De kracht van gebed, cq meditatie, concentratie.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

De kracht van gebed, cq meditatie, concentratie.

Bericht door Maria »

Nav.
viewtopic.php?p=197627#p197627
Gratis aan de klaagmuur
Chinuchi schreef:Ik heb gewoond in Zafet en in Jerusalem. Regelmatig was ik aan kotel en bid het liefst met een minyan. Er niets beters dan met een kavone (Soort concentratie) te bidden. En als iemand bid voor een iemand, dan moet hij dat met een itentie doen. Naar mijn menig heeft een fax of internet niet die kracht dan als de paersoon zelf bid.
Wat is die kracht dan?

Ik zelf denk, dat het bidden werkt als een soort meditatie.
Daar heb je de intentie, die het wel of niet laat werken.
In principe dus alleen door en voor de bidder zelf.
Velen onder hen vinden daarna meer rust.
In welke betekenis dan ook.

Hetzelfde als bij meditatie, of elke andere vorm van geconcentreerde bezigheid?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Solist
Geregelde verschijning

Re: De kracht van gebed, cq meditatie, concentratie.

Bericht door Solist »

Chinuchi schreef:Naar mijn menig heeft een fax of internet niet die kracht dan als de paersoon zelf bid.
Mariakat schreef:Wat is die kracht dan?
moet ik bidden zien als zelfhypnose ?
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Chinuchi schreef:Naar mijn menig heeft een fax of internet niet die kracht dan als de paersoon zelf bid.
Waarom niet ?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Bidden heeft geen effect anders dan dat het soms de gemoedsrust van de bidder of mensen die anderen zien bidden beinvloedt.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Solist schreef:
Mariakat schreef:Wat is die kracht dan?
moet ik bidden zien als zelfhypnose ?
Veel mensen hebben een totaal ander idee en uitleg van zelfhypnose, dus dat kan ik zo 1 2 3 niet beamen.

Een vorm van meditatie, of hollandser en simpeler gezegd, ontspanningsoefening voor de geest, is het zeker.

Er zijn verschillende mechanismen, die een rol gaan spelen.
Afhankelijk van het soort bidden en het soort gebed.
Zoals er ook verschillende ontspanningstechnieken zijn.

Een aantal wees gegroetjes, heeft dezelfde eigenschap mi. als het opzeggen van een mantra.
De concentratie richt zich op 1 ding, waardoor rondzwervende spontane (vaak vervelende) gedachten gekanaliseerd worden, zich destilleren en daarna ook exacter zijn te benoemen en te verwerken.

Een ander mechanisme is het mechanisme van de ademhaling, die gedwongen tot rust komt.
Mits er hardop gebeden wordt.
Zoals ook bij zingen.
Waarbij dan zingen in eenvoudige langdurige liederen (bijv. gregoriaans) en canon-zingen met anderen in een groep voor dubbel effect zorgt.

Een belangrijk effect van het vragend bidden is de overgave.
Het niet meer zelf blijven vechten, maar hulp vragen.
Ook dit brengt de geest op rust.

Kijk naar al die mensen, die, als ze eenmaal voor hulp gaan de tandarts of dokter gaan, op het moment van de visiste veel minder pijn hebben.

Een gebed uit willen spreken (in opdracht of niet) uit dank, geeft een opening naar positief denken, in situaties, die bepaald worden door en waarin men gefocust is op negatieviteit.

Zo zijn er nog legio dingen te koppelen aan verschillende mechanismen, die in werking treden als men gaat bidden.
Met concentratie, dus niet een gebedje afraffelen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

doctorwho schreef:Bidden heeft geen effect anders dan dat het soms de gemoedsrust van de bidder of mensen die anderen zien bidden beinvloedt.
Vind je dat dan niet geweldig?
En hoe zou je dit dan willen benoemen als het als katalysator gaat werken en steeds meer effect zal krijgen op alles wat maar te maken heeft met wel of niet positief denken?

Het zit tussen de oren!!!!
Natuurlijk zit het tussen de oren.
Zoals een groot gedeelte van ons welbevinden tussen de oren zit.

Maar ook de gevolgen van alles wat we voelen en ondernemen starten vanuit dit wel bevinden of beroerd voelen.
Dat is ons hele leven zeg maar.

