Tempeh.

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

Tempeh.

Bericht door Cluny »

Afbeelding
Ingrediënten
(voor 4 personen):
400 gram rijst

300 gram worteltjes

200 gram peultjes

5 stengels bleekselderij

500 gram tempeh

1 eetlepel 5-kruidenpoeder

2 theelepels sambal

3 eetlepels dikke ketjap manis

plantaardige olie
Bereiding:

Snij de tempeh klein en marineer deze met de sambal, de ketjap en de 5-kruidenpoeder.

Het is de "kunst" om alle delen (rijst, groenten en tempeh) ongeveer gelijktijdig klaar te hebben.

Zet een pan water op en kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking. Blancheer de de peultjes ongeveer 5 minuten. Bak de tempeh in een pan met wat olie ongeveer 15 minuten en snij intussen tijd de worteltjes en de selderij fijn. Bak, als de tempeh nog een minuut of vijf moet bakken, de groente kort op een hoog vuur knapperig. Serveer alles in een schaal en garneer de rijst met een takje groen van de bleekselderij.
Tempeh.
Deze indonesische variant van Tahoe staat bij mij nummer 1 als het allergezondste wat een mens kan eten.
Het vervelende is, ik ken heel weinig mensen die het even lekker vinden als ik.
Toch ben ik van plan om het meer te gaan eten, allerlei tempehrecepten te gaan proberen al ben ik dan zelf de enige die van dat keukenavontuur zal genieten.
Gelukkig ken ik een toko in de buurt die goede Tempeh verkoopt.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Joe Hn
Bevlogen

Re: Tempeh.

Bericht door Joe Hn »

Kijk ... zo haal je mij misschien wel over om eens GEEN VLEES te eten.
Niet zeuren, gewoon positieve bijdragen proberen te leveren.

Maaruh ... wat is die 5-kruidenpoeder?!
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Joe Hn schreef:Kijk ... zo haal je mij misschien wel over om eens GEEN VLEES te eten.
Niet zeuren, gewoon positieve bijdragen proberen te leveren.

Maaruh ... wat is die 5-kruidenpoeder?!
Geen idee eigenlijk.
Mijn Oma maakte vaak Tempeh. Deze zat dan in 1 cm. dikke gebakken plakjes allenig op een schaaltje als onderdeel van een uitgebreide rijsttafel.
Ik maak deze meestal op dezelfde manier.
Heel af en toe doe ik gebakken Tempeh in de Sajoer Lodeh of Rendang of zo.
Dus die 5 kruiden Tempeh moet ik nog een keer proberen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Tempeh.. Of je vind het lekker, of helemaal niet. Ik vind het wel lekker, maar ik hoef het mijn kinderen niet voor te zetten, denk ik. :lol:
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Joe Hn schreef: Maaruh ... wat is die 5-kruidenpoeder?!
Een kruidenmengsel wat bij de betere supermarkt wel te krijgen is. Gember, kaneel en nog 3 kruiden

Nu ja, zonder gember dus
Laatst gewijzigd door Marinus op 06 sep 2009 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Devious schreef:Tempeh.. Of je vind het lekker, of helemaal niet.

Gefermenteerde sojabonen, ik weet het niet hoor.
Kan me daar niks bij voorstellen, doet me aan stinky tofu denken maar dat zal het niet zijn.
Hoe is de textuur?
Het op smaak krijgen van tofu lukt me wel (veel sambal, liefst Surinaamse) maar het voelt soms aan als gebakken matrasvulling.

Verder loop ik tegen dat 5 kruidenpoeder aan; (ster)anijs zie ik niet zo zitten.
Met citroengras heb ik hetzelfde.
En ooit heb ik een keer bij de Chinees een flinke hap genomen van gekleurde korreltjes op een klein schaaltje waarvan ik niet wist wat het was, volgens mij was het voor na het eten, dat was een gebeurtenis die ik nooit meer hoop mee te maken.

Wegens het kaduuk gaan van mijn modem kan ik niet meer bellen, usenet werkt niet dus ik ben gedwongen me te vermaken op FT, ik kan gelukkig wel weer surfen.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Veel mensen vinden tempeh inderdaad niet lekker. Waarschijnlijk komt het door de wat onverwachte zurige, weeïge smaak die niet lijkt te passen bij de structuur. Ikzelf vind het heel lekker, ook zonder het op smaak te brengen.

