siger schreef:Je hebt gelijk dat het geen doel dient.
Het zou zo kunnen gaan: we bouwen machines om in de ruimte grondstof en energie te zoeken en te ontginnen voor ons.
Ik vermoed zomaar dat dit altijd te duur zal blijken om rendabel te kunnen zijn.
De hoeveelheden energie die zijn gemoeid met het transport naar de aarde zijn voorwaar niet gering.
Om héél eerlijk te zijn, en dan ben ik maar weer de cultuurpessimist, denk ik dat de mens de aarde en zichzelf al naar de knoppen heeft geholpen voordat we zover zijn.
Oorlogen om de laatste grondstoffen, maar ook nieuwe godsdienstoorlogen liggen (weer) op de loer.
De situatie in Kenya en Somalië zijn een teken aan de wand voor wat er op de rest van de wereld gaat gebeuren, al zou ik niet durven zeggen wanneer.
Wellicht dat het smeulenderwijs gaat.
Maar nu raak ik wellicht te ver off topic.
Ik zie het niet zo zonnig in, in ieder geval.
We moeten natuurlijk een deel van die energie en grondstoffen gebruiken om die machines te maken en te laten werken.
Dan ontdekken we een methode om die machines het gedeelte van die grondstoffen en energie dat voor hen moet dienen door de ruimtemachines te laten verwerken waar ze zich toevallig bevinden, om te sparen op transport over en weer.
Dan beginnen die machines zich jouw vraag te stellen: "welk belang hebben wij machines er bij om een gedeelte van onze energie en grondstoffen naar de mensen te sturen?"
De laatste vraag is dan natuurlijk waarom ze ook de aarde niet ten behoeve van zichzelf zouden ontginnen.
Ik denk niet dat de mens machine's die als gehoorzame werkpaarden zijn gebouwd, ooit de capaciteit zullen meegeven om zichzelf vragen te stellen.
Dat zou hoogst contraproduktief zijn.
Ik zie al een mijnveger voor me die te bang is om het mijnenveld in te gaan.
Nee, gravers en smelters zullen waarschijnlijk brave gravers en smelters blijven, zelfs als ze heel geavanceerd zijn.
Als er één machine ooit de kans maakt om intelligentie en bewustzijn te ontwikkelen, zal het de humanoïde robot zijn, die zowel ontwikkeld is om te dienen als om "gezelschap" te bieden.
Maar ook dan zal eea afgebakend zijn.