In virtueel gesprek met een christen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Vind je dit topic interessant?

Nee, het boeit me niet echt
4
13%
Ja, vind het leuk om eerlijk gesprek aan te gaan met een christen
18
60%
Nee, het is toch allemaal onzin
3
10%
Ja, hoop aan te kunnen tonen dat deze christen totaal ongelijk heeft
3
10%
Het is wel vermakelijk :)
2
7%

Totaal aantal stemmen: 30

lehem

In virtueel gesprek met een christen

Bericht door lehem »

Hallo! Ik heb dit topic aangemaakt om eens niet zozeer te focussen op een bepaald discussiepunt over de bijbel, evolutie of wat dan ook, maar meer in het algemeen te kunnen praten over geloof en het waarom ervan. Hier kunnen jullie dus op reageren en me vragen stellen, en ik zal ze zo eerlijk mogelijk proberen te beantwoorden. Het is dus niet zozeer bedoeld om een flinke discussie op gang te brengen (alhoewel ik dit ook niet heel erg vind), maar meer om een soort van vraaggesprek te krijgen.

Ik zal me even voorstellen:

Ik ben Lehem, in het echt bekend onder de naam Alex. Ben 22 jaar oud en geloof ongeveer vanaf mijn 16e. Ben ' bekeerd' in de 4e klas van het Atheneum, tijdens een multimediaal drama van Ronduit over het bijbelboek Openbaringen. Ik studeer in Utrecht, waar ik ook mijn bachelordiploma in de sociale geografie en planologie heb behaald. Na de zomer ga ik in Nijmegen door voor mijn master (en daarna mss voor mijn lerarenbevoegdheid, of als het erg goed gaat, voor een volgende titel). Naast studeren ben ik veel bezig met gitaren (ik geef ook (basis)les daarin) en hou ik van lezen, films en computeren (met name Guitar Hero op de Xbox!).

Wat geloof ik nu precies?

Ik geloof dat er een God bestaat die zowel liefdevol als rechtvaardig is. Ik geloof dat Hij deze aarde en hemel heeft gemaakt in 6 dagen tijd, en geloof ook dat de aarde nog niet zo oud is als tegenwoordig wordt verondersteld. Ik geloof dat God zijn zoon op aarde heeft laten komen en dat door middel van deze zoon, Jezus Christus, wij toegang kunnen krijgen tot God. Ik geloof in een hiernamaals, in een hemel, maar ook in een plaats zonder God, de hel dus.

Nu heb ik de aftrap gegeven en ik zou zeggen: kom maar op met vragen en opmerkingen! Dat moeten er genoeg zijn gezien mijn eerdere ervaring hier op dit forum :)
Yours
Ervaren pen

In virtueel gesprek met een christen.

Bericht door Yours »

@lehem,

Goed, hier komen mijn vragen.

- Hoezo is God een Hij en geen Zij?

- Met mijn, overigens onwetenschappelijke, achtergrond weet ik met mijn gezonde verstand en aan de hand van wat ik via vele wetenschappelijke bronnen op heb kunnen zoeken, dat de aarde nooit in 6 x 24 uur geschapen kan zijn. Waarom houdt het geloof de wetenschap zo pertinent buiten de deur?

Yours
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

1) Is eeuwige straf rechtvaardig en liefdevol?

2) Waar denk je sporen van de zondvloed in Nederland te vinden? Is het de oude blauwe zeeklei of de jonge zeeklei?
Afbeelding
klik voor vergroting

Misschien heb je niet genoeg fysische geografie gehad?
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 18 mei 2009 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Re: In virtueel gesprek met een christen

Bericht door The Prophet »

lehem schreef:Ik geloof dat Hij deze aarde en hemel heeft gemaakt in 6 dagen tijd, en geloof ook dat de aarde nog niet zo oud is als tegenwoordig wordt verondersteld.
Ja, dan houdt het op, he. Met iemand die zo´n bord voor zijn kop heeft, valt niet te praten.
Jammer, want ik meende uit je vorige posts op te mogen maken dat je niet zo rigide bent.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

1) Welke omstandigheden zouden je van je geloof laten afvallen.

