20 jaar Val van de Muur

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

20 jaar Val van de Muur

Bericht door Maria »

http://www.archive.org/details/the_wall_1962
Een aangrijpende korte film over de begintijd van de Berlijnse muur.

http://www.youtube.com/results?search_q ... =berlijnse+
Diverse filmpjes via Youtube.

Muur in denken tussen Oost en West nog niet geheel verdwenen - Hoofdinhoud
Op 9 november aanstaande is het precies twintig jaar geleden dat de Berlijnse Muur, het symbool van de Koude Oorlog, door duizenden Oost-Duitsers aan stukken werd geslagen. Op de avond van 9 november 1989 maakte Günther Schabowski, partijsecretaris voor propaganda in de Duitse Democratische Republiek (DDR), tijdens een persconferentie bekend dat iedere burger van de DDR de grens naar West-Europa over mocht. Bijna 28 jaar lang had de communistische heilstaat in Oost-Duitsland geprobeerd om via de Berlijnse Muur en een zwaar bewaakte grens met de Duitse Bondsrepubliek zijn burgers ervan te weerhouden naar het Westen te vluchten.
Wikipedia Berlijnse Muur
Onder de Berlijnse Muur verstaat men een 100 m brede constructie van opeenvolgende obstakels die van 13 augustus 1961 tot 9 november 1989 West- en Oost-Berlijn van elkaar scheidde. De Berlijnse Muur was 45,3 km lang en een onderdeel van de Duits-Duitse grens. De Berlijnse Muur was het bekendste symbool van de Koude Oorlog en de deling van Duitsland. Tijdens vluchtacties bij de Berlijnse Muur zijn ongeveer tweehonderd mensen om het leven gekomen.
Wat hebben europeanen ervaren van de scheiding van Oost en West Duitsland door het IJzeren Gordijn en in Berlijn door de Muur?
En hoe is het verder gegaan na de val van die Muur in 1989?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
appelfflap
Banned

Re: 20 jaar Val de Muur

Bericht door appelfflap »

Mariakat schreef: Wat hebben europeanen ervaren van de scheiding van Oost en West Duitsland door het IJzeren Gordijn en in Berlijn door de Muur?
einde koude oorlog, einde Europees communisme, voor de duitsers was de 2e wereldoorlog eindelijk echt gedaan, uitbreiding EU, einde heel akelig Oost-Duits systeem,
Maria
Moderator

Re: 20 jaar Val van de Muur

Bericht door Maria »

Ikzelf ben een tijd heel erg huiverig geweest voor de ontwikkelingen, toen de economie zo'n enorme tik had gehad nog de jaren 90.
Je zag, dat overal in Europa de economie weer wat aan het aantrekken was, maar dat Duitsland te kampen had met het opnieuw, ook economisch één worden.
Het rechts extremisme begon zich even heel eng te ontwikkelen en dat vooral in het Oosten van het nieuwe Duitsland, waar in het nieuwe kapitalistische systeem de banen niet meer vanzelfsprekend waren.
Het richtte zich weer heel eng naar de bekende minderheden.
Maar het lijkt tot nog toe toch een tijdelijke en lokale zaak te zijn geweest.

In het westen heeft het democratische denken door evolutie een verregaande ontwikkeling ondergaan en de democratische gedachte is er als iets vanzelfsprekends gegroeid.
Dat heb ik nog nooit zien gebeuren in een land of gebied, waar dat door revolutie afgedwongen is, ook niet als het door hogerhand geprobeerd is.

Als het zelfstandige denken van mensen binnen een de grote groep mensen niet omgaat, zal het autoritaire systeem van denken altijd onderhuids blijven bestaan en in moeilijkere tijden de kop opsteken.
Dan krijg je weer heel sterk: leiders en volgers.
Voor een ommezwaai in het denken van mensen is toch vaak meer dan 1 generatie nodig.
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Ik ben naar Berlijn op schoolreis geweest in 1988, dus toen de muur er nog stond. We zijn toen natuurlijk ook een dag in Oost-Berlijn geweest. Het contrast met West-Berlijn was enorm: alleen maar trabants in plaats van Mercedessen en Porsches, alleen maar goedkope spullen van lage kwaliteit in de winkels, aluminium bestek in het restaurant, de cola was voor de helft water, grauw en grijs.

Ik zou er nu nog wel eens naartoe willen om te kijken hoe het daar is veranderd.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
siger

Bericht door siger »

Voor mij is de Berlijnse muur een symbool voor grenzen als beperking.

