed »

Deseo! schreef:
Droppy schreef: Naam: Johannes.
Link: de bijbel in je boekenkast, of zelf even zoeken op internet. Liefst de statenvertaling of de NBG vertaling, die zijn nog het meest precies in hun vertalingen. En dan op je gemak gaan lezen in het evangelie van Johannes.
De bewijslast omdraaien? Jij dropt hier iets, dus jij dient de bewijzen te leveren, niet andersom.
Precies, laat maar zien waar het staat in het evangelie van Johannes:

1) "Het kruis beeldt niet het lijdenssymbool uit, waarmee het in het christendom traditioneel geassocieerd wordt". De letterlijke kruisiging van Jezus staat namelijk centraal in het evangelie.

Geef ook maar eens aan waar de volgende beweringen in het evangelie van Johannes teruggevonden kan worden:

2) "Het Kruis is de troon waarnaar de mens tracht op te stijgen"

3) "Het kruis verbeeldt ook de kruising van de tijd en de eeuwigheid, ruimte en oneindigheid."

4) "De mens is symbolisch gekruisigd totdat hij zichzelf doet opstaan en hierdoor het ‘eeuwige leven’ hier en nu vindt."

5) "Het kruis verbeeldt de gehele persoonlijkheid van de mens als een menselijk wezen."

6) "Uitsluitend door een evenwichtige ontwikkeling van de lagere drieledigheid - d.w.z. de drievoudige aard van zijn huidige wezen - kan de mens zijn goddelijke oorsprong in de eeuwige Drie-eenheid tot uitdrukking brengen."

7) "Het Lam vertegenwoordigt die goddelijkheid die in het hart van de mens aanwezig is."

8 ) "De horizontale balk van het kruis, die de dimensie van tijd en ruimte vertegenwoordigt, symboliseert dat de mens heerschappij moet verwerven over de wereld waarin hij nu leeft."

9) "zodra de mens de zeven zegels ontsloten heeft, heeft hij volledige beheersing over zijn wezen"

10) Waar wordt in het evangelie van Johannes over een roos van Sharon gesproken?

Voor alle uitspraken graag hoofdstuk en vers aangeven.
Born OK the first time
Plaats reactie