PietV. schreef:
Een longembolie komt met enige regelmaat voor. Gezien haar achtergrond neemt zij met minder geen genoegen. En zal de plastisch chirurg een ervaren persoon zijn. Maar als je alle borst, bil, buik,oor, kin en neuscorrecties moet beoordelen door een psycholoog. Dan komen de mensen met echte psychische klachten niet meer aan bod. Maar als mevrouw binnen komt en zegt: "Ik heb een hangkont". En wil hem wat omhoog laten brengen. De €6000 euro heb ik al gereserveerd. Moet je dan zeggen u heeft een psychisch probleem en ik stel een behandeling voor. Om u daar vanaf te helpen. "Nee, zegt deze mevrouw, ik heb een hangkont en daar wil ik vanaf".
Het probleem in dit geval lijkt me duidelijk: twee kinderen zitten nu zonder moeder. Is dit geval een uiterst zeldzaam ongeluk of zijn de ingrepen sowieso gevaarlijk? Dat soort afwegingen moet een dokter maken, niet ik dus. Ik weet ook niet waarom er hier een verband word gelegd tussen de operatie en de longembolie. Kennelijk was het er.
Het lijkt mij dat dokters er primair zijn om mensen te genezen en niet om ze mooier te maken. Echter, dat wil niet zeggen dat er helemaal geen ruimte moet zijn voor dit soort zaken. Een pragmatische oplossing lijkt mij om dit soort behandelingen flink te belasten. Dan neemt de vraag af en hebben dokters meer tijd voor andere dingen. Verder zou het niet mogelijk moeten zijn dat mensen meerder malen per jaar medisch gezien overbodige operaties laten uitvoeren.
De oplossing belasten zou daar in Argentinie overigens niet werken neem ik aan. Wat een dokter moet doen met dit soort verzoeken hangt af van de situatie, in zijn algemeen echter zou ik zeggen: andere ingrepen zijn belangrijker.
Ik denk dat mooie vrouwen die nog mooier willen worden uiteindelijk meer baat hebben bij geestelijke begeleiding dan bij schoonheids operaties. Hun eigenwaarde hangt zwaar af van de buitenkant en daar zit een groot probleem, want ooit slaat de tijd hard toe en wat dan? Echter doorverwijzen naar geestelijke hulpverlening als een mens zelf niets anders wil dan het mes lijkt mij volstrekt zinloos.
Alleen de dwazen weten antwoorden op alle vragen en dat zal voorlopig wel zo blijven.