Literatuur voor vrijdenkers
Moderator: Moderators
Literatuur voor vrijdenkers
Ik lees graag en dan voornamelijk boeken/artikelen die aansluiten bij mijn interesses. Nu vroeg ik me af of er goede 'positieve' boeken over vrijdenkerij bestaan. Met positief bedoel ik boeken waarin een bepaalde filosofie wordt besproken volgens de vrijdenkerij. Als ik rondkijk op internet betekent vrijdenkerij voornamelijk het afkraken van religie of het ergens tegenin gaan. Men kan niet leven van het negatieve alleen. Kan iemand me leesvoer aanraden waarin er juist iets wordt besproken in plaats van tegengesproken?
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
A Celebration of Humanism and Freethought
Parenting Beyond Belief
http://atheism.about.com/od/bookreviews ... ethink.htm
Boeken van Carl Sagan (in het bijzonder The Demon-haunted World)
Boeken van Albert Ellis
Parenting Beyond Belief
http://atheism.about.com/od/bookreviews ... ethink.htm
Boeken van Carl Sagan (in het bijzonder The Demon-haunted World)
Boeken van Albert Ellis
Born OK the first time
Re: Literatuur voor vrijdenkers
De meeste mensen hier kennen Bertrand Russell waarschijnlijk vooral van 'Why I am not a Christian', maar Russell heeft veel meer geschreven dan dat.CXT schreef:Kan iemand me leesvoer aanraden waarin er juist iets wordt besproken in plaats van tegengesproken?
'The impact of science on society', bijvoorbeeld.
Russell is een denker die over tal van onderwerpen heeft geschreven - filosofie, wetenschap, geschiedenis, wiskunde, etc.. Ook heeft hij een interessante levensgeschiedenis als reiziger en vredesactivist (op 89-jarige leeftijd deed hij bijvoorbeeld nog mee aan antikernwapendemonstraties), waarover hij overigens ook veel heeft geschreven. Voor zijn autobiografie kreeg Russell een nobelprijs.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
- Blackadder
- Ervaren pen
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Hé, Robert Solomon is een favoriet van me. Hij heeft ook veel verhelderends en inspirerends over Nietzsche ("Living with Nietzsche") en Sartre en andere existentialisten geschreven.Blackadder schreef:ik vond Spiritualiteit voor sceptici van Robert C. Solomon wel aardig om te lezen.
"In zijn zoektocht verbindt Solomon spiritualiteit aan emoties als passie en vertrouwen, maar ook aan rationaliteit, wetenschap en gezond verstand."
Hij is getrouwd met de Nietzsche expert Kathleen Higgins.
Born OK the first time
Hoewel mijn opleiding en werk er niks mee te maken hebben, neig ik er soms naar om me toch eens te verdiepen in filosofie. Het intrigeert me en het is iets waar ik me veel mee bezig houd in mijn vrije tijd (al blijft het vaak beperkt tot vrije-tijds-sofisme). Misschien dat ik ooit nog eens een deeltijdopleiding volg o.i.d., maar dat zit er voorlopig niet in. Daarom dat ik hier even de vraag poneer: wat voor literatuur wordt er aangedragen in de filosofie?
Ik heb nog niet heel veel boeken van die strekking gelezen: Aldus sprak Zarathoestra, De Antichrist en De Vrolijke Wetenschap van Nietzsche, de belangrijkste werken van Plato over Socrates, Leren sterven van Seneca, en ik heb Kritiek van de zuivere rede van Kant aangeschaft, maar ben nog niet echt verder gekomen dan het voorwoord van 90 pagina's. Momenteel ben ik bezig in de Lof der Zotheid van Erasmus. Dus vandaar de vraag, zodat ik weet wat te lezen als ik weer eens zo'n vlaag heb.
Ik heb nog niet heel veel boeken van die strekking gelezen: Aldus sprak Zarathoestra, De Antichrist en De Vrolijke Wetenschap van Nietzsche, de belangrijkste werken van Plato over Socrates, Leren sterven van Seneca, en ik heb Kritiek van de zuivere rede van Kant aangeschaft, maar ben nog niet echt verder gekomen dan het voorwoord van 90 pagina's. Momenteel ben ik bezig in de Lof der Zotheid van Erasmus. Dus vandaar de vraag, zodat ik weet wat te lezen als ik weer eens zo'n vlaag heb.
Men in Black
Men in Black
- Blackadder
- Ervaren pen
Filosofie voor de zwijnen. http://www.jetnijkamp.nl/filosofievoordezwijnen.htm
Erg oppervlakkig, maar een goed boek om ideeën voor andere boeken op te doen.
Erg oppervlakkig, maar een goed boek om ideeën voor andere boeken op te doen.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Interessant, die zag ik laatst nog in de bibliotheek liggen. Bedankt. 
Men in Black
Men in Black