Maverick schreef: Het gaat om de vraag "Heeft het leven zin?". Over deze vraag zijn iets meer wetenschappelijke boeken en stukken geschreven dat over hoe laat de bus gaat van knollendam naar melkdorp.
http://www.filosofiemagazine.nl/00/fm/n ... _zin_.html
http://www.trouw.nl/achtergrond/Dossier ... 432055.ece
http://www.allaboutworldview.org/dutch/ ... -leven.htm => de ultieme vraag!
Vanuit allerlei invalshoeken word de vraag serieus en wetenschappelijk behandeld.
Kan ik me iets bij voorstellen.axxyanus schreef:Geef eens een referentie naar zo'n wetenschappelijk stuk of boek, dat die vraag behandelt!
De drie url's die je zonet gaf waren dat in ieder geval al niet.
http://www.bol.com/nl/p/boeken/filosofi ... index.html
Onder andere dit boek gebruik is als referentie als ik het over eindvragen in de filosofie heb. Filosofie is IMO onder andere totaalwetenschap, omdat het logica als methode hanteert. In dit boek word als een eindvraag geformuleerd: heeft het leven zin? Het is een lastige vraag. Wellicht leuk om een keer een debat over te voeren, dat zou voor mij een goede leerschool zijn om beter thuis te raken in het vraagstuk, het debat over vrije wil was dat ook. Het is ook mits het debat respectvol gevoerd word een leuk onderwerp.
De vraag "Heeft het leven zin?" heeft groot raakvlak met de vraag "Wat is het nut van Godsdienst?". Godsdienst maakt van het leven een zinvolle ervaring voor velen. Niet voor mij, van veel nadenken over religie krijg ik hoofdpijn. Ik heb ook vastgesteld dat relegie een leven op zich gaat leven in het brein, wat dat betreft vind ik de vragen waar het in dit topic gezien post 1 om draait wel interesant, je ervaart alles anders alleen al als je je bezig houd met de aanname dat God in enige niet te duiden vorm bestaat. Als meer dan lege kern van de club God of als meer dan het fantasie vriendje God dan, die bestaansvormen lijken mij onbetwist.
Alhoewel het leven niet in logische zin zinvol hoeft te zijn om aboluut zinvol te zijn, gelden uiteraard de regels van de logica omdat dit debat met woorden gevoerd word. Dit is een filosofisch debat immers.Kevin schreef:Even offtopic... Ik vind de vraag 'Heeft het leven zin', ook altijd wel een leuke. Mijn eerste reactie is dan de vraag, wat is zinvol? En zegt het antwoord op die vraagt iets over HET leven in het algemeen of over JOU leven?? En kan er dus wel iets nuttigs worden gezegd over "het zinvolle" van het leven in het algemeen?
Want als ik als uitgangspunt neem dat 'zinvol' op persoonlijke titel, vanuit persoonlijke ervaringen, ideeën en contexten wordt vastgesteld, dan vind ik de vraag 'of het leven zin heeft', in een algemene zin, een beetje een verkeerde vraag. Ik denk dat als je zo'n vraag stelt je voor jezelf nog niet echt goed hebt vastgesteld wat zinvol nu eigenlijk betekend (waarop het zinvolle van een mens is gebaseerd) en wat het leven nu eigenlijk inhoudt, want, kennelijk verwacht je er iets zinvols van alvorens je die vraag stelt... (en ben je je er niet van bewust dat 'zinvol' ook door JOU als persoon ingekleurd kan worden!)
Je kan stellen dat als er een god is (de context van deze discussie), en deze god wordt ingekleurd door een van de drie grote religies, je leven zin is gegeven door een onzichtbare tijdloze alfa-man die aandacht tekort heeft. Ik vind dat persoonlijk een beetje een magere insteek... om hoop ik duidelijke redenen, en het begrijpen van de motivatie achter de vraag 'is het leven zinvol' / 'heeft het leven zin', kan je zien als een stapje om jezelf beter te leren begrijpen en daardoor ook het religieuze achterdeurtje wat met deze vraag wordt opengezet als je je daar NIET bewust van bent; want religieuzen hebben het antwoord op de vraag klaar, maar de vraag klopt misschien niet helemaal...
Groet,
Dit debat gaat niet over God. Daar ging het debat over waar deze posts vandaan komen. De uitsmijter "God"" bewaren we voor veel later. Wellicht vraagt God ( fantasievriendje van velen en wie weet wat al niet meer ) zich ook af wat de zin van het leven is? Dus God is 100% off topic.
Dit debat gaat alleen hierover: heeft het leven in zijn algemeen zin?