Bontfokken in China

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

weetniet
Forum fan

Bontfokken in China

Bericht door weetniet »

Weiger bontversieringen. Veel bontversieringen, ook kleine randjes bont, komen uit China. Jullie willen echt niet weten wat ze met konijnen doen in China. Het is geen fatsoenlijke manier van dieren doden. [-X [PETA heeft een undercovervideo gemaakt over bontfokkerijen in China. ( Peta.nl) Ja, met de mensenrechten deugt het daar ook niet. En Eskimo's mogen natuurlijk bont dragen.
Koop zelf een mooie bontjas van kunstbont. Tegenwoordig maken ze dat perfect na en zo'n jas is ook heerlijk warm, niet zweterig en heel licht van gewicht. En mooie kunstbontjassen zijn duurder en veel mooier dan goedkope konijnenbontjassen.
En als je nog een oude bontjas van je oma hebt geërfd draag je die gewoon af, de beesten zijn toch al dood. Jeder Konsequenz führt zum Teufel.
balkon
Banned

Re: Bontfokken in China

Bericht door balkon »

Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die bont wél acceptabel vinden als het dier op 'humane' wijze wordt gedood. Bestaat er eigenlijk zoiets als 'biologisch bont' ?

Zijn er toevallig ook mensen die op bont gelijkend materiaal afkeuren omdat het niet geleefd heeft?

Het is immers 'de natuur' om dierenhuiden te dragen!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik ben in ieder geval tegen het doden van dieren voor bont.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Kitty schreef:Ik ben in ieder geval tegen het doden van dieren voor bont.
Kun je dat motiveren?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

weetniet schreef:Weiger bontversieringen. Veel bontversieringen, ook kleine randjes bont, komen uit China. Jullie willen echt niet weten wat ze met konijnen doen in China. Het is geen fatsoenlijke manier van dieren doden. [-X [PETA heeft een undercovervideo gemaakt over bontfokkerijen in China. ( Peta.nl) Ja, met de mensenrechten deugt het daar ook niet.
Dit is een dus een reden waarom ik tegenstander ben van het stoppen van fokken van nertsen in Nederland. De wereldwijde vraag vermindert niet en de produktie wordt elders opgepakt. Vaak in landen waar men geen dierenwelzijn kent. De Nederlandse leefcondities van een nerts zijn uitstekend omschreven en worden strikt nageleefd. Een vergunning in deze sector ben je snel kwijt, mede door de constante druk om deze sector te reguleren. Een uithoek is het terroristische gedrag van sommige "dierenvrienden". Vernielen, bedreigen en vrijlaten van nertsen. Dit zijn eigenlijk huisdieren die in de vrije natuur geen kans hebben om te overleven.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
balkon
Banned

Bericht door balkon »

p.vroon schreef: Dit is een dus een reden waarom ik tegenstander ben van het stoppen van fokken van nertsen in Nederland. De wereldwijde vraag vermindert niet en de produktie wordt elders opgepakt.
Het dragen, kopen, in bezit hebben van bont moet dan gewoon verboden worden. Net als wapenbezit en drugsbezit. En net als het verbod op het gebruik maken van kinderprostitutie in het buitenland. Dat soort dingen gaan we hier ook niet invoeren om de ellende in het buitenland te bestrijden.
p.vroon schreef:Dit zijn eigenlijk huisdieren die in de vrije natuur geen kans hebben om te overleven.
Zij horen dan ook niet gefokt te worden.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

balkon schreef: Het dragen, kopen, in bezit hebben van bont moet dan gewoon verboden worden. Net als wapenbezit en drugsbezit. En net als het verbod op het gebruik maken van kinderprostitutie in het buitenland. Dat soort dingen gaan we hier ook niet invoeren om de ellende in het buitenland te bestrijden.
Kinderprostitutie en het fokken van nertsen om de vacht te gebruiken voor kleding is wel behoorlijk ver gezocht. Net als drugshandel en wapenbezit. Dat koeien worden gebruikt om een leren bankstel van te maken of schoenen, daar zetten we toch ook geen misbruik van kinderen tegen over. Rare vergelijkingen. En we voeren het niet in, maar doen het al tientallen jaren. En nu moet het gestopt worden uit het oogpunt van dierenwelzijn. En dan stel ik dus de vraag waar gaat het dierenwelzijn dan naar toe. Naar een land waar ze bij elkaar worden gestopt in een ruimte zonder ventilatie en daglicht. Zonder controle. Maar dan zijn ze ver weg en kunnen wij met een gerust hart verder gaan met onze dagelijkse bezigheden.
weetniet
Forum fan

Bericht door weetniet »

p.vroon schreef:
weetniet schreef:Weiger bontversieringen. Veel bontversieringen, ook kleine randjes bont, komen uit China. Jullie willen echt niet weten wat ze met konijnen doen in China. Het is geen fatsoenlijke manier van dieren doden. [-X [PETA heeft een undercovervideo gemaakt over bontfokkerijen in China. ( Peta.nl) Ja, met de mensenrechten deugt het daar ook niet.
Dit is een dus een reden waarom ik tegenstander ben van het stoppen van fokken van nertsen in Nederland. De wereldwijde vraag vermindert niet en de productie wordt elders opgepakt. Vaak in landen waar men geen dierenwelzijn kent. De Nederlandse leefcondities van een nerts zijn uitstekend omschreven en worden strikt nageleefd. Een vergunning in deze sector ben je snel kwijt, mede door de constante druk om deze sector te reguleren. Een uithoek is het terroristische gedrag van sommige "dierenvrienden". Vernielen, bedreigen en vrijlaten van nertsen. Dit zijn eigenlijk huisdieren die in de vrije natuur geen kans hebben om te overleven.
Je hebt wel gelijk, p.vroon, in andere landen behandelen ze dieren dikwijls veel slechter dan hier. Maar ik blijf een fel tegenstander van de houden van nertsen voor de bonthandel. Weet jij naar welke landen die vachtjes worden uitgevoerd? In Nederland zie je toch nooit iemand met een nertsjas? Er zijn genoeg andere mooie en warme jassen. En ja, bankstellen en schoenen worden gemaakt van de huiden van dieren die toch al worden opgegeten. Wat zou je met die gigantisch berg huiden anders aanmoeten?

Bestaat er biologisch bont? Nee, er bestaat ook geen "biologisch vlees." Daar bedoelt men diervriendelijk gefokt vlees mee. De hele natuur is niet diervriendelijk. Jagen is het meest diervriendelijk, dat doen de dieren in de natuur ook.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

weetniet schreef:
Je hebt wel gelijk, p.vroon, in andere landen behandelen ze dieren dikwijls veel slechter dan hier. Maar ik blijf een fel tegenstander van de houden van nertsen voor de bonthandel. Weet jij naar welke landen die vachtjes worden uitgevoerd? In Nederland zie je toch nooit iemand met een nertsjas? Er zijn genoeg andere mooie en warme jassen. En ja, bankstellen en schoenen worden gemaakt van de huiden van dieren die toch al worden opgegeten. Wat zou je met die gigantisch berg huiden anders aanmoeten?

Je mag een fel tegenstander zijn. Echter besef wel dat de constante druk op deze sector tot aanzienlijke verbeteringen heeft geleid. De dierenactivisten mogen zich hierover in hun handen wrijven. De ultieme droom het verdwijnen van fokkerijen uit Nederland doet dit allemaal teniet gaan. Dus de netto winst is eigenlijk een verlies. De produktie wordt overgeheveld naar Kazachstan. Niemand hier zal het een lor schelen wat men in Nederland denkt en voelt. De winstmarge is het belangrijkst. De winkels in Irkoetsk moeten bevoorraad worden. Want na november wil een Rus iets warms op zijn hoofd en dat wordt geen gebreide muts.
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Ik heb niets tegen op bont.
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Ongeloveloos schreef:Ik heb niets tegen op bont.
Ik op zich ook niet, alleen wordt in de praktijk vaak enkel het bont gebruikt en de rest van het dier weggeflikkerd. Dat de rest van het dier soms nog leeft na het villen maakt de zaak voor bont er voor mij ook niet beter op.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Marinus schreef:
Ongeloveloos schreef:Ik heb niets tegen op bont.
Ik op zich ook niet, alleen wordt in de praktijk vaak enkel het bont gebruikt en de rest van het dier weggeflikkerd. Dat de rest van het dier soms nog leeft na het villen maakt de zaak voor bont er voor mij ook niet beter op.

In Nederland worden ze gedood met koolmonoxyde. Ze sterven een pijnloze dood. In het buitenland gebeurd van alles. Doodknuppelen, elektrocutie, verdrinken etc. De laatste 10 jaar heeft de gemiddelde nertsenhouder in Nederland tonnen geinvesteerd in verbeteringen in het welzijn van de nerts. De kooien zjn groter geworden. En zijn verbonden met elkaar, sommige nertsen kunnen zich vrij bewegen en spelen met soortgenoten. Deze laatste toevoeging; de doorloopren wordt steeds meer ingevoerd. Bijna alles wat hier gefokt wordt gaat naar het buitenland. Er is vanuit Rusland en Scandinavie een constante vraag naar bont. Het is weliswaar iets teruggelopen maar nog steeds groot genoeg om enkele duizenden mensen hiermee een boterham te laten verdienen.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Dat ze hier schattig worden doodgemaakt doet niets af aan de verspilling verder, of wordt er wel iets met de rest van het dier gedaan?
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Marinus schreef:Dat ze hier schattig worden doodgemaakt doet niets af aan de verspilling verder, of wordt er wel iets met de rest van het dier gedaan?

Jazeker ! Er wordt niets van de nerts weggegooid.
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Ongeloveloos schreef:Jazeker ! Er wordt niets van de nerts weggegooid.
Vertel....

In dat geval vind ik bont even immoreel als leer trouwens.
Gesloten