Cluny.

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

Cluny.

Bericht door Cluny »

Gisteren, zondag augustus 2009 om 23.10 uur raakte ik in een bijna euforische staat van esthetische opwinding.
Op internet vond ik deze link naar een pagina met afbeeldingen van middeleeuwse woonhuizen uit het midden van de 19-de eeuw.
Link.

Één van de afbeeldingen.

Afbeelding

Deze huizen zijn ooit gesloopt, van het type van het rechterhuis zijn er nog wel wat voorbeelden.
Ook staan er nog 2 huizen met de schoorsteen in de voorgevel maar die zien er heel anders uit.
De twee huizen naast elkaar stonden aan le Rue Joshéphine-Desbois.
Het detail is van een huis op een mij onbekende plek in Cluny.
Ik ben bang dat ook dit woonhuis van circa 1200 er niet meer staat.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Vin
Forum fan

Re: Cluny.

Bericht door Vin »

Dus je bent zeg maar een fan van ouderwetse architectuur ?
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Vin schreef:Dus je bent zeg maar een fan van ouderwetse architectuur ?
Als je ouderwetse door historische vervangt is het een volmondig ja.
En dat ook al weer heel wat jaren.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Plannen om ooit in Cluny te gaan wonen in zo'n huis?
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

CXT schreef:Plannen om ooit in Cluny te gaan wonen in zo'n huis?
Als ik de 26 miljoen win, koop ik een kavel in een oude binnenstad, Deventer, Haarlem of Doesburg of zo, en herbouw ik 1 van de verdwenen huizen zo authentiek mogelijk op die plek.
En/Of ik koop een tweede huis in Frankrijk, volgens mij hebben er de afgelopen jaren er wel een paar te koop gestaan in Cluny. De laatste keer dat ik er was, circa 8 jaar geleden werd er net 1 gerestaureerd.
En als ik daarbij 2 miljard zou winnen herbouw ik de mooiste en grootste Romaanse kathedraal van Europa.

Die stond ook in Cluny.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cluny op 10 aug 2009 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Nou, maar hopen dat je de loterij wint dan. ;) Dan lijkt het vakantiehuisje me goedkoper.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Vin
Forum fan

Bericht door Vin »

Cluny schreef:
Vin schreef:Dus je bent zeg maar een fan van ouderwetse architectuur ?
Als je ouderwetse door historische vervangt is het een volmondig ja.
En dat ook al weer heel wat jaren.
En welke bouwstijl waardeer je het meest ? Geef je de voorkeur aan romaans ?
Zelf ben ik altijd onder de indruk van gotische kathedralen.

Afbeelding
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Ik ben 1 keer in Bourges geweest.
En dat was wel een hele grote gotische kathedraal. Tot vandaag had ik zo half in mijn herinnering dat het het hoogste schipgewelf had van de franse gotische kathedralen, maar er zijn er 2 die nog hoger zijn.
Ooit waren dat er 3, maar de allerhoogste die van Beauvais is niet echt lang na de voltooiing ingestort.
Voor mij is het wel de allerhoogste die ik gezien heb.
De rest van het stadje zelf vond ik evenveel waard als deze imponerende kathedraal.

Afbeelding

Afbeelding

En dit is het schoolvoorbeeld van gotische burgerbouw, het stadspaleis van een wel hele rijke middeleeuwer.
Afbeelding
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

In Finland waar ik woon is er niet veel ouds. Maar kan moderne bouwkunst je ook wel inspireren, Cluny? Sommige moderne gebouwen vind ik heel bijzonder, bijvoorbeeld de reusachtige Kaleva Kerk in het centrum van Tampere, gebouwd in 1964-1966:

Afbeelding

Of de Lauritsala Kerk in Lappeenranta uit 1977:

Afbeelding

Of de Rotskerk met koper-en-glas-dak in Helsinki (1969):

Afbeelding

En de Drie Kruisen Kerk van Alvar Aalto in Imatra (1958):

Afbeelding

Allemaal imposanter van binnen dan van buiten.

In Finland staat ook 's werelds grootste houten kerk, te Kerimäki, daterend uit 1847. De kerk biedt 3000 zitplaatsen en nog 2000 staanplaatsen:

Afbeelding

Berlusconi heeft zich voor de zoveelster keer weer eens belachelijk gemaakt door deze bezienswaardigheid bij een bezoek aan Finland af te doen met het commentaar dat er in Italië al lang geleden een degelijke kerk voor in de plaats gebouwd zou zijn.
Hier nog de Paateri kerk die een bekende Finse beeldhouwster Eeva Ryynänen (overleden in 2001) in 1991 in haar eigen bos in Lieksa heeft gebouwd:

Afbeelding

Afbeelding

Het altaar is een reusachtige partij boomwortels:

Afbeelding

Het nieuwe Sibelius Concertgebouw van Lahti is geheel uit hout en glas opgetrokken:

Afbeelding

Hier is de presidentiële woning van Finland, genaamd Mäntyniemi:

Afbeelding

Afbeelding

Op deze site kun je nog meer van de woning zien.
Born OK the first time
Vin
Forum fan

Bericht door Vin »

Geweldig die deuren Rereformed ! Ook van Eeva Ryynänen :
Afbeelding
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Dit jaar zijn we naar Rhodos geweest en daar heb je in de oude vesting van Rhodos-stad een prachtig kasteel.

Afbeelding

Afbeelding

Je kunt het twee keer per week bezichtigen en het is werkelijk prachtig.

Als je van oude (binnen)steden houdt, dan is ook Oxford een must.

Afbeelding

Afbeelding
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Rereformed schreef:In Finland waar ik woon is er niet veel ouds. Maar kan moderne bouwkunst je ook wel inspireren, Cluny? Sommige moderne gebouwen vind ik heel bijzonder
Het is wat je noemt een goed gevoel gevende architectuur die je laat zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat is wel een mooi en interessant gebouw. Buiten zou je nooit kunnen vermoeden hoe het er van binnen uitziet.
En ik ben er nog niet helemaal uit hoe de 3D spantconstructie precies in elkaar steekt.

Maar ik moet eerlijk zeggen, ik zou mijn vakantie niet naar Finland plannen voor dit soort gebouwen.
Echte extatische opwinding krijg ik van oude architectuur. En dan vooral Gotisch, Romaans en Romeins.
En middeleeuwse woonhuizen die zijn het helemaal voor mij.
Vin
Forum fan

Bericht door Vin »

Strassbourg vond ik wel wat hebben;

Afbeelding

En zeker dat gekke torentje :arrow: http://freepages.genealogy.rootsweb.anc ... edral1.JPG
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Als gentenaar ben ik natuurlijk erg bevoordeligd en blasé door alles wat er in mijn stad bewaard is gebleven
Bijvoorbeeld
de bewaarde midelleeuw<se houten achtergevel van het huis Jan brouckaerdt ( in het midden )
Afbeelding

Maar ik kon toch nog echte bewondering op brengen voor wat ik in de talrijke Bastides van de dordogne en de dropt - streek zag

Bijvoorbeeld Monpazier
Afbeelding
Centrum
Afbeelding
(Middeleeuwse ) Hallen die nog steeds in gebruik zijn
Afbeelding

Of dit eeuwenoude kasteel van Montbazillac met middeleeuwse , renaissance en rococco elementen
Afbeelding
Waar je trouwens ook de beroemde wijn der Hugenoten , kunt proeven
en oude Nederlandse bijbels nog steeds in de bewaarde bibliotheek te pronken staan
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

En ben je al eens Carcassonne gaan bekijken, Cluny? Ik kwam daar afgelopen zomer voor het eerst en keek m'n ogen uit.
Afbeelding

Ook was ik in Lucca, vlak bij Pisa, waar de hele stadsmuur nog bewaard is gebleven. Heel imposant:

Afbeelding
Born OK the first time
Plaats reactie