2) Als er even charismistische gebeurtenis rond een tekst van een andere godsdienst was geweest? Zou je dan nu een een andere godsdienst beleden hebben?

3) Als de wetenschappelijke bevindingen botsen met jouw religieuze overtuigen welk besluit trek je daar dan uit? Is god een bedrieger die zoveel valse aanwijzingen heeft gepland om de mensen op een verkeerd spoor te zetten. Zijn de wetenschappers bedriegers die willen dat de mensen hun geloof laten vallen? Zijn de wetenschappers een stel oncompetenten die de aanwijzingen niet begrijpen? Iets anders?
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Alex,

Wat mij betreft geloof je maar wat je wil geloven. Geloof is per definitie onbewijsbaar.

Alleen...

Daarna moet je natuurlijk niet het bewijsbare met het onbewijsbare verwarren.
Het is absoluut bewezen dat de aarde ouder is dan, pak 'm beet, 6000+ jaar....veeeel ouder zelfs (het leven zelf is al zo'n beetje een dikke half miljoen maal ouder)!
Het is absoluut bewezen dat de mens en de andere primaten een gemeenschappelijke voorouder hebben.
Dit ontkennen is onzinnig en in deze tijd en op deze plaats (Nederland, 2009) een beetje dom...om het maar eens met Maxima termen uit te drukken.

Dat je daarna en daarnaast in een liefdevolle god gelooft, die naar jouw luistert en waar jij verder een warm gevoel van krijgt is verder prima. Dat hoort bij jouw persoonlijke leefwereld. Ik geloof hier verder geen ene iota van. Maar, nogmaals, verwar geloven niet met wetenschap of het bedrijven van wetenschap.

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

In de eerste plaats alom respect ,al geloof ik dat je het hier moeilijk krijgt, in mijn optiek, gooi je je middenveld iets open voor een gerichte aanval, maar nee we moeten het hier
leuk houden ,het is jouw topic, en ik heb nog genoeg te doen aan mijn topics dus hier laat ik het bij.
maar ik heb diep respect
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

1. Wat heeft jou specifiek tot 'bekering' gebracht in dat drama over het boek Openbaringen?

2. Ben jij gelovig opgevoed?

3. Geloof je ook in de duivel en de hel? Zo nee, waarom niet?

4. Bij welke christelijke stroming 'kerk' jij?

5. Geloof jij dat mensen 'demonisch bezeten' kunnen zijn? Zo nee, waarom niet?

6. Geloof jij dat het christendom de 'ware religie' is? Zo ja, waarom vind jij dat de islam, het hindoeisme, judaisme niet gelijkwaardig zijn aan het christendom?

Mvg.
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

1) Waarom heeft god deze ziekten gemaakt? ; http://www.wrongdiagnosis.com/lists/condsaz.htm

2) Waarom levert god een hele kleine groep mensen af met deze ziekten?; http://www.hon.ch/HONselect/RareDiseases/index.html

3) Waarom heeft god de blanke mens het liefst?
http://www.globalenvision.org/files/735 ... 7df8_o.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/Poverty

4) Is het bestaan van god voor jou een feit? Zo ja, waarom geloof je dan?

5) Waarom doet god zo moeilijk en laat hij er misverstanden over bestaan dat hij juist de enige god is terwijl hij zich makkelijk aan de gehele wereld zou kunnen tonen en een eind kan maken aan oorlogen die te wijten zijn aan dat misverstand?

6) Wat is het nut van dominees, pastors, priesters en pausen ( alsmede de "heilige"huisjes waar ze zich in verschuilen)? Heeft god werkelijk handlangers nodig om te bewijzen dat hij bestaat? God is overal en je kunt hem altijd bereiken, nietwaar?

7) Waarom bemoeit god zich met de onschuldige persoonlijke verlangens/belangen/wensen van individuen?
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Voorlopig even genoeg vragen. Laat Iehem deze eerst beantwoorden.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
lehem

Bericht door lehem »

Leuk! Zoveel reacties al; hier alvast een kleine beantwoording van een selectie vragen (de rest volgt nog)
Yours schreef:- Hoezo is God een Hij en geen Zij?
Haha, een geweldige openingsvraag. De bijbel beschrijft God duidelijk met 'Theos', wat duidelijk mannelijk is. Verder zijn vergelijkingen als vader en herder ook wel aanwijzingen voor de mannelijkheid van God. Een volgende vraag is dan misschien; hoe kan God dan zowel mannen als vrouwen naar 'Zijn gelijkenis' hebben gemaakt?', oftewel, heeft God zowel borsten als ballen? De bijbel stelt duidelijk dat God geest is (Johannes 4:24: “Want God is Geest, dus wie hem aanbidt, moet dat doen in geest en in waarheid.”) . Mensen zijn echter niet puur en alleen geest, maar ook lichaam. Dus is het voor de mens moeilijk, zo niet onmogelijk om God als vader geestelijk voor te stellen (bij Jezus is dat makkelijker, omdat die mens werd). De bijbel gebruikt dus vaak mannelijke toespelingen om het begrijpelijker te maken voor de mens (zgn 'antropomorfisme').
Yours schreef:- Met mijn, overigens onwetenschappelijke, achtergrond weet ik met mijn gezonde verstand en aan de hand van wat ik via vele wetenschappelijke bronnen op heb kunnen zoeken, dat de aarde nooit in 6 x 24 uur geschapen kan zijn. Waarom houdt het geloof de wetenschap zo pertinent buiten de deur?
Het geloof houdt de wetenschap zeker niet pertinent buiten de deur! Integendeel, het spoort juist aan tot uitoefening van de wetenschap. Vergeet niet dat vele van de 'grote' wetenschappers christenen waren! (vb: Newton, Galileo, Kepler, van Leeuwenhoek, etc). Maar de bijbel is het niet altijd eens met de huidige standpunten over de historische wetenschap (de historische wetenschap is dus niet gelijk aan de operationele wetenschap). De wetenschap sluit doorgaans bovennatuurlijk ingrijpen uit, terwijl het christendom ervan uit gaat dat alles wat we zien voortgekomen is uit het onzichtbare (en bovennatuurlijke). Met God is het rationeel mogelijk om te geloven in 6 scheppingsdagen van 24 uur (mss niet precies 24 uur trouwens). Er zijn ook verschillende stellingen die ons wijzen op de noodzaak van een Schepper (de eerste beweger, kalam, ...).
collegavanerik schreef:1) Is eeuwige straf rechtvaardig en liefdevol?
Hmm, echt liefdevol klinkt het niet he? Er lijkt een mate van selectiviteit uit te gaan voor deze liefde. Rechtvaardig? Mwah, of iets rechtvaardig is hangt natuurlijk af van de bestaande wetten en moraalsnormen, al lijkt een eeuwige straf voor een misdaad van ten hoogste 100 jaar wel behoorlijk hoog.

Gevoelsmatig zeg ik van niet. Rationeel kan ik wel gaan uitleggen dat eeuwige straf verklaarbaar is (met bijbelse standpunten etc), maar ik vraag me af of dat nu echt van toegevoegde waarde is.
collegavanerik schreef:2) Waar denk je sporen van de zondvloed in Nederland te vinden? Is het de oude blauwe zeeklei of de jonge zeeklei?
Leuke link trouwens. Interessant, al heb ik momenteel niet de tijd, of zin, om het helemaal door te lezen. Ik geef toe dat ik niet veel fysiche geografie heb gehad, enkel de basis (systeem aarde enzo). Ik heb geen idee waar we de sporen van de zondvloed in Nederland kunnen vinden. in eerste instantie denk ik dat Nederland sowieso een afvalputje is van de rest van Europa, dus een soort van deponatie van restmateriaal wat neergelegd is door de zondvloed, maar goed....ehm.....we kennen natuurlijk wel de stuwwallen en andere bewijzen voor de ijstijd. Deze ijstijd is naar mijn mening een direct gevolg van de zondvloed (doordat het snel afkoelde). Maar hier zullen we het niet over eens zijn, aangezien jij de tijden van het Saalien en Weichselien zult hanteren, en ik het heb over slechts enkele duizenden jaren geleden. Kortom: ik weet te weinig om hier een goede discussie over aan te gaan, maar kan eventueel wel wat links geven van christelijke sites die een mogelijke verklaring bieden, bijv. de hydroplaattheorie).
The Prophet schreef:Ja, dan houdt het op, he. Met iemand die zo´n bord voor zijn kop heeft, valt niet te praten.
Jammer, want ik meende uit je vorige posts op te mogen maken dat je niet zo rigide bent.
Haha, ja klopt, ik heb een groot bord voor mijn kop! Eentje die ik nu ga vullen met Lasagne, dus ik zal binnenkort verder gaan met het beantwoorden van de eerste vragen!
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

lehem schreef: Kortom: ik weet te weinig om hier een goede discussie over aan te gaan, maar kan eventueel wel wat links geven van christelijke sites die een mogelijke verklaring bieden, bijv. de hydroplaattheorie).
Daar hebben we al een topic over, dus als je tijd hebt kunnen we hier verder:
De Hydroplaattheorie & oorzaken vloed

terug naar lehem...
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Hmm. Ik begrijp dat ik even niets mag vragen. Logisch. :D

Ik wil wel even wat opmerken over een aarde van 6000 jaar oud. In de (dampkringloze) gatenkaas genaamd: "de Maan" slaan niet dagelijks enorme stukken gesteente in. De hoeveelheid aan kraters verraad dat de maan veel ouder moet zijn dan 6000 jaar. Tenzij er een soort meteorietenstorm heeft plaatsgevonden in het verleden. Jammer dat Sararje wat minder vaak aanwezig is. Ik hoop dat hij het leest. Misschien weet hij meer te vertellen over de maan en haar ouderdom.
siger

Bericht door siger »

lehem schreef:Deze ijstijd is naar mijn mening een direct gevolg van de zondvloed (doordat het snel afkoelde).
Ik weet niet wat me het meest verbaast, dat jij een bachelordiploma in de sociale geografie en planologie hebt behaald, of dat je je geloof hebt verloochend door dat diploma te aanvaarden.
Aart Brouwer
Forum fan

Bericht door Aart Brouwer »

lehem schreef:Maar de bijbel is het niet altijd eens met de huidige standpunten over de historische wetenschap [..]
Ach, de bijbel. Dat is een dik boek waar tientallen, zo niet honderden vertellers en schrijvers aan gewerkt hebben. Die zijn het over talloze dingen met elkaar 'oneens'. Toch worden ze geacht allemaal het woord van God te spreken. Kennelijk is die God van jou een warhoofd. Ik lig er geen seconde wakker van, maar het lijkt me voor jou zo onhandig.

Heb je al eens geprobeerd literatuur te vinden en lezen over de vraag waarom de bijbelboeken elkaar zo vaak tegenspreken? Dat is een goed begin, van daaruit kun je snel en veilig van je geloof vallen. Heus, het doet geen pijn - en anders vangen wij je wel op. Er zijn hier genoeg mensen die de littekens met ere dragen.
There is no such thing as common knowledge any more and each of us is surprised by everybody else's ignorance. (Felipe Fernández-Armesto, Civilizations)
Plaats reactie