Dit weten we allemaal.
Veel mensen hebben zo hun trukjes, om steeds maar weer positieviteit te halen uit een onuitputtelijk creatieve geest.

Maar ook heel veel mensen hebben dat niet van nature en maken daarvoor gebruik van speciale trukjes, die zij geleerd hebben van anderen en van alles wat zij leerden in het leven.
Maar dan nog is het levenskunst wat de mens nodig heeft.

En gebed of wat voor meditatie dan ook kan daarbij soms een hulp zijn.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Maar niet omdat er een luisterende god achter zit. Het werkt dus alleen voor jezelf, bidden voor een ander heeft dus geen enkel resultaat voor die ander. Tenzij die ander het weet, en er weer zijn eigen waarde aan geeft, zodat het een placebowerking krijgt.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Ben inspiratieloos, tijd om met andermans veren te pronken, niet zomaar een 'andermans' maar Zijne Vrijzinnigheid, al jaren niet meer op dit forum, helaas:
Stanhope schreef:
Ik schreef:
Waarom begin je steeds weer over die vreselijke moord op zijn zoon met God. M.i. doe je God daar behoorlijk verdriet mee.
De reactie van mysterieus2000 daarop:
waarom zou ik God daar verdriet mee doen ?
Dat je dit niet snapt. Bij mensen die een aangenomen kind verloren hebben door moord, begin je toch ook niet iedere keer over dit onderwerp. Ik vind het onbehoorlijk van je.

mysterieus2000 vroeg:
Vraag jij wel eens iets aan God. Hoe doe je dat dan ?
Nee. Ik mediteer af en toe en dit geeft mij de nodige rust.

mysterieus2000 vroeg:
Tuurlijk. Ik en een heleboel andere mensen blijven voorlopig voor genezing bidden. Misschien heb jij er een verklaring voor ?
De verklaring is simpel: dwaasheid. Tevens heb je reeds voldoende bewezen dat het niet helpt, anders waren jij en een heleboel andere dwazen wel genezen.

Ajuus,
Stan
En nog eentje:
Stanhope schreef:
mysterieus2000 schreef:
Stanhope schreef:P.S. Ik heb koppijn.
Zal ik voor je bidden ?
Hoi Daan,

Val God maar niet lastig, Hij zal dat gezeur van de evangelischen nu toch wel eens zat zijn.

Straks daalt Hij nog af om die zijkers tegen de rots te werpen.

We hebben toch de Bijbel?

1 Timoteüs 5:23
Drink niet alleen maar water, doe er vanwege je zwakke maag en je andere kwalen wat wijn bij.
Ik ben maar wat wijn gaan drinken en mijn koppijn is wonderbaarlijk verdwenen.

Ajuus,
Stan
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Fenomeen schreef:Ben inspiratieloos, tijd om met andermans veren te pronken, niet zomaar een 'andermans' maar Zijne Vrijzinnigheid, al jaren niet meer op dit forum, helaas:
Het is een stukje cabaret van de hoogste orde. Stanhope en Hare Vrijzinnigheid Hetty waren de vrijzinnigen waar ik met weemoed aan terug denk. Hetty (evolutieenofcreatie) was onnavolgbaar voor de radicaal christenen, de kaft voor kaft gelovigen. En Stan (alias McCloud) had een aquarium boven zijn deur hangen na de verdrinkingsdood van Jezus. En was altijd bezig om zijn totaal ontmantelde geloof te beschermen tegen atheistische houtwormen. Terwijl die al het hele huis hadden opgegeten. Maar nu dwaal ik af en ga terug naar de kracht van concentratie. Om het onderwerp weer op te kunnen pakken.

Er zijn diverse onderzoeken geweest naar het effect van bidden.

http://www.skepsis.nl/bidden.html
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Kitty schreef:Maar niet omdat er een luisterende god achter zit. Het werkt dus alleen voor jezelf, bidden voor een ander heeft dus geen enkel resultaat voor die ander. Tenzij die ander het weet, en er weer zijn eigen waarde aan geeft, zodat het een placebowerking krijgt.
Een luisterende God is een god naar mensbeeld.
Inderdaad, sommigen willen het mechanisme nog wel eens "goddelijk" noemen, maar van een luisterende god komt het niet.

Het bidden voor de ander werkt helemaal niet naar mijn mening.
Dat is weer een ander mechanisme.
Dat van de hoop,
dat van het niet alleen zijn,
dat van het weten dat er nog anderen om hen geven.
en dat werkt dan ook alleen voor hen die dat ook zo zien.

Niet voor zuigenden mensen, die altijd en alleen maar aandacht willen vragen en krijgen en niets te geven hebben.
Ook datgene wat de ander geeft niet zien.
Die hebben absoluut geen baat bij gebed van de ander.
Want die aandacht is nooit genoeg.

Zij zijn het dan ook, die het hardst teleurgesteld zijn in het gebed.
Zij hadden iets willen krijgen en krijgen het niet.
Net kleine verwende kinderen, maar dan in het groot. :? :)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

En verder gaan er ook nogal wat mensen door het leven die denken dat het gebed door of voor hen wel heeft geholpen omdat ze toevallig genazen, slaagden voor dat moeilijke examen, geluk hadden met iets enz. En dat houdt het idee dat bidden kan helpen in stand. Het mega gebed voor de wereldvrede waar velen zich mee bezig houden heeft alleen nog geen resultaat opgeleverd. Ook het bidden dat benen weer aangroeien blijkt nog steeds geen succes op te leveren. En diabetes blijkt ook nog steeds meer gebaat bij medicijnen dan bij het Onze Vader.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn »

Het bidden voor de ander werkt helemaal niet naar mijn mening.
Het bidden voor een ander kan jezelf het gevoel geven dat je tóch wat voor hem kan doen terwijl je verder misschien machteloos bent. Maar dat gevoel is alleen voor je zelf. Een ander heeft er niets aan.

Mensen mogen best voor me bidden. Maar ik vind het ook prima als ze aan me denken of voor me duimen.

verschil is er niet.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Kitty schreef:En verder gaan er ook nogal wat mensen door het leven die denken dat het gebed door of voor hen wel heeft geholpen omdat ze toevallig genazen, slaagden voor dat moeilijke examen, geluk hadden met iets enz. En dat houdt het idee dat bidden kan helpen in stand. .
Als je nu de voorgaande berichten hebt gelezen.
Kun je je daar wat bij indenken.

Waarom zou bidden dan niet geholpen hebben?
Ik heb het duidelijk over bidden, en niet dat er een god dat allemaal voor jou heeft opgelost.
Dat hadden we al gehad.
Het mega gebed voor de wereldvrede waar velen zich mee bezig houden heeft alleen nog geen resultaat opgeleverd. Ook het bidden dat benen weer aangroeien blijkt nog steeds geen succes op te leveren. En diabetes blijkt ook nog steeds meer gebaat bij medicijnen dan bij het Onze Vader
En de wereldvrede?
Jij schreef zelf toch al en daar was ik het ook roerend mee eens.
Kitty schreef:Maar niet omdat er een luisterende god achter zit. Het werkt dus alleen voor jezelf, bidden voor een ander heeft dus geen enkel resultaat voor die ander. Tenzij die ander het weet, en er weer zijn eigen waarde aan geeft, zodat het een placebowerking krijgt.
Bovendien was dit niet de opzet van een religie topic maar een soort psycho sofie :D
Vandaar ook dit forum en deze titel.
De kracht van gebed, cq. meditatie, concentratie.
siger

Bericht door siger »

Deze onzin heeft toch niets met filosofie te maken?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

siger schreef:Deze onzin heeft toch niets met filosofie te maken?
Dit zegt alles van jou en niets inhoudelijks over dit ondewerp.

Als het jou niet interesseert en als je niet verder je interesse gebied hebt uitgebreid richting speciale psychologie, wil dat dan zeggen, dat anderen ook geen "liefde voor kennis" (= wijsbegeerte) van de psyche mag hebben?

Lees dit topic dan gewoon niet, zoals ik ook bepaalde topics links laat liggen, waar ik geen kennis en ook geen interesse in heb.
Maar oordeel dan ook niet.
Plaats reactie