Dit gebeurt ook...
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Ook ik ben er geweest. Zowel voor als na die tijd vanwege economische belangen in Polen. Wat ik nooit vergeten ben, is dat mijn achterneef daar vaak heen ging en met 100 dollar in z'n paspoort de grens heel makkelijk passeerde! Maar na die val heeft ie gewoon een dag vastgezeten, bij dezelfde beambte, waaraan hij z'n paspoort gaf, met 100 dollar erin. Leg mij het maar uit! De ene "democratie" wordt vervangen door de "andere"!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Rein

Bericht door Rein »

Hallo Mariakat,
Ik herinner mij de bouw van de muur in 1961 en de ontzetting daarover.
Ik heb de muur vanaf het westen gezien in 1972 bij Salzgitter: wegen, spoorlijn, alles eindigde daar en liep dood op muur en prikkeldraad.
Achter het IJzeren gordijn heb ik Polen en de DDR gezien: lege winkels, “Zwangsumtausch”, een onbegrijpelijk, irrationeel en tyranniek systeem.

In 1989 waren er nieuwsberichten over Polen en Hongarije; nog in juli leek er niets te gebeuren in de DDR. Mij bleek toen daar, dat het regime geen steun had; er waren 5 klachten: -1- geen reisvrijheid [familieleden nooit hebben gezien, niet naar begrafenissen in het westen mogen], -2- geen persvrijheid, -3- corruptie en “chikanieren”; -4- weinig goederen beschikbaar en lange wachtlijsten voor een Trabant; -5- enorme milieuvervuiling.
Vanaf eind augustus zat ik iedere avond aan de t.v. gekluisterd, tot lang na de val van muur en regime.

Opvallend was, dat profiteurs van het regime –dus degenen die wel alle goederen konden kopen in PEWEX-achtige winkels, die wel westerse kranten mochten lezen en die na 25 jaar trouwe regimetrouwe dienst kans maakten op een week vacantie in het westen en die het regime verdedigden, mij na begin 1990 ineens vertelden, hoe vreselijk het regime was, ze heetten “Wendehalse”.

De film waarna je verwijst maakt het duidelijk: De DDR was een gevangenis, het was een crimineel systeem, dat in varianten altijd weer de kop op kan steken. Het was gisteren terecht een bijzondere jubileumdag!
Groet
Rein
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Een hele mooie film die over het leven in de DDR en de Stasi gaat is Das Leben der Anderen. Ik ben niet zo'n filmkijker, maar dit vond ik wel een hele goede film.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Sluit mooi aan op de dingen die geschreven zijn in het topic over altruïsme; zie volledige titel van de film. Beter nog; zie de hele film!
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Rein schreef: Ik herinner mij de bouw van de muur in 1961 en de ontzetting daarover.
Zover gaat mijn herinnering niet.
Achter het IJzeren gordijn heb ik Polen en de DDR gezien: lege winkels, “Zwangsumtausch”, een onbegrijpelijk, irrationeel en tyranniek systeem.
Eind jaren 60 op de middelbare school gingen de 5e klassen om de beurt een week naar Londen, Parijs, en Berlijn.
Mijn jaar ging naar Londen en ik heb daar best spijt van gehad. Londen kwam nog wel eens maar naar Berlijn kunnen gaan was een unicum voor mensen, daar het veel georganiseer vereiste.

Wat ik het meest heb meegekregen, is dat mijn schoolgenoten toch alleen maar gedeelten van Oost Berlijn hebben gezien, daar het grootste gedeelte afgesloten was voor bezoekers.
Enkel een paar (gedeelten) van straten, waar alles nog wat redelijk eruit zag voor de toeristen en voor de propaganda.
Eigenlijk net als Moskou zoals ik had begrepen.
Echt door de stad struinen was er niet bij.

Je moest inderdaad verplicht een bedrag aan westerse valuta omwisselen voor Oost Duitse marken.
En dat nog op zien te maken in de sporadisch bevoorrade winkels, met zaken, waar de westerse teener geen enkele ambitie in had. :?
Alles wat het westen aanging was decadent en in het westen veel slechter, maar ze waren niet vies van het westerse geld.
...................Vanaf eind augustus zat ik iedere avond aan de t.v. gekluisterd, tot lang na de val van muur en regime.
Dan heb jij het wel intensief meegemaakt.
Opvallend was, dat profiteurs van het regime –dus degenen die wel alle goederen konden kopen in PEWEX-achtige winkels, ................
En mogelijkheden te over hadden om dat westerse geld achterover te drukken en op het moment dat de partijbonzen en hun staven hun kapitale huizen moesten verlaten, alles wat maar enigszins aantrekkelijk en (in de toekomst) waardevol zou worden, konden opkopen.
Deze corrupte groep is het, die de buiten wijken van Moskou, Berlijn en Praag opkochten en de afgelopen 20 jaar daar schatten aan verdiend hebben.
Plaats reactie