Met onderstaand gerecht kun je tempehhaters mogelijk wel een plezier doen.

Tempeh kering

tempeh
rode peper
tamrinde pasta (staat in sommige supermarkten in de schappen, en anders bij indische winkel halen)
(palm)suiker
knoflook
ui
olie
gember, laos, salam of andere kruiden

Tempeh in blokjes snijden en zorgen dat het vocht eruit is. In een bak in de oven gooien werkt goed. Bak de tempeh bruin in olie. Gebruik genoeg olie en pas op dat de tempeh niet ineens verbrandt. Hoe kleiner, de blokjes, hoe knapperiger het eindresultaat.

Ui fijn snijden, 2 of meerdere rode pepers (inclusief zaden) en bak dit alles met wat knoflook. Als de boel voldoende gebakken is voeg je een of twee theelepes (zeker niet teveel!) tamarindepasta toe. Nu komt de truc met de suiker. Ik gebruik altijd palmsuiker, of bij gebrek hieraan rietsuiker, maar met gewone suiker kan het waarschijnlijk ook. Gooi een flinke eetlepel suiker door de bruin/zwarte massa en laat dit flink indikken. Het vocht dient te verdampen. Ondertussen kun je de boel op smaak brengen met wat laos- of gemberpoeder, salamblad (soort laurier), nog wat extra peper etc...

Op het eind moet je een plakkerige, stroopachtige brij hebben waar je de eerder gebakken tempeh doorheen roert. Het resultaat kan gewoon koud gegeten worden bij de indisch eten.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

balkon schreef:Veel mensen vinden tempeh inderdaad niet lekker. Waarschijnlijk komt het door de wat onverwachte zurige, weeïge smaak die niet lijkt te passen bij de structuur. Ikzelf vind het heel lekker, ook zonder het op smaak te brengen.
Ik heb wel weer een onverwachte affiniteit met emo-vleesvervangers....

dat dan weer wel
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Die 5 kruidenpoeder, bij ons in de supermarkt heb je ook zoiets, een vriendin van me had het mee tijdens het kamperen en het was wel lekker om de gerechten op te kruiden. Ik weet niet welke kruiden er allemaal inzitten, zal het bij gelegenheid eens vragen, maar er stond ook zoiets op als "oma's kruidenmix" of "op grootmoeders wijze".

Dit is ondertussen het tweede gerecht door cluny gepresenteerd. Vind het wel leuk kwa afwisseling, kip smoor en tempeh ga ik allemaal eens proberen. Ah ja van tempeh had ik wel nog nooit gehoord, kan je dat in eender welke supermarkt krijgen of moet ik dat bij een groentenboer of zo gaan halen?

Een tip vraag ik nog, welke saus doe je er best op, een zoetzure wrschnlk, maar ik vraag het maar omdat ik eigenlijk alles met saus eet. :D

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

LordDragon schreef:
Een tip vraag ik nog, welke saus doe je er best op, een zoetzure wrschnlk, maar ik vraag het maar omdat ik eigenlijk alles met saus eet. :D

MVG, LD.
Frietsaus!
LordDragon
Bevlogen

uh frietsaus?

ik doe veel saus op mijn frieten, stoofvlees saus, mayo, currysaus, cocktail en andalouse saus, ketchup, provenciaalse saus en mosselsaus om maar enkele te noemen. Maar nou weet ik nog steeds niet wat er op mn tempeh hoort. :?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Hmmm... misschien eens de moeite waard om het te proberen. 'k Was toch al aan 't kijken voor nieuwe ideeën voor in de keuken.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Dat vijfkruidenpoeder kun je kopen bij de toko of grotere supermarkten, het geeft het chinese smaakje. De smaak van de babi pangang zeg maar. Als je vlees kruid met dit poeder en roostert, smaakt het dus als het vlees van de babi pangang, die smaak dus.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
LordDragon
Bevlogen

babi pangang
euh? het zal wel weer zijn omdat ik belg ben zeker? Wat is babi pangpang?

MVG, LD.
Plaats reactie