Mensen zijn dieren

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Gesloten
balkon
Banned

Mensen zijn dieren

Bericht door balkon »

Omdat 'een dialoog over vleeseten' abrupt werd afgesloten en er nog een drietal vragen openstond heb ik dit topic maar geopend.

Ik had de vragen
lanier schreef: Gaan we dieren ook verbieden dat ze elkaar opeten? Wij zijn ook dieren, dus waarom trek je een grens?
Wie gaat het verbieden en waarom?
als volgt beantwoord:
balkon schreef: Dieren zijn niet voor rede vatbaar. Misschien is het op die grond dus inderdaad niet kies het mensen te verbieden.
Ik ben benieuwd naar de reactie.

Verder vertelde Kitty: "Ik eet graag vlees en heb geen moeite met het slachten van dieren voor vlees.". Ik vroeg mij direct af of er andere handelingen zijn die mensen in principe tegen de borst stuiten *), maar die tegelijkertijd geaccepteerd worden als zij een bepaald levensbehoeftig doel dienen. Ik kwam niet veel verder dan "sigaretten stelen, omdat je graag wilt roken".

*) Als ik op straat mijn hond een pin door het hoofd sla, word ik aangevallen door mensen (ook vleeseters) die mij immoreel vinden. Als een koe op straat zo'n behandeling geef, reageren de mensen hoogstwaarschijnlijk ook negatief. De omstanders knikken goedkeurend als ik de koe vervolgens vermaal en opbak.
@rno
Geregelde verschijning

Re: Mensen zijn dieren

Bericht door @rno »

Zo las ik laatst een artikel over dat kreeften "humaan" gedood worden voordat ze in het kokende water worden gegooid.
Ik heb liever dat de kreeft beestachtig wordt behandeld. Als het een (eerlijke) strijd voert met een ander beest, heeft het dier nog een kans en komt zijn tegenstander er mogelijk ook niet ongeschonden vanaf.

Humaan betekent in dit geval "laf". De mensen kunnen hun ogen dicht doen en genietend zeggen: "Wat smaakt de humaan gedode kreeft lekker".
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

In al de voorgaande topics met dit onderwerp, heb ik nog geen een goede reden gehoord, waarom ik geen dieren mag doden en op eten ?

Telkens komen er stupide wedervragen zoals, je eet toch ook geen mensen/gehandicapten/apen etc.
Of men komt met "het moraal" blablabla.

Daarintegen vindt iedere omnivoor het geen probleem als mensen besluiten om als vegangelist door het leven te gaan.

Door de rare gedachtenkronkels van sommige vegangelisten, begin ik hun overtuiging een beetje eng te vinden.
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Ongeloveloos schreef: Telkens komen er stupide wedervragen zoals, je eet toch ook geen mensen/gehandicapten/apen etc.
Of men komt met "het moraal" blablabla.
Als jij wenst te doen en laten wat je wil en niet wenst te praten en na te denken, wat kom je hier dan doen? Je bent vast en zeker ook sterk vóór varkensflats en bio-industrie en je vind de slachthuistaferelen een lust voor het oog.
Ongeloveloos
Banned

Zie je wel ? Krijg geen normaal antwoord op mijn vraag....
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Ongeloveloos schreef:Zie je wel ? Krijg geen normaal antwoord op mijn vraag....
Sommige mensen hebben compassie met dieren, andere mensen niet.

Kun je ingaan op de eerste posting in dit topic?
Ongeloveloos
Banned

balkon schreef:
Ongeloveloos schreef:Zie je wel ? Krijg geen normaal antwoord op mijn vraag....
Sommige mensen hebben compassie met dieren, andere mensen niet.

Kun je ingaan op de eerste posting in dit topic?

Ik wacht (al vele topics) op antwoord.
balkon
Banned

Bericht door balkon »

Ongeloveloos schreef: Ik wacht (al vele topics) op antwoord.
Open zelf een topic in Ethische Dilemma's en leg daar de vraag voor wat er op tegen zou zijn om iets of iemand kapot te maken of te beschadigen. Je zit hier in het verkeerde topic.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Er zijn mensen die geen moeite hebben met vlees eten en er zijn mensen die er wel moeite mee hebben. Ik zie niet in waarom deze discussie nog iets zou toevoegen aan wat er allemaal al gezegd is; zo langzamerhand zijn er meer dan 100 pagina's gevuld met informatie over dit onderwerp en dat lijkt me ruim voldoende. Slotje. Moderator Lanier.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

En Balkon, hiermee heb je tevens een officiële waarschuwing ontvangen voor het alweer openen van een nieuw topic over het zelfde, terwijl er net een topic is geopend waarbij de reden daarvan duidelijk was!
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Gesloten