Leuk! Zoveel reacties al; hier alvast een kleine beantwoording van een selectie vragen (de rest volgt nog)
Yours schreef:- Hoezo is God een Hij en geen Zij?
Haha, een geweldige openingsvraag. De bijbel beschrijft God duidelijk met 'Theos', wat duidelijk mannelijk is. Verder zijn vergelijkingen als vader en herder ook wel aanwijzingen voor de mannelijkheid van God. Een volgende vraag is dan misschien; hoe kan God dan zowel mannen als vrouwen naar 'Zijn gelijkenis' hebben gemaakt?', oftewel, heeft God zowel borsten als ballen? De bijbel stelt duidelijk dat God geest is (Johannes 4:24: “Want God is Geest, dus wie hem aanbidt, moet dat doen in geest en in waarheid.”) . Mensen zijn echter niet puur en alleen geest, maar ook lichaam. Dus is het voor de mens moeilijk, zo niet onmogelijk om God als vader geestelijk voor te stellen (bij Jezus is dat makkelijker, omdat die mens werd). De bijbel gebruikt dus vaak mannelijke toespelingen om het begrijpelijker te maken voor de mens (zgn 'antropomorfisme').
Yours schreef:- Met mijn, overigens onwetenschappelijke, achtergrond weet ik met mijn gezonde verstand en aan de hand van wat ik via vele wetenschappelijke bronnen op heb kunnen zoeken, dat de aarde nooit in 6 x 24 uur geschapen kan zijn. Waarom houdt het geloof de wetenschap zo pertinent buiten de deur?
Het geloof houdt de wetenschap zeker niet pertinent buiten de deur! Integendeel, het spoort juist aan tot uitoefening van de wetenschap. Vergeet niet dat vele van de 'grote' wetenschappers christenen waren! (vb: Newton, Galileo, Kepler, van Leeuwenhoek, etc). Maar de bijbel is het niet altijd eens met de huidige standpunten over de historische wetenschap (de historische wetenschap is dus niet gelijk aan de operationele wetenschap). De wetenschap sluit doorgaans bovennatuurlijk ingrijpen uit, terwijl het christendom ervan uit gaat dat alles wat we zien voortgekomen is uit het onzichtbare (en bovennatuurlijke). Met God is het rationeel mogelijk om te geloven in 6 scheppingsdagen van 24 uur (mss niet precies 24 uur trouwens). Er zijn ook verschillende stellingen die ons wijzen op de noodzaak van een Schepper (de eerste beweger, kalam, ...).
collegavanerik schreef:1) Is eeuwige straf rechtvaardig en liefdevol?
Hmm, echt liefdevol klinkt het niet he? Er lijkt een mate van selectiviteit uit te gaan voor deze liefde. Rechtvaardig? Mwah, of iets rechtvaardig is hangt natuurlijk af van de bestaande wetten en moraalsnormen, al lijkt een eeuwige straf voor een misdaad van ten hoogste 100 jaar wel behoorlijk hoog.
Gevoelsmatig zeg ik van niet. Rationeel kan ik wel gaan uitleggen dat eeuwige straf verklaarbaar is (met bijbelse standpunten etc), maar ik vraag me af of dat nu echt van toegevoegde waarde is.
collegavanerik schreef:2) Waar denk je sporen van de zondvloed in Nederland te vinden? Is het de oude blauwe zeeklei of de jonge zeeklei?
Leuke link trouwens. Interessant, al heb ik momenteel niet de tijd, of zin, om het helemaal door te lezen. Ik geef toe dat ik niet veel fysiche geografie heb gehad, enkel de basis (systeem aarde enzo). Ik heb geen idee waar we de sporen van de zondvloed in Nederland kunnen vinden. in eerste instantie denk ik dat Nederland sowieso een afvalputje is van de rest van Europa, dus een soort van deponatie van restmateriaal wat neergelegd is door de zondvloed, maar goed....ehm.....we kennen natuurlijk wel de stuwwallen en andere bewijzen voor de ijstijd. Deze ijstijd is naar mijn mening een direct gevolg van de zondvloed (doordat het snel afkoelde). Maar hier zullen we het niet over eens zijn, aangezien jij de tijden van het Saalien en Weichselien zult hanteren, en ik het heb over slechts enkele duizenden jaren geleden. Kortom: ik weet te weinig om hier een goede discussie over aan te gaan, maar kan eventueel wel wat links geven van christelijke sites die een mogelijke verklaring bieden, bijv. de hydroplaattheorie).
The Prophet schreef:Ja, dan houdt het op, he. Met iemand die zo´n bord voor zijn kop heeft, valt niet te praten.
Jammer, want ik meende uit je vorige posts op te mogen maken dat je niet zo rigide bent.
Haha, ja klopt, ik heb een groot bord voor mijn kop! Eentje die ik nu ga vullen met Lasagne, dus ik zal binnenkort verder gaan met het beantwoorden van de eerste